Zrozumieć pracę copywritera jest łatwo – powie każdy copywriter. Dla zleceniodawców czy początkujących osób planujących związać się z branżą zagadnienie może być jednak zawikłane i nieprzejrzyste.

Kim jest internetowy pisarz, co robi, w jaki sposób, a także co predysponuje go do wykonywania tego zawodu? Ile czasu poświęcamy na pracę, jakich zleceń się podejmujemy oraz jaki cennik za 1000 napisanych znaków ma copywriter.

Jak być dobrym copywriterem?

Każdy chce znać nie prostą, a łatwą odpowiedź – drogowskaz. Nikt jednak nie pyta: „Kim on jest?”. Copywriterem może zostać niemal każda osoba, która wykazuje kilka kluczowych cech: sumienność, terminowość, znajomość prawideł języka ojczystego, feeling branży marketingowej i sprzedażowej, a przede wszystkim – umiejętność przyswajania informacji.

Niestety, weryfikując rynek, śmiało można napisać, że nie każdy nadaje się na copywritera (choć się za takiego podaje).

✍️ Sprawdź kursy copywriterskie

Jak zacząć w branży copywriterskiej?

Rozściela się przed Tobą droga pełna możliwości. Dlaczego chcesz zostać copywriterem? Rozważ to pytanie pod wieloma kątami. Jeśli stresuje Cię rozmowa twarzą w twarz, a w Internecie czujesz się swobodnie i pewnie, a ponadto masz talent do pióra, Twoje zadatki na pisarza są już całkiem niezłe.

Pomimo tego, w XXI wieku trudno być poczytnym pisarzem i ciężko wybić się w jakiekolwiek większej społeczności. Pierwszym krokiem, który zawiedzie Cię na ścieżkę copywritingu, może być zarejestrowanie się na jednej z kilku giełd tekstów, na których możesz łapać pierwsze, mniej wymagające zlecenia.

Aby używać odtwarzacza, niezbędne jest wyrażenie zgody na przechowywanie plików cookies powiązanych z usługami odtwarzaczy. Szczegóły: polityka prywatności.

Tak, zgadzam się.

Copywriter techniczny aka technical writer – jakie wykształcenie musi zdobyć dobry copy?

Sprawne operowanie słowem i znajomość poprawnej polszczyzny to dwie pierwsze rzeczy cechujące osobę predysponowaną do tworzenia Internetu. Przyda się również cierpliwość. Z kolei umiejętność pisania różnorodnym stylem, od tekstu tworzonego ze swadą, do suchego, treściwego artykułu, będzie Twoim obowiązkiem. Czy da się połączyć te wszystkie atrybuty w jeden sensowny, zawód, którego możemy nauczyć się w toku studiów?

Oczywiście istnieje specjalizacja copywriterska na kierunkach polonistycznych, istnieją także studia dziennikarskie, czy korektorskie. Wszyscy przedstawiciele wymienionych specjalności zajmują się słowem pisanym i będą umieć napisać porządny tekst. Pomimo tego większość osób (również tych odnoszących na polu copywriterskim znaczne sukcesy) nie posiada owej edukacji.

Osoby z wykształceniem polonistycznym będą produkować artykuły poprawne, nieraz zaskakujące. O słownictwie kwiecistym i łapiącym za serce. Sama edukacja w kierunku szlifowania języka może jednak nie wystarczyć. W tym wszystkim kluczowe są również rzetelność, zgodność z rzeczywistością i solidność. Poza tym, wraz z upowszechnianiem się content marketingu w wielu dość niszowych branżach, rośnie również zapotrzebowanie na copywritera, któremu niestraszne są mocno techniczne branże pełne skomplikowanego słownictwa.

Wielu copywriterów nie podejmuje się tworzenia tekstów z zakresu IT, budownictwa, elektryki i elektroniki, czy mechaniki i budowy maszyn – dlatego też na naszym rynku ugruntowuje się pozycja copywriterów technicznych. Copywriter techniczny, na których zapotrzebowanie jest coraz większe, być może łatwiej stworzy content www lub teksty pozycjonujące czy reklamujące na stronę.

