Od dłuższego czasu zastanawiasz się nad rzuceniem etatu i spróbowaniem czegoś swojego. Masz dość na myśl o kolejnej podróży do biura i marnowaniu 8 godzin cennego życia na bezsensowne zadania. Marzy Ci się praca w domu. Do tego pracujesz w marketingu, więc całkiem nieźle radzisz sobie w pisaniu treści na strony internetowe. Znasz pojęcie SEO i potrafisz zastosować je w praktyce, a także codziennie strzelasz kreatywnymi pomysłami na content jak z karabinu.

A myślałeś o pracy jako copywriter freelancer? Dowiedz się, czy taki typ pracy jest dla Ciebie!

Jaki sposób rozliczenia będzie dla Ciebie najlepszy we freelance copywritingu? Czy potrzebujesz specjalistycznego wykształcenia, aby zacząć pracę w tym zawodzie? Gdzie szukać pierwszych zleceń? Czy z tego w ogóle da się wyżyć? Na te i inne pytania znajdziesz odpowiedź w tym artykule. Czytaj dalej!

Co musisz wiedzieć, by zacząć pracować jako copywriter?

Tak naprawdę próg wejścia do zawodu copywritera jest dość niski. Teoretycznie wystarczy „lekkie pióro”, doskonała znajomość języka polskiego i już – możesz spróbować swoich szans w tej branży.

Jednak praktycznie rzecz biorąc, musisz uzbroić się w cierpliwość, pokorę i zbierać jak najwięcej doświadczenia. Szczególnie ostatni punkt będzie najbardziej kluczowy w Twoim nowym fachu. Teksty internetowe pod sprzedaż to zupełnie inny rodzaj treści niż rozprawka na lekcję polskiego. Dlatego musisz poznać techniki i formuły copywriterskie, dzięki którym Twoje artykuły będą nie tylko dobre jakościowo, ale przede wszystkim skuteczne.

freelance copywriter praca

Skąd zatem czerpać wiedzę?

  • Literatura branżowa. Na rynku wydawniczym znajdziesz wiele pozycji, które wprowadzą Cię w tajniki copywritingu. Na początek Twojej drogi polecamy Ci zapoznanie się z książką CEO Kuźni Treści, Marcina Cichockiego. Dowiesz się z niej, czym dokładnie jest zawód copywritera i w jaki sposób pisać skuteczne teksty. KLIKNIJ TUTAJ.
  • Internet. Prawda jest taka, że obecnie internet to ogromne źródło wiedzy. Jednak skąd masz wiedzieć, czy wiedza jest sprawdzona? Korzystaj z pewnych źródeł! Zerknij na naszego bloga, podcast czy YouTube’a, gdzie co chwila wrzucamy nowe materiały na temat copywritingu.
  • Kurs dla copywritera. Ogromnym plusem tego typu szkoleń dla początkującego copy jest to, że otrzymujesz poukładaną wiedzę w odpowiednich blokach lekcyjnych. Nie musisz błądzić po internetowych odmętach, by znaleźć to, czego potrzebujesz się nauczyć. Do tego otrzymujesz zadania praktyczne, które są weryfikowane przez np. redaktora. Dzięki temu dostajesz feedback i od razu wiesz, co powinieneś jeszcze poprawić, by stać się lepszym tekściarzem. Całkiem przypadkiem mamy taki kurs dla Ciebie – kliknij tutaj po szczegóły!

To już są dobre podstawy do tego, by zacząć tworzyć teksty copywriterskie. Jest to ważne szczególnie na etapie budowania swojego pierwszego portfolio. Jednak od czego zacząć poszukiwania pierwszych klientów?

Gdzie szukać pierwszych zleceń?

Freelancerzy muszą sami zadbać o własną pracę i zarobki. Dlatego ważne jest zbudowanie bazy klientów. W jakich miejscach najlepiej zacząć poszukiwania?

copywriter freelancer zlecenia
  • Grupy w social mediach. Na Facebooku znajdziesz wiele grup tematycznych, w których co chwila ktoś poszukuje osoby do pisania tekstów. Bardzo możliwe, że tam znajdziesz kilka ciekawych zleceń.
  • Portale ze zleceniami. Jeśli obawiasz się o uczciwość zleceniodawców i wolisz zweryfikowane zlecenia copywriterskie, warto zarejestrować się na tego typu portalach. Jednak musisz się liczyć z dodatkowym kosztem w formie prowizji.
  • Agencje copywriterskie. Współpraca z agencją ma wiele zalet dla copywriterów. Pozyskiwanie klientów nie leży na Twoich barkach, bardzo często masz również zapewnioną opiekę redaktorów oraz dostęp do materiałów dydaktycznych i narzędzi do pracy. Dzięki temu masz pewność stałych zleceń oraz możliwość poszerzenia swoich kompetencji zawodowych. Jeśli chcesz spróbować swoich sił we współpracy z agencją, napisz do nas.

