Sztuka sprzedawania słowem nie jest niczym nowym. Zmieniła się jednak kiedy handel wszedł w erę digital marketingu. Dziś skuteczny tekst sprzedażowy to coś więcej niż tylko opis produktu lub usługi.

To realny wpływ na decyzje zakupowe klientów i najlepszy sposób na poprawienie wyników finansowych. Potencjał takiego tekstu jest wprost nieograniczony – pracuje 24 godziny na dobę i wraz z czasem zyskuje na wartości. Co jednak zrobić, by skutecznie wykorzystać go w swoim biznesie?

Czym właściwie jest tekst sprzedażowy?

Powszechnie uznana definicja tekstu sprzedażowego jest prosta i bardzo zwięzła. Zgodnie z nią:

Tekst sprzedażowy to komunikat, który napisany jest w przekonujący sposób i ma za zadanie skłonić konsumenta do zakupu.

Doświadczony marketingowiec wie jednak, że ta formułka ani nie wyczerpuje wszystkich cech copywritingu sprzedażowego, ani nie przystaje do współczesnych realiów, ani nie powie nic konkretnego komuś, kto chciałby takim tekstem promować swoje produkty lub usługi.

Aktualnie copywriting sprzedażowy pełni kilka funkcji:

  • rzetelnie opisuje produkt lub usługę;
  • kreuje pozytywny wizerunek sprzedawcy;
  • pomaga nawiązać nić porozumienia z klientem;
  • skraca dystans pomiędzy sprzedającym a kupującym – traktuje go jak partnera, a nie jak potencjalną „ofiarę”;
  • stwarza przewagę konkurencyjną nad innymi sprzedawcami mającymi zbliżoną ofertę;
  • wskazuje klientom konkretne korzyści płynące z zakupu i skłania ich do działania;
  • kreuje świadomość konsumencką klientów.

Jest to dość bogata sieć powiązań i zależności pomiędzy sprzedającym a klientem. Im więcej wytworzy ich tekst sprzedażowy, tym łatwiej zwiększy konwersję – czyli sprawi, że więcej osób czytających ofertę, zostanie Twoimi klientami.

Dlaczego musisz postawić na skuteczne teksty sprzedażowe?

Ponieważ dominuje sprzedaż wielokanałowa i – co się z tym wiąże – konieczność działania na wielu płaszczyznach, copywriting sprzedażowy przybiera wiele form. To przede wszystkim:

  • opisy produktów na platformie sprzedażowej;
  • treści znajdujące się w zakładce „oferta” na stronie internetowej;
  • ulotki, broszury i katalogi – również te wirtualne, dostępne w witrynie WWW;
  • posty w social mediach;
  • oferty handlowe,
  • mailingi.

Wszystkie z tych tekstów operują innym językiem, przekazują inne emocje czy wreszcie, mają odmienny sposób ułożenia treści. Ta różnorodna forma tekstów sprzedażowych nie pozbawia ich jednak skuteczności. Wręcz przeciwnie – pozwala osiągnąć efekty lepsze niż w przypadku innych form promocji stosowanych samodzielnie.

Coroczne raporty firmy Compass analizujące stopień konwersji w zależności od źródła zamówień produktów wskazują, że najwięcej z nich pochodzi z poleceń (13,47%), mailingu (10,6%), sprzedaży bezpośredniej (3,93%) oraz ruchu organicznego (4,07%). Jeden skuteczny tekst sprzedażowy pozwala zwiększyć wszystkie te współczynniki.

Wykreujesz rozpoznawalny wizerunek biznesu

Teksty, które skłonią klienta do zakupu, nie oszukując go przy tym co do jakości otrzymanego produktu lub usługi, to teksty, które sięgną znacznie dalej. Oferując klientowi korzyści, pośrednio oferujemy je także jego znajomym i innym osobom, którym może przekazać informację. Dobry tekst sprzedażowy przenosi też emocje i tym samym kreuje przyzwyczajenia zakupowe. Często bywa bowiem tak, że za konkretnymi zakupami przemawiają po prostu przyzwyczajenia, sympatia lub pozytywne skojarzenia.

Zwiększysz sprzedaż małym nakładem kosztów

Za skuteczny tekst sprzedażowy zapłacisz raz, ale korzyści możesz czerpać bardzo długo. W odróżnieniu od kampanii w social mediach i Google Ads, nie muszą być powielane w nieskończoność i niejako same na siebie pracują. Nie musisz z nich rezygnować, ale bardzo dobrze mieć solidną i trwałą podstawę w postaci tekstów sprzedażowych. Będzie ona procentować niezależnie od poniesionych nakładów i doskonale uzupełniać inne formy promocji.

