Klient cię nie znajdzie, to ty musisz go szukać. Musisz wiedzieć, że znaczna część zawodu copywritera polega na poszukiwaniu  nowych zleceń – zwłaszcza na początku swojej przygody z pisaniem tekstów. Później jest nieco łatwiej, zwłaszcza gdy do gry wchodzą agencje, które zapewniają stabilną i długofalową współpracę. Poniżej przedstawiam Ci kilka miejsc, w których możesz się reklamować i znajdować zlecenia dla copywritera. Pokażę Ci również, jak powinna wyglądać dobra oferta reklamowa na pisanie treści.

Jedną ze stron, na której znajdowałem najwięcej klientów, była Oferia. Podobnie opcje oferuje wiele stron, takich jak favore.pl,czy getak.pl. Zakładasz na takiej stronie konto – wizytówkę i zgłaszasz się do zleceń napisanych przez zleceniodawców. Nic prostszego. Niestety, ale copywriterów jest bardzo dużo. By przebić się ze swoją ofertą, warto wykupić płatny dostęp oferowany przez portale. Obecnie możesz również przebierać wśród najróżniejszych giełd tekstów: goodcontent.pl, seotxt.pl, textbroker.pl, supertresc.pl, gieldatekstow.pl itd. Dobrym pomysłem jest także bezpośrednie wyszukiwanie ofert na facebookowych grupach.

Poniżej przedstawiam Ci schemat dobrej oferty copywritera, która wygeneruje odpowiednią konwersję.

Elementy dobrej oferty copywritera

  • Wstęp

Wstęp oferty powinien zaczynać się od odpowiedniego zwrotu grzecznościowego. Najlepiej zrobisz, gdy zwrócisz się do klienta po imieniu, ale z szacunkiem – np. „Panie Jarosławie”. Jeśli nie wiesz, kto zamieścił ogłoszenie, napisz „Szanowni Państwo”.

  • Rozwinięcie oferty

W rozwinięciu napisz, dlaczego jesteś najlepszą osobą do wykonania danego zlecenia. Przykładem może być rozwinięcie zdania „znam się na tym”. Często piszę, że jestem odpowiednią osobą do wykonania danego zlecenia, bo mam udokumentowane doświadczenie w danej branży. Gdy ustalasz niską cenę za zlecenie, napisz, że jesteś w stanie zaoferować tanie teksty wysokiej jakości. Gdy cenisz swoje usług wspomnij o tym, że klient płaci za znakomite teksty, które przyciągną na jego stronę nowych odbiorców.

Bardzo mocnym rozwinięciem oferty jest tekst „znam się na tym, ponieważ spotykam się z danym zagadnieniem na co dzień”. Gdy jest tak naprawdę, to gwarantuję Ci, że klient nie oprze się twojej ofercie. Przykład – ostatnio na portalu Oferia.pl pojawiło się zlecenie odnośnie do napisania tekstów o rowerach górskich. Zamiast nijakiego „chętnie napiszę teksty tego typu” napisałem po prostu „profesjonalnie piszę treści, a na rowerach górskich jeżdżę półamatorsko i startuję w rajdach XC”. Mimo tego, że do zlecenia startowało kilkadziesiąt osób, wygrałem je. Co ciekawe, nie pisałem nawet e-maila do klienta, po prostu zgłosiłem się przez zwykły formularz. Wynika z tego, że musisz skupić się na potrzebach klienta i pisać o tym, na czym się naprawdę znasz.

  • Propozycja darmowego tekstu lub skierowanie do portfolio

Klient zawsze szuka jak najlepszych tekstów napisanych w przystępnej cenie. Ponieważ w internecie zachowujemy anonimowość, ludzie obawiają się, czy teksty będą napisane na odpowiednim poziomie. Być może klient miał już złe doświadczenia z osobami, które wzięły pieniądze za zlecenie i nie napisały tekstów. W jaki sposób udowodnić mu, że jesteś dobrym autorem? Są na to dwie metody.

Propozycja darmowego tekstu to jeden ze skuteczniejszych sposobów na przyciągnięcie uwagi klienta. Po napisaniu wstępu do zlecenia (lub e-maila do klienta) możesz dodać, że pierwszy tekst długości na przykład 2000 znaków jest za darmo bez zobowiązań. Z drugiej jednak strony pisanie darmowych tekstów przeczy idei zarobkowania na copywritingu. Musisz sam zdecydować, czy będziesz czuł się z tym w porządku, oferując darmowe próbki. Drugim sposobem na zyskanie zaufania klienta jest pokazanie mu pękatego portfolio zgodnego z tematyką zlecenia.

  • Dane kontaktowe

Na końcu oferty podaj swój adres e-mail i imię oraz nazwisko. Postaraj się stworzyć krótką, treściwą i konkretną ofertę. Zbytnie rozpisywanie się znudzi zleceniodawcę i sprawi, że trudniej będzie mu wysupłać z niej wartościowe informacje.

  • Profesjonalnie wyglądający adres e-mail

Jeśli twój e-mail wygląda nieprofesjonalnie, masz małe szanse na zdobycie klientów. Nie musisz koniecznie zakładać go na domenie firmowej, ale e-mail powinien składać się z imienia i nazwiska lub nazwy firmy.

Postaw się w roli klienta, który wystawia zlecenia dla copywritera. Dwóch copywriterów żąda za napisanie tekstów takiej samej kwoty, ale pierwszy z nich oferuje jeden tekst za darmo i ma rozbudowane portfolio, natomiast drugi podaje tylko adres e-mail bez dodatkowych korzyści. Z którego usług z nich byś skorzystał? Pisząc ofertę staraj się za każdym razem spersonalizować tekst i wyczuj z jego treści, co jest dla klienta najważniejszą korzyścią. Gdy ktoś szuka tekstów SEO, zależy mu prawdopodobnie na szybkiej realizacji zlecenia, dlatego nie musisz pisać o niezwykłej jakości twoich tekstów. Co innego, jeśli ktoś szuka osoby do prowadzenia bloga.