Wśród tylu nowych form reklamy internetowej klasyczne advertoriale wydają się przestarzałym narzędziem marketingowym. Gdy masz do wyboru tworzenie rozbudowanych kampanii na Facebooku, Google czy skutecznych treści na stronie internetowej, to umówmy się – kto dziś czyta artykuły sponsorowane? Okazuje się, że bardzo wiele osób – pod warunkiem że umiejętnie napiszesz wartościowy tekst pod advertorial.

Dowiedz się, czym dokładnie są advertoriale i jak napisać artykuł, który skutecznie przyciągnie do Ciebie rzesze klientów.

Co to jest advertorial?

Według Cambridge Dictionary advertorial to inaczej „reklama w gazecie lub czasopiśmie, która wygląda jak artykuł prasowy pochodzący od autorów danego magazynu”. Obecnie do tej formy zaliczamy także artykuły w mediach internetowych.

Samo słowo advertorial powstało natomiast ze złożenia dwóch angielskich pojęć: advertisement (reklama) oraz editorial (redakcyjny, wydawniczy). W języku polskim ta forma promocji określana jest jako artykuł sponsorowany lub reklamowy.

Jak zamówić i opublikować advertorial?

Wiele redakcji prasowych ma odpowiednio wyznaczone działy reklamowe lub współpracuje z domami mediowymi, które zajmują się sprzedażą miejsca w czasopiśmie lub na stronie internetowej. Niektórzy mają nawet specjalnie wyróżnione kolumny, w których można znaleźć wykupione tekstowe reklamy prasowe.

Jak zatem wygląda proces zamawiania i publikacji advertorialu? Na początku wybierasz tytuł prasowy, który trafia do Twojej grupy docelowej. Następnie wykupujesz miejsce na tekst i przesyłasz gotowy artykuł do redakcji. To, co znajdzie się w treści, zależy od Ciebie. Teksty muszą być jednak zgodne z prawem prasowym. Po weryfikacji przez redakcję artykuł zostaje opublikowany. Gotowe!

Przykład wyróżnionego advertorialu na portalu wp.pl

Przykład wyróżnionego advertorialu na portalu wp.pl

Kto najczęściej przygotowuje materiał pod advertorial? To zależy. Możesz oczywiście zrobić to sam lub zlecić stworzenie tekstu copywriterowi. Jeśli nie masz doświadczenia w pisaniu tego typu treści, warto postawić na specjalistę. Dzięki temu zyskujesz nie tylko czas, ale przede wszystkim masz pewność, że treść będzie poprawna merytorycznie i językowo.

Potrzebujesz pomocy w przygotowaniu tekstu do advertorialu? Skorzystaj z naszej wiedzy i doświadczenia. Postaw na Kuźnię Treści i już teraz zamów u nas treść na artykuł sponsorowany.

Czym różni się advertorial od klasycznego artykułu?

Jeśli chodzi o strukturę tekstu, to advertorial nie różni się praktycznie niczym od artykułu prasowego. Advertorialem może być zarówno felieton, jak i recenzja, poradnik czy wywiad prasowy. To, jaką będzie miał formę, zależy od Twojego celu, ale o tym powiemy za chwilę.

Tym, co odróżnia te materiały od siebie, jest odpowiednie i wyraźne oznaczenie tekstu reklamowego. Najczęściej można go znaleźć na początku lub na końcu wykazu treści. Oznaczony będzie za pomocą określeń takich jak: reklama, promocja, materiał promocyjny, materiał we współpracy z partnerem, artykuł sponsorowany itd.

Przykład oznaczenia advetorialu na portalu noizz.pl

Przykład oznaczenia advetorialu na portalu noizz.pl

Jak pisać advertoriale? 4 najważniejsze zasady

Napisanie ciekawego advertorialu wydaje się niełatwym zadaniem. Jak tu przekonująco mówić o własnej firmie, by nie brzmiało to nudno i pompatycznie w oczach potencjalnego klienta? Oto 4 zasady – pomogą Ci one stworzyć tekst, który po przeczytaniu zachęci czytelnika do bliższego zapoznania się z Twoimi usługami i produktami.

1. Określ cel tekstu

Na początek warto zadać sobie pytanie, jaki cel ma osiągnąć publikacja advertorialu o mojej firmie?

  • Wzmocnić i poprawić wizerunek?
  • Pokazać rozwój firmy?
  • Zaprezentować nową ofertę lub kierunek zmian w firmie?
  • Zwiększyć sprzedaż?

Dzięki temu dużo łatwiej będzie Ci wybrać formę treści prasowej, jaką powinien przyjąć ten tekst.

Pamiętaj jednak, że ten rodzaj reklamy jest inny niż pozostałe. Artykuł sponsorowany nie powinien bezpośrednio namawiać do kupna (jak to dzieje się w pozostałych reklamach tekstowych), a tworzyć wizerunek Ciebie jako eksperta w dziedzinie. To budowanie zaufania w kliencie na podstawie kompetencji i doświadczenia firmy. Ma mieć działanie długofalowe, a nie natychmiastowe.

