🤓 Wykreujemy Ci nazwę Twojej marki!

Jak ważny dla twojego biznesu jest naming firmy?

Wydaje Ci się, że nazwę firmy może wymyślić każdy? Owszem, stworzenie jakiejkolwiek kreacji nie jest skomplikowane. Nie chodzi jednak o to, aby zadowolić się przeciętnością. Twoja firma zasługuje na coś wyjątkowego! Poznaj zasady namingu i zadbaj o to, aby skutecznie wyróżnić się z tłumu.

Znalezienie odpowiedniej nazwy dla swojego biznesu, marki lub produktu wcale nie jest takie łatwe, jak się wydaje. Tym bardziej że wszyscy zdajemy sobie sprawę z tego, jak ważny jest chwytliwy naming firmy i przez to coraz trudniej wyróżnić się w tłumie. Zapadająca w pamięć nazwa jest bowiem czymś więcej niż tylko połączeniem słów. To świetne narzędzie sprzedażowe i kreator nazwy, który pozwala klientom łatwo Cię zidentyfikować i zapamiętać. Czy można wypracować tę receptę na sukces?

Chwytliwa nazwa firmy ma większe znaczenie, niż myślisz

Nazwa firmy to właściwie jedna z nielicznych stałych w strategii marketingowej Twojego biznesu. Resztę musisz dopasować do trendów sprzedażowych, warunków rynkowych, czy preferencji konsumentów. Nazwa natomiast jest z Tobą od początku i z punktu widzenia zakładanego celu, musi pozostać z Tobą przez wiele lat. 

Trzeba bardzo uważać, bo nudna, myląca lub niemiło kojarząca się nazwa nie tylko nie przyciągnie uwagi, ale wręcz odwróci ją od tego, co najważniejsze. Częsty rebranding to zaś utrata wiarygodności i nierzadko konieczność rozpoczynania całej marketingowej drogi od początku, bo niemiłe wrażenie pozostałe po wcześniejszej nazwie może się ciągnąć za Tobą bardzo długo. To drogie, krzywdzące i zupełnie niepotrzebne.

Naming firmy jest więc sprawą, od której należy rozpocząć rozkręcanie biznesu i którą należy dokładnie przemyśleć. Na samym początku można pozwolić sobie na metodę prób i błędów, ale tylko wtedy. Warto więc położyć wszystkie swoje siły na jednej szali.

Niezależnie od tego, czy działasz w handlu, czy usługach, powinieneś zastanowić się przez dłuższą chwilę nad tym, jak nazwiesz firmę. Dobry pomysł na biznes to zaledwie zalążek sukcesu. O tym, czy uda Ci się podbić rynek, może zdecydować nazwa przedsiębiorstwa. To od niej zależy pierwsze wrażenie w relacjach biznesowych – może wywoływać zarówno pozytywne, jak i negatywne emocje. A stąd już tylko jeden krok do sukcesu lub porażki.

Jeśli nazwa firmy będzie wzbudzać negatywne skojarzenia, może odstraszyć klientów już na starcie. Stracisz szansę na nawiązanie biznesowych relacji, zanim zdążysz przedstawić konkretną ofertę. Wyobraź sobie teraz sytuację odwrotną. Gdy nazwa będzie kojarzyła się pozytywnie, wygrasz pierwszą rundę rywalizacji nie tylko o uwagę potencjalnych klientów, lecz również ich zaufanie.

Na co zwrócić uwagę? Czym się kierować, a czego unikać, aby stworzyć właściwą nazwę, obok której nikt nie będzie w stanie przejść obojętnie? To pytania, z którymi musi zmierzyć się każdy (nie tylko początkujący) przedsiębiorca. Pora poznać odpowiedzi.

Wybór powinien paść na nazwę, która jest:

  • krótka, a przez to łatwa do zapamiętania;
  • prosta w zapisie i wymowie;
  • oryginalna;
  • powiązana z branżą.

Sprawdź kilka wskazówek dotyczących namingu i dowiedz się, w jaki sposób stworzyć dobrą, skuteczną i oryginalną nazwę dla swojej firmy.

