Co robi copywriter techniczny?

Istnieje ogromny popyt na copywriterów technicznych, a ci nieliczni, którzy opanowali umiejętność dobrego pisania technicznego, nie powinni narzekać na brak pracy. Copywriting techniczny opiera się na dwóch różnych filarach: wiedzy technicznej i umiejętności pisania. Podobnie jak podczas robienia majonezu – copywriterzy techniczni muszą dokładnie mieszać ze sobą dwa składniki, które naturalnie nie chcą się połączyć.

Ponadto, zamiast pisać dla nieświadomych odbiorców (powszechna praktyka u większości copywriterów), copywriterzy techniczni piszą dla czytelnika, który jest równie, a często nawet bardziej zaznajomiony z tematem od samego twórcy.

Każdy krok stawiany w tekście musi być dokładnie przemyślany i rozważony, ponieważ jeden mały błąd merytoryczny może wystawić autora na ostrą krytykę środowiska branżowego lub innych zaznajomionych z tematem osób. W związku z tym copywriting techniczny jest zajęciem dla najbardziej doświadczonych „pisarzy”.

Umiejętności copywriterów technicznych wykorzystywane są do uzupełnienia szerokiego zakresu usług copywritingu, w tym:

  • Artykuły eksperckie, informacyjne i poradnikowe
  • Instrukcje użytkowania
  • Oferty sprzedaży
  • Materiały marketingowe
  • Białe księgi
  • Specjalistyczne opisy urządzeń, maszyn i narzędzi
Sprawdź bezpłatny kurs copywritingu 🧐 Zostań copywriterem!

Co powinien umieć copywriter techniczny?

Przedstawianie informacji w możliwie prosty sposób

Łatwo się zgubić pośrodku słownictwa branżowego i skomplikowanych definicji. Przy pisaniu technicznym fundamentalne jest utrzymanie jasnego, zwięzłego i prostego w odbiorze tekstu. Zbyt rozwiązła i skomplikowana forma powoduje, że tekst staje się nieczytelny.

Copywriterzy techniczni mają tendencję do tworzenia projektów w taki sposób, jakby pisali instrukcje – krótkie zdania, które niosą ze sobą jeden prosty komunikat. Copywriter technologiczny powinien wykorzystywać wszystkie możliwe opcje formatowania, a zwłaszcza: wypunktowania, wykresy, tabele, schematy.

Odrzucając pisany ciurkiem, nudny tekst, jest w stanie lepiej i klarowniej przedstawić myśl.

Umiejętność researchu i analityczne myślenie

Umiejętności analityczne i research są chyba najważniejszą cechą u copywritera technicznego. Oczywiście wszystkie specjalności copywritingu wymagają pewnego stopnia łatwości w gromadzeniu informacji. Jednak można sprawiedliwie rzec, że copywriting techniczny wymaga bardziej zaawansowanego poziomu researchu i analizy materiałów. Często copywriting techniczny wymaga wiedzy specjalistycznej poprzedzonej odpowiednim stopniem naukowym.

Copywriter techniczny nie może również polegać na byle jakich, niesprawdzonych źródłach. Pisanie techniczne wymaga solidnych źródeł, które często wykraczają poza internetowe ramy.

Zrozumienie swojej docelowej grupy odbiorców

Można dysponować niezbędną wiedzą techniczną i być mistrzem w swojej dziedzinie, jeśli jednak nie posiada się umiejętności przekazywania wiedzy, wtedy nici z technicznego pisania.

Oprócz prostego stylu, zrozumienie odbiorców tekstów jest kluczem do dobrej komunikacji.

Umiejętne dozowanie szczegółowości i przystępności treści

Łatwo sprawić, żeby tekst techniczny stał się nudny i monotonny. Czytelnik będzie pędził na złamanie karku, byleby tylko jak najszybciej skończyły się jego męki, a przecież nie o to chodzi. Szczególnie łatwo wpaść w pułapkę nudy w copywritingu technicznym, ponieważ takie teksty zawierają masę szczegółowych informacji.

Najlepsi copywriterzy techniczni mają naturalny instynkt, który sprawia, że znajdują złoty środek między szczegółowością tekstu, a jego ciekawością i przyjazną dla czytelnika formą.

Nic nie zastąpi wiedzy i doświadczenia

Pisarze techniczni muszą mieć co najmniej podstawową wiedzę o dziedzinie, o której piszą. Oczywiście bardziej złożone projekty wymagają większej wiedzy. Nie wspominamy o zasobie słów i wyrażeń branżowych.

Większość copywriterów technicznych ma duże doświadczenie w wybranej dziedzinie (dzięki poprzedniej karierze lub edukacji). Najlepszą radą dla tych, którzy dopiero zaczynają, jest powolne i ostrożne budowanie swojego portfolio. Warto zdobyć się na odrobinę wybredności w podejmowanych projektach. Mogą one znacznie wpłynąć na przyszłe przedsięwzięcia.

Copywriterzy techniczni mają do czynienia z wyjątkowym wyzwaniem. Dostarczanie produktów i usług łatwych do zrozumienia, a jednocześnie atrakcyjnych dla użytkowników sposób. Wymaga to od osoby tworzącej tekst połączenia dwóch różnych dziedzin – wiedzy i smykałki technicznej oraz technologicznej z umiejętnością pisania i odpowiednim warsztatem językowym.