Lepsza konwersja bez dodatkowych wydatków na reklamę

Reklama – niezależnie od jej formy – nie zawsze przynosi pożądane skutki. Co prawda zyskasz licznych odwiedzających Twoją stronę internetową, ale jeśli nie zastaną tam dobrego tekstu sprzedażowego, opuszczą ją szybko i nic nie kupią. Oczywiste jest, że ponawianie kampanii nie przyniesie oczekiwanego skutku. Trzeba więc działać kompleksowo – nie tylko przyciągać klientów, ale zatrzymywać ich na dłużej.

Jakiego tekstu sprzedażowego oczekują współcześni klienci?

Nie sposób wymienić jednak wszystkich zalet, jakie mają teksty sprzedażowe – przykłady takowych można wymieniać bez końca. Nie osiągniemy tego jednak bez zrozumienia współczesnego rynku. Claude Hopkins – legendarny copywriter i marketingowy guru – zwykł mawiać, że wydawanie pieniędzy to poważna sprawa. Tak jest w istocie. Nie chodzi jednak o to, że klienci nie chcą wydawać pieniędzy, ale o to, że chcą je wydawać najlepiej. Świadomość konsumencka ciągle rośnie, a klienci stają się coraz bardziej wymagający i copywriting sprzedażowy musi to uwzględniać.

Według forum IAB, największej platformy wymiany informacji na temat działań marketingowych, konsumenci oczekują:

  • konkretnych odpowiedzi na ich wątpliwości zakupowe;
  • otwartej, niereklamowej komunikacji ze sprzedawcą;
  • przejrzystości;
  • spersonalizowanych ofert;
  • spójnej wizji marki;
  • odpowiedzialności po stronie sprzedawcy, który może zagwarantować klientom wszystkie prawa konsumenckie.

Uwzględnienie tych kwestii jest kluczowe, jeśli chce się budować rozpoznawalność marki. Dobry tekst sprzedażowy nie powstanie, jeśli nie pozna się klienta, jego problemów, priorytetów i potrzeb.

Jak pisać teksty sprzedażowe?

Nie da się jednoznacznie wskazać, jak pisać teksty sprzedażowe. Bardzo duży wpływ na to ma docelowa grupa klientów, do których chcemy trafić w pierwszej kolejności, charakter produktu, czy efekty, jakie chcemy osiągnąć. Jednak w każdym przypadku copywriting sprzedażowy musi być autentyczny, aby klient nie poczuł się oszukany lub wykorzystany. Jego zadaniem jest przekonać czytelnika, że ma przed sobą korzystną ofertę i skłonić go do działania – najlepiej jak najszybciej. Osiągniesz to zarówno stosując odpowiedni ton tekstu oraz strukturę.

6 zasad dobrego pisania tekstów sprzedażowych

Już na pierwszy rzut oka widać, że pisanie tekstów sprzedażowych jest bardziej skomplikowane niż tworzenie artykułów. Z drugiej strony – tutaj również można zauważyć pewną powtarzalność tworzenia, niezależnie od formy tekstu. Warto trzymać się kilku podstawowych zasad.

  • Nie stosuj nachalnej kreatywności. Świetnie, jeżeli tekst jest kreatywny. Ale abstrakcyjny, niezrozumiały i zbyt zakorzeniony w odniesieniach kulturowych copywriting sprzedażowy jest po prostu nieskuteczny. Musisz poznać swoich klientów, a potem mówić ich językiem – zrozumiałym, czytelnym i prostym.
  • Używaj języka korzyści. Klient musi wiedzieć, za co płaci – nie za najlepszy, najbardziej profesjonalny produkt, ale za to, co z tego będzie miał.    
  • Buduj pozytywne skojarzenia. Copywriting musi skupiać się na zaspokojeniu potrzeb klientów i rozwiązywaniu ich problemów. Nie odwołuj się jednak do strachu klienta. Ten ma bowiem to do siebie, że zwykle jest jednorazowy. Klient kojarzący Twój produkt z negatywnymi emocjami już do Ciebie nie wróci.
  • Nie ufaj pseudocopywriterskim sztuczkom. Frazesy i inne oklepane teksty nie zawsze działają na klientów. Sformułowania takie jak „nigdy już nie skorzystasz z oferty innych firm”„potrzebujesz tego produktu” lub „ten produkt odmieni Twoje życie” tylko wywołują uczucie presji i w konsekwencji zniechęcają.
  • Nie deprecjonuj konkurencji. Skuteczne teksty sprzedażowe muszą dawać klientom wybór. Muszą wskazywać, że właśnie nasza oferta jest najlepsza ze wszystkich, ale bez negatywnego marketingu. Klient wartościowy to klient świadomy.
  • Przedstawiaj konkretne korzyści. Nie zachwalaj pod niebiosa swojego produktu lub usługi. Lepiej podkreślić jego cechy oraz korzyści, jakie one zapewniają klientowi.

