Jak prowadzić social media i tworzyć merytoryczny content dla trudnych branż? Które dziedziny wymagają specyficznej strategii komunikacji, by treści były przystępne i zrozumiałe dla odbiorców? Możesz tworzyć je samodzielnie lub… powierzyć to zadanie w ręce specjalistów. Takich, którzy znają tajniki dziedziny, w której działasz, a marketingiem marki ściśle związanej z przemysłem, logistyką czy nowymi technologiami zajmują się na co dzień. Przygotują oni na Twoją stronę WWW czy bloga przejrzyste dla użytkownika treści, które będą sprzedawać! Gdzie jednak znaleźć taką osobę?

Wymagające branże, czyli jakie?

O jakich branżach mówi się, że potrzebują specjalnej komunikacji w mediach społecznościowych, by przyciągnęła odbiorców? Są to przede wszystkim dziedziny związane z rozwojem technologicznym i specjalistyczną wiedzą:

  • IT – w tym zagadnienia związane z obszarem Big Data;
  • przemysłem i logistyką – transport, produkcja, branża budowlana, fotowoltaika, motoryzacja, nieruchomości;
  • bankowość i finanse;
  • branża prawnicza.

Dlaczego są wymagające? Przede wszystkim wymagają znajomości branżowej terminologii, które jest niezrozumiała dla osób spoza środowiska.

Przyjrzyjmy się branży IT jako jednemu z najprężniej rozwijających się obszarów na globalnym rynku pracy.

Jak zadbać o spójne i czytelne działania marketingowe, by zachęcić poszczególne grupy odbiorców do określonego działania – np. do zmiany ścieżki kariery? Nie wystarczy wrzucić na Facebooka posta zachęcającego do skorzystania z kursów programowania lub, co gorsza, z hasłem reklamowym: „Zostań testerem i poznaj tajniki debugowania kodu!”. Czy osoby spoza branży zrozumieją, czym jest debugowanie kodu, bez pomocy wujka Google? No właśnie…

Niestety, takie kampanie reklamowe wciąż można zobaczyć na Instagramie czy Facebooku. Właśnie dlatego firmy działające w tzw. trudnych sektorach potrzebują specjalistów, którzy zadbają o komunikację i SEO w taki sposób, by techniczna terminologia nie była dla nikogo czarną magią.

Komunikacja marki z sektora IT

Komunikacja marki z sektora IT. Źródło: fanpage cyber_Folks

Content dla danej branży z etykietką trudnej wymaga solidnego researchu i wiedzy technicznej od osoby piszącej. Kto może współpracować z firmami z wymagających branż, a kto nie powinien?

Czy każdy copywriter może pisać treści dla trudnych branż? Specjalista marketingowy od wszystkiego, czyli od niczego

Jakie cechy i umiejętności charakteryzują copywritera do zadań specjalnych? Najważniejsza jest nie tylko znajomość fachowego słownictwa związanego z Twoją działalnością, ale przede wszystkim dobre rozeznanie w specjalistycznych potrzebach branży. Od czytelnej i spójnej komunikacji marketingowej zależy nie tylko popularność Twojej firmy w mediach społecznościowych, ale przede wszystkim napływ potencjalnych klientów i dobre pozycjonowanie w wyszukiwarkach.

W idealnym scenariuszu copywriter dla wymagających branż jest związany z konkretnym środowiskiem: pracuje jednocześnie jako technical writer w firmie IT, ma za sobą studia prawnicze lub zna pracę pośredników nieruchomości od podszewki. Takie sytuacje się zdarzają, jednak warto też dać szansę osobom, dla których tworzenie contentu na stronę dla poszczególnych branż to pasja!

Kluczową kwestią, niezależnie od dziedziny, w której działasz, jest więc odpowiednia konstrukcja treści. Powinien ją zrozumieć nawet 10-latek. Co to znaczy?

