Dobra agencja content marketingowa jest jak Święty Graal. Z jedną różnicą – istnieje naprawdę (no i nie da się ukryć – nie jest kielichem ;)). Jak szukać i czym się kierować przy wyborze partnera od treści? Raz na zawsze rozwiążmy tę tajemnicę! Sprawdź, co dokładnie zrobi dla Ciebie agencja i komu najlepiej zlecić tworzenie contentu.
Content marketing – czyli co? Znacznie więcej niż zwykła reklama
Content marketing to po prostu taki rodzaj marketingu, w którym wykorzystuje się treść. Celem jest przede wszystkim zainteresowanie potencjalnego klienta swoim produktem/usługą (pośrednio lub bezpośrednio).
Nie chodzi wyłącznie o tekst – content to również grafiki, zdjęcia, wideo, podcasty… Wbrew pozorom to nie tylko treści reklamowe (np. w postaci artykułów sponsorowanych czy kampanii), ale także – a może przede wszystkim – edukacyjne, eksperckie i poradnikowe. Content otacza Cię wszędzie. Nie wierzysz?
Kiedy rano przy kawie przeglądasz Facebooka, widzisz m.in. posty ulubionych marek (proponują kody zniżkowe, może się skusisz) oraz kilka wpisów na grupach. W grupie osiedlowej właśnie omawiają, czy warto wybrać się do nowej knajpy na sushi. Nie ma co wierzyć na słowo, trzeba to sprawdzić!
Od jakiegoś czasu zastanawiasz się też nad zakupem nowego narzędzia do swojej firmy, ale przecież ten zakup musi być przemyślany – zanim kupisz sprzęt za ciężkie pieniądze, przeglądasz rankingi, oglądasz recenzje na kanałach YT i czytasz opinie innych użytkowników. Już kilka minut później zauważasz, że nagle wszędzie wyświetla się reklama sklepu z narzędziami 😉
W trakcie pracy słuchasz nowego podcastu kryminalnego. Podcasterka poleca aplikację, hm, może ściągniesz, wydaje się ciekawa. W międzyczasie jeszcze kilka razy rzucasz okiem na media społecznościowe, tak z przyzwyczajenia. Żeby sprawdzić, co w trawie piszczy, w końcu trzeba być na bieżąco.
Wracasz do domu, gdzie czeka obiad do odgrzania – zrobiony wczoraj na podstawie tego nowego przepisu, który polecali znajomi. Te blogi kulinarne to prawdziwe wybawienie! Do jedzenia wypadałoby coś obejrzeć. O, nowy odcinek Makłowicza na YT. Jest w Meksyku. Może kiedyś uda się wyrwać na wakacje – dla rozeznania przeglądasz oferty w internecie.
Później przypominasz sobie, że zbliża się moment rozliczenia PIT, dlatego wpisujesz w Google „Do kiedy złożyć PIT”. Przeglądasz kilka artykułów poradnikowych i już wszystko wiesz. Trzeba będzie pogadać z księgową.
I tak właśnie wygląda Twój dzień z contentem. W podobny sposób działają Twoi klienci! Dlaczego więc pozbawiać swoją firmę tak wielu możliwości zaistnienia w ich umysłach?
Budowanie strategii, pisanie artykułów, nagrywanie wideo czy tworzenie grafik zajmuje jednak sporo czasu, a do tego wymaga specjalistycznych umiejętności. I właśnie tutaj przydaje się agencja, która przygotuje wszystko za Ciebie.
Czym zajmuje się agencja content marketingowa?
Agencja content marketingowa:
- To firma, która zapewnia holistyczne wsparcie w tworzeniu treści (nie tylko tekstów).
- To zespół ekspertów o różnych specjalizacjach, którzy na marketingu zjedli zęby – i teraz wykorzystają swoje umiejętności właśnie po to, żeby w 100% odpowiedzieć na Twoje contentowe potrzeby.
- To Twoi partnerzy w walce o wyższą sprzedaż, poprawę wizerunku, rozpoznawalność marki, ruch na stronie i osiągnięcie wielu innych celów.
Chcesz wykorzystać content w swojej firmie (np. prowadzić bloga, stworzyć profile w social mediach, przygotować nową stronę), ale brakuje Ci umiejętności/czasu/zasobów, żeby planować i tworzyć treści samodzielnie? Znajdź więc kogoś, kto zrobi to wszystko za Ciebie PROFESJONALNIE. Wybierz dobrą agencję, przedstaw swoje oczekiwania, a później ciesz się efektami. Przykładowo w Kuźni Treści zwrot inwestycji w content może sięgnąć aż 1216%! Jak to możliwe? Sprawdź nasze case studies.
