Skoro już tutaj jesteś to – podobnie jest wiele innych osób zainteresowanych pracą zdalną – pewnie zastanawiasz się, jak zostać copywriterem i czy możesz osiągnąć sukces w tej dziedzinie. Cóż, to bardzo prawdopodobne, zwłaszcza że możesz zacząć już teraz, od zera, bez formalnego przygotowania i wykształcenia. Brzmi świetnie, ale… Tych „ale” jest całkiem sporo, bo i sam zawód copywritera jest złożony. Przekonaj się, czy jest stworzony właśnie dla Ciebie.

Nawet jeśli pochłaniasz książki na kilogramy, a piórem władasz niczym Steinbeck, nie możesz liczyć na to, że tak po prostu staniesz się rozchwytywanym copywriterem. Owszem, copywriterzy z tak zwanym lekkim piórem są jak najbardziej pożądani, ale najpierw muszą być solidnym rzemieślnikami i pragmatycznymi profesjonalistami. Co więcej – można powiedzieć, że to właśnie ten wyuczony rzemieślnik, ten rzetelny praktyk ma większe szanse na sukces niż nieznający branży pisarz z polotem. 

Aby uniknąć takich rozczarowań i zniechęcenia do pracy copywritera, musisz być świadomy wielu rzeczy i dokładnie zrozumieć KTO?, DLACZEGO, NA JAKICH WARUNKACH?, NA CO UWAŻAĆ i JAK SIĘ PRZYGOTOWAĆ DO ZAWODU?

Zostań copywriterem 😎 Ucz się pisać pod okiem profesjonalistów
Sprawdzam Sprawdź darmowy kurs copywritingu!

KTO? Czym zajmuje się copywriter?

Ogromną szansą dla każdego początkującego copywritera stanowi fakt, że istnieje wiele definicji tego zawodu i zasadniczo wszystkie z nich są poprawne. I o ile kiedyś definicja była bardziej zwarta, o tyle teraz ciężko zdefiniować, czym zajmuje się copywriter. Ale nie przejmuj się – daje Ci to większe pole do działania.

Pierwotna definicja określa copywritera jako „osobę zajmującą się tworzeniem tekstów, sloganów i haseł reklamowych”. Dziś, chcąc skutecznie działać w branży, trzeba wychodzić poza te ramy, a praca jako copywriter ma znacznie głębsze znaczenie.

Copywriterzy różnią się od siebie pod wieloma względami i istnieje wiele specjalizacji w ramach tego zawodu.

  • content (copy)writer – nie tworzy on tekstów stricte sprzedażowych, ale treści najwyższej jakości – artykuły, teksty specjalistyczne, poradniki, teksty na ulotki lub do katalogów, oferty handlowe, teksty na strony internetowe.    
  • SEO copywriter – uwagę skupia się na pozycjonowaniu i umiejętnym wpleceniu słów kluczowych w treść. Pisze różne rodzaje tekstów – opisy produktów, teksty zapleczowe, precle, wpisy na blogi.
  • copywriter sprzedażowy – magik perswazji, internetowy komiwojażer i sprzedawca-socjolog. Jego celem jest zachęcić do zakupu poprzez sprytnie napisane opisy produktów lub oferty handlowe.
  • copywriter kreatywny – czyli copywriter w starym stylu, tworzący przede wszystkim teksty reklamowe, hasła, koncepcje marketingowe, a nawet scenariusze reklam.
  • social media copywriter – potrafi wyczarowywać krótkie, ale sugestywne wpisy na portale społecznościowe. Tak sprzedażowe, jak i wizerunkowe.
  • UX copywriter – relatywnie mało jeszcze znany, ale za to mającym dobre widoki na przyszłość. Pisze i projektuje krótkie treści i komunikaty do aplikacji, na strony internetowe lub platformy sprzedażowe.
  • ghostwriter – autor-widmo piszący najczęściej książki, poradniki lub artykuły i pozwalający, by ktoś inny przedstawił się jako autor.

Zakres działań w zawodzie jest więc szeroki. Czasami trudno nawet odróżnić jednego copywritera od drugiego, a tym bardziej praktykować określoną specjalizację. No właśnie – czy musisz decydować się na coś konkretnego, czy też zajmować się wszystkim po trochu? I tak, i nie.