Branżowy żargon brzmi profesjonalnie, ale nie trafia do przeciętnego odbiorcy. Copywriter, który pisze tego typu teksty, musi więc nie tylko znać terminologię związaną z działalnością Twojej firmy, ale też umieć ją przekazać w prostych słowach. Wyjaśnić tak, by klient nie czuł się głupi, a zauważył, że w tym miejscu znajdzie rozwiązanie swojego problemu. Od ręki.

Komunikacja marki z sektora IT

Komunikacja marki z sektora IT. Źródło: profil na LinkedIn Graylight Imaging

Jeśli copywriter reklamuje się jako „specjalista od każdej branży”, możesz mieć pewność, że nie sprosta Twoim wymaganiom. Szukasz wśród copywriterów agenta do zadań specjalnych? Sprawdź, jak przetestować ich umiejętności przed podjęciem współpracy.

Przede wszystkim zajrzyj do portfolio. Copywriter z doświadczeniem w określonej dziedzinie ma już na koncie podobne zlecenia zrealizowane z sukcesem. Popularną metodą weryfikacji umiejętności są też teksty próbne. Zleć osobie zainteresowanej współpracą napisanie przykładowego komunikatu, zawierającego słowa kluczowe charakterystyczne dla Twojej branży. Określ grupę docelową i długość branżowego tekstu. W otrzymanej treści zwróć uwagę na:

  • układ treści – podstawą są krótkie akapity i śródtytuły, które dokładnie opisują zawartość poszczególnych bloków tekstu;
  • obecność żargonu technicznego i to, czy terminy są tłumaczone;
  • sposób umiejscowienia odnośników – czy są umieszczone zgodnie z kontekstem;
  • długość zdań – powinny być możliwie krótkie;
  • konstrukcję wezwania do działania, czyli CTA – czy jest chwytliwe i odpowiada wybranej akcji;
  • zwięzłość i czytelność proponowanej treści – czy nie ma w niej „lania wody”;
  • interpunkcję i składnię – błędy w tekście podważają wiarygodność marki.

Chcesz się przekonać, czy przygotowany przez copywritera komunikat zrobi dobrą robotę? Daj go do przeczytania osobie niezwiązanej z Twoim biznesem. Jeżeli nie będzie miała problemów ze zrozumieniem skomplikowanej terminologii i zainteresuje opisywanym produktem czy usługą – bingo! To jest copywriter, którego szukałeś! Może to właśnie dzięki niemu Twój sklep internetowy czy oferta przyciągnie nowych klientów?

Gdzie szukać właściwej osoby, która stworzy content dla Twojej firmy?

Komunikacja marketingowa, która wyprzedzi konkurencyjną firmę, jest w zasięgu Twojej ręki. Wystarczy jedynie znaleźć osobę, dla której skuteczne działania promocyjne w Twojej niszy będą pasją. Gdzie znaleźć sprawdzonego copywritera, który napisze dla Ciebie unikalne case study czy opis kategorii?

Grupy dla copywriterów na Facebooku

To prawdziwa kopalnia talentów, jak i miejsce, w którym ogłaszają się specjaliści od każdej roboty. Jak wśród nich wyłowić osobę wartą świeczki? Dobrym rozwiązaniem jest tak przygotowana oferta współpracy, by rzeczywiście odpowiedziały na nią osoby, które mają wymagane kompetencje. Proces szukania copywriterów B2B na Facebooku może być jednak długi. Jeśli potrzebujesz znaleźć kogoś, kto w umiejętny sposób zadba o Twój brand od zaraz, wypróbuj inne metody.

Agencje contentowe

Agencje contentowe to jeden z najbardziej efektywnych, a jednocześnie najszybszych sposobów znalezienia copywritera, który nie boi się podjąć wyzwania i poprowadzi Twoją markę do sukcesu. Mają w swoich szeregach osoby, które specjalizują się w różnych branżach. W Kuźni Treści przekuwamy content w złoto, by razem z Tobą cieszyć się z sukcesów Twojej firmy. Szukasz kogoś, kto zadba o Twoje firmowe konto na Facebooku od zaraz? Napisz do nas już dziś!