Dobra nazwa dla firmy to taka, która łatwo zapada w pamięć

Przede wszystkim przewagę konkurencyjną już na samym starcie. Z biegiem czasu te korzyści będą się tylko nawarstwiać i doskonale uzupeł

Co wyróżnia świetną nazwę marki? To, że łatwo zapada w pamięć. Wystarczy, aby potencjalny klient raz zobaczył reklamę, w której się pojawia, a bez trudu przypomni ją sobie podczas zakupów. Efekt ten wzmocnisz, jeśli dodatkowo zadbasz o skuteczne motto i nieszablonowe logo.

Zastanów się nad tym, jakie cechy powinna mieć nazwa przedsiębiorstwa, aby była łatwa do zapamiętania. Po pierwsze, musi być krótka. W zasadzie – im krótsza, tym lepsza. Kilkanaście znaków to już zbyt dużo. Jeśli wahasz się pomiędzy jednym lub dwoma członami nazwy, wybierz jeden.

Po drugie – postaw na prostotę. Unikaj skomplikowanych i trudnych do wymówienia nazw. Nie pozwól, aby klient chociaż przez chwilę zastanawiał się nad tym, jak wymówić dane słowo czy w jaki sposób je zapisać. Bardzo często konsument podejmuje decyzję zakupową w jednej chwili. Jeśli w ułamku sekundy nie przypomni sobie, jak nazywa się Twoja marka, może zdecydować się na ofertę konkurencji.

Po trzecie, wykorzystaj pozytywne skojarzenia, a unikaj tych negatywnych. Stwórz nazwę, która wzbudzi pozytywne emocje, będzie się kojarzyła z czymś przyjemnym. Ryzykowne może okazać się sięganie po nazwy kontrowersyjne czy zabarwione ideologicznie, chyba że z założenia chcesz trafić w gusta wyłącznie określonej grupy docelowej.

Wykreujemy idealną nazwę dla Ciebie!

Jak nazwać swój biznes, aby wyróżnić się na tle konkurencji?

Wybór nazwy nie jest sprawą prostą. Wręcz przeciwnie – to nie lada wyzwanie. Powinna być ona nie tylko krótka i łatwa w wymowie, lecz także oryginalna. Samo imię i nazwisko nie wystarczy, zwłaszcza gdy nazywasz się Nowak albo Kowalski. Nie wierzysz? Sprawdź w CEIDG. W rejestrze znajdziesz kilkanaście firm, których nazwa brzmi identycznie – Jan Kowalski. Podobna liczba wyników wyszukiwania wyświetla się na hasło (nazwa firmy) Adam Nowak.

Owszem, można wymienić wiele marek, które odniosły sukces, a mają nazwy bazujące na nazwiskach ich twórców. Gucci, Chanel, Ford czy Porsche to tylko kilka przykładów. Dlaczego zatem Ty nie powinieneś podążać tą samą drogą? Różnica polega na tym, że (przynajmniej na polskim rynku) takich Kowalskich jak Ty jest więcej. A przecież chodzi o to, aby się wyróżnić.

Kiedy warto w nazwie firmy wykorzystać własne nazwisko? Jest kilka sytuacji, gdy będzie to dobrym pomysłem. Na taki krok możesz się zdecydować, jeśli Twoje nazwisko jest oryginalne i krótkie. Siłę nazwiska możesz wykorzystać również w przypadku, gdy wcześniej zbudowałeś silną markę osobistą.

Oto kilka elementów, które bierze się pod uwagę w procesie namingu firmy:

