Jako copywriter, powinieneś wiedzieć, że rozwój w tej branży jest konieczny. Każdego dnia powinieneś starać się, by poprawiać swój warsztat. W tym wpisie dowiesz się, w jaki sposób pisać coraz lepiej, zyskiwać lepszych klientów i zarabiać więcej na realizowaniu zleceń copywriterskich. Poniżej znajdziesz kilka porad, dzięki którym będziesz mógł sprawniej tworzyć swój copywriterski interes.

Dbaj o jakość swoich tekstów

Jaki byłby z Ciebie copywriter, gdybyś nie dbał o jakość swojej pracy, prawda? Czasem warto stanąć z drugiej strony i kupić kilka tekstów na giełdzie tekstów lub też poszukać zleceniobiorcy na Oferii. Pozwala to spojrzeć innym wzrokiem na współpracę z klientem i uniknąć błędów hamujących postęp własnej kariery. Najpowszechniejszą wadą tekstów pisanych przez większość copywriterów jest ich bardzo niska jakość, przez co nie nadają się one do publikacji na stronie internetowej, blogu, zapleczu, czy portalu informacyjnym.

Co innego znaczy napisanie tekstu na stronę, a co innego stworzenie tekstu typu pressel pages, który nie ma żadnej wartości merytorycznej dla odbiorcy. Gdy oferowałem pracę copywriterom na Oferii zauważyłem też inną tendencję – do zleceń zgłaszało się 20 – 30 osób. W treści zlecenia określiłem rodzaj tekstów i zaznaczyłem, że konieczne będzie napisanie próbnego tekstu lub dostarczenie portfolio zbliżonego tematycznie. Spośród zgłoszeń ponad 80% stanowiły wizytówki wklejane masowo, które można zobaczyć pod każdym zleceniem. Część z nich napisały firmy zajmujące się pisaniem (które podały adres swojej strony), a resztę osoby prywatne, pisząc jedynie swój adres e-mail bez portfolio. Wysłałem wiadomość e-mail z prośbą o próbny tekst do około 7 osób, a odpowiedź otrzymałem jedynie od dwóch osób.

Pierwszy tekst był bardzo niskiej jakości, natomiast drugi średniej. Wybrałem copywritera, który napisał ten drugi tekst. Wniosek jest taki: znalezienie dobrego copywritera jest tak samo trudne, jak dobrego klienta na Twoje teksty. Ponieważ większość osób się nie przykłada do tego co robi i pisze teksty miernej jakości, możesz się bardzo szybko wybić i żądać wyższej stawki.
Na dobre teksty jest ogromne zapotrzebowanie – sygnalizują to sami klienci. Mój ulubiony klient twierdzi, że na portalach typu textmarket.pl nie da się kupić dobrego tekstu, gdyż większość jest pisana jak precle z dużą ilością fraz kluczowych. Taki tekst może być przydatny jedynie dla pozycjonera, a na stronę internetową się nie nadaje.

Być tanim copywriterem i pisać dużo za niewiele?

Długa praca nad jednym tekstem może być mniej opłacalna od napisania w tym czasie kilkunastu tańszych artykułów. Możesz wyspecjalizować się w SEO copywritingu i mieć ciągły napływ dużej ilości tanich tekstów. Dzięki temu nie będziesz się martwić o to, że zabraknie Ci klientów. W takim przypadku opanuj perfekcyjnie szybkie pisanie i dbaj o organizację czasu. Nie musisz się martwić o to, że ktoś będzie marudził, że Twoje teksty są niskiej jakości. Oczywiście powinny być one poprawne językowo. Najlepszym klientom zaoferuj zniżki na duże ilości tekstu, dzięki czemu będą chętniej korzystali z twoich usług. Pisanie dużo i tanio oznacza, że warto nawiązać współpracę na przykład z agencjami SEO i firmami, które się intensywnie pozycjonują. Gdy przyjmiesz taką strategię działania, będzie Ci łatwiej zatrudnić pracownika i go przeszkolić.

Może być copywriterem drogim i pisać dużo za niewiele?

Zupełnie inną strategią jest pisanie tekstów najwyższej jakości, na przykład dla serwisów i portali informacyjnych, na firmowe blogi lub do gazet. Największym problemem jest znalezienie osób, które Ci zaufają i skorzystają z Twoich copywriterskich usług. Aby przekonać klienta do siebie, pokaż mu co potrafisz. Oto garść szybkich rozwiązań pozwalających na zbudowanie wizerunku w sieci:

  • Stwórz profesjonalne portfolio copywritera;
  • Napisz dla klienta darmową próbkę – stracisz trochę czasu, ale jeśli będzie zadowolony, na pewno ponownie skorzysta z Twoich usług;
  • Prowadź blog na swój ulubiony temat. To nie tylko metoda na pokazanie tego, że umiesz pisać, klienci mogą także odezwać się w komentarzach.

