Pewnie nie raz zdarzyło Ci się przeczytać w artykułach branżowych zdanie „Content is a king”. To już nieco wytarty frazes. Okazuje się jednak, że content marketing to inwestycja bardziej opłacalna niż może Ci się na początku wydawać – zwłaszcza w czasie zmian związanych z pandemią.

Czym jest content marketing? Jak stworzyć swój pierwszy content plan? Od czego powinieneś zacząć budowanie strategii tworzenia treści na swoje kanały? Czytaj dalej, by dowiedzieć się więcej na temat tej zdobywającej coraz większą popularność dziedziny marketingu internetowego!

Content marketing – co to takiego?

Content Marketing Institute definiuje content marketing jako „strategiczne podejście marketingowe skoncentrowane na tworzeniu i rozpowszechnianiu wartościowych, odpowiednich i spójnych treści w celu przyciągnięcia i utrzymania jasno określonej grupy odbiorców – i ostatecznie prowadzenia dochodowych działań”.

Dlaczego warto zastanowić się nad strategią content marketingową? Wynika to z faktu, że reklama w internecie z roku na rok robi się coraz droższa. Dotarcie do potencjalnego klienta staje się coraz trudniejsze i coraz więcej Cię kosztuje – nie tylko pieniędzy, ale również Twojego zaangażowania. Ponadto standardem są już wtyczki do przeglądarek mające zablokować pojawiające się reklamy, co tym bardziej utrudnia prowadzenie skutecznych kampanii.

Jak zatem przyciągnąć tłumy na swoją stronę i osiągać zamierzone konwersje? Dobrze skrojoną treścią, która odpowie na większość pytań Twojego klienta i pozwoli zbudować relację zakończoną oczekiwanym działaniem.

Zanim jednak to się stanie, najpierw ustal plan. Content plan.

content plan

Zanim zaczniesz tworzyć swój pierwszy content plan…

Content plan to jeden z elementów kluczowych dla realizacji celów zawartych w strategii content marketingowej. Zanim jednak przejdziesz do planowania i tworzenia treści dla użytkowników, potrzebujesz kilku informacji.

Jaka jest Twoja grupa odbiorców?

Nie każdy użytkownik stanie się Twoim klientem – chyba że sprzedajesz chleb przez internet, a i tu mógłbyś się zdziwić 😉 Warto ustalić, kim jest Twój potencjalny odbiorca – ile ma lat, jakie ma wykształcenie, skąd pochodzi, jakie ma potrzeby. Aby ułatwić sobie zadanie, stwórz personę, która będzie dokładnym opisem Twojego wymarzonego klienta.

Jak chcesz być postrzegany? 

Musisz ustalić język komunikacji, którym będziesz się posługiwał w swoich tekstach. Jest on zależny od Twojej grupy docelowej. Zastanów się, jak chcesz być postrzegany i wybierz odpowiedni styl komunikacji – czy będzie profesjonalny i z dystansem, a może luźny i humorystyczny?

Gdzie chcesz docierać?

Obecnie content marketing obejmuje więcej działań niż tylko samą stronę internetową. Zastanów się, których kanałów potrzebujesz i chcesz contentowo rozwijać. Do wyboru masz:

  • newsletter;
  • media społecznościowe;
  • blogi;
  • strony internetowe;
  • e-booki;
  • case studies;
  • filmy;
  • podcasty.

Pamiętaj, że media społecznościowe to bardzo szerokie pojęcie. Do tej kategorii należą portale takie jak Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter, Pinterest i wiele innych. Różnią się one między sobą specyfiką treści oraz grupami docelowymi. Dobierz je odpowiednio do profilu swojej marki.

Jaki jest Twój cel?

Warto na samym początku określić ten aspekt, aby nie tworzyć treści dla samego tworzenia. Co zatem chcesz osiągnąć – zwiększyć świadomość marki, zebrać społeczność, poprawić pozycjonowanie? Dobrze wyznaczony cel pozwala na właściwe określenie kolejnych działań.

Jakie są Twoje priorytety?

