Zastanawiasz się, jak zostać profesjonalnym copywriterem? Jak tworzyć profesjonalny copywriting i w jaki sposób możesz zacząć rozwijać się w tej branży? Pozwól, że opiszę Ci swoje doświadczenia w tym – zdaje mi się – dość obszernym i wyczerpującym poradniku.

Pracuję jako pełnoetatowy profesjonalny copywriter od ponad 5 lat. Współpracowałem z ogromnymi korporacjami, firmami z sektora MŚP oraz freelancerami. Piszę teksty SEO i artykuły eksperckie, projektuję strategie content marketingowe, zajmuję się copywritingiem kreatywnym.

W trakcie swojej kariery musiałem posiąść wiele umiejętności i nauczyć się naprawdę sporo rzeczy, spośród których najbardziej przydatną okazała się psychologia sprzedaży, poznanie zagadnień UX oraz nauczenie się obsługi kilku istotnych narzędzi z zakresu analizy, monitoringu oraz tworzenia contentu. Sprawdź mój autorski mini-poradnik o tym, jak stać się profesjonalnym copywriterem i robić dobry copywriting.

Trudne początki – jak zacząć, na czym polega copywriting i jakich umiejętności wymaga?

Praca copywritera, wbrew temu, co uważa większość osób spoza branży, to nie tylko bezmyślne kopiowanie innych tekstów tak, aby zachować unikalność treści. Copywriting w profesjonalnym wydaniu to przede wszystkim praca polegająca na kreacji, przekazywaniu informacji oraz dostosowywaniu komunikatów do konkretnych grup odbiorców.

Jak zostać copywriterem w 2020 roku i zdobyć pierwsze zlecenia?

Pierwsze kroki jako copywriter powinieneś skierować ku… księgarni. Poznaj prawidła, którymi rządzi się ten zawód, zrozum je i zacznij powoli wdrażać do swojego warsztatu. Przygotuj kilka tekstów, w których zastosujesz poznaną wiedzę i stwórz z nich swoje pierwsze portfolio copywritera.

Z takim początkowym zapleczem możesz ruszyć na poszukiwania pierwszego klienta. Regularnie przeglądaj portale ogłoszeniowe czy grupy na Facebooku i zwyczajnie zgłaszaj się do zleceń. Gratuluję! Właśnie zostałeś copywriterem.

Niski próg wejścia w tej branży jest jednocześnie jej przekleństwem oraz błogosławieństwem. Każdy dziś może zostać copywriterem, ale czy każdy będzie na tyle zdeterminowany i dobry w tym, co robi, aby stać się profesjonalnym copy i świadczyć solidne usługi copywriterskie? Właśnie. Wykorzystaj to, aby stać się jak najlepszym w swojej branży, ponieważ dobra praca to najlepsza reklama.

Umiejętności, bez których w copywritingu ani rusz

infografika umiejętności copywritera

Jako copywriter musisz nie tylko dobrze pisać i umieć angażować, ale przede wszystkim zrozumieć, że copywriting wywodzi się ze środowiska reklamowego i opiera się na umiejętności sprzedaży słowem. I nie piszę tu wyłącznie o sprzedaży produktów czy usług, ale o pisaniu w sposób przekonujący odbiorcę – przekonujący do zakupu, rejestracji konta, otworzenia maila czy do każdej innej akcji korzystnej dla Twojego zleceniodawcy.

Umiejętność komunikacji

Jako copywriter będziesz tworzyć komunikaty. Z tego powodu wypadałoby, abyś umiał komunikować się ze swoimi klientami oraz odbiorcami pisanych treści. Musisz umieć nawiązywać kontakt i umiejętnie prowadzić rozmowę z każdą z osób, które napotkasz na swojej copywriterskiej drodze. Bez wypracowanej umiejętności komunikacji daleko nie pojedziesz, a praca w copywritingu będzie dla Ciebie prawdziwą gehenną.

Kreatywność i chęć tworzenia

Kreatywność przyda Ci się niezależnie od tego, czy chcesz skupić się na klepaniu precli, tekstów SEO lub zapleczówek, czy na tworzeniu namingów, claimów lub ofert handlowych. Dobry copywriter musi umieć wykazać się kreatywnością. Jest ona szalenie istotna w procesie twórczym, ponieważ bez niej trudno będzie Ci znaleźć sposób na to, jak napisać daną treść oraz w jaki sposób zaciekawić i zmotywować jej odbiorców. Z kolei bez chęci tworzenia błyskawicznie się wypalisz w tym zawodzie i nie będziesz w stanie zmusić się do pisania czegokolwiek.

