Zastanawiasz się, jak zostać profesjonalnym copywriterem? Jak w ogóle uprawiać profesjonalny copywriting i w jaki sposób możesz zacząć rozwijać się w tej branży? Pozwól, że opiszę Ci swoje doświadczenia w tym – zdaje mi się – dość obszernym i wyczerpującym poradniku.

Pracuję jako pełnoetatowy profesjonalny copywriter od ponad 8 lat. Współpracowałem z ogromnymi korporacjami, firmami z sektora MŚP oraz freelancerami. Napisałem setki tekstów SEOartykułów eksperckich. Tworzyłem strategie content marketingowe oraz trudniłem się copywritingiem kreatywnym – w tym namingiem.

W trakcie swojej kariery musiałem posiąść wiele umiejętności i nauczyć się naprawdę sporo rzeczy, spośród których najbardziej przydatną okazała się psychologia sprzedaży, poznanie zagadnień UX oraz nauczenie się obsługi kilku istotnych narzędzi z zakresu analizy, monitoringu oraz tworzenia contentu. Sprawdź mój autorski miniporadnik o tym, jak stać się profesjonalnym copywriterem.

Trudne początki – jak zacząć w branży copywriterskiej, na czym polega copywriting i jakich umiejętności wymaga?

Praca copywritera, wbrew temu, co uważa większość osób spoza branży, to nie bezmyślne kopiowanie cudzych tekstów tak, aby zachować unikalność treści. Copywriting w profesjonalnym wydaniu to przede wszystkim praca polegająca na kreacji, przekazywaniu informacji oraz dostosowywaniu komunikatów do konkretnych grup odbiorców.

Ucz się copywritingu od praktyków ✍️ Zapisz się na darmowy kurs copywriterski

Jak zostać copywriterem w 2022 roku i zdobyć pierwsze zlecenia?

Pierwsze kroki jako copywriter powinieneś skierować ku… księgarni. Poznaj prawidła, którymi rządzi się ten zawód, zrozum je i zacznij powoli wdrażać do swojego warsztatu. Najpierw dużo czytaj, później dużo pisz. Uważaj tylko na szarlatanów copywritingu hurtowo produkujących swoje książki o zerowej wartości merytorycznej. Z tego typu publikacji nie dowiesz się absolutnie nic!

Przygotuj kilka tekstów, w których zastosujesz poznaną wiedzę i stwórz z nich swoje pierwsze portfolio copywritera. Z takim początkowym zapleczem możesz ruszyć na poszukiwania pierwszego klienta. Regularnie przeglądaj portale ogłoszeniowe czy grupy na Facebooku i zwyczajnie zgłaszaj się do zleceń. Gratuluję! Właśnie zostałeś copywriterem. A przynajmniej takim „copywriterem”, za jakiego uważa się 90% rynku freelancerów.

Niski próg wejścia w tej branży jest jednocześnie jej przekleństwem oraz błogosławieństwem. Każdy dziś może zostać copywriterem, ale czy każdy będzie na tyle zdeterminowany i dobry w tym, co robi, aby stać się profesjonalnym copy i świadczyć solidne usługi copywriterskie? Właśnie. Wykorzystaj to, aby stać się jak najlepszym w swojej branży, ponieważ dobra praca to najlepsza reklama.

Umiejętności, bez których w copywritingu ani rusz

Umiejętności dobrego copywritera

Jako copywriter musisz nie tylko dobrze pisać i umieć angażować odbiorców słowem, ale przede wszystkim zrozumieć, że copywriting wywodzi się ze środowiska reklamowego i opiera się na psychologii sprzedaży. I nie piszę tu chamskim wciskaniu produktów i technikach rodem z lat 90. (które notabene wciąż są wykorzystywane przez copywriterskich szarlatanów), ale o empatycznym pisaniu w sposób przekonujący odbiorcę – przekonujący do zakupu, rejestracji konta, otworzenia maila czy do każdej innej akcji korzystnej dla Twojego zleceniodawcy.

Umiejętność komunikacji w copywritingu

Jako copywriter będziesz tworzyć komunikaty sprzedażowe, edukacyjne i wizerunkowe. Z tego powodu wypadałoby, abyś umiał właściwie komunikować się ze swoimi klientami oraz odbiorcami pisanych treści. Musisz umieć nawiązywać kontakt i umiejętnie prowadzić dialog z każdą z osób, które napotkasz na swojej copywriterskiej drodze. Bez wypracowanej umiejętności komunikacji daleko nie pojedziesz, a praca w copywritingu będzie dla Ciebie prawdziwą gehenną.