Pisanie krótkich tekstów wymaga jedynie szybkich palców, natomiast by stworzyć długi i wartościowy artykuł, musisz skorzystać z wielu źródeł i stworzyć logiczną strukturę tekstu.
Niektóre zlecenia są znacznie droższe od pozostałych. Oznacza to na przykład, że:

  • Zleceniodawca wie, że tekst sprawi komuś problem.

Być może teksty poprzedniego copywritera się nie spodobały, a zleceniodawca pragnie zachęcić osoby do napisania dla niego tekstów.• Znalezienie źródeł na dany temat jest kłopotliwe
Napisanie tysiąca znaków tekstu zajmie cały dzień, jeśli potrzebne jest do tego przewertowanie kilku książek – dotyczy to głównie tekstów technicznych i niszowych branż.

Zleceniodawca oczekuje tekstów wysokiej jakości i jest gotowy za nie zapłacić wyższą stawkę

  • Tekst jest sprzedażowy

Napisanie tekstu sprzedażowego wymaga doświadczenia i znajomości zasad marketingu, klientów, pisania reklam i tak dalej. Za teksty sprzedażowe płaci się najwięcej dlatego, że idą za nimi konkretne pieniądze. Im lepszy jest tekst, tym więcej klientów dokona zakupu rzeczy, którą reklamuje.

Rozwijaj się

Nie popełnij błędu, polegającego na realizowaniu każdego zlecenia, które Ci się natrafi. Taki copywriting do niczego dobrego nie prowadzi. Od samego początku zdefiniuj swoje ulubione tematy, dzięki czemu będziesz pisać z przyjemnością. Zobaczysz, jak wpłynie to na jakość Twoich tekstów. Oczywiście, wraz z biegiem czasu Twoje zainteresowania będą się rozszerzać i polubisz także inne tematy. Każdy z nas ma dziedziny, w których czuje się mocnym. Zastanów się, co Cię fascynuje i zacznij pisać na ten temat. Możesz założyć bloga opowiadającego o zbieraniu znaczków lub akwarystyce morskiej, dzięki czemu ludzie będą mieli okazję poznać Cię, jako eksperta w twojej dziedzinie.

Im więcej wiesz na dany temat, tym lepszy tekst napiszesz i tym lepszym copywriterskim warsztatem będziesz dysponował. Jako ekspert będziesz mógł zażądać za swoje teksty znacznie więcej od osób, które napiszą teksty na podstawie ogólników dostępnych w internecie. Brian Tracy zaleca, by codziennie poświęcić kilkanaście minut na czytanie informacji, które mogą Ci się przydać w pracy. Dzięki temu zdobędziesz wiedzę, która przyda Ci się podczas pisania.

Polecam Ci zgłaszanie się do pokrewnych tematycznie ofert. Jeśli będziesz prowadzić bloga na temat smartfonów i innych urządzeń bezprzewodowych, możesz pokazać go klientom sprzedającym smartfony lub programy na nie. Dzięki temu zyskasz nowe zlecenia, a nie na trudzisz się podczas pisania nowych tekstów. W ten sposób rozwijasz swoją wiedzę na potrzebny innym temat.
Jeśli klient poprosi Cię o opisanie czegoś, czego nie lubisz, będziesz miał z tym ogromne problemy. Twoje motto powinno brzmieć – piszę o tym, co lubię. Jeśli piszesz na temat, którego nie lubisz lub jest Ci obojętny, na pewno nie zaangażujesz się w pracę.

Co jeszcze można pisać jako copywriter?

Napisałeś już kilka artykułów, ale czujesz, że mógłbyś w lepszy sposób wykorzystać umiejętność szybkiego pisania i lepiej rozwinąć się jako copywriter? Istnieje kilka możliwości – na przykład tłumaczenia tekstów.

Tłumaczenia z języka obcego na polski są znacznie prostsze od tych w odwrotną stronę. Jeśli poznałeś obcy język w dobrym stopniu (na przykład umiesz w nim swobodnie czytać), to możesz spróbować swoich sił w zleceniach tego typu. W sieci ogłasza się wiele osób, które poszukują tłumaczy freelancerów do drobnych tłumaczeń.
Podpowiedź – tłumaczenia są znacznie prostsze z dobrym słownikiem i programem CAT. Świetnie sprawdza się na przykład darmowy OmegaT używany wraz z Tłumaczem Google
Kolejny rodzaj tekstów to artykuły do czasopism i gazet. Pisanie do gazet nie różni się niczym od publikowaniem na stronach internetowych z wyjątkiem jednego – stawki są znacznie wyższe.

Z tego powodu warto jest przesyłać do czasopism propozycje napisania artykułów. Skup się na tych gazetach, które najczęściej czytasz i znasz ich tematykę.
Niektóre osoby mają problem z wymyślaniem nowych tekstów. Jeśli należysz do nich, możesz spróbować swoich sił w przepisywaniu nagrań. W internecie nie brakuje firm szukających osób przepisujących nagrania, możesz też współpracować z indywidualnymi klientami poszukującymi niższych cen. Jeśli twoją mocną stroną jest ortografia zajmij się korektą tekstów.

Kuźnia Treści copywriting

Podoba Ci się ten artykuł? Podziel się nim!