Własna firma czy umowa zlecenie? Co będzie najkorzystniejsze?

Copywriterzy za swoją pracę rozliczają się na wiele sposobów. Wśród najczęściej wymienianych typów są:

  • Działalność gospodarcza. Tego typu forma rozliczeń pozwala na wystawianie faktur, co dla wielu zleceniodawców jest kluczowym aspektem współpracy. Prowadząc JDG, musisz jednak pamiętać, że obowiązują Cię comiesięczne opłaty – ZUS i podatek dochodowy. Dlatego, jeśli chcesz prowadzić własną działalność, warto mieć już dobrze rozkręconą bazę klientów.
  • Nierejestrowana działalność gospodarcza. Świetny pomysł na rozpoczęcie działań w branży. Możesz wystawiać faktury bez obowiązku zapłaty ZUS-u i podatku dochodowego. Ten ostatni rozliczasz dopiero w PIT-36 na początku roku. Jedynym warunkiem jest nieprzekroczenie przychodów w wysokości połowy wynagrodzenia minimalnego.
  • Portale typu Useme. W takim przypadku nawiązujesz z pośrednikiem współprace na zasadach umowy o dzieło, natomiast portal wystawia zleceniodawcy fakturę w Twoim imieniu.
  • Umowa zlecenie lub umowa o dzieło.

Sam musisz ocenić, która forma rozliczeń będzie dla Ciebie w danym momencie najkorzystniejsza. Pamiętaj, że nie musisz trzymać się jednego ustalonego sposobu i z czasem możesz przejść np. z NDG na JDG. Ty będziesz wiedział najlepiej, kiedy będzie najlepszy czas na zmianę.

Ile możesz zarobić, pracując jako freelance copywriter?

Mediana zarobków na umowie o pracę według portalu wynagrodzenia.pl wynosi ok. 4 250 zł brutto miesięcznie. A jak to wygląda na freelance? Tutaj kwoty wahają się od kilkuset złotych do nawet 12 tys. zł przychodów miesięcznie. Wszystko zależy tu od Twojego doświadczenia, szybkości pisania oraz czasu, jaki możesz poświęcić na zlecenia. Jest to zarówno dobry sposób na dorobienie do domowego budżetu, jak i pomysł na karierę zawodową.

copywriter freelance zarobki

Dlaczego warto spróbować pracy jako copywriter freelancer?

Jak każda praca, copywriting ma swoje plusy i minusy. Stanowczo jednak więcej widać zalet niż wad. Jakich? Oto krótka lista, która powinna Cię przekonać, jeśli jeszcze wahasz się, czy ten zawód jest dla Ciebie.

  • Elastyczny czas pracy. Nie ogranicza Cię liczba godzin, którą musisz poświęcić na zlecenia. Możesz pracować zarówno przez 2 godziny, jak i przez 12 godzin dziennie. Możesz rozpoczynać dzień wcześnie rano albo kończyć zadania późnymi wieczorami. Termin realizacji jest po Twojej stronie.
  • Dowolność zleceń. Możesz próbować specjalizować się w konkretnym temacie albo pisać w różnych tematykach. To samo dotyczy rodzajów tekstów: masz możliwość skupienia się na wpisach blogowych, opisach produktów czy kategorii, albo tworzyć świetne treści pod content marketing. Kierunek rozwoju zależy tylko i wyłącznie od Ciebie.
  • Niewielki koszt rozpoczęcia. Aby prowadzić działalność copywritingową, potrzebujesz właściwie tylko sprawnego komputera i dostępu do internetu. Nie musisz martwić się dodatkowym wynajmem przestrzeni biurowej czy kosztem materiałów. Czy to nie jest piękne?
  • Praca z każdego miejsca na Ziemi. Jeśli masz dostęp do sieci, to zlecenia możesz wykonywać zarówno ze swojego łóżka, jak i pięknej plaży na Bali. To bardzo wygodna opcja na tzw. workation. Dzięki temu możesz poczuć się wolny i korzystać z życia bez rezygnacji z pracy zawodowej.

Dobrze więc, a jakie są minusy? U niektórych praca zdalna powoduje samotność (memy o odwiedzających gołębiach nie wzięły się znikąd), a warunki domowe mogą niektórych rozpraszać. W takim przypadku warto pomyśleć o pracy w kawiarni lub w przestrzeni co-workingowej, dzięki którym odzyskasz spokój ducha.

Do dzieła, copywriterze!

Chcesz rozpocząć przygodę w tej branży? Koniecznie skorzystaj z gotowej wiedzy na temat copywritingu z naszego bloga oraz kursów. A jeśli masz już pewne doświadczenie i szukasz nowego źródła zleceń, skontaktuj się z nami. Kuj żelazo, póki gorące – w Kuźni Treści to możliwe.