Wiele osób bagatelizuje moc sprawczą tagów meta description i meta title. Jest to poważny błąd, który może sprawić, że mniej osób zechce odwiedzić Twój sklep lub witrynę.

Czym są znaczniki meta?

Meta title to nic innego, jak tytuł strony, który wyświetla się w wynikach wyszukiwania. Pozwala on dowiedzieć się, o czym traktuje dana strona. Meta description z kolei stanowi rozszerzenie znacznika title, umożliwiając pokrótce streścić zawartość odwiedzanej witryny.

Treści powinny na siebie zarabiać. Pozwól mi stworzyć Ci opłacalne teksty!

Tagi meta wprowadzone zostały do użytku w 2009 roku. Wówczas stanowiły one dość ważny czynnik rankingowy, który pozwalał efektywniej optymalizować podstrony w SERP-ie wyszukiwarki. Obecnie stanowią one o wiele mniej istotny czynnik rankingowy dla robotów Google, dlatego też znaczna część pozycjonerów bagatelizuje ich wartość.

Czy sprawia to, że meta description i meta title stały się bezużyteczne? Absolutnie! Wciąż bardzo dużo osób podejmuje decyzje dotyczące odwiedzenia strony właśnie na podstawie meta tytułu i opisu podstrony. Grzechem byłoby nieskorzystanie z takiego potencjału, prawda?

Dlaczego warto stosować meta title i meta description?

Obecnie kluczową funkcją opisów meta jest ich wpływanie na współczynnik CTR witryny (ang. Click Through Rate). Dlatego też treść w nich zawarta powinna przykuwać uwagę, zaciekawiać, angażować oraz zachęcać do odwiedzenia strony.

Wiadome jest, że im więcej osób wejdzie na podstronę, tym będziemy w stanie dotrzeć do szerszego grona odbiorców, a co za tym idzie, zwiększy się nasz potencjał generowania leadów. W konsekwencji naturalnie poprawi się konwersja i współczynnik sprzedaży usług lub produktów.

Jeżeli samodzielnie nie uzupełnimy treści w znacznikach meta, ta zostanie przekopiowana z początkowego fragmentu tekstu zawartego na stronie.

Może okazać się, że automatycznie stworzony opis meta description nie ułatwi użytkownikom zweryfikowania, o czym jest dana podstrona, nie zachęci ich do jej odwiedzenia, a także nie pozwoli umiejętnie umieścić fraz kluczowych, tym samym nie wpływając na pozycję w rankingu wyszukiwarki

Jakie powinny być opisy meta?

Zacznijmy od kluczowego parametru opisów meta – od ich długości. Oficjalnie Google nie ogłosiło, jaki powinien być opis, a co więcej, mierzy go na podstawie ilości pikseli. Dlatego też trudno jednoznacznie określić, jak długi powinien być opis. Eksperci twierdzą, że jego długość powinna zawierać się w przedziale między 139 a 160 znaków ze spacjami. Z kolei meta title nie powinien być dłuższy niż 70 znaków ze spacjami.

Poza długością tagów istotna jest również sama treść, jaką zawrzemy w meta description. O ile tytuł strony dość łatwo skomponować, o tyle opis meta może okazać się o wiele bardziej problematyczny.

Przede wszystkim musi być on przejrzysty, atrakcyjny i zachęcający. Poniżej podpowiem Ci, jak możesz uzyskać taki efekt.

Przyciągnij uwagę

Uwaga odbiorcy może być przyciągnięta poprzez deklarację rozwiązania jego problemu lub zaprezentowania tego, czego poszukuje dana osoba. Przykładowo poprawnie zbudowany opis meta może wyglądać następująco:

Wciąż nie możesz przestać podjadać słodyczy i masz problem z utrzymaniem wagi? Poznaj najnowszą dietę wysokotłuszczową i zrzuć kilogramy z NAZWA-MARKI.

Wykorzystaj AIDĘ (ale z umiarem!)

Model AIDA to w zasadzie pewny przepis na sukces. W telegraficznym skrócie AIDA składa się z czterech etapów prowadzenia klienta. Są to:

  1. Attention – przyciągnięcie uwagi odbiorcy
  2. Interest – zainteresowanie produktem, usługą lub marką
  3. Desire – wzbudzenie potrzeby posiadania
  4. Action – wezwanie do działania

Przykładowy opis meta zgodny z zasadami AIDA to:

Oferujemy najlepszy leasing dla firm. U nas nie wpłacasz wkładu własnego i możesz samodzielnie skonfigurować swoje auto. Już dziś wybierz wymarzony samochód!

Rzetelnie poinformuj odbiorcę, o czym jest dana strona

Nie ma nic gorszego niż wodzenie za nos i okłamywanie odbiorcy, byleby tylko odwiedził naszą podstronę. Jedyne, co zyskasz takim działaniem to wysoki współczynnik odrzuceń oraz straty wizerunkowe. Mimo że opisy meta przyjmują obecnie formy marketingowo-sprzedażowe, pod żadnym pozorem nie okłamuj odbiorców!

Nie zapomnij o frazach kluczowych

Jak wspomniałem powyżej, rola znaczników meta w pozycjonowaniu strony na przestrzeni lat nieco zmalała. Nie oznacza to jednak, że nie warto wykorzystać ich do zaimplementowania jednej frazy kluczowej – najlepiej z długim ogonem.

Często największą trudność może sprawić sprawne wplecenie frazy kluczowej przy zachowaniu profesjonalnego i marketingowego charakteru opisu. Oto przykład poprawnie zagnieżdżonej frazy kluczowej w meta description.

Filtr prywatyzujący do laptopa ochroni zawartość Twojego ekranu przed wścibskimi spojrzeniami współpracowników. Poznaj zalety filtrów NAZWA-MARKI.

Chcesz zadbać o profesjonalny wizerunek firmy i jednocześnie zoptymalizować SEO witryny? Zleć tworzenie meta tagów profesjonaliście.

szukasz copywritera kuźnia treści