Działasz w branży e-commerce i prowadzisz sklep internetowy? A może zarządzasz firmą usługową? Niezależnie od rodzaju działalności, zapewne chcesz pozyskiwać nowych klientów. Taką szansę da Ci evergreen content. I to nie tylko w kilka tygodni po publikacji tekstu, lecz przez o wiele dłuższy czas.

Czym jest evergreen content?

evergreen content

Rośliny, które są wiecznie młode i zielone i cieszą swym wyglądem każdego, kto tylko na nie spojrzy to duma ogrodników. W języku angielskim takie rośliny określa się mianem evergreen (wiecznie zielone).

Od ich nazwy pochodzi termin evergreen content. To teksty, które pomimo upływu czasu wciąż generują ruch na stronie i wspierają pozycjonowanie serwisu internetowego. Treści tego typu są atrakcyjne dla użytkownika pod różnymi względami. Powinny dotyczyć tematów uniwersalnych.

News jest aktualny przez chwilę, a evergreen content to treść wiecznie żywa

Agave filifera jest rośliną wyjątkową. Kwitnie tylko jeden, jedyny raz w ciągu swojego życia. Gdy rozsieje nasiona, zaczyna obumierać. Dokładnie na takiej samej zasadzie działa news. Nawet najciekawsza informacja, która w danej chwili potrafi wyrwać czytelnika z przysłowiowych butów, zupełnie traci na swej atrakcyjności zaraz po tym, gdy się zdezaktualizuje. 

Newsy są w stanie wygenerować olbrzymi ruch na stronie. Sęk w tym, że tworząc treści o charakterze newsowym, inwestujesz cenne zasoby w coś, co będzie skuteczne jedynie przez chwilę. Jeżeli będziesz chciał utrzymać zainteresowanie użytkowników na stałym poziomie, to konieczna stanie się nieustanna publikacja atrakcyjnych newsów. A to zadanie bardzo czasochłonne.

Evergreen content to treść, która nie traci na aktualności. Jeżeli wstrzelisz się z tematem w oczekiwania odbiorców, przyciągniesz ich uwagę ciekawym tytułem i zadbasz o wysoki poziom merytoryczny treści na stronie, to profity z tekstów będziesz zbierać nawet przez kilka lat po publikacji.

Jakie treści się nie dezaktualizują?

evergreen content

Ponadczasowe okażą się te treści, które poruszają tematy wiecznie nurtujące czytelnika. Zanim stworzysz tekst, zastanów się, jakie kwestie są problematyczne dla osób odwiedzających Twoją stronę internetową. Przeglądnij historię e-maili, mogą one okazać się doskonałym źródłem inspiracji. Sprawdź, czy w wiadomościach otrzymanych od klientów na przestrzeni ostatnich kilkunastu miesięcy pojawiały się te same pytania.

W roli tekstów nieustannie żywych doskonale sprawdzą się wszelkiej maści poradniki, listy z porównaniami czy recenzje produktów. Odpowiedzi na najczęstsze pytania klientów możesz zawrzeć w sekcji FAQ na swojej stronie internetowej. Zastanów się także nad tym, czy w Twojej branży są problematyczne pojęcia, niezrozumiałe dla przeciętnego odbiorcy. Jeżeli tak jest, stwórz słowniczek.

Których tekstów nie można określić mianem evergreen?

Mianem evergreen content nie można określić tych publikacji, które szybko tracą na aktualności. Jeżeli opublikujesz newsa z wynikiem ostatniego meczu reprezentacji kraju (w dowolnej dyscyplinie sportowej), to już za kilka dni raczej nikt nie będzie takich informacji szukał. 

Jednak newsy to nie jedyne treści, które są w stanie generować ruch w serwisie internetowym wyłącznie przez krótki czas. Również reportaże (odnoszące się do konkretnej sytuacji) oraz artykuły opisujące trendy (np. w danym roku) to kolejne sposoby na jednorazowy pik w statystykach odwiedzin strony internetowej. Mało kto będzie bowiem zainteresowany tym, jakie samochody były najtańsze dwa lata temu, czy jakie buty znalazły się w czołówce sprzedaży obuwia w sezonie jesiennym 2003 roku.  