10 najczęściej wybieranych działań content marketingowych – copywriting i cała masa innych opcji
Co dokładnie zrobi dla Ciebie agencja content marketingowa? Poznaj jej najważniejsze usługi i możliwości. Katalog jest jednak wciąż otwarty…

1. Przygotowanie dowolnych rodzajów treści
Tekst, wideo, grafika, dźwięk… Agencja contentowa ma w zespole specjalistów od każdej formy! Dzięki temu zyskasz profesjonalną treść, która jest odpowiednio dopasowana nie tylko do Twoich oczekiwań, ale też medium i grupy docelowej.
Czy wiesz, że według raportu HubSpot 2022 top 5 najczęściej wykorzystywanych przez marketerów typów treści to: wideo, blogi, grafiki, infografiki i case studies [1]? Agencja przygotuje dla Ciebie je wszystkie!
2. Stworzenie strategii content marketingowej
Może to być zarówno strategia uwzględniająca różne platformy, jak i pojedynczy plan treści (np. na bloga firmowego). Dzięki temu zadbasz o regularne publikowanie nowego contentu o tematyce z największym potencjałem (przykładowo odpowiednio wcześnie na Twojej stronie pojawi się tekst o prezentach na Boże Narodzenie).


3. Określenie grupy docelowej i przygotowanie buyer person
Do kogo ma trafić Twój content? Jaka jest Twoja grupa docelowa? Czy masz określone buyer persony? Jeśli nie, agencja przygotuje dla Ciebie te informacje. Dzięki temu trafisz ze swoim komunikatem precyzyjnie tam, gdzie chcesz. W końcu jeśli oferta jest dla każdego, jest tak naprawdę dla nikogo.
4. Research słów kluczowych
Dobre treści to priorytet. Aby jednak content dotarł do odbiorców, musi dać się znaleźć. Potencjalny klient wstukuje np. w wyszukiwarkę Google czy na YouTube konkretną frazę i przegląda wyniki. Ustalenie potencjału słów kluczowych i stworzenie treści tak, by w tych wynikach znalazła się wysoko, to – nomen omen – jeden z kluczy do sukcesu!


Planowanie, tworzenie i publikowanie postów w mediach społecznościowych to sporo roboty. A przecież wizerunek marki w dużej mierze zależy od tego, czy widać ją właśnie w SM. Jak być na czasie i na bieżąco publikować nowe treści? Dzięki pomocy agencji!
6. Redakcja i korekta tekstów
Reklama na FB z błędem ortograficznym, ulotka z literówką, a może artykuł blogowy z masą błędów stylistycznych? Dobra agencja (taka jak Kuźnia Treści) ma w swoim zespole redaktorów, którzy czuwają nad poprawnością każdej literki. Dzięki temu zbudujesz profesjonalny wizerunek w sieci.


7. Działania SEO, m.in. link-building
Dobry tekst ma niebagatelny wpływ na pozycjonowanie. Żeby znaleźć się u samej góry wyników wyszukiwania, potrzebne są też inne działania SEO, np. pozyskanie mocnych linków. Dzięki temu roboty Google zrozumieją, że warto pokazywać właśnie Twoją treść.
8. Przeprowadzenie audytu istniejących treści
Czy treści, które masz już np. na swojej stronie internetowej, są DOBRE? Bezbłędne, świetnie napisane, nasycone frazami kluczowymi? Czy odpowiadają na potrzeby grupy docelowej? Specjalista z agencji zrobi dla Ciebie audyt i podpowie, jak zoptymalizować istniejącą treść, aby wycisnąć z niej maksimum możliwości.


9. Raportowanie wyników i analiza działań
Pozyskanie leadów, wzrost konwersji, większy ruch na stronie… To tylko niektóre z celów, które osiągniesz dzięki content marketingowi. Przed rozpoczęciem współpracy ustal, na czym Ci zależy. Agencja po zakończonych działaniach przedstawi Ci mierzalne efekty. Dzięki temu zobaczysz skuteczność każdej kampanii content marketingowej.
10. Przeprowadzenie szkoleń dla pracowników
Zamiast zlecać usługi na zewnątrz, wolisz zbudować swój zespół? Specjaliści z agencji chętnie dzielą się wiedzą. Szkolenia i warsztaty to najlepszy sposób, by nauczyć Twoich pracowników planowania i tworzenia piekielnie skutecznego contentu!

