Im wcześniej podejmiesz decyzję dotyczącą zatrudnienia copy do tworzenia treści dla Twojego biznesu, tym szybciej zaczniesz publikować skuteczne komunikaty, które będą angażowały Twoich potencjalnych klientów na każdym etapie lejka sprzedażowego. Zatem szybciej zaczniesz tworzyć spójną komunikację w obrębie marki.

Aby używać odtwarzacza, niezbędne jest wyrażenie zgody na przechowywanie plików cookies powiązanych z usługami odtwarzaczy. Szczegóły: polityka prywatności.

Tak, zgadzam się.

Oddelegowując tworzenie treści copywriterowi, zyskasz masę czasu i sił, które możesz przekierować na istotniejsze działania, których wymaga Twój biznes. Nie znam zbyt wielu przedsiębiorców czy specjalistów, którzy lubią pisać artykuły blogowe, case studies czy treści na stronę WWW. Za to znam wielu copywriterów, którzy robią to z przyjemnością i lekkością, a efekt ich pracy jest po prostu skuteczny.

Wreszcie – jeżeli nie śledzisz trendów w content marketingu, to raczej nie stworzysz lepszej i skuteczniejszej treści od doświadczonego copywritera, który ogarnia język korzyści, zna Twoją branżę i umie optymalizować teksty pod SEO.

Współpraca z copywriterem będzie z całą pewnością owocna dla Twojego biznesu. Pod warunkiem jednak, że copywriter ten będzie właściwie dobrany.

A jak go wybrać spośród tysięcy osób działających w branży?

Na rynku działa masa zadeklarowanych copywriterów. Jak wybrać tego właściwego? Przede wszystkim musisz wiedzieć, jakiego copywritera szukasz. Wiedząc, kogo szukasz, zdecydowanie łatwiej będzie Ci go znaleźć, prawda?

Sprawdźmy, co o tym mówi nasza instrukcja współpracy z copywriterem.

1. punkt instrukcji – specjalizacja

Przede wszystkim szukaj copywritera, którego specjalizacja pokrywa się z tematyką treści, jakie chcesz mu zlecić.

Szukasz copywritera do tekstów blogowych o nieruchomościach? W takim razie wybierz takiego, który ma w swoim portfolio dobre teksty o nieruchomościach.

Chcesz zlecić dobrej jakości teksty SEO na temat elektronarzędzi? Wybierz copywritera, który ma takie teksty w swoim dorobku.

2. punkt instrukcji – doświadczenie

Doświadczony copywriter to copywriter, który dowozi wyniki i który nie sprawia problemów podczas współpracy.

Doświadczony copywriter nie tylko dostarczy Ci treść o odpowiedniej jakości, ale także będzie służył Ci radą i pomocą podczas planowania contentu, opracowania strategii contentowej czy późniejszej dystrybucji treści.

Jak poznać, czy masz do czynienia z doświadczonym copywriterem? Wskaźników jest kilka.

1. wskaźnik – komunikacja

Czy copywriter komunikuje się z Tobą we właściwy sposób, nie popełnia błędów językowych i czy generalnie dba o swój wizerunek. Bo jeżeli stawia byki i pisze maile byle jak, to nie oczekuj, że zlecone mu treści będzie pisał lepiej.

2. wskaźnik – portfolio

Weryfikując portfolio, postaraj się sprawdzić, czy teksty wskazane przez copywritera faktycznie są jego i czy nie przypisał sobie cudzej pracy. Niezwykle trudno to zweryfikować, a i zapewne nie masz czasu, żeby zacząć dochodzenie. Wobec tego lepszym rozwiązaniem jest zlecenie copywriterowi próbnego tekstu – nawet krótkiego na 500 czy 1000 zzs. Pozwoli Ci to sprawnie zweryfikować zleceniobiorcę – zarówno jego jakość, jak i terminowość.

Czy płacić za próbne teksty? Tak, zdecydowanie. Pamiętaj, że wykorzystujesz cudzy czas. Nowego fryzjera też sprawdzasz, korzystając odpłatnie z jego usług. Dopiero po wykonanej usłudze określasz, czy było warto, czy nie, prawda? Raczej nie spotkałem się z tym, żeby fryzjer strzygł kogoś „na próbę” i za wpis do portfolio.

