Jako copywriter na pewno wiesz, że na Twój sukces największy wpływ mają klienci. Musisz zdobyć ich zainteresowanie i sprawić, by skorzystali z Twoich usług. Istnieje kilka bezpłatnych metod promocji, a im wcześniej zaczniesz ich używać, tym lepiej. Jak promować się jako copywriter, aby skutecznie trafić do potencjalnych klientów?

Jak promować się jako copywriter?

Strona internetowa

W książce „Start Up bez pieniędzy” autor pisze, że strona nie jest potrzebna do prowadzenia biznesu. Po części się z nim zgadzam, bo przez pierwsze miesiące działalności copywriterskiej obywałem się wyłącznie dzięki wysłaniu e-maili i blogowi, na której klient widział listę stron, na których publikuję. Jeśli zarobisz trochę na pisaniu, zainwestuj te pieniądze w swoją stronę i wykup hosting wraz z domeną. Przy odrobinie umiejętności stworzysz stronę na darmowym systemie WordPress lub Joomla i dobierzesz ciekawy szablon. Nie marnuj czasu na rozbudowę strony – więcej zyskasz na wysyłaniu ofert do klientów. Umieść na niej kontakt do siebie, portfolio i kilka informacji o sobie. Nie może tam zabraknąć informacji o tym, jakie rodzaje tekstów piszesz.

Blogger to system pozwalający na stworzenie własnej strony, dobry na początek dla każdego copywritera – adres strony ani jej wygląd nie jest profesjonalny. Za niewielkie pieniądze możesz wykupić domenę i podpiąć ją pod takiego bloga, dzięki czemu będzie się prezentować znacznie lepiej. Poradniki na temat tego, jak zamienić bloga na Bloggerze w niewielką stronę internetową znajdziesz w sieci. Jeśli pragniesz wypromować swoją stronę, ustaw ją jako podpis każdego e-maila. Nie zapomnij o podpięciu pod stronę statystyk Google Analytics i Google Webmaster Tools, dzięki czemu będziesz mógł na bieżąco monitorować ilość odsłon.

Portfolio

Portfolio to najważniejszy element rozwoju kariery. Gdy możesz pochwalić się kontaktami z gazetami czy też poważnymi serwisami, jesteś postrzegany jako doświadczony copywriter. Już od pierwszych zleceń powinieneś zapisywać sobie, gdzie pojawiły się Twoje teksty.

Jak gromadzić teksty w portfolio?

Pewnie zastanawiasz się jak promować się jako copywriter bez naruszania praw autorskich. Nigdy nie wklejaj do portfolio całych tekstów napisanych dla klienta – może on sobie tego nie życzyć. Również wyszukiwarka bardzo nie lubi zdublowanej treści i możesz mieć problemy z pozycjonowaniem strony. W portfolio nie pokazuj słabych, krótkich tekstów.

Zapisuj sobie wszystkie copywriterskie zlecenia, które realizujesz – jeśli wystawiasz faktury, masz pełny podgląd osób i firm, dla których pisałeś. Większość z nich umieści Twoje teksty na stronie internetowej. Wystarczy ją znaleźć i umieścić do nich link w portfolio. Jeśli nie znasz adresu strony internetowej klienta, możesz wkleić w wyszukiwarkę część Twojego tekstu. Gdy został on umieszczony i strona jest już zindeksowana przez Google (co trwa kilka dni), to znajdziesz tekst bez problemu.

Najlepsze rozwiązanie to poproszenie klienta o link do Twojego tekstu. Na pewno ucieszy się z tego, że copywriter poprosił go o to, ponieważ taki link wzmocni pozycję profil linków prowadzących do jego strony. Gdy tylko zaczniesz pisać ciekawe i wartościowe teksty, dbaj o publikowanie ich pod swoim nazwiskiem. Należy to uzgodnić przed rozpoczęciem współpracy.

Na początku kariery copywritera możesz nie mieć zbyt wielu zleceń. Aby Twoje portfolio odpowiednio się prezentowało, poświęć na nie czas. Zapoznaj się z serwisami umożliwiającymi pisanie tekstów w zamian za podpisanie ich Twoim nazwiskiem. Zastanów się też nad dziennikarstwem obywatelskim, prowadzeniem bloga lub napisaniem kilku tekstów różnego rodzaju specjalnie na potrzeby portfolio. Chętnie pomogę Ci w rozbudowie portfolio – wyślij do mnie swój wartościowy tekst, a opublikuję go na swojej stronie o copywritingu.

