XXI wiek to czas, kiedy informacja przestała być wartością. Często możesz mieć problem z przebrnięciem przez setki błędnych informacji bez znaczenia, dlatego musisz mieć się na baczności i korzystać jedynie z pewnych źródeł. Zdaję sobie sprawę z tego, że nie masz czasu na research w papierowych encyklopediach, ale gdy korzystasz ze strony internetowej pamiętaj, że może na niej publikować dosłownie każdy – w tym również Ty. 🙂

Research w źródłach drukowanych powinien mieć pierwszeństwo nad źródłami cyfrowymi

Najlepiej jest korzystać ze źródeł drukowanych a w drugiej kolejności dokumentów PDF, które są zwykle sprawdzane dokładniej pod względem błędów merytorycznych od zwykłych stron. Osoby orientujące się w danej tematyce mogą także korzystać ze stron internetowych znanego autora, co zmniejszy ryzyko napisania tekstu powielającego błędne dane.

*Jak pisać dobre teksty? Największe grzechy copywritera, których powinieneś unikać*

Najwięcej problemów podczas szukania źródeł możesz mieć podczas pisania na tematy techniczne. Wyobraź sobie zlecenie, w którym musisz opisać na przykład różnice między omomierzami. W takim artykule 90 procent treści to dane znalezione na innych stronach i w specyfikacjach technicznych. Ostatnio realizowałem zlecenie na temat techniki i systemów mocowań, gdzie musiałem przyjąć identyczną strategię – najpierw wyszukiwałem dane, przejrzałem firmowe katalogi, aukcje i opisy produktów, a następnie połączyłem wszystko w całość i stworzyłem z tego spójną formę. zmieniałem ich formę. Takie pisanie trwa długo i nie jest zbyt przyjemne, kosztuje też znacznie więcej od prostych teksty.

Im więcej wiedzy zgromadzisz na dany temat, tym lepiej będzie Ci szło pisanie

Podobnie jest wtedy, gdy twoim zadaniem jest opisanie produktów do sklepu internetowego. Gdy research wykonujesz pierwszy raz i opisujesz coś, na czym zupełnie się nie znasz, nie możesz dodać do opisu nic od siebie. Kiedy realizowałeś już podobne zlecenie lub nawet używałeś konkretnego (lub podobnego) produktu, to napisanie tekstu będzie dla Ciebie zabawą. Gruntowne zapoznanie się z produktem i porównanie go z innymi pozwala nawet na napisanie jego recenzji czy też instrukcji użytkowania, co także może być sposobem na promowanie strony internetowej. To samo tyczy się nie tylko opisów produktów, ale wszystkich rodzajów tekstu – im więcej wiedzy zgromadzimy na dany temat, tym lepiej będzie nam szło pisanie. Wynika z tego, że najlepszym sposobem na rozwój jako copywriter jest wyspecjalizowanie się w pewnych dziedzinach.

Zamierzając skorzystać z polskich stron internetowych musisz mieć się na baczności. Po wnikliwym zapoznaniu się z tekstami na dużych portalach mogę przyznać, że są one niskiej jakości i często piszą je osoby niezbyt dobrze znające się na danym temacie. O wiele lepiej wygląda sytuacja na blogach, gdzie znajdziesz wyspecjalizowane informacje napisane przez osoby, które się na czymś znają. Świetnym źródłem informacji są strony firmowe, portal YouTube, a nawet fora tematyczne (z nimi lepiej uważaj), gdzie przeważnie publikują osoby naprawdę znające się na rzeczy.

Nie zmienia to faktu, że najwięcej wartościowych i świeżych informacji znajdziemy na stronach anglojęzycznych. Tam pojawiają się jako pierwsze newsy na tematy medyczne, biznesowe, newsy o technologii i wszystkie inne. Wiele polskich portali powiela jedynie te informacje (najczęściej bez podawania źródła), a następnie jedna strona kopiuje teksty od drugiej.

Lepiej umieszczaj przypisy

W przypadku prac naukowych należy umieszczać źródła pomocne w jej napisaniu. W przypadku zwykłych artykułów obowiązują nas zapisy prawa autorskiego. Jeśli napisałeś swój artykuł na podstawie czyjegoś tekstu, powinieneś to uwzględnić na końcu. Niestety, ale artykuły na wielu polskich stronach to tłumaczenia tekstów ze stron anglojęzycznych lub teksty niemal całkowicie skopiowane z innych stron bez podawania źródeł.

szukasz copywritera kuźnia treści

Podoba Ci się ten artykuł? Podziel się nim!