Największy mit o copywritingu to taki, że tę profesję potrafi wykonywać każdy, kto potrafi sprawnie pisać. Dobry copywriter ma o wiele więcej kompetencji takich jak zmysł marketingowy, krytyczne myślenie, sporo zdrowego rozsądku i chęć do nauki. Wiesz o tym dobrze, jeśli już jesteś copywriterem lub dopiero chcesz nim zostać i zapoznałeś się z charakterystyką zawodu. Jednak nawet doświadczenie nie uchroni Cię przed wiarą w pewne mity o copywritingu, o których rzadko się mówi. Tylko z pozoru są one niegroźne, ale w rzeczywistości skutecznie blokują Twój rozwój. Zobacz, jakie to mity i jak możesz sobie z nimi poradzić.

MIT 1. Copywriter musi być ponadprzeciętnie zdolny

Nieprawda. Copywriting opiera się na nabytych umiejętnościach, które możesz rozwijać i wyćwiczyć dokładnie tak, jak wszystkie inne. Na początku może Cię odstraszać nadmiar informacji, stosowanych technik copywriterskich i sposobów pisania pewnego rodzaju tekstów. To rozległa dziedzina, która obejmuje wiele różnych umiejętności.

mity o copywritingu

Musisz jednak wiedzieć, że spora część copywritingu oparta jest na schematach, wzorcach pisania. W większości przypadków lepiej sprawdzają się solidne teksty pisane przez kogoś o dobrym warsztacie oraz znajomości rynku i technik sprzedażowych, niż teksty, które wyszły spod pióra przyszłego noblisty lub wizjonera o abstrakcyjnym i aż nadto kreatywnym myśleniu.

Jasne, niektórzy mają do tego większe predyspozycje, a inni mniejsze. Lekkość operowania słowem jest ważna w copywritingu, ale to też jest umiejętność, która przychodzi z czasem. Niektórzy wygrali ją na genetycznej loterii, inni zdobyli ją stosunkowo szybko, a pozostali musieli poświęcić na jej opanowanie więcej czasu. O profesjonalnym copywriterze nie świadczy ilość wysiłku potrzebnego do osiągnięcia pewnego poziomu, a szeroka wiedza o copywritingu i umiejętność jej wykorzystania.

Zamów teksty, że mucha nie siada Oddaj swój content w ręce Kowali Treści

MIT 2. SEO to najważniejszy aspekt copywritingu

Nie unikniesz SEO, jeśli jesteś copywriterem, ale nie rób z niego swojej podstawowej albo jedynej umiejętności. Nie chwal się też przed swoimi klientami pisaniem tekstów tak dobrych, że Google pada Ci do stóp. Większość z nich odeszła już od przekonania, że najlepszy tekst to taki, który wysoko rankuje i generuje ruch organiczny. Co z tego, że potencjalny kupujący wejdzie na stronę Twojego klienta, jeśli nie przyniesie mu to żadnych zysków?

mity o copywritingu

Tak naprawdę, tworząc jakikolwiek tekst, piszesz dla ludzi, a nie dla maszyn i algorytmów. To nie one płacą w sklepach internetowych i nie one korzystają z usług Twoich klientów. Pieniędzmi dysponują tylko ludzie i to do niech musisz do nich trafić.

Oczywiście SEO nie możesz pomijać, ale pamiętaj, że to coś więcej niż tylko słowa kluczowe i zautomatyzowane pisanie według jednego wzoru, a ruch organiczny można kreować na wiele sposobów. Zresztą, samo Google też coraz bardziej docenia jakość tekstów.

MIT 3. Istnieje optymalna liczba znaków ze spacjami dla tekstu

Na pewno spotykasz się z klientami, którym zależy na tym, by nasycić swoją witrynę odpowiednią ilością treści. Często pokutuje przekonanie, że dobre copy blogowe musi mieć od 3000 do 4000 znaków ze spacjami, a artykuł ekspercki co najmniej 5000.

mity o copywritingu

Tymczasem dobry tekst ma tyle znaków, ile powinien mieć, by wyczerpać temat. I ani znaku więcej. Dłuższe copy czasami się przydają i przynoszą pewne korzyści w zakresie SEO, ale musi to być uzasadnione i zakresem informacji, i profilem czytelnika. Inną objętość zastosujesz, opisując zalety spożywania miodu, a inną w przypadku tekstu eksperckiego o samodzielnej wymianie okien w domu. 