Twórz teksty, które będą atrakcyjne dla odbiorców przez długi czas

evergreen content

Nie koncentruj się wyłącznie na tym, co dzieje się tu i teraz, chyba że zajmujesz się publikacją postów na portalu newsowym – to odrębna historia. Jednak, gdy prowadzisz działalność sprzedażową lub usługową i chcesz wzbogacić swój serwis o evergreen content, twórz treści z ujęciem szerszej perspektywy czasowej. Pamiętaj, aby pisząc, udzielić odbiorcom odpowiedzi na pytania, które wciąż cieszą się niesłabnącym zainteresowaniem.

Evergreen content w branży e-commerce

Działasz w branży e-commerce. Być może wydaje Ci się, że jedyne treści, jakie warto publikować w sklepie internetowym to ciekawe opisy kategorii i wyczerpujące opisy produktów. Owszem, te elementy są niezwykle istotne i są podstawą optymalizacji sklepu internetowego, jednak to nie koniec możliwości na podniesienie ruchu. I to niezależnie od tego, czy sprzedajesz narzędzia ogrodnicze, ubrania sportowe czy części samochodowe. 

Katalog ponadczasowych tematów w każdym z tych przypadków jest szeroki. Poniżej znajdziesz zaledwie garść przykładów, które mogą posłużyć Ci do stworzenia treści wpisujących się w evergreen content.

  1. Sklep internetowy z narzędziami ogrodniczymi
  • tekst poradnikowy: „Jak konserwować sprzęt ogrodniczy, aby przedłużyć jego żywotność?”,
  • porównanie produktów: „Nożyce spalinowe czy elektryczne? Jaki produkt sprawdzi się w Twoim ogrodzie?”.
  1. Sklep internetowy z ubraniami sportowymi
  • tekst poradnikowy: „Jakie buty będą odpowiednie dla początkującego biegacza?”,
  • porównanie produktów: „Plecaki do biegów ultra – na jaki model się zdecydować?”.
  1. Sklep internetowy z częściami samochodowymi
  • tekst poradnikowy „Kiedy trzeba pomyśleć o wymianie rozrządu?”,
  • porównanie produktów „Opony sezonowe czy całoroczne?”. 

Wiecznie zielone treści w branży usługowej

Podobnie w branży usługowej – tu również evergreen content jest w cenie i będzie stabilnym źródłem ruchu dla Twojej strony internetowej. Poradniki, tematy blogowe czy artykuły sponsorowane, wybór formy zależy od Ciebie. 

Kilka inspiracji na treści, które nie zestarzeją się z biegiem lat:

  • Jak zorganizować wesele?
  • Jak zrobić makijaż?
  • W co zapakować szkło przed przeprowadzką, aby się nie potłukło?
  • Gdzie pojechać na wczasy z małym dzieckiem?

Oczywiście, twórz teksty, które będą powiązane tematycznie z działalnością, którą prowadzisz. Jeżeli brakuje Ci pomysłów na ciekawe artykuły, skorzystaj z pomocy darmowych narzędzi.

Google Trends pozwoli Ci poznać zachowania użytkowników na przestrzeni czasu. Jeden rzut oka na wykres popularności określonego słowa kluczowego pomoże Ci ocenić, czy konkretne wyrażenie cieszy się popularnością przez cały rok, czy tylko w określonym przedziale czasu (np. kremy z filtrem są popularne latem, a mistrzostwa świata w piłce nożnej pik popularności zyskują raz na cztery lata).