  • Oryginalność. Niekoniecznie musi to być nazwa „wyjątkowa”, niosąca głębsze przesłanie, kombinację znaczeń i abstrakcyjność. Z punktu widzenia przedsiębiorcy najważniejsze jest odróżnienie się od bezpośredniej konkurencji, która sprzedaje takie same usługi lub produkty.    
  • Mocny akcent. Trzeba zadbać o to, by nazwa jasno nawiązywała do charakteru działalności, a przy tym niosła jakiś ładunek emocjonalny i podkreślała cechę wyróżniającą Cię z tłumu. Przy popularnych i dość jednoznacznie kojarzących się branżach (np. sklepie z obuwiem) nie wydaje się to tak łatwe, prawda?
  • Potencjał graficzny. Dobry naming musi uwzględniać również to, jak Twoja nazwa będzie prezentować się na tle logo lub wkomponowana w nie. Najlepszym przykładem jest tu chyba Coca-Cola, której charakterystyczny zapis zna chyba każdy na świecie.
  • Energetyczność i prostota. Niezbyt skomplikowana nazwa, stworzona ze słów posiadających „marszowy” rytm jest łatwiejsza do zapamiętania. To tak samo, jak z piosenkami – energiczna melodia wpada w ucho. Nawet jeśli klient nie całkiem przypomni sobie pełne brzmienie nazwy, ale gdzieś z tyłu głowy zapisze mu się rozpoznawalny rytm. W momencie, gdy zobaczy pełną nazwę firmy, z pewnością błyskawicznie sobie o niej przypomni.

Świetna nazwa to taka, która kojarzy się z branżą

Postaw na skojarzenia (ale tylko te pozytywne!). Wybierz nazwę firmy powiązaną z branżą, w której prowadzisz jednoosobową działalność gospodarczą. Idąc tym tropem, sprawisz, że klient od razu będzie wiedział, czy sprzedajesz ubrania sportowe, czy serwujesz najlepszą pizzę w mieście. Nie pozostawisz mu żadnego pola do domysłów.

Jest jeden haczyk. Jeśli planujesz w przyszłości rozszerzenie działalności, być może lepszym pomysłem okaże się nazwa nieco bardziej uniwersalna. Dzięki temu nie ograniczysz sobie pola manewru.

Zanim wybierzesz idealną nazwę firmy, sprawdź znaczenie poszczególnych wyrazów

Ten punkt powinien mieć na uwadze każdy przedsiębiorca, który planuje ekspansję firmy na zagraniczne rynki. Łatwo o wpadkę, która w najlepszym razie wywoła uśmiech na ustach potencjalnych klientów, a w najgorszym – wzbudzi u nich niesmak.

Słowa, które w jednym języku mają pozytywny lub neutralny wydźwięk, w innym mogą wzbudzać negatywne skojarzenia. Przykład? Zapewne w tym momencie przyszła Ci do głowy niemiecka firma zajmująca się m.in. produkcją żarówek. W tym przypadku renoma produktów nieco przysłania kwestię nazwy, jednak dla przedsiębiorcy, który dopiero wchodzi na rynek, taka sytuacja mogłaby się okazać co najmniej niekorzystna.

Znak towarowy – co należy mieć na uwadze, tworząc swoją nazwę

Do całej masy zasad rządzących namingiem trzeba doliczyć jeszcze kwestie prawne. Unikalność marki to nie tylko sprawa wyróżnienia się na tle konkurencji, lecz przede wszystkim konieczność przestrzegania obowiązujących przepisów. Możesz mieć wiele pomysłów na nazwę firmy, tylko co z tego, jeśli każdy z nich okaże się zastrzeżonym znakiem towarowym?

Chcesz uniknąć takiej sytuacji? Skorzystaj z dostępnych rejestrów i sprawdź, czy ktoś już wcześniej wpadł na taki sam pomysł jak Ty. Zwróć przy tym uwagę, że ochronie podlegają nie tylko znaki zarejestrowane, lecz również te niezarejestrowane – w tym przypadku obowiązują przepisy m.in. ustawy o nieuczciwej konkurencji. Co to oznacza w praktyce? Jeśli w Twoim mieście jest już stragan z warzywami o nazwie Jabłuszko, to jeśli chcesz uniknąć kłopotów, zdecyduj się na coś innego.

Poszukiwanie dostępnych możliwości nie powinno ograniczać się tylko do zweryfikowania wolnych domen internetowych. Jeśli chcesz mieć pewność, że konkretna nazwa nie została wcześniej zarejestrowana, skorzystaj z dostępnych baz zarejestrowanych znaków towarowych.

Od czego zacząć wymyślanie nazwy firmy?

