Większość użytkowników sieci (i nie tylko!) myśli, że pisanie angażujących tekstów to banalna sprawa. Przecież wystarczy, że usiądziesz przed komputerem i zaczniesz stukać w klawiaturę. Okazuje się, że nie do końca.

Gdyby tworzenie angażujących treści było tak proste, agencje copywriterskie nie miałyby racji bytu. Zawartość strony każdej firmy sprzedającej prasy hydrauliczne czytałoby się z zainteresowaniem godnym najlepszego kryminału. Do pewnego stopnia tworzenia treści możesz się jednak nauczyć.

Przeczytaj, jak napisać artykuł, który inni będą chcieli przeczytać!

jak napisać artykuł?

Dlaczego pisanie artykułów sprawia problem?

Do sieci codzienne trafiają tysiące tekstów. Przypomnij sobie, kiedy ostatnio przeczytałeś artykuł blogowy do końca i w dodatku uznałeś, że nie zmarnowałeś swojego czasu?

Pamiętaj, że chodzi o tekst, który merytorycznie omawia i wyczerpuje dane zagadnienie. Ulotki albo infografiki się nie liczą. Dosyć trudno sobie taki przypomnieć, prawda?

Z artykułami jest trochę jak z książkami. Część autorów potrafi przykuć uwagę czytelników od pierwszego do ostatniego słowa. Natomiast podczas czytania powieści innych masz nieodparte wrażenie, że powinni poszukać innego rzemiosła.

Częściowo odpowiada za to talent. Niektóre osoby po prostu dobrze „czują” słowo pisane. Intuicyjnie wiedzą, jak napisać artykuł lub inną formę tekstu.

W praktyce znacznie częściej okazuje się jednak, że sam talent nie wystarcza. Trzeba go regularnie szlifować, podobnie jak wszystkie inne umiejętności. Jeżeli będziesz to robił, Twoje teksty staną się stopniowo coraz lepsze. Od czego zacząć?

Ustal personę, do której piszesz w artykule

Przygotowania do tworzenia tekstu zacznij od ustalenia, do kogo właściwie ma być on skierowany. To tzw. persona, czyli docelowy odbiorca. Ważne jest, aby personę zbudować możliwie dokładnie. Dzięki temu łatwiej będzie Ci stworzyć i utrzymać konsekwentny