Dowiedz się wcześniej, czego oczekują czytelnicy. Długi tekst musi zawierać wiele przydatnych informacji, a nie powtarzać ciągle to samo.

MIT 4. Dobry copywriting sprzedaje zawsze i wszystko

Absolutnie nie. Nie zrażaj się więc, jeśli swoim tekstem nie przyczynisz się do oszałamiających efektów sprzedażowych i nie sprawisz, że Twój klient stanie się liderem rynku. Sam tekst, nawet ten najlepiej napisany, nie ma tak dużej mocy sprawczej – oprócz tego konieczna jest również dobrze opracowana strategia marketingowa, wypełnienie strony contentem, działania reklamowe, a nawet sam wygląd strony, na której wyląduje Twój tekst.

mity o copywritingu

Nawet najlepszy tekst sprzedażowy jest tylko wisienką na torcie, ukoronowaniem wszystkich działań. Bez niego nie osiągnie się zadowalających wyników, ale też nie można na nim opierać wszystkich działań. Odrzuć więc ten fałszywy mit o copywritingu i staraj się nieustannie poszerzać swój warsztat. Dobry tekst sam się obroni.

MIT 5. Copywriting to sztuka mówienia o zaletach i ukrywania wad

Nie zawsze. Super, jeśli wiesz, jak stosować język korzyści, ale produkty lub usługi, które opisujesz, nie są pozbawione wad i nie sprawdzą się w każdym przypadku. Opisywanie ich w samych superlatywach może sprawiać wrażenie, że nie jest to prawdziwa oferta, a bardziej sprzedaż na jarmarku, na którym sprzedawca nachalnie zachwala produkt mimo tego, że jest on bardzo niskiej jakości.

mity o copywritingu

Poza tym nadmiernie zachwalając towar, pozostawiasz ewentualnego kupującego z wrażeniem, że nie ma on żadnego wyboru. Tymczasem świadomemu klientowi ten wybór jest bardzo potrzebny. Dobry copywriting musi dać mu wrażenie jego posiadania – popychać go w stronę zakupu, ale delikatnie, wręcz niezauważalnie.

Samochwalstwo wydaje się podejrzane i jest też ryzykowne, jeśli kupujący zacznie zadawać pytania odnośnie do produktu. Wymijająca odpowiedź spowoduje utratę zaufania do sprzedającego, czyli Twojego klienta. Ty natomiast stracisz kolejne zlecenia. Naprawdę chcesz ryzykować?

MIT 6. Im bardziej błyskotliwy tekst, tym lepiej

Błyskotliwe teksty są świetne! Czyta się je bardzo przyjemnie, nierzadko uśmiechając się z powodu dowcipnej gry słów lub ciekawego odwołania kulturowego. Problem w tym, że na taką swawolę bezkarnie można pozwolić sobie w reklamach wielkich marek.

mity o copywritingu

Zdarza się też, że robią to firmy nieznane i chcące przebojem wedrzeć się na rynek. Musisz jednak wiedzieć, że im większa kreatywność, tym większe ryzyko niepowodzenia. Jako copywriter piszący głównie teksty internetowe nie możesz sobie na nie pozwolić. Lepiej stosuj już sprawdzone i podparte psychologią sprzedaży techniki, które dają Ci duże szanse powodzenia. Są bezpieczne i przede wszystkim skuteczne.

Zbyt wyszukany tekst przeczy też najważniejszej zasadzie copywritingu. W tej sztuce chodzi bowiem o to, by wejść w skórę czytelnika i pisać tak, jak on by tego chciał. Zdecydowanie nie jest to zaproszenie czytelnika do świata piszącego – nie uzewnętrzniaj się więc i nie przedstawiaj swojego punktu widzenia.

Pisz i stawaj się lepszym copywriterem!

Te mity o copywritingu mogą być zaskakujące, zwłaszcza że większość tę profesję utożsamia z literaturą (kolejny mit: Nie każdy mól książkowy będzie dobrym copywriterem!) i trudną sztuką pisania. Tymczasem copywriting w swoim kształcie bardziej przypomina analityczną dziedzinę nauki.

Początkowo ciężko przywyknąć do pewnych zasad i prawdopodobnie Twoje pierwsze teksty nie będą zbyt dobre ze sprzedażowego punktu widzenia. Kilka kolejnych pewnie też nie. Ale jakość Twoich tekstów wzrośnie z czasem, jeśli będziesz poszerzać swoją wiedzę. Bo jeśli copywriting można uznać za sztukę, to jest to sztuka samodoskonalenia.