Jak widzisz – możliwości jest sporo. Dobra agencja co rusz rozwija i rozszerza ofertę, a w swoim zespole ma specjalistów z wielu dziedzin. Po co współpracować z różnymi partnerami, skoro można mieć wszystko w jednym miejscu?
Przykładowe formy treści, które przygotuje dla Ciebie agencja
Agencja stworzy dla Ciebie wartościowe treści do publikacji w internecie (m.in. na stronie firmowej czy w social mediach) oraz do druku. Każde medium to miejsce, w którym odnajdzie się dobry content!
Do wyboru masz:
- treści na stronę WWW;
- case studies;
- copywriting kreatywny (np. naming);
- artykuły blogowe i poradnikowe;
- artykuły eksperckie;
- tworzenie podcastów;
- e-mail marketing;
- reklamy i posty na SM;
- transkrypcje;
- teksty reklam Google Ads;
- infografiki;
- e-booki;
- różnej długości formy wideo;
- opisy do sklepu internetowego;
- oferty handlowe;
- materiały drukowane, np. ulotki, plakaty, billboardy.
Co zyskasz dzięki współpracy z agencją content marketingu?
Co marketerzy B2B najczęściej osiągają dzięki dobrym treściom? Według raportu Content Marketing Institue 2022 content pomógł im przede wszystkim kreować świadomość marki (83%), budować zaufanie (77%) i edukować odbiorców (72%) [2].
Content to podstawa, dzięki której:
- zwiększysz widoczność i dasz się znaleźć, np. w Google czy social mediach;
- Twoja marka zapisze się w świadomości potencjalnych klientów;
- wykreujesz konkretny wizerunek i zadbasz o niego;
- staniesz się prawdziwym ekspertem w swojej dziedzinie;
- zbudujesz zaufanie do swojej marki;
- będziesz mieć nowych klientów – pozyskasz leady i zwiększysz konwersję;
- zbudujesz wokół marki zaangażowaną społeczność.
A co dokładnie zyskasz dzięki współpracy z agencją? Zlecenie usług na zewnątrz ma naprawdę sporo zalet. Jakie są najważniejsze korzyści?
1. Otrzymasz poprawne i angażujące treści. W agencji każde słowo przechodzi przez kilka par oczu, które dbają o poprawność, dopasowanie do Twoich wytycznych i język korzyści. Dzięki temu otrzymasz content doszlifowany w każdym calu.
2. Zyskasz dostęp do zespołu wyspecjalizowanych twórców. Agencje współpracują nawet z kilkudziesięcioma copywriterami. To eksperci z wielu branż i tworzący w różnych językach. Dzięki temu treści zawsze będą dopasowane do Twoich specyficznych potrzeb. To rozwiązanie doskonale sprawdza się też w sytuacji, gdy zarządzasz różnymi firmami czy markami z kilku sektorów.
3. Oszczędzisz czas potrzebny na szukanie różnych specjalistów. Copywriting, redakcja, publikacja treści, grafika… W agencji znajdziesz „wszystko w jednym”. Z tego powodu nie szukasz już kolejnych specjalistów, a po prostu przedstawiasz swoje oczekiwania. To spora oszczędność czasu, którego przecież i tak masz naprawdę mało!
4. Od razu ustalisz wszystkie zasady. Szczegóły omawiasz ze specjalistą ds. obsługi klienta, podpisujesz umowę, zawsze masz podane konkretne terminy. Dzięki temu od razu wiesz, kiedy spodziewać się gotowych treści.
5. Oszczędzisz pieniądze na narzędziach marketingowych. Subskrypcje narzędzi np. niezbędnych do researchu fraz kluczowych czy tworzenia grafik kosztują miesięcznie nawet kilka tysięcy złotych. Agencja na co dzień z nimi pracuje i wykorzysta je po to, by Twój content był jeszcze skuteczniejszy.
Dla kogo jest współpraca z agencją CM?
Do agencji zgłaszają się zarówno duże, międzynarodowe firmy, jak i niewielkie przedsiębiorstwa czy jednoosobowe działalności. Tak naprawdę najważniejsze jest to, jakie masz potrzeby i na czym dokładnie Ci zależy.