Wiedza marketingowa i reklamowa

Jak już wspomniałem wyżej, copywriting wywodzi się ze środowiska reklamowego. Znajomość mechanizmów marketingowych oraz reklamowych jest podstawą do budowania skutecznych i konwertujących komunikatów w treści. Chcesz być skutecznym copywriterem? Naucz się sprzedawać słowem.

Umiejętność researchu i fact checkingu

Research w pracy copywritera jest równie ważny, co proces twórczy. Jeżeli chcesz pisać wysokiej jakości artykuły eksperckie i specjalistyczne treści, musisz nauczyć się odnajdywać informacje oraz je weryfikować. Pamiętaj, aby zawsze korzystać z wiarygodnych źródeł, ponieważ za powielanie niesprawdzonych bzdetów odpowiedzialność poniesiesz tylko i wyłącznie Ty, a jej wymiarem może być w najlepszym przypadku utrata klienta. Z kolei w najgorszym możesz zostać pociągnięty do odpowiedzialności karnej. Podstawą bezpiecznego i profesjonalnego copywritingu jest research i fact checking.

Znajomość mechanizmów SEO i SEM

Chcesz pisać teksty SEO bez znajomości zasad SEO i SEM? Powodzenia. Jeżeli chcesz dbać o jakość swojej pracy oraz jej atrakcyjność dla Twojego klienta, musisz znać aktualne zasady pozycjonowania treści w wyszukiwarkach. Google dynamicznie wprowadza nowe algorytmy odpowiadające za widoczność stron w SERP’ie, dlatego też, jako profesjonalny copywriter, musisz na bieżąco śledzić branżę SEO i SEM oraz poznawać i szlifować umiejętności pozycjonowania tekstów.

Profesjonalny copywriting – 5 drogowskazów, które pomogą Ci być lepszym copywriterem

profesjonalny copywrting

Profesjonalny copywriter zna rynek, na którym działa

Poznanie specyfiki rynku, w którym się pracuje, lub na który zamierza się wejść, jest dość istotne. Bez tego nie dowiesz się, ile zarabia copywriter, w jakim stopniu rynek jest nasycony oraz czy łatwo znajdziesz na nim copywriterskie zlecenia.

Choć w Twojej głowie potencjał rynku oraz planowany przebieg Twojej kariery na pewno wyglądają niesamowicie motywująco, warto najpierw zapoznać się z twardymi danymi. Sprawdź, jaki cennik copywriterski ma Twoja konkurencja, na jakie realne zarobki możesz liczyć w skali miesiąca oraz zwyczajnie określ, czy copywriting będzie Ci się opłacał.

W czasach, w których ja zaczynałem być copywriterem, normą były stawki rzędu 2-3 zł/1000 zzs za teksty blogowe i zapleczowe. Niemniej, rynek bardzo szybko dojrzał, a copywriterzy przestali dawać sobą wycierać podłogę. W ciągu kilku lat stawki wzrosły średnio o dobre 200-400%. Warto poznać historyczne tendencje rynkowe, aby być w stanie przewidywać, dokąd aktualnie zmierza polski copywriterski rynek. Obecnie mój cennik copywritera wyglada zgoła inaczej.

Jak to wygląda obecnie? Według Ogólnopolskiego Badania Wynagrodzeń z lutego 2019 roku mediana zarobków copywriterów wynosi 3500 zł brutto, a średnia rynkowa waha się w przedziale od 2980 zł do 4850 zł brutto.

Prawda, że takie wynagrodzenie prezentuje się całkiem przyzwoicie? Pamiętaj jednak, że jest to ogólnokrajowa mediana, a w badaniu wzięli udział zarówno początkujący, jak i doświadczeni copywriterzy, zarówno ci na etatach, jak i prowadzący własną działalność. Pamiętaj również, że wciąż stosunkowo chłonny copywriterski i content marketingowy rynek powoli zaczyna być nieco ciasnawy, a wejście w branżę będzie stawało się rokrocznie coraz trudniejsze.

Oszacuj swoją pozycję w rynku i zastanów się, jak najskuteczniej ukroić jak największy kawałek copywriterskiego tortu.

Dobry copywriter wierzy w swoje umiejętności, ale ich nie przecenia

Wiara w siebie to sztuka, której w mojej opinii coraz bardziej brakuje osobom uprawiającym kreatywne zawody. Tak, tak, copywriting niejedno ma oblicze i tylko w niektórych przypadkach można o nim mówić, jak o kreatywnym zawodzie.

Wracając jednak do meritum – jeżeli nie uwierzysz w siebie i w to, że uda Ci się odnieść sukces w copywritingu, podetniesz sobie skrzydła i już na starcie przekreślisz swoje szanse. I nawet jeżeli masz talent, motywację i determinację, aby stawać się coraz lepszym i uzyskiwać lepiej płatne zlecenia, bez wiary w siebie daleko nie zajedziesz.