Już na samym początku określ, na czym Ci zależy. Pamiętaj, że szybko i tanio to połączenie, które w biznesie się nie sprawdza. Rzadko kiedy okazuje się, że pierwszy pomysł, który przyjdzie Ci do głowy, będzie strzałem w dziesiątkę. O wiele częściej nad wymyśleniem nazwy firmy spędzisz długie godziny. Nie będzie to jednak czas zmarnowany. Im lepiej dopracujesz swoją koncepcję, tym większa szansa na to, że stworzona przez Ciebie kreacja będzie nieszablonowa i skuteczna.

Zastanów się, do kogo będziesz kierował swoje produkty lub kto będzie korzystał z Twoich usług. Weź pod uwagę preferencje grupy docelowej. Stwórz personę klienta idealnego. Wejdź w skórę potencjalnych klientów, poznaj ich oczekiwania, potrzeby i obawy. Dzięki temu zyskasz pewność, że wybrana przez Ciebie propozycja nazwy firmy wzbudzi jedynie pozytywne skojarzenia.

Proces twórczy może przebiegać na różne sposoby – zawsze jednak liczy się kreatywność i niekonwencjonalne podejście. Podążanie utartymi ścieżkami zaprowadzi Cię co najwyżej w ślepy zaułek, z którego trudno znaleźć drogę powrotną. Nie ważne, czy zajmujesz się produkcją okien, czy handlujesz jabłkami. Dodanie końcówki „-ex” do nazwy produktu nie sprawi, że wyróżnisz się z tłumu.

Zdecyduj, czy stworzenie nazwy firmy weźmiesz na własne barki, czy skorzystasz z usług profesjonalnych copywriterów, którzy mają doświadczenie w namingu. Decydując się na to drugie rozwiązanie, oszczędzisz nie tylko czas, ale i pieniądze. W ten sposób unikniesz konsekwencji wynikających z nietrafionych pomysłów, które mogą hamować rozwój Twojego biznesu.

Czy warto korzystać z generatora nazw?

W sieci dostępne są generatory nazw, które praktycznie całą pracę wykonają za Ciebie. Ich obsługa jest bardzo prosta – wystarczy, że w odpowiednie pola wpiszesz hasła, z którymi ma być powiązana nazwa firmy, a otrzymasz gotowe propozycje. Czy warto zdecydować się na taki krok? Nie zawsze będzie to dobry pomysł.

Owszem, dzięki temu możesz zaoszczędzić czas, jednak nie oczekuj, że w ten sposób powstanie unikalna i fajna nazwa, która z łatwością zapadnie w pamięć. Potraktuj wymyślenie nazwy jak inwestycję w sukces firmy. Inwestycję, której efekty będziesz obserwować przez następne lata. Stwórz solidny fundament, na którym będziesz mógł oprzeć całą strategię promocyjną.

Na co trzeba uważać podczas tworzenia nazwy firmy?

Już wiesz, jakie zasady uwzględnić w procesie kreowania nazwy. Pora przyjrzeć się teraz tym elementom, których powinieneś unikać. Jeśli cechuje Cię ponadprzeciętne poczucie humoru, cenisz dowcip i lubisz doprowadzać znajomych do płaczu ze śmiechu, może Ci przyjść do głowy pomysł, aby nadać firmie zabawną nazwę. Uważaj, bo właśnie w tym momencie zaczynasz stąpać po kruchym lodzie. Coś, co dla Ciebie jest zabawne (w pozytywnym znaczeniu), dla kogoś innego może okazać się po prostu śmieszne (będzie miało całkowicie negatywny wydźwięk).

Nawet jeśli jesteś wyjątkowo przywiązany do rodzimego języka, staraj się unikać wszelkich literek z ogonkami, kropeczkami i kreseczkami. W przeciwnym razie najlepszy pomysł przerodzi się w łamańca, przez którego nie będzie w stanie przebrnąć żaden obcokrajowiec.

Kiedy zdecydować się na zmianę nazwy?

Z wyzwaniami namingu zmierzyć się muszą przede wszystkim przedsiębiorcy, którzy dopiero wkraczają w świat biznesu, niezależnie od tego, czy planują jednoosobową działalność gospodarczą, czy zakładają np. spółkę. Jednak nie jest to jedyna sytuacja, w której trzeba rozważyć rebranding.