2. Wybierz formę treści

Gdy już wiesz, co będzie Twoim celem w przypadku advertorialu, czas na wybór formy treści artykułu. Możesz zdecydować się m.in. na:

  • recenzję;
  • artykuł informacyjny;
  • reportaż;
  • wywiad;
  • felieton;
  • poradnik.

Chcesz zaprezentować produkt z nowej oferty? Postaw na recenzję. Szykuje się duża inwestycja? Wybierz artykuł informacyjny lub wywiad, w którym przedstawisz szczegóły projektu. Opcji jest naprawdę wiele!

3. Dodaj wartość dla czytelnika

Postaraj się, by tekst był jak najbardziej naturalny w odbiorze i przyjazny dla czytelnika. Krzykliwe hasła i treści zbyt najeżone chwytami marketingowymi mogą przynieść skutek odwrotny od zamierzonego. Język korzyści jest mile widziany, ale zbyt dużo wezwań do działania pozostaw lepiej na inne treści reklamowe.

Niech Twój czytelnik wyciągnie z tekstu coś wartościowego dla siebie. Jeśli to recenzja nowego modelu smartfona, wytłumacz dokładnie dostępne funkcje i to, jak mu mogą pomóc w codziennym życiu. Planujesz artykuł informacyjny o innowacyjnej odżywce dla roślin? Dodaj od siebie kilka porad, jak osiągnąć jeszcze lepsze efekty w pielęgnacji domowej zieleni. Nie skupiaj się tylko na produkcie lub marce – daj od siebie trochę więcej.

Takie działanie zbuduje zaufanie do Twojej firmy i pokaże, że naprawdę znasz się na tym, co robisz. A skoro tak, to warto zakupić Twoje usługi lub produkty, prawda?

4. Zadbaj o chwytliwe tytuły i czytelną strukturę

W obecnych czasach, kiedy informacje bombardują nas niemal z każdej strony, powinieneś zadbać nie tylko o wartość merytoryczną tekstu, ale także łatwy i dynamiczny odbiór treści. Co to znaczy?

Wielu czytelników, zanim wgryzie się w tekst, najpierw skanuje wzrokiem całość artykułu. Ściana liter bez podziału na nagłówki na pierwszy rzut oka wydaje się męcząca i zniechęca do dalszego czytania. Dzięki właściwym „oddechom” i chwytliwym tytułom zwiększasz szansę na to, że ktoś zapozna się z treścią – czyli z Tobą i Twoją działalnością.

Jak zatem powinna wyglądać struktura advertoriala? Oczywiście będzie to zależało od wybranej formy prasowej, ale najczęściej wygląda ona następująco:

  • Intrygujący tytuł.
  • 3-5 zdaniowy lead. To bardzo ważne miejsce, bo często decyduje o tym, czy czytelnik przejdzie do dalszej części tekstu. Zadbaj, by znalazła się w nim intrygująca informacja lub problem, którego rozwiązanie znajduje się w artykule. Postaraj się, aby zdania były krótkie i niezbyt rozbudowane.
  • Wstęp.
  • Rozwinięcie. Tutaj też najczęściej pojawiają się linki z odnośnikami do firmy, o której jest tekst.
  • Podsumowanie.
  • Stopka z danymi adresowymi Twojej firmy.

Wady i zalety advertoriali

Jak każda forma reklamy, advertorial ma swoje jasne i ciemne strony. Oceń, czy jest to dla Ciebie odpowiednia forma promocyjna.

Jakie są zalety advertoriali?

  • Docierasz do nowych odbiorców z grupy docelowej.
  • Pozwalają na nienachalne przedstawienie Twojej oferty.
  • Budują Twój wizerunek eksperta.
  • Pojawienie się w znanych mediach może dodać prestiżu Twojej marce.
  • Działają przez długi czas.

Jakie są wady advertoriali?

  • Trudno zmierzyć ich skuteczność (wejście w witrynę nie odzwierciedla tego, czy ktoś na pewno przeczytał artykuł).
  • Nieumiejętnie stworzony tekst może bardziej zaszkodzić, niż pomóc.
  • Dość droga inwestycja na początku (publikacja może kosztować nawet kilka tysięcy złotych).
  • Pierwsze efekty mogą nie być widoczne od razu.

Potrzebujesz advertorialu? Zleć go Kuźni Treści!

Advertorial to bardzo specyficzny rodzaj tekstu reklamowego. Choć jest powszechnym narzędziem marketingowym, to nie ma standardowej formy reklamowej, a wręcz tylko w bardzo delikatnym stopniu ociera się o reklamę. Dlatego napisanie takiego artykułu sponsorowanego, który nie tylko nie będzie się odróżniał od zwykłych wpisów prasowych (poza oznaczeniami), a do tego skutecznie osiągnie zamierzone przez Ciebie cele, to prawdziwe wyzwanie.

Chętnie stworzymy dla Ciebie taki advertorial, że nawet nie zorientujesz się, że to nie jest tekst dziennikarski. Nasi copywriterzy już nie mogą się doczekać zlecenia od Ciebie!