Kreatywny copywriting i chęć tworzenia

Kreatywność przyda Ci się niezależnie od tego, czy chcesz skupić się na klepaniu precli, tekstów SEO lub zapleczówek, czy na tworzeniu namingów, claimów lub ofert handlowych. Dobry copywriter musi umieć wykazać się kreatywnością. Jest ona szalenie istotna w procesie twórczym, ponieważ bez niej trudno będzie Ci znaleźć sposób na to, jak napisać daną treść oraz w jaki sposób zaciekawić i zmotywować jej odbiorców. Z kolei bez chęci tworzenia błyskawicznie się wypalisz w tym zawodzie i nie będziesz w stanie zmusić się do pisania czegokolwiek.

Wiedza marketingowa i reklamowa

Jak już wspomniałem wyżej, copywriting wywodzi się ze środowiska reklamowego. Znajomość mechanizmów marketingowych oraz reklamowych jest podstawą do budowania skutecznych i konwertujących komunikatów w sieci. Chcesz być skutecznym copywriterem? Naucz się sprzedawać słowem.

Umiejętność researchu i fact checkingu

Research w pracy copywritera jest równie ważny, co proces twórczy. Jeżeli chcesz pisać wysokiej jakości artykuły eksperckie i specjalistyczne treści, musisz nauczyć się odnajdywać informacje oraz je weryfikować. Pamiętaj, aby zawsze korzystać z wiarygodnych źródeł, ponieważ za powielanie niesprawdzonych bzdetów odpowiedzialność poniesiesz tylko i wyłącznie Ty, a jej wymiarem może być w najlepszym przypadku utrata klienta. Z kolei w najgorszym możesz zostać pociągnięty do odpowiedzialności karnej. Podstawą bezpiecznego i profesjonalnego copywritingu jest research i fact checking.

Znajomość mechanizmów SEO i SEM

Chcesz pisać teksty SEO bez znajomości zasad SEO i SEM? Powodzenia. Jeżeli chcesz dbać o jakość swojej pracy oraz jej atrakcyjność dla Twojego klienta, musisz znać aktualne zasady pozycjonowania treści w wyszukiwarkach. Google dynamicznie wprowadza nowe algorytmy odpowiadające za widoczność stron w SERP’ie, dlatego też, jako profesjonalny copywriter, musisz na bieżąco śledzić branżę SEO i SEM oraz poznawać i szlifować umiejętności pozycjonowania tekstów.

Jak pisać lepsze teksty i stawać się coraz lepszym copywriterem?

Pisanie dobrych tekstów jest jak każda inna umiejętność – można się jej nauczyć oraz stawać się w tym coraz lepszym. W kolarstwie pokutuje przekonanie – całkiem słuszne – że nie da się robić wyników bez tzw. kilometrów w nogach.

Tak samo jest z copywritingiem. Jeśli zamierzasz zostać profesjonalnym copywriterem, musisz mieć „sporo znaków w palcach”. Zatem, jeżeli chcesz pisać lepiej, musisz pisać, pisać i pisać. Tylko wtedy będziesz w stanie zauważać popełniane przez siebie błędy oraz schematy myślowe, którymi kierujesz się podczas pisania.

Jednak samo bezrefleksyjne pisanie kolejnych tekstów nie jest najszybszą i na pewno nie najefektywniejszą drogą na copywriterski szczyt.

Ten osiągniesz, gdy zaczniesz umiejętnie redagować napisane przez siebie teksty. Co znaczy „umiejętnie”? Ano to, że redakcję będziesz zaczynać na spokojnie, po całkowitym oderwaniu się myślami od napisanego tekstu – najlepiej następnego dnia. Jeśli jednak nie masz tyle czasu, a terminy naglą, odpocznij od tekstu przez godzinę lub dwie i daj mu „poleżakować”. Więcej o leżakowaniu tekstów napisałem w swojej książce.

Dopiero po dłuższym odpoczynku od tekstu, zerwiesz emocjonalną wieź twórczą z treścią i będziesz w stanie na chłodno podejść do spłodzonych przez siebie słów. Zacznij wówczas redakcję. Skracaj zdania, upraszaj myśli, szybciej dochodząc do puenty.

Redagując tak swoje teksty, staniesz się swoim prywatnym redaktorem i korektorem. Wraz z kolejnymi redagowanymi tekstami zaczniesz pisać lepiej, bo będziesz miał z tyłu głowy te liczne błędy i drobne potknięcia, które redagowałeś w poprzednich tekstach.

Jak jeszcze możesz szlifować swój warsztat?