3. wskaźnik – referencje

Społeczny dowód słuszności jest jednym z silniejszych motywatorów zakupowych – również w sektorze usług. Referencje uwiarygadniają copywritera i o wiele trudniej jest je podrobić niż portfolio. Dlatego też zwróć uwagę, kto i jak poleca copywritera, z którym planujesz nawiązać współpracę.

3. punkt instrukcji – termin i cena

Podpowiem Ci, co powinno zapalić Twoją lampkę ostrzegawczą: skrajne ceny – zarówno te zbyt niskie, jak i zbyt wysokie, a także błyskawiczne terminy realizacji.

Niska cena może oznaczać, że masz do czynienia z niedoświadczonym copywriterem, który niską ceną rekompensuje zleceniodawcom brak doświadczenia.

Ogromna cena z kolei może świadczyć o tym, że masz do czynienia z copywriterem z przerośniętym ego, a za zdecydowanie zbyt dużą i nierynkową ceną nie idzie jakość pracy. Unikaj takich copywriterów jak ognia.

Zbyt krótki termin realizacji oznacza, że copywriter nie ma zleceń i może wykonać dla Ciebie treści od ręki. Brak zleceń może być zastanawiający.

Zbyt długi termin realizacji oznacza, że copywriter jest wzięty i ma wielu klientów. Czasem warto poczekać trochę dłużej i dostać kawał solidnej treści, niż później męczyć się 2-krotnie dłużej z poprawianiem i redagowaniem słabego tekstu.

4. punkt instrukcji – forma rozliczenia

Nie ma co ukrywać. Forma rozliczenia ma kluczowe znaczenie dla Twojej wygody i opłacalności zatrudnienia copywritera. Większość przedsiębiorców szuka copywriterów, którzy rozliczają się za pomocą faktury VAT. Dzięki temu mogą sobie sprawnie wrzucić taką usługę w koszty.

Wielu freelancerów prowadzi działalność nierejestrowaną lub ma założoną działalność, ale nie jest płatnikiem podatku VAT. Wówczas masz 2 wyjścia – albo zatrudnić copywritera, który ma działalność i jest płatnikiem VAT, albo rozliczać się z copywriterem bez działalności za pośrednictwem portalu Useme.

Portal ten pośredniczy między zleceniobiorcą a zleceniodawcą. Zleceniobiorca podpisuje z portalem umowę o dzieło, a zleceniodawca otrzymuje od Useme fakturę VAT. W zamian portal pobiera pewną prowizję uzależnioną od kwoty na fakturze.

5. punkt instrukcji – umowa

Dochodzimy do ostatniego etapu instrukcji – do umowy. Ma ona ogromne znaczenie. Pamiętaj, że umowy są na złe czasy i z taką też myślą podpisuj umowę z copywriterem. W umowie o współpracy powinny znaleźć się zapisy, które przekażą całość majątkowych praw autorskich do zleconych treści na każdym polu eksploatacji.

Poza tym w umowie z copywriterem określ termin dostarczenia treści, termin na zgłoszenie uwag oraz termin na wprowadzenie poprawek przez copywritera. Istotne jest również określenie ewentualnych kosztów przeniesienia majątkowych praw autorskich.

W Kuźni Treści często zdarza nam się podpisywać NDA, czyli umowę o zachowaniu poufności. Jest to całkowicie zrozumiałe i copywriter nie powinien kręcić nosem, jeśli zaproponujesz mu podpisanie takiej umowy.

Dobra, przebrnęliśmy przez 5 punktów instrukcji nawiązywania współpracy z copywriterem. Zatem masz już dogranego copywritera i co dalej? Dalej powinien Ci on podesłać brief do Twojego zamówienia. Brak briefu powinien zapalić Twoją lampkę ostrzegawczą.

Ale o briefie opowiadałem już w Treściwym Podcaście, do którego Cię odsyłam.

Zatem podsumujmy!

Zatrudniając copywritera, zwróć uwagę na:

  1. specjalizację,
  2. doświadczenie,
  3. termin i cenę usługi,
  4. formę rozliczenia,
  5. umowę.

W opisie pod filmem przygotowałem dla Ciebie checklistę, która ułatwi Ci zatrudnienie właściwego copywritera. Pobierzesz ją za darmo – bez podawania maila, podpinania karty czy innych zabiegów. Po prostu sobie ją pobierz i bądź bardziej świadomym usługodawcą.