Zastanawiasz się, czy współpraca na zasadzie „wszystko w jednym” to opcja dla Ciebie? Rozważ agencję, jeśli:
- chcesz oddelegować niektóre zadania na zewnątrz (zamiast zajmować się nimi samodzielnie lub zatrudniać dodatkowych pracowników);
- zależy Ci na wysokiej jakości contentu i dostępie do wielu różnych możliwości (np. tekst, grafika, wideo);
- szukasz kompleksowej obsługi z minimalnym zaangażowaniem z Twojej strony;
- potrzebujesz pomocy i wsparcia, by wytyczyć jak najlepsze ścieżki dla promowania swojej oferty;
- wolisz bardziej sformalizowaną współpracę (np. zapisaną w umowie konkretną liczbę poprawek).
Freelancer czy agencja?
Co jest lepsze: współpraca z agencją czy freelancerem? Wbrew pozorom nie ma jednoznacznej odpowiedzi – wszystko zależy od potrzeb, budżetu, oczekiwań, preferowanego sposobu komunikacji i wielu innych czynników.
Współpraca z freelancerem jest bardziej bezpośrednia – zawsze rozmawiasz z konkretnym twórcą, możesz kontaktować się z nim poprzez komunikator internetowy i ustalać szczegóły nawet w godzinach, które nie są uznane za urzędowe. Często masz też możliwość zlecania treści „na już”, np. gdy szybko chcesz opublikować konkretny post w social mediach.
Z drugiej strony jest to najczęściej osoba wyspecjalizowana w konkretnym typie treści i branży, dlatego nie zlecisz jej wszystkiego. Agencja może obsługiwać dla Ciebie kilka bardzo różnych firm i wszystkie możliwe kanały.
A co z ceną? W trakcie współpracy z freelancerem budżet na content będzie prawdopodobnie niższy niż w przypadku działań agencji (ale nie zawsze). W agencji masz jednak dostęp do różnych specjalistów, obsługi klienta i wielu narzędzi branżowych.
Pasuje tutaj więc najbardziej nielubiana odpowiedź: „to zależy” 😉
Jak wygląda współpraca z agencją content marketingową?
Każda agencja może mieć trochę inny system współpracy. Standardowo jednak proces wygląda mniej więcej tak:
- Dajesz znać, że szukasz wsparcia. Robisz to telefonicznie, mailem, przez formularz kontaktowy lub w jakikolwiek inny sposób.
- Rozmawiasz z opiekunem klienta, któremu przedstawiasz najważniejsze cele, oczekiwania i problemy. To właściwy człowiek na właściwym miejscu, dlatego doskonale się zrozumiecie.
- Podpisujesz umowę. To dokument, w którym są zapisane wszystkie ustalenia, także cena i sposób płatności.
- Wypełniasz brief dla twórcy contentu. Dokładnie opisujesz swoją ofertę i grupę docelową, przesyłasz niezbędne linki i określasz, co powinno znaleźć się np. w tekście czy na grafice.
- W ustalonym terminie otrzymujesz content (lub jakikolwiek inny efekt pracy, np. content plan do akceptacji).
- Masz czas na akceptację lub przesłanie poprawek. Im lepiej wypełniony brief, tym jest ich mniej 😉
- Zyskujesz gotowy content, np. artykuł blogowy, opublikowaną reklamę na FB, ulotkę do druku.
Współpraca z agencją może być długofalowa (jeśli potrzebujesz regularnego contentu) lub krótkotrwała (gdy chcesz uzyskać treści np. do jednego projektu). Decyzja należy do Ciebie!
7 cech dobrej agencji content marketingowej
Ok, chcesz współpracować z agencją. To co teraz? Jaka powinna być ta wymarzona i wyśniona? Dobry partner od contentu:
- ma do dyspozycji zespół specjalistów z różnych dziedzin;
- przedstawi Ci portfolio i case studies z realnymi przykładami;
- dba o komunikację i nie boi się rozmawiać otwarcie;
- pracuje na bazie briefu;
- wykorzystuje narzędzia, np. Senuto, Language Tool i Contadu;
- dba o redakcję każdego słowa i posyła w świat tylko sprawdzone treści;
- do każdego zadania podchodzi kreatywnie, przedstawia własne pomysły i proponuje korzystniejsze dla Ciebie rozwiązania.
Aldous Huxley stwierdził kiedyś, że „Łatwiej jest stworzyć dziesięć niezłych sonetów niż jedną dobrą reklamę”. Content kreatorzy doskonale zdają sobie z tego sprawę, dlatego codziennie szukają nowych form i sposobów na skuteczny marketing.
[1] https://www.hubspot.com/hubfs/2022_State-of-Inbound-Marketing-Trends_V08122022.pdf
[2] https://contentmarketinginstitute.com/wp-content/uploads/2022/10/b2b-2023-research-final.pdf