Czytaj teksty innych – najlepiej najlepszych dziennikarzy i copywriterów z branży. Czytaj książki, zacznij analizować reklamy oglądane w telewizji lub słuchane w radio. Staraj się wsłuchiwać w język, którym posługują się na co dzień ludzie z różnych grup społecznych i zawodowych.

Zacznij mocniej żyć językiem i wykształć w sobie wewnętrznego analizatora, który rozkłada czytane treści na czynniki pierwsze. Zacznij skupiać się nie tylko na merytoryce i przekazywanej informacji, ale również na narzędziach służących przekazowi.

Wiesz, w jaki sposób wykształca się słuch muzyczny? Podczas słuchania utworów stara się wyizolować melodię poszczególnych instrumentów. Dokładnie w taki sam sposób staraj się izolować środki stylistyczne i sposoby na kształtowanie myśli, których używają inni autorzy.

Profesjonalny copywriting – 5 drogowskazów, które pomogą Ci być lepszym copywriterem

Aby używać odtwarzacza, niezbędne jest wyrażenie zgody na przechowywanie plików cookies powiązanych z usługami odtwarzaczy. Szczegóły: polityka prywatności.

Tak, zgadzam się.

Zapisz się na darmowy kurs copywritingu!

1. Profesjonalny copywriter zna rynek, na którym działa

Poznanie specyfiki rynku, w którym się pracuje, lub na który zamierza się wejść, jest dość istotne. Bez tego nie dowiesz się, ile zarabia copywriter, w jakim stopniu rynek jest nasycony oraz czy łatwo znajdziesz na nim copywriterskie zlecenia.

Choć w Twojej głowie potencjał rynku oraz planowany przebieg Twojej kariery na pewno wyglądają niesamowicie motywująco, warto najpierw zapoznać się z twardymi danymi. Sprawdź, jaki cennik copywriterski ma Twoja konkurencja, na jakie realne zarobki możesz liczyć w skali miesiąca oraz zwyczajnie określ, czy copywriting będzie Ci się opłacał.

W czasach, w których zaczynałem być copywriterem, normą były stawki rzędu 2-3 zł za 1000 znaków ze spacjami za teksty blogowe i zapleczowe. Niemniej, rynek bardzo szybko dojrzał, a copywriterzy przestali dawać sobą wycierać podłogę. W ciągu kilku lat stawki wzrosły średnio o dobre 200-400%. Warto poznać historyczne tendencje rynkowe, aby być w stanie przewidywać, dokąd aktualnie zmierza polski copywriterski rynek. Obecny cennik copywritera w Kuźni Treści prezentuje się zgoła inaczej.

Jak obecnie wyceniają swoją pracę copywriterzy? Według Ogólnopolskiego Badania Wynagrodzeń z lutego 2019 roku mediana zarobków copywriterów wynosi 3500 zł brutto, a średnia rynkowa waha się w przedziale od 2980 zł do 4850 zł brutto.

Prawda, że takie wynagrodzenie prezentuje się całkiem przyzwoicie? Pamiętaj jednak, że jest to ogólnokrajowa mediana, a w badaniu wzięli udział zarówno początkujący, jak i doświadczeni copywriterzy, zarówno ci na etatach, jak i prowadzący własną działalność. Pamiętaj również, że wciąż stosunkowo chłonny copywriterski i content marketingowy rynek powoli zaczyna być nieco ciasnawy, a wejście w branżę będzie stawało się rokrocznie coraz trudniejsze.

Oszacuj swoją pozycję na rynku i zastanów się, jak najskuteczniej ukroić jak największy kawałek copywriterskiego tortu.

2. Dobry copywriter wierzy w swoje umiejętności, ale ich nie przecenia

Wiara w siebie to sztuka, której w mojej opinii coraz bardziej brakuje osobom uprawiającym kreatywne zawody. Tak, tak, copywriting niejedno ma oblicze i tylko w niektórych przypadkach można o nim mówić, jak o kreatywnym zawodzie. Nie daj sobie jednak mydlić oczu copywriterskim guru zarabiającym na wciskaniu kitu początkującym twórcom contentu. Takie osoby są znane z tego, że są znane, a ich warsztat leży i kwiczy.

Wracając jednak do meritum – jeżeli nie uwierzysz w siebie i w to, że uda Ci się odnieść sukces w copywritingu, podetniesz sobie skrzydła i już na starcie przekreślisz swoje szanse. I nawet jeżeli masz talent, motywację i determinację, aby stawać się coraz lepszym i uzyskiwać lepiej płatne zlecenia, bez wiary w siebie daleko nie zajedziesz.