O zmianie warto pomyśleć, gdy np. planujesz przebranżowienie i aktualna nazwa zupełnie nie odzwierciedla nowego profilu działalności. Mogło też zdarzyć się tak, że w wyniku splotu różnych okoliczności Twoja firma straciła zaufanie klientów lub kontrahentów. Rebranding może się wówczas okazać jedynym rozwiązaniem.

7 GRZECHÓW GŁÓWNYCH NAMINGU FIRMY.
NIGDY TEGO NIE RÓB!

✔️ Stworzymy Ci treści, że klękajcie narody!

Profesjonalny naming to także kwestie praktyczne i prawne

Pewnie nie raz wydawało Ci się, że wpadłeś na naprawdę cudowny i innowacyjny pomysł. Potem zaś okazywało się, że wcale nie byłeś pierwszy i ktoś już z powodzeniem z niego pomysłu. Nie martw się. To bardzo częsta przypadłość osób zawodowo zajmujących się namingiem firm.

Podczas burzy mózgów bardzo często pojawiają się powtórzone nazwy i nie jest to niczym dziwnym. Rynek jest nasycony w niemal każdej branży, a ludzkie umysły działają w końcu podobnie. Z tego powodu bardzo ważne jest upewnienie się, że wymyślona nazwa jest wolna i można jej użyć bez konfliktu z prawem i innym przedsiębiorcą.

Jest to również ważne z tego powodu, że swoją nazwą będziesz przedstawiać się we wszystkich możliwych miejscach: w domenie internetowej, mediach społecznościowych, e-sklepie i wszędzie tam, gdzie mogą trafić Twoi klienci. Nie chcesz chyba, żeby przez nieuwagę trafili do Twoich konkurentów?

Cennik namingu. Ile zapłacisz za dobrą nazwę?

Z cennikiem namingu jest dokładnie tak samo, jak z cennikiem każdej innej gałęzi copywritingu. Po prostu nie ma jednolitych stawek, a te będą różnić się w zależności od umiejętności konkretnego copywritera, indywidualnej wyceny jego pracy, czy doświadczenia.

W takiej sytuacji trzeba również wziąć pod uwagę fakt, jak bardzo skomplikowaną i niemierzalną sztuką jest naming. Cennik nie będzie więc jednoznaczny i nie będzie operował w przeliczalnych na konkretne jednostki kategoriach, takich jak na przykład liczba znaków.

Bardziej będzie opierał się na kreatywności, zdolnościach językowych i złożoności researchu, który pozwoli wyłuszczyć wszystkie kluczowe dla działalności firmy cechy. Wszystko to sprawia jednak, że cennik namingu jest bardzo mocno zindywidualizowany, różny dla każdego klienta i jego oczekiwań.

Komu zlecić tworzenie nazwy dla Twojej firmy?

Stworzeniem nazwy możesz zająć się na własną rękę. Pamiętaj jednak, że proces ten może okazać się czasochłonny, a bez znajomości podstawowych zasad kreowania nazw firm, marek czy produktów, możesz przez przypadek zafundować sobie strzał w kolano. Jeśli postawisz na nazwę zbyt długą, trudną do wymówienia lub budzącą negatywne skojarzenia, już na starcie ograniczysz potencjał marketingowy firmy.

Zależy Ci na tym, aby nazwa firmy była chwytliwa i przyciągała klientów niczym magnes? Zaufaj naszej wiedzy i doświadczeniu w tworzeniu unikalnych nazw marek. Kowale Treści wyk(re)ują dla Ciebie taką nazwę, że mucha nie siada! Zyskasz solidny fundament, na którym będziesz mógł budować swój biznes.

Zainwestuj w solidny naming. Stworzymy nazwę Twojej firmy, marki lub produktu!

Jak widzisz, naming firmy jest zbyt poważną sprawą, by pozostawić ją przypadkowi lub ryzykować. W Kuźni Treści k(re)ujemy nazwy, których nie można zapomnieć. Nie czekaj, aż najlepsze pomysły trafią do kogoś innego i sprawdź, co możemy dla Ciebie zrobić!