Portfolio copywritera nie może być chaotycznym zbiorem linków, gdyż klient nie będzie mógł znaleźć tekstów podobnych do tych, jakie są mu potrzebne i nie przekona się do Twojej oferty. Posegreguj teksty ze względu na ich temat (na przykład moda, zdrowie, pieniądze) lub na rodzaj (artykuły w gazetach, blogi, artykuły na stronach internetowych). Zachęci to do kliknięcia w odpowiedni link. Na stronie internetowej umieść link,a następnie opisz go w kilku słowach. Jeśli piszesz dużo artykułów na różne strony, podawaj link do swojego profilu, nie zaś osobno do różnych tekstów. Po kliknięciu w link, klient powinien mieć pewność, że tekst jest podpisany Twoim nazwiskiem.

Portale społecznościowe

Dobry sposób na to jak promować się jako copywriter oraz na stworzenie estetycznego portfolio wraz z ofertą to założenie strony na Google+ lub Facebooku. Gdy Twój tekst zostanie opublikowany, udostępnij go na profilu klikając odpowiedni przycisk. To także metoda porozumiewania się z klientami i budowania relacji. Na portalu możesz promować się na przykład poprzez:

  • Umieszczanie linków przydatnych dla klienta

Nie muszą być to koniecznie Twoje teksty, możesz udostępnić linki do stron, które Ci się podobają.

  • Pokazywanie nowości w Twojej ofercie.

Być może zacząłeś pisać na nowy temat lub wprowadziłeś nowe usługi. Opowiedz o tym światu i opublikuj to na stronie, ale nie umieszczaj na swojej stronie wyłącznie takich informacji, bo stracisz czytelników.

  • Udostępnianie treści ważnych i przydatnych dla klientów

Najlepszy sposób na przyciągnięcie klientów na twoją stronę to pisanie poradników, jak coś zrobić. W twoim przypadku możesz na przykład opisać, jak stworzyć opis produktu, lub jak promować swój biznes za pomocą bloga.

Blog ekspercki

Gdy jakiś temat szczególnie Cię interesuje, zacznij prowadzić bloga. Jak promować się jako copywriter, gdy nie możesz pochwalić się bogatą wiedzą na wybrane tematy? Daj się poznać z jak najlepszej strony. Możesz uwielbiać jazdę quadem po bezdrożach lub gotowanie – temat nie jest najważniejszy. Profesjonalny, dopracowany blog to znakomity sposób na pokazanie swoich umiejętności pisania tekstów. Pamiętaj także o tym, że w swojej ofercie możesz umieścić prowadzenie blogów innych firm. Możesz też prowadzić bloga swojej firmy. To mniej zobowiązujący sposób pisania od publikowania na zwykłej stronie internetowej, dlatego pokaż na blogu także mniej formalne teksty.

Napisz książkę

Nie ma lepszego sposobu na zaprezentowanie się jako ekspert niż napisanie książki. Zastanów się, w jakiej dziedzinie jesteś ekspertem i napisz na ten temat kilkanaście artykułów. Następnie połącz je w książkę. Gdy klient dowie się o tym, że ją napisałeś, na pewno skorzysta z Twoich usług.

Darmowe artykuły

W internecie nie brakuje stron publikujących nowe teksty w zamian za podpisanie je imieniem i nazwiskiem (a czasem linkiem do strony) autora. Gdy nie masz rozbudowanego portfolio, staraj się pisać charytatywnie. Chyba każdy webmaster zgodzi się na opublikowanie ciekawego tekstu z zamian za udostępnienie linka do strony jego autora. W ten sposób zyskujesz coś ważnego – każdy link do Twojej strony pochodzący z wartościowego serwisu sprawia, że jej pozycja w wyszukiwarce wzrasta. Gdy tekst będzie naprawdę ciekawy, klient może zgłosić się do Ciebie po kolejne teksty, tym razem napisane za pieniądze.

szukasz copywritera kuźnia treści

Podoba Ci się ten artykuł? Podziel się nim!