Pamiętaj też, aby nie przesadzać w drugą stronę. Copywriter powinien umieć precyzyjnie zdefiniować swoje umiejętności, a także mocne i słabe strony. Jeżeli przecenisz swój warsztat lub podejmiesz się zlecenia o tematyce, której nie będziesz „czuł”, natniesz się na minę.

Niezrealizowane lub źle zrealizowane zlecenie będzie mogło doprowadzić nie tylko do straty Twojego czasu, braku zarobku i wkurzenia zleceniobiorcy, ale także może skutkować czarnym PR i negatywnym marketingiem szeptanym, co w copywritingu jest równoznaczne ze spaleniem sobie drogi do wielu zleceń.

3. Najpierw sprawdź, czy copywriting jest dla Ciebie

O wiele lepiej podchodzić ostrożnie do zmiany branży oraz wyboru przyszłego zawodu. Zatem, zanim odejdziesz z pracy, rzucisz studia, wyprowadzisz się z domu lub spalisz za sobą inne mosty, przetestuj, czy copywriting jest dla Ciebie.

Napisz kilka tekstów do szuflady i poproś najbliższych znajomych lub rodzinę o ich ocenę. Dobrym pomysłem na przetestowanie copywritingu, jest zawiązanie współpracy z fundacją non-profit w formie wolontariatu. Twoja praca będzie docierać do szerszego grona odbiorców, otrzaskasz się z pisaniem na zamówienie, a także zyskasz szansę na poprawienie swojego warsztatu.

Niektórzy zgłaszający się do zleceń copywriterskich oferują przygotowanie próbnych tekstów. Odradzam Ci taką praktykę, ponieważ klient będzie Cię miał w poważaniu i raczej nie pokusi się o konstruktywny feedback Twoich tekstów.

4. Zaczyna Ci iść w copywritingu? Na początku się NIE specjalizuj

Oczywiście copywriter ze specjalizacją jest o wiele bardziej pożądany na rynku, niż osoby, które piszą o wszystkim, ale po łebkach. Napisałem o tym więcej w tym artykule: Kim jest copywriter bez specjalizacji? Wyspecjalizuj się!

Niemniej, na początku swojej przygody z copywritingiem warto brać zlecenia z jak największego spektrum branż. Pozwoli Ci to wyrobić sobie opinię o każdej z nich i określić, w której czujesz się najlepiej. Nauczysz się też specyfiki poszczególnych grup odbiorców treści oraz sprawdzisz, czy umiesz dostosować do nich swoje komunikaty.

Początkowo poszedłem w copywriting techniczny, ponieważ jestem po technicznych studiach, więc rozumiem i umiem operować tego typu językiem. Wiem, co jest istotne w technicznych treściach oraz umiem dotrzeć do osób, które je czytają. Poza tym pisałem treści z zakresu FinTechów, finansów, biznesu i nieruchomości, ponieważ się tym żywo interesuję. Nie wyobrażam sobie z kolei pisania dla branży beauty czy kosmetycznej – to zupełnie nie moja bajka.

Zdecyduj, co będzie Twoją niszą dopiero po pewnym czasie, gdy nabędziesz rynkowego doświadczenia w copywritingu.

5. Naucz się sprzedawać siebie, drogi copywriterze

Jak tylko zdobędziesz pierwszych klientów, zauważysz, że w swoim wyborze podwykonawcy czy zleceniobiorcy kierują się wieloma czynnikami, spośród których wcale nie najistotniejszymi są cena i jakość Twojej pracy. Tak, tak. Decyzja o tym, czy ktoś zechce z Tobą współpracować, nierzadko opiera się na tym, czy ten ktoś Cię lubi oraz czy możesz pochwalić się dobrą opinią w branży.

Dlatego też jako copywriter musisz nauczyć się sprzedawać nie tylko produkty swoich klientów, ale także siebie. A to jest zdecydowanie najcięższy rodzaj sprzedaży. Naucz się argumentować, dlaczego jesteś najlepszym copywriterem do tego zlecenia w sposób logiczny i precyzyjny, podpierając się konkretnymi przykładami ze swojego portfolio lub efektami, jakie osiągnęły Twoje teksty.

Chcesz być profesjonalnym copywriterem? Zadaj sobie jedno ważne pytanie: czy copywriting jest dla Ciebie na tyle atrakcyjnym zajęciem, abyś robił to na pełen etat? Jeżeli tak, to po prostu zacznij to robić i stawaj się coraz lepszym copywriterem.

Ucz się od praktyków ✍️ Odkryj bonusowe materiały o copywritingu