Aktualizuj treści i zadbaj o wartościowy content

Niemal każda treść, niezależnie od swojego charakteru, w końcu się zdezaktualizuje. Z czasem użytkownicy zmieniają swoje nawet najgłębiej zakorzenione przyzwyczajenia, a przez to, treści, które wydawały się jakiś czas temu uniwersalne, przestają takimi być. Nie oznacza to jednak, że będziesz musiał starać się o usunięcie ich z indeksu. Wystarczy, że wprowadzisz zmiany, zaktualizujesz pewne informacje i tekst znów stanie się ponadczasowy.

Dobrą praktyką jest informowanie czytelników o wprowadzanych zmianach. Jeżeli dokonujesz aktualizacji w opublikowanych wcześniej treściach, zrób w artykule stosowną adnotację na ten temat. Nie musisz też usuwać z treści nieaktualnych informacji. Możesz uzupełnić je (np. dopisując kolejny akapit do istniejącego artykułu). Taki zabieg sprawi, że content na Twojej stronie internetowej stanie się obszerniejszy, a Twoje działanie nie przyczyni się do spadku wypracowanych pozycji.

Postaraj się o to, aby użytkownicy mogli znaleźć wartościowe artykuły

skuteczne treści

Samo napisanie treści niestety nie wystarczy. Odpowiednia dystrybucja treści jest tak samo istotna, jak proces twórczy. Dołóż wszelkich starań, aby teksty poprawnie zoptymalizowane. Wówczas wzrośnie szansa na to, że znajdą się na wysokich pozycjach w SERP-ie. Jednak to nie jedyna opcja na to, aby trafić z publikacjami do użytkowników.

Słowa kluczowe, optymalizacja tekstów i organiczne wyniki wyszukiwania

Pisząc każdy tekst (a zwłaszcza taki, który ma się cechować ponadczasowością), zadbaj o to, aby był odpowiednio zoptymalizowany pod kątem robotów wyszukiwarki. Używaj słów kluczowych, które są chętnie wyszukiwane przez użytkowników. Dzięki temu internauci będą mogli znaleźć odnośniki do Twoich artykułów w naturalnych wynikach wyszukiwania. 

Analizę słów kluczowych możesz przeprowadzić przy pomocy darmowych oraz płatnych narzędzi. Wśród tych bezpłatnych znajdziesz między innymi Planer słów kluczowych Google. Dlaczego warto postawić na trafne wyrażenia? To trochę jak perpetuum mobile. Użytkownicy znajdą Twoją stronę w SERP-ie, bo będzie zoptymalizowana pod konkretne słowa kluczowe. A większa ilość odwiedzin to jeden z czynników, które przekładają się na wyższą pozycję w bezpłatnych wynikach wyszukiwania. Roboty doceniają te treści, które są interesujące dla czytelników.

Dystrybucja treści w innych kanałach

Pamiętaj, że organiczne wyniki wyszukiwania to nie jedyne miejsce, w którym ofertę Twojej firmy mogą znaleźć klienci. Jeżeli dopiero od niedawna wprowadzasz zalecenia optymalizacyjne i tworzysz teksty z uwzględnieniem słów kluczowych, to zanim przebiją się na wysokie pozycje, zapewne minie trochę czasu.

Wykorzystaj inne sposoby na to, aby dotrzeć do użytkowników. Zainwestuj w kampanię linków sponsorowanych, publikuj teksty w mediach społecznościowych, sprawdź, w jakich serwisach warto zamieścić artykuły sponsorowane. Daj swoim czytelnikom możliwość subskrypcji i informuj ich drogą mailową o nowych wpisach. Zbieraj ziarnko do ziarnka – ani się obejrzysz, a plony będą bardziej obfite, niż możesz się spodziewać.

Postaw na evergreen content i zapewnij sobie stabilne źródło ruchu

Tworząc evergreen content przyczyniasz się do wzrostu ruchu w Twoim serwisie internetowym. Newsy szybko się dezaktualizują, a informacje zawarte w odpowiednio zaplanowanych publikacjach blogowych nie tracą na atrakcyjności. To także sposób na kreowanie eksperckiego wizerunku w internecie. Daj się znaleźć potencjalnym klientom. Nie wiesz jak to zrobić? Napisz do nas!