Opis produktu to często jedyny sprzedawca, który nakłania klienta do zakupu w Twoim e-sklepie. Warto więc zadbać o to, by sprzedawca ten okazał się przekonujący. Dobry opis produktu to jedna z lepszych inwestycji w content na stronie, która zacznie na siebie zarabiać już od pierwszego dnia publikacji.

Dlaczego nie możesz bagatelizować mocy dobrych opisów produktów?

Istnieje wiele badań, które raportują użyteczność dobrze napisanych opisów. Według firmyCraig Anderson Cooper Murphy Copywriters dobry tekst SEO zwiększa o 50% ruch organiczny, a dodatkowo napisany językiem korzyści jest w stanie poprawić konwersję nawet o 30%.

Z kolei według badania przeprowadzonego przez Nielsen Norman Group opis powinien być przede wszystkim użyteczny dla odbiorcy, klarownie informując go o zaletach i specyfice produktu. Wówczas wskaźnik Usability (ang. użyteczność) – a więc i UX (ang. doświadczenia użytkownika) – na stronie może wzrosnąć nawet o 124%.

Jaki powinien być dobry opis produktu?

Na ten temat powstało wiele obszernych publikacji. Dość powiedzieć, że dobry opis produktu powinien być unikalny i użyteczny, a także – co najważniejsze – powinien wywoływać odpowiednie emocje u odbiorcy.

Pamiętaj: klient nie chce kupić produktu, on chce osiągnąć korzyść, jaką dany produkt może im dostarczyć. Co klientowi po informacji, że dany laptop gamingowy dysponuje 16 GB pamięci RAM i czterordzeniowym procesorem o taktowaniu 4,6 GHz? Klienta interesuje przede wszystkim fakt, że laptop ten pozwoli mu uruchomić najnowsze gry na maksymalnych ustawieniach graficznych.

Opis produktu musi również dostarczać klientowi podstawową wiedzę o produkcie i w żadnym wypadku nie może wprowadzać go w maliny. Naginanie prawdy nigdy nie kończy się dobrze. W najlepszym wypadku klient zwróci towar, a w najgorszym zrobi Ci skuteczną antyreklamę. Pamiętaj również, że tekst musi być dostosowany do poziomu wiedzy i słownictwa docelowej grupy odbiorców. Wobec tego powinien być pisany dla tzw. buyer persony.

Jak napisać dobry opis produktu?

Istnieje kilka podstawowych zasad, które pozwolą Ci napisać dobry opis produktu.

  • Opis musi być czytelny i łatwy do zrozumienia. Pamiętaj, że Twój klient może mieć zły dzień lub nie mieć chęci na wgryzanie się w opis w poszukiwaniu informacji. Podaj mu je na talerzu, pisząc prostym językiem.
  • Warto unikać strony biernej. Może i wygląda ona ładnie i pompatycznie, ale wprowadza do tekstu chaos i zamieszanie. Przyznasz, że lepiej brzmi: „Laptop gamingowy zapewni Ci komfortową rozgrywkę”. niż: „Komfortowa rozgrywka zapewniana jest przez laptop gamingowy”. Prawda?
  • Pisanie językiem korzyści nie jest opcją, a koniecznością. Używaj przysłówków i przymiotników, które oddziałują na wyobraźnię, twórz opisy będące preludium do tego, co czeka klienta, gdy już zakupi wymarzony produkt.
  • Staraj się operować konkretami, które pozwolą w prosty sposób wizualizować korzyści, jakie osiągnie klient. Pisz: „superwydajny laptop, z którym zapomnisz co to wymagania minimalne” lub „laptop, który uruchomi Twój system w mniej niż 3 sekundy”. Takie sformułowania intensywniej oddziałują na konsumenta, pozwalając mu zorientować się, jak dobry jest to sprzęt i okażą się o wiele trafniejsze od suchego i nic niewnoszącego: „laptop z bardzo dużą ilością RAM-u”.

Pisz zgodnie z zasadą odwróconej piramidy – najpierw kluczowe cechy produktu i wynikające z nich korzyści, a następnie mniej ważne detale. Dzięki temu od razu zwrócisz uwagę klienta i rozpalisz jego konsumenckie żądze.

Jaki nie powinien być opis produktu? Jakich praktyk unikać?

Wiele osób, pisząc opisy produktów, nie zdaje sobie sprawy z karygodnych błędów, jakie popełnia. Wśród najczęstszych z nich wymienić można:

  • bezceremonialną kalkę opisu z języka obcego, która nie jest dostosowana do naszego słownictwa i kontekstu kulturowego,
  • nieskupianie się na optymalizacji pod kątem SEO zgodnie z najnowszymi zaleceniami,
  • operowanie zbyt branżowym i hermetycznym słownictwem, które nic nie mówi klientowi i w żaden sposób nie oddziałuje na niego,
  • zbytnie zachwalanie produktu – pamiętaj: klient nie chce kupić produktu, tylko osiągnąć korzyść, jaką on mu dostarczy.

Za podsumowanie tekstu niech posłuży infografika, którą dla Ciebie stworzyłem.

Opisy produktów
✍️ Zamów świetne opisy produktów!