Ogłoszenia o pracę na portalach ofertowych

Chcesz zatrudnić copywritera na zasadzie B2B? Wystarczy Ci aktywne konto na portalu ogłoszeniowym i czytelny formularz aplikacyjny. Możesz skorzystać z doradztwa HR w celu przygotowania precyzyjnego ogłoszenia z ofertą współpracy, które przyciągnie uwagę tych osób, których potrzebujesz, by więcej sprzedawać. Większość firm korzysta z takiej opcji i sukcesywnie nawiązują współpracę z dobrymi copy.

Pracownik z polecenia

Kolega ma córkę, która zna takiego jednego… I tak właśnie tworzy się sieć kontaktów. Rozpuść wici wśród znajomych. Może gdzieś w tym gronie znajdzie się osoba z doświadczeniem w Twojej niszy? Zatrudnianie osób z polecenia dla niektórych jest bezpieczniejszą opcją niż poszukiwania wolnego strzelca, dla którego performance marketing nie ma tajemnic.

Oferty pracy na LinkedIn

Portal LinkedIn cieszy się znakomitym PR-em również jako platforma z ogłoszeniami o pracę – headhunterzy chętnie komunikują się z wybranymi kandydatami właśnie tam. Portal oferuje wiele opcji, które umożliwiają zwykłym użytkownikom dotarcie do ścisłej grupy odbiorców. Po założeniu konta można przeglądać profile zarejestrowanych osób i podjąć decyzję o nawiązaniu kontaktu.

TikTok – krok w stronę interaktywnej rekrutacji

Czy wiesz, że wideorekrutacje na popularnym TikToku cieszą się coraz większym zainteresowaniem przedsiębiorców? Jeśli chcesz się o tym przekonać, wystarczy kilka prostych kroków. Załóż konto – nawet jako zwykły user zyskasz szansę na dotarcie do ogromnej rzeszy zainteresowanych osób. Wrzucanie wideo rekrutacyjnego na TikToka jest darmowe, i nawet jeśli nie przyniesie natychmiastowych rezultatów, to i tak warto przecierać szlaki i zwiększyć w ten sposób świadomość Twojej marki.

Jak efektywnie tworzyć content w wymagającej branży i poprawić SEO bez tracenia zasięgów?

Czym charakteryzuje się techniczna terminologia wymagających sektorów na rynku? Jest ona zawiła i niezrozumiała w „surowym” stanie dla odbiorców niezwiązanych z konkretną branżą. Poznaj najważniejsze cechy tworzenia treści dla klientów trudnych i wymagających przedsiębiorców.

1. Nie zmuszaj odbiorcy do myślenia

Dlaczego coraz mniej ludzi chce czytać dłuższe treści? Dlatego, że zmuszają ich do wysiłku. Czytelnik nie zawsze potrafi się w nich odnaleźć. Pisząc treści związane z trudną branżą, postaraj się umożliwić grupie docelowej jej łatwy odbiór. Zawiła terminologia, długie zdania, brak spójności i suchy, protekcjonalny ton wypowiedzi nikogo nie zachęcą. Wywołają za to zupełnie odwrotny efekt. Aby temu zapobiec, treści powinny być jasne i zrozumiałe dla każdego, kto na nie trafi.

2. Pisz zwięźle i prosto

Krótkie zdania to podstawa sukcesu! Teksty, które spowodują wzrost sprzedaży, powinny być zwięzłe i na temat. Nie warto stosować szczegółowego opisu rodem z książek G.R.R. Martina – przydługie wstępy zniechęcą potencjalnego klienta i sprawią, że od razu poszuka kursorem „X” w prawym górnym rogu ekranu.

3. Nie zapomnij o języku korzyści

Nawet treści reklamujące zasilacz do ładowarki samochodowej można napisać w taki sposób, by chciały go kupić przedszkolaki. Jak? Za pomocą języka korzyści. Każdy klient ma jedną, podstawową potrzebę – chce wiedzieć, co będzie miał z tego, że kupi dany produkt lub skorzysta z usługi. Nie interesują go dzieje Twojej firmy czy jej osiągnięcia. Potrzebuje konkretów, więc mu je daj – napisz, jak zakup ułatwi jego życie.

