UX writing to coraz dynamiczniej rozwijająca się nisza w środowisku copywriterskim. Celem UX writerów jest tworzenie możliwie prostych, zrozumiałych i estetycznych komunikatów dla użytkowników. Takich komunikatów, które pomogą użytkownikom osiągnąć zakładany cel.

Co to jest UX writing?

UX writing to projektowanie treści do cyfrowych produktów – aplikacji mobilnych, platform webowych oraz systemów ERP czy CRM. Często UX writing określany jest również mianem microcopy, ponieważsprowadza się do pisania krótkich komunikatów, a nawet dobierania pojedynczych słów w wyświetlanych buttonach, formularzach, etykietach czy w podpowiedziach dla użytkowników.

UX writer z roku na rok staje się coraz bardziej poszukiwanym zawodem przez Software House’y oraz inne firmy technologiczne. Rynek IT staje się coraz ciaśniejszy i bardziej konkurencyjny, wzrasta liczba podobnych do siebie produktów i rozwiązań technologicznych, a nierzadko jedynym ich wyróżnikiem jest atrakcyjny design i użyteczność. Są to aspekty, do których trzy grosze wtrąca właśnie dobry UX writing.

To naturalne, że użytkownicy poszukują wygodnych, zrozumiałych i intuicyjnych rozwiązań, które zapewnią im możliwie dobre wrażenia z obsługi cyfrowych produktów. Uważa się, że UX writing wyodrębnił się z ogólnie pojętego copywritingu właśnie ze względu na ewolucję wymagań użytkowników; konsumentów pod względem wygody użytkowania cyfrowych produktów.

Czym UX writing różni się od copywritingu? Sexy words vs. simple words

Czym UX writing różni się od tradycyjnego copywritingu? Rozbieżnością celów. Standardowy copywriting marketingowy sprowadza się do zaangażowania odbiorców, zmotywowania ich do podjęcia zakupowej decyzji czy do promocji marki.

Z kolei jedynym celem UX writingu jest prowadzenie użytkownika przez interfejs cyfrowego produktu w intuicyjny sposób – tak, aby user nie musiał zastanawiać się, do czego służą konkretne funkcjonalności lub gdzie aplikacja go przeniesie, jeśli kliknie dany button.

Jak robić dobry UX writing?

Dobry UX writing sprowadza się do dogłębnego zrozumienia sposobów i schematów myślowych docelowej grupy odbiorców. UX writer musi odłożyć na bok swoje ego i przyzwyczajenia i wsłuchać się w potrzeby użytkowników, być otwarty na nowe pomysły i rozwiązania oraz nie opierać swojej pracy na standardowych i wyświechtanych rozwiązaniach. Nierzadko to właśnie UX Writer jest jedną z najbardziej kreatywnych osób w zespole designerów :).

Odkładając na bok kreatywną otoczkę, UX writer musi umieć przekazać swoje pomysły i innowacyjne rozwiązania w jak najprostszy sposób. Dobre microcopy musi być bezbłędnie interpretowane przez każdego użytkownika. Tu nie ma miejsca na zbędne lub nietrafione słowa. Wszystko musi być spięte, super przejrzyste i na 100% zrozumiałe. Zapobiegnie to frustracji użytkowników oraz zmarginalizuje negatywny odbiór aplikacji czy platformy webowej.

Ile może zarobić UX writer?

Branża UX writingu wciąż znajduje się w powijakach, wobec czego próżno szukać w niej wypracowanych standardów płacowych. Warto jednak odnieść się do badań rynkowych z USA. Ile może zarobić UX writer? Za wielką wodą UX writerzy zarabiają średnio 75-125 tys. dolarów rocznie. Według danych Glassdoor średnia pensja UX writera w USA wynosi 90,6 tys. dolarów. Zazwyczaj UX writerzy zatrudniani są przez agencje i firmy technologiczne. Jak sytuacja wygląda w kraju nad Wisłą? Doświadczony UX writer na start może otrzymać wynagrodzenie oscylujące w granicach średniej krajowej.

szukasz copywritera kuźnia treści