Nie rób wszystkiego naraz! Lepiej zacznij od tego, co pozwoli Ci wygenerować pierwsze zyski. Jeśli prowadzisz mały, świeżo otwarty sklep, dobrym pomysłem będzie rozpoczęcie prac od stworzenia przyciągających opisów produktów. Dopiero później przejdź do kolejnych rodzajów tekstów. Naprawdę nie musisz być od razu wszędzie!

Jak robią to inni?

Analiza działań konkurencji jest niezbędnym elementem skutecznego content planu. Dzięki niej będziesz wiedzieć, w jaki sposób wybić się ze swoją treścią w zalewie informacji w sieci. Sprawdź, co u innych działa, a czego unikać. Ucz się na błędach swoich konkurentów. Zaoszczędzisz w ten sposób czas i pieniądze!

content plan

Jak stworzyć content plan?

Wbrew pozorom stworzenie dobrze działającego content planu to nie jest sztuka tajemna. Tak naprawdę wystarczy Ci nawet zwykły Excel, w którym rozpiszesz poszczególne zadania i daty ich realizacji. To także doskonały sposób na planowanie postów na social media – stwórz arkusz na dany miesiąc i tabelę, w której znajdą się planowane treści, linki do grafik i inne potrzebne dane. Gotowe!

Jeśli jednak potrzebujesz większej automatyzacji procesów, pomocne mogą okazać się takie programy jak Asana, Trello czy ClickUp. W przypadku social mediów warto zadbać także o automatyczną publikację tworzonych treści – w zależności od medium będą to takie narzędzia jak Business Suite, Creator Studio, Planoly czy Plannthat.

Kolejnym narzędziem przydatnym w tworzeniu content planu są aplikacje służące do analizy słów kluczowych. Nie tylko pomagają one w wyborze fraz o największym potencjale, ale także bardzo często są kopalnią pomysłów na tematy dla Twojej branży. Jeśli zatem nie wiesz, o czym pisać – sprawdź, czego ludzie szukają w danym momencie. Content plan wręcz układa się sam!

Dlaczego warto planować content?

Prowadzenie firmy to wiele formalności, dokumentów, działań, strategii itd. W ferworze wypełnienia wszystkich zobowiązań możesz w pewnym momencie zepchnąć tworzenie wartościowej treści na dalszy plan, aż w końcu porzucisz to działanie zupełnie. Nie da się ukryć, że dobrze poprowadzony content marketing wymaga regularności i systematyczności.

Dlaczego zatem warto korzystać z content planu?

  • Pozwala kontrolować i regulować proces tworzenia treści oraz związane z tym postępy.
  • Dzięki niemu łatwiej zmierzysz efektywność swojej pracy.
  • Oszczędza wiele Twojego czasu i zaangażowania.
  • Jest doskonałym skupiskiem pomysłów – nie musisz ciągle zastanawiać się, o czym teraz pisać.
  • Niweluje „dziury czasowe” w publikacji treści.
  • Pozwala na zbudowanie zaufania i długotrwałych relacji z klientem.
  • Pomaga przyciągnąć nowych użytkowników oraz podtrzymuje relacje z obecnymi.
  • Zmniejsza koszty pozyskania i utrzymania klienta.

Jak widzisz, korzyści jest znacznie więcej, niż mogłoby się wydawać. Content plan to gwarancja powodzenia strategii content marketingowej. Musisz jednak konsekwentnie z niego korzystać.

skuteczne treści

Stworzymy i zrealizujemy dla Ciebie najlepszy content plan

Chcesz obniżyć koszty pozyskania klienta i zwiększyć zyski ze sprzedaży na swojej stronie internetowej? A może planujesz poszerzyć swoją społeczność i zbudować relacje z potencjalnymi klientami, ale pisanie nie jest Twoją mocną stroną? Brakuje Ci czasu na wprowadzenie skutecznej strategii content marketingowej?

Na to wszystko jest jedno rozwiązanie – Kuźnia Treści! Nasz zespół copywriterów czeka na brief od Ciebie. Wspólnie stworzymy content plan dla Twojego biznesu i napiszemy teksty, że mucha nie siada – opisy produktów i kategorii, teksty blogowe, newslettery czy posty na social media. Zapoznaj się z naszą ofertą teraz!