Komunikacja marki z sektora bankowego i przykład języka korzyści. Źródło: fanpage ING Bank Polska

4. Najważniejsze informacje umieść w pierwszym akapicie tekstu

Zasada odwróconej piramidy polega na tym, że im dłużej czytelnik czyta treść, tym bardziej się rozprasza. W końcu zniechęcony porzuca lekturę nieciekawego tekstu. To dlatego najważniejsze informacje powinny znaleźć się już w pierwszym akapicie, by odbiorca nie miał szans ich przegapić, pobieżnie skanując tekst wzrokiem.

5. Skonstruuj więcej niż jedno CTA

Wezwanie do działania to must have treści reklamowych. Bez niego tekst nie jest perswazyjny, a miałki. Wskaż klientowi, czego od niego oczekujesz – wtedy treść spełni swoje zadanie.

Copywriterze, chcesz pisać dla trudnej branży? Sprawdź, czego warto się nauczyć!

O czym warto pamiętać, jeśli chcesz wyspecjalizować się w tworzeniu skutecznego contentu dla trudnej branży?

Pamiętaj o odbiorcy

Nie piszesz treści dla siebie. Piszesz dla czytelnika. Wejdź w buty przeciętnego Kowalskiego i pomyśl, na jaką potrzebę odpowiesz w swoim tekście. Jeśli poniesie Cię fantazja albo zapadniesz na klątwę wiedzy, może okazać się, że napisałeś całkiem zgrabną, ale całkowicie nieadekwatną dla ustalonej grupy użytkowników treść, z której nie można się wiele dowiedzieć.

Komunikacja marki związanej z branżą ubezpieczeniową. Źródło: fanpage ERGO Hestia

Unikaj wtrąceń niezrozumiałych dla osób z zewnątrz

To zagrożenie czyha na każdego znawcę tematu. Jak tu nie wtrącić żarciku, który opowiadają sobie informatycy po godzinach? Przecież jest taki śmieszny, że rozbawi odbiorcę do łez! Okazuje się, że niekoniecznie. To, co bawi programistę, który spędził w IT 10 lat, lub budowlańca, który kieruje własną brygadą, niekoniecznie trafi do Krysi z warzywniaka, czy Antoniego z kancelarii prawnej. Pamiętaj o tym, by dostosować ton wypowiedzi i terminologię do przeciętnego użytkownika internetu.

Stosuj porównania do codziennych czynności

Jak wyjaśnić nawet najbardziej skomplikowane słownictwo? Odwołuj się do codziennych czynności i zjawisk, które pomogą zrozumieć sens zawiłych terminów. Stosuj konkrety, unikaj abstrakcji. W tworzeniu kampanii reklamowej dla przedsiębiorców związanych z rozwojem techniki i technologii nie ma miejsca na fantazję. Operuj faktami, nie wyobrażeniami.

Daj tekst do przeczytania żonie lub przyjacielowi

To nie jest żart. Jeśli Twój tekst przeczyta odbiorca idealny, a więc osoba, która nie ma bladego pojęcia np. o tym, na czym polegają najnowsze techniki linergistek w branży beauty czy programowanie w Pythonie, dostaniesz feedback, który pomoże Ci doszlifować swój tekst – m.in. dostosować słownictwo do odpowiedniej grupy czytelników.

Gdy wszystko zawiedzie, wezwij specjalistów

Nie musisz poświęcać czasu na żmudne tworzenie treści na firmowego bloga czy social media. Zleć to zadanie Kuźni Treści! Stworzymy dla Ciebie content o wysokiej wartości merytorycznej, poprawny językowo i przede wszystkim zrozumiały dla odbiorcy.

My wiemy, jak odczynić klątwę wiedzy. Zgłoś się do nas już dziś! 🤠