Pamiętaj też, aby nie przesadzać w drugą stronę. Copywriter powinien umieć precyzyjnie zdefiniować swoje umiejętności, a także mocne i słabe strony. Jeżeli przecenisz swój warsztat lub podejmiesz się zlecenia o tematyce, której nie będziesz „czuł”, natniesz się na minę.

Niezrealizowane lub źle zrealizowane zlecenie będzie mogło doprowadzić nie tylko do straty Twojego czasu, braku zarobku i wkurzenia zleceniobiorcy, ale także może skutkować zarobieniem kiepskiej opinii i czarnym marketingiem szeptanym, co w copywritingu jest równoznaczne ze spaleniem sobie drogi do wielu zleceń.

Najpierw sprawdź, czy copywriting jest dla Ciebie

O wiele lepiej podchodzić ostrożnie do zmiany branży oraz wyboru przyszłego zawodu. Zatem, zanim odejdziesz z pracy, rzucisz studia, wyprowadzisz się z domu lub spalisz za sobą inne mosty, spróbuj, czy copywriting jest dla Ciebie.

Napisz kilka tekstów do szuflady i poproś najbliższych znajomych lub rodzinę o ich ocenę. Dobrym pomysłem na przetestowanie copywritingu, jest zawiązanie współpracy z fundacją non-profit w formie wolontariatu. Twoja praca będzie docierać do szerszego grona odbiorców, otrzaskasz się z pisaniem na zamówienie, a także zyskasz szansę na poprawienie swojego warsztatu.

Niektórzy zgłaszający się do zleceń copywriterskich oferują przygotowanie próbnych tekstów. Osobiście Ci tego odradzam, ponieważ klient będzie Cię miał w poważaniu i raczej nie pokusi się o konstruktywny feedback Twoich tekstów.

Zaczyna Ci iść w copywritingu? Na początku się nie specjalizuj

Oczywiście copywriter ze specjalizacją jest o wiele bardziej pożądany na rynku, niż osoby, które piszą o wszystkim, ale po łebkach. Napisałem o tym więcej w tym artykule: Kim jest copywriter bez specjalizacji? Wyspecjalizuj się!

Niemniej, na początku swojej przygody z copywritingiem warto brać zlecenia z jak największego spektrum branż. Pozwoli Ci to wyrobić sobie opinię o każdej z nich i określić, w której czujesz się najlepiej. Nauczysz się też specyfiki poszczególnych grup odbiorców treści oraz sprawdzisz, czy umiesz dostosować do nich swoje komunikaty.

Ja na przykład poszedłem w copywriting techniczny, ponieważ jestem po technicznych studiach, więc rozumiem i umiem operować tego typu językiem. Wiem, co jest istotne w technicznych treściach oraz umiem dotrzeć do osób, które je czytają. Poza tym piszę treści z zakresu FinTechów, finansów, biznesu i nieruchomości, ponieważ się tym żywo interesuję. Nie wyobrażam sobie z kolei pisania dla branży Beauty czy kosmetycznej – to zupełnie nie moja bajka.

Zdecyduj, co będzie Twoją niszą dopiero po pewnym czasie, gdy nabędziesz rynkowego doświadczenia w copywritingu. Więcej o rozwoju kariery w copywritingu przeczytasz w tym artykule: Kariera copywritera: jak rozwijać się jako copywriter?

Naucz się sprzedawać siebie, drogi copywriterze

Jak tylko zdobędziesz pierwszych klientów, zauważysz, że w swoim wyborze podwykonawcy czy zleceniobiorcy kierują się wieloma czynnikami, spośród których wcale nie najistotniejszymi są cena i jakość Twojej pracy. Tak, tak. Decyzja o tym, czy ktoś zechce z Tobą współpracować, nierzadko opiera się na tym, czy ten ktoś Cię lubi oraz czy możesz pochwalić się dobrą opinią w branży.

Dlatego też jako copywriter musisz nauczyć się sprzedawać nie tylko produkty swoich klientów, ale także siebie. A to jest zdecydowanie najcięższy rodzaj sprzedaży. Naucz się argumentować, dlaczego jesteś najlepszym copywriterem do tego zlecenia w sposób logiczny i precyzyjny, podpierając się konkretnymi przykładami ze swojego portfolio lub efektami, jakie osiągnęły Twoje teksty.

Kuźnia Treści copywriting

Chcesz być profesjonalnym copywriterem? Zadaj sobie jedno ważne pytanie: czy copywriting jest dla Ciebie na tyle atrakcyjnym zajęciem, abyś robił to na pełen etat? Jeżeli tak, to po prostu zacznij to robić i stawaj się coraz lepszym copywriterem.

Podziel się wpisem