Zapotrzebowanie na usługi, które zapewnia technical writer (copywriter techniczny), rośnie z dnia na dzień. Specjalistyczne branże techniczne generują potężne ilości dokumentacji – zarówno do użytku wewnętrznego, jak i zewnętrznego. Z tego też względu firmy zatrudniają technical writerów, których zadaniem jest tworzenie tego typu treści.

Rzadko kiedy praca, którą wykonuje copywriter techniczny, ma coś wspólnego z pozycjonowaniem i marketingiem, a najczęściej sprowadza się do pisania manuali czy opisywania procedur. W ogólnym ujęciu praca technical writera polega na przekazaniu wiedzy technicznej.

Technical writer – kto to taki?

Copywriter techniczny to dość nietypowa copy-specjalizacja. Celem pracy technical writera nie jest pisanie reklam, treści na strony WWW ani tekstów SEO. Copywriter techniczny ma za zadanie przedstawienie technicznych zagadnień opisywanego projektu oraz jak najbardziej precyzyjne i jednoznaczne przekazanie wiedzy technicznej.

Czym się zajmuje technical writer?

Pierwsze skrzypce w pracy technical writera odgrywa zakres tematyczny. Jest on o wiele węższy niż tematyka, w której zwykle porusza się standardowy copywriter. Praca copywritera technicznego często jest trudniejsza, ponieważ musi się on zmierzyć z małą ilością materiałów źródłowych, nierzadko konsultować tekst ze specjalistami i po prostu znać się na rzeczy.

Takie warunki do spełnienia często oddalają możliwość pracy zdalnej technical writera. Niemniej jednak, przy zachowaniu odpowiedniego kontaktu zleceniodawcy ze zleceniobiorcą, współpraca przy kreowaniu tekstów technicznych może przebiegać sprawnie i korzystnie dla każdej ze stron.

Copywriter techniczny w swojej pracy używa także innych wyrażeń oraz środków stylistycznych. O ile standardowo copywriting nastawiony jest na przekaz marketingowy, o tyle technical writer musi tworzyć jasne, zwięzłe, obiektywne i szczegółowe komunikaty. Nie ma tu miejsca na język korzyści czy jakiekolwiek zabiegi, które oddziaływałyby na wyobraźnię odbiorcy.

Copywriter techniczny – zarobki

Jeśli zastanawiasz się nad wyspecjalizowaniem w kierunku technicznego copy, muszę Cię zmartwić. Osoba pisząca dokumentację musi się znać na tym, co opisuje. Zatem nie wystarczy wykonać krótkiego researchu w sieci, by stać się ekspertem. Zwykle technical writerzy specjalizują się w wąskich zakresach tematycznych, takich jak np.: oprogramowanie, mechanika czy elektrotechnika. Niestety nie wystarczy mieć lekkiego pióra i władać językiem obcym, aby zostać technical writerem. Wymaga to sporej ilości pracy, samozaparcia i konieczności zgłębienia konkretnej dziedziny.

W Polsce copywriting techniczny to wciąż mało rozwinięty zawód. Oczywiście oferty pracy dla technical writera pojawiają się coraz częściej, co odsłania potencjał tej specjalizacji.

Praca copywritera technicznego – grunt to merytoryka i pewne źródła

Copywriterzy techniczni jak nikt inny, podczas procesu twórczego, muszą trzymać się poprawności merytorycznej. Konieczne jest również dbanie o rzetelność wykorzystywanych źródeł. Często spotykałem się z nieścisłościami, a nawet poważnymi błędami w tekstach publikowanych na zaufanych portalach technicznych o zasięgu ogólnopolskim. Taka skucha jest niedopuszczalna i godzi nie tylko w interes klienta, ale również w renomę i dobre imię copywritera.

Teraz już mniej więcej wiesz, jak wygląda praca technical writera. Pamiętaj, że w naszej branży kluczowa jest nie tylko jakość fabrykowanych treści, ale również sposób, w jaki ją tworzysz. Przeczytaj tekst o BHP copywritera i pisz zdrowiej.