Jak pracuje copywriter, czyli czas pracy

Pan własnego czasu – mogę siedzieć cały dzień z nogami założonymi za uszy. To prawda, copywriter robi co chce i kiedy chce, takie są założenia. Jakie są jednak realia? Jeśli chcesz zostać copy i żyć z tego, albo przynajmniej czerpać jakiś logiczny zysk, nastaw się raczej na kilka – kilkanaście godzin pisania dziennie. Od pracy dostajesz tyle, ile w nią wkładasz. Wszystko zależy oczywiście od osobistych predyspozycji, tempa pisania, warsztatu.

Te rzeczy da się wypracować. Im więcej piszesz, tym jesteś lepszy. Zatem – możesz tworzyć jeden tekst na dwa dni, lecz nie zostaniesz w ten sposób dobrym technical writer’em, który w ciągu chwili wyszukuje wszystkich potrzebnych mu informacji, napisze tekst dobry merytorycznie i co ważne, zrobi to szybko.

Jakie zlecenia możesz napotkać jako copywriter?

Najlepsze zlecenie wygląda następująco: długi tekst na temat, który jest Twoim konikiem, tematem rzeką dla Ciebie; w dodatku bardzo dobrze płatny i w stylu dowolnym. Rzeczywistość lubi niszczyć marzenia i tak jest również w tym przypadku.


Przygotuj się na pisanie dla sklepów z różnym, często nudnym jak flaki z olejem asortymentem, prowadzenia blogów i stron, gdzie Twoim zadaniem będzie nie tylko tworzenie tekstu pełnowartościowego językowo, ale także zadbanie o niego od strony technicznej – optymalizowanie pod kątem SEO, publikowanie, rozpowszechnianie w mediach społecznościowych i sieciach reklamowych. Copywriterowi nie jest obce prowadzenie strony na facebook’u, pisanie scenariuszy do filmików na YouTube czy wymyślanie sloganów reklamowych. Otacza Cię cała mnogość możliwości, w których możesz się zanurzyć.

Tajemnicze „ile za 1000 zzs”, czyli stawka i cennik copywritera

Doszliśmy w końcu do rzeczy, która ciekawi najbardziej – pieniądze. Temat trudny, na który ciężko zgrabnie mówić. Wręcz unikany, jeśli chodzi o ilość zarobków. Około 20% Polaków twierdzi, że wysokość pensji jest ich prywatną sprawą, natomiast ponad 50% nie dzieli się tą informacją nawet z bliskimi.


Standardowa stawka dla prostych tekstów zaczyna się od 10 zł za 1000 zzs. Skrót „zzs” oznacza ilość znaków ze spacjami. Widełki cenowe są dosyć rozłożyste w zależności od stopnia zaawansowania pracy, wkładu włożonego w szukanie informacji, tego, czy temat wymaga specjalistycznej wiedzy, a także od indywidualnej wyceny copy. W swojej karierze za proste teksty zapleczowe spotkałem się ze stawkami oscylującymi między kwotami: 2,5 a 50 zł za 1000 zzs.

Trzeba mieć na uwadze, że chociaż ceny są uśrednione, każdy ceni się inaczej. Można pisać teksty niestandardowe w cenie kilkudziesięciu zł za 1000 zzs, a można tworzyć tzw. precle, za które otrzymamy nawet 2 zł za podobną ilość znaków. Nie należy się jednak zniechęcać. Wraz z nabywanym doświadczeniem możesz podejmować lepiej płatne zlecenia i ustalać swoje stawki.

Chcesz zostać copywriterem?

Praca copywritera niejednokrotnie nie jest łatwa, ale przynosi wiele satysfakcji, radości z podejmowania nowych wyzwań. Opowiedziałem Ci nieco o pracy copy. Masz już świadomość, czego się spodziewać i za jaką cenę. Być może zastanawiałeś się, czy Twoje umiejętności są wystarczające. Mam nadzieję, że podtytuł „Jakie wykształcenie musi posiadać copywriter” rozwiał Twoje wątpliwości. Jeśli się tak nie stało – raz kozie śmierć. Zawsze warto spróbować w życiu czegoś nowego, bo być może okaże się to Twoim przeznaczeniem.