Nie tylko treść, ale i forma

Kupujemy oczami. Klienci w sieci skanują najpierw tekst wzrokiem, a czytają dalej tylko wtedy, gdy coś ich zainteresuje. O tym, czy w końcu czytelnik stanie się klientem, mogą zadecydować zaledwie sekundy. Tekst sprzedażowy nie może więc mieć nieprzyjaznej formy. Pomoże Ci w tym kilka sztuczek.

  • Stosuj chwytliwe, intrygujące nagłówki.
  • Dziel tekst na krótkie akapity i odpowiadaj w nich na konkretne pytania.
  • Pisz krótkie, zwięzłe zdania.
  • Nie bój się łamać konwencji, wplatając w tekst wyliczenia, aliteracje i rytm słów.
  • Wyróżnij najważniejsze dla klienta fragmenty tekstu.
  • Dołączaj fotografie i obrazy.
  • Stosuj wytłuszczenia i wypunktowania.
  • Zachęcaj czytelnika do podjęcia konkretnej akcji.

Czy tekst sprzedażowy musi uwzględniać SEO?

Bardzo często ten sam tekst sprzedażowy może być dystrybuowany zarówno offline, jak i online. Priorytetem powinno być skupienie się więc na jego najwyższej wartości dla odbiorcy, nie zaś nabijaniu znaków pod wyszukiwarkę.

Ale pominięcie SEO w skutecznym tekście sprzedażowym będzie więc dużym błędem. Umiejętne wplecenie słów kluczowych i zapewnienie treści odpowiedniej struktury SEO zapewni Ci liczne zalety. W tym:

  • poprawi pozycję strony w wynikach wyszukiwania,
  • pomoże pozyskać nowych klientów,
  • przyciągnie klientów świadomych, którzy poszukują konkretnych produktów,
  • zainteresuje stroną osoby, które wcześniej nie rozważały skorzystania z Twoich usług. 

Nie można rezygnować z wartości merytorycznej, jaką powinny prezentować teksty sprzedażowe. Przykłady takich działań pokazują, że jest to zachowanie antagonistyczne. Pierwsze algorytmy Google Panda, które miały zwiększyć jakość wyszukiwania, powstały w 2011 roku i w tamtym okresie nie były zbyt skuteczne. Spowodowały chorobliwy wręcz napływ tekstów niskiej jakości preclów, nastawionych wyłącznie na słowa kluczowe. Jednak dziś, po kilku setkach aktualizacji mamy do czynienia z mechanizmami, które bardzo szybko wyłapią niewartościowe treści i ograniczą ich widoczność. Nie tylko promowane są konkretne słowa kluczowe, ale także treści stanowiące realną wartość dla użytkownika. Copywriting sprzedażowy musi zatem:

  • umiejętnie i bez przesady wplatać słowa kluczowe,
  • odpowiadać na konkretne pytania użytkowników i wskazywać na treść tekstu,
  • być dynamiczny,
  • posługiwać się naturalnym językiem.

Rzecz jasna skuteczny tekst sprzedażowy musi być również oryginalny. Kopiowanie treści konkurencji – nawet tych najlepszych i najbardziej wyróżniających się – przyniesie odwrotny skutek. Ani nie zachęci do zakupu (bo istnieje duże prawdopodobieństwo, że klient już na taką treść trafił), ani nie sprawi, że Twoja witryna będzie bardziej widoczna w wynikach wyszukiwania.

Profesjonalne teksty sprzedażowe zawsze są skuteczne?

Niestety, nie zawsze. Zlecając wykonanie tekstu pierwszej lepszej osobie, wiele ryzykujesz. Nie jest to bowiem łatwe zadanie dla kogoś, kto nie ma w tym doświadczenia. Niemniej profesjonalny copywriter lub agencja, którzy mogą pochwalić się dobrym portfolio, wniosą sporo wartości do Twoich tekstów. Przede wszystkim wiedzą, jak pisać teksty sprzedażowe.

Zamów teksty, które świetnie sprzedają

Jeśli nie masz czasu, nie wiesz, jak pisać teksty sprzedażowe, lub po prostu chcesz, by były wyjątkowo wysokiej jakości, to świetnie trafiłeś. Pomożemy Ci osiągnąć Twój cel i dostarczymy unikalne treści, które skutecznie wypromują Twoje produkty lub usługi.