Dobrze, jeśli taka specjalizacja jest i wykorzystuje 100% Twojego potencjału. Z pewnością po nabraniu wprawy na tyle poznasz swoje preferencje, by takową zauważyć. Z drugiej strony, ciężko uprawiać jeden typ copywritingu w całkowitym oderwaniu od innych. Umiejętności potrzebne w jednej dziedzinie, są bowiem przydatne w innej, zaś copywriter, który skupia się tylko na jednej rzeczy i ma niepełny warsztat jest nieskuteczny i nieprofesjonalny.

Twoi potencjalni klienci też raczej nie rozróżniają sposobów pisania tekstów. Dla nich copywriter to copywriter. Kropka. Dlatego już na wejściu do zawodu musisz rozwijać swój warsztat wielotorowo. I nie traktuj tego jako stratę czasu – wszechstronnie wykształcone umiejętności usprawnią Twoją pracę.

zawód copywriter jak zarabiać na pisaniu

Zamów swój egzemplarz i świadomie wkrocz w świat copywritingu!

DLACZEGO? Czy warto zostać copywriterem?

Na to pytanie bardzo łatwo odpowiedzieć: Tak, bo rynek jest w stanie pomieścić wprost niezliczoną liczbę nowych copywriterów. I nie jest to stwierdzenie na wyrost. Marketing internetowy poszerza się i przybiera coraz to nowe formy, a teksty potrzebne są w każdej z nich. Dla Ciebie oznacza to, że:

  • nie potrzebujesz specjalistycznego wykształcenia, by wejść na rynek,
  • istnieje sporo serwisów dedykowanych, które pozwolą Ci znaleźć klientów – odpada Ci więc sporo pracy nad marketingiem własnym,
  • masz dużą szansę na zlecenia nawet bez wcześniejszego doświadczenia,
  • nie potrzebujesz specjalistycznej wiedzy – praca jako copywriter to przede wszystkim umiejętność researchu.

Wejść na rynek i zacząć działać jest łatwo, ale to tylko połowa sukcesu i odbywa się niejako poza Tobą. Druga połowa tego sukcesu – czyli utrzymanie się na rynku i wypracowanie satysfakcjonujących zarobków – zależy już od Ciebie, Twoich umiejętności i pracy nad nimi. Innymi słowy, nie potrzebujesz wiele aby stać się copywriterem, ale musisz posiadać dość konkretną wiedzę, jeśli chcesz stać się DOBRYM copywriterem.

Podpowiemy Ci, co musisz zrobić, by wykorzystać tę szansę.

NA JAKICH WARUNKACH? Niezbędne umiejętności copywritera

Teksty, które tworzą copywriterzy, nie są tylko zwykłym przeniesieniem myśli na papier. To, czym zajmuje się copywriter nie jest też literaturą ani publicystyką (i stoi od nich naprawdę daleko!). Można zaryzykować stwierdzenie, że jest to bardziej dziedzina techniczna, w której – aby była skuteczna i spełniała swoją rolę – trzeba trzymać się konkretnych zasad i wypracować sobie schematy postępowania.

Co więc musisz wiedzieć i umieć, jeśli chcesz zostać dobrym copywriterem? To 8 obszarów, które koniecznie musisz opanować:

  • Odpowiednie formatowanie tekstu. Musisz mieć wiedzę o tym, jakie elementy najbardziej skupiają uwagę czytelnika i pisać teksty, które można nie tylko czytać, ale też skanować wzrokiem. Od tego bardzo często zależy, czy tekst spełni swoją funkcję.
  • Struktura i język tekstu. Każdy klient będzie wymagał od Ciebie tekstu, który dobrze i szybko się czyta. Musisz więc nauczyć się pisać tak, by nie tylko przykuć, ale i utrzymać zainteresowanie czytelnika – stosować prosty i dostosowany do odbiorcy język, odpowiedniej długości paragrafy, przyciągające wzrok elementy, itp.
  • Podstawowe zasady SEO. Nie tylko co robić, ale i czego nie robić. Przypadkowe działania mogą bardzo szybko zepchnąć stronę w rankingu, zamiast ją podwyższyć. I przyczynią się do tego, że stracisz zlecenia.
  • Wiarygodny research. Copywriter powinien być przygotowany na to, by pisać na różne tematy, czasami zupełnie obce i    niezrozumiałe. Trzeba więc wyrobić w sobie umiejętność poszukiwania wiarygodnych informacji.
  • Stosowanie języka korzyści. Teksty copywriterskie bardzo rzadko są informacyjne lub wyłącznie informacyjne. W gruncie rzeczy siła copywritingu to siła     przekonywania. Musi być jednak naturalna, dostosowana do odbiorców, a jednocześnie połączona z wysoką precyzją i konkretami.
  • Umiejętność nawiązania dialogu z odbiorcą. Dobry copywriter to taki, który patrzy na konkretny temat oczami czytelnika, rozumie jego motywację i potrzeby. Teksty dla nikogo lub uniwersalne są po prostu mało skuteczne.
  • Stosowanie technik sprzedażowych. W     tej kwestii nie zawsze jest miejsce na dowolność i zwykle najlepiej sprawdzają się metody wypracowane przez profesjonalistów od socjotechniki i psychologii. Trzeba więc zapoznać się z niekiedy obco brzmiącymi nazwami: CTA,AIDA, Storytelling,KISS i wieloma podobnymi.
  • Elastyczność. Czasami wszystkie te zasady musisz wyrzucić do kosza. Grunt, żeby     wiedzieć, kiedy działać nieszablonowo. Bez odpowiedniej wiedzy kreatywność będzie po prostu dziełem przypadku i może nie trafić do celu.

Warto zastanowić się też, czy aby zostać copywriterem, trzeba mieć jakieś szczególne cechy. Na szczęście nie. Copywriterskie środowisko jest bardzo zróżnicowane, a cechy personalne zwykle nie świadczą o tym, czy ktoś nadaje się do tego zajęcia, czy nie. Zdalna praca copywritera jest jednak specyficzna i – bagatelizując jej charakter – można natrafić na pewne kłopoty.

NA CO UWAŻAĆ? Pułapki czyhające na copywriterów

Do tego momentu praca copywritera z pewnością jawi Ci się jako dość przyjemna i… niespecjalnie trudna (choć rozległa). Świetnie, jeśli nie przeraziło Cię multum rzeczy, jakich musisz się nauczyć. To już pierwszy krok do pracy na pełnym etacie copywriterskim. Jednak nawet świetne przygotowanie merytoryczne i setki wykonanych ćwiczeń z pisania nie sprawią, że unikniesz pewnych pułapek. Czasami przychodzą z zupełnie niespodziewanej strony.

Co musisz wziąć pod uwagę, zanim zaczniesz?

Techniczna strona copywritingu

Dobry copywriter musi być zaznajomiony z wieloma narzędziami i technologiami, które – choć nie poprawią jego umiejętności pisarskich – pozwolą tworzyć skuteczniejsze teksty. Prędzej czy później zajdzie więc konieczność zapoznania się z algorytmami pozycjonowania, reklamami Google, planerami słów kluczowych, a nawet prostymi programami do obróbki graficznej. Opanowanie tego nie jest konieczne, ale bez niego szybko dojdziesz do momentu, w którym nie będziesz w stanie zdobyć więcej zleceń, bo nie zaproponujesz klientowi kluczowych dla niego korzyści.

Duża i bezlitosna konkurencja

Jak już wiesz, pracę copywritera może zacząć praktycznie każdy, co przekłada się na naprawdę wysoką konkurencję. Czasami zdarza się, że poszukujący copywritera zleceniodawca otrzymuje kilkadziesiąt albo więcej ofert. Nie uda Ci się przebić bez wcześniejszego przygotowania – stworzenia wartościowego portfolio, przygotowania chwytliwej treści maila, czy uwiarygodnienia swojego wizerunku w sieci.

Pułapka niskich cen

Walcząc o zlecenie, możesz pomyśleć, że najlepiej użyć broni z etykietą „niska cena”. I wiele razy taka taktyka zadziała. Na dłuższą metę jednak musisz znaleźć złoty środek między satysfakcjonującą ceną i jakością, bez obaw, że nie znajdziesz zleceń. Cały czas celują tylko w te nisko płatne, prędzej czy później pojawi się…

Wypalenie zawodowe

Ale nie tylko w sytuacji, gdy wydaje Ci się, że nie otrzymujesz godnego wynagrodzenia za swoją pracę. Do takiego stanu przyczynia się wszystko: przepracowanie, praca nad nieatrakcyjnymi zleceniami, pisanie w kółko na ten sam temat, czy nienormowane godziny pracy, które rozciągają się właściwie na cały dzień i nie pozostawiają czasu dla samego siebie. Nawet w pracy copywritera trzeba przestrzegać BHP. Trudne do zastosowania w praktyce (uda się z kilkoma sztuczkami), ale konieczne.

JAK PRZYGOTOWAĆ SIĘ DO ZAWODU? Kurs dla copywritera

Pisać, pisać i jeszcze raz pisać. I profesjonalnie podchodzić do kwestii swoich kwalifikacji. 

Trudnością w zawodzie copywritera jest jednak to, że raczej nie nauczysz się tego wszystkiego w sposób systemowy. Wiedza początkujących osób pochodzi przede wszystkim ze stron internetowych, for, czy grup na portalach społecznościowych. I to jest super, a wymiana wiedzy może się Tobie bardzo przydać. Problem w tym, że nie zawsze można ją zweryfikować, a i uzyskanie kompletnego obrazu pracy copywritera będzie dość czasochłonne. Dobrze więc tę wiedzę w jakiś sposób uzupełnić i usystematyzować.

Na rynku znajdziesz wiele książek i kursów, które w mniejszym lub większym stopniu przygotują Cię do pracy, ale miej świadomość, że wszystkie z nich zostały stworzone przez copywriterów. Oni mogą być trochę lub całkiem stronniczy, ale przede wszystkim mają własne zasady pracy i własne poglądy.

Przed zakupem książki lub zapisaniem się na kurs zwróć więc uwagę na to, czy jest to wiedza praktyczna, czy nie. Na początek właśnie takiej Ci potrzeba – dywagacje na temat zabawy słowem lub doskonalenia języka są uzupełniające i musisz je budować na solidnej bazie rzemieślniczej. Dlatego w pierwszej kolejności wybieraj pozycje, które:

  • przekazują wiedzę usystematyzowaną, przejrzystą i klarowną, nawet dla nowicjusza,
  • podchodzą do tematu kompleksowo – podpowiedzą, jak pracuje i SEO copywriter, i copywriter sprzedażowy, i copywriter kreatywny,
  • bazują na przykładach i ćwiczeniach,
  • uwzględniają także te niepisarskie aspekty pracy copywritera,
  • są doskonałą ściągawką, do której możesz zajrzeć w razie potrzeby, nawet jak już nabędziesz odpowiednie doświadczenie.

Pamiętaj jednak, że jako copywriter, który już osiągnął w miarę zadowalającą pozycję, nie możesz na tym poprzestać. Copywriting to też ciągłe doskonalenie się i samorozwój.

Przygotuj się do zawodu copywritera i codziennie stawaj się lepszy!

Jeśli interesuje Cię ścieżka kariery copywritera, nie zrażają Cię ewentualne trudności i minusy związane z taką pracą, a wręcz palisz się do tego, by spróbować – nie czekaj! Zacznij jednak mądrze i solidnie przygotuj się do tej profesji z książką Zawód: Copywriter. Nic nie ryzykujesz. Poznając copywriting od podszewki oszczędzasz swój czas, pieniądze i ogromny wysiłek, mając jednocześnie wiedzę, która przyda Ci się w przyszłości. Dzięki temu rzetelnemu obrazowi i solidnej bazie merytorycznej, pewniej i sprawniej rozpoczniesz przygodę z pisaniem.

Co, jeśli potrzebujesz czegoś więcej? I chcesz zdobywać copywriterskie szczyty? Wciąż możesz stawać się lepszym copywriterem na naszym praktycznym kursie copywriterskim. W tej profesji ograniczają Cię tylko Twoje chęci do samorozwoju. Reszty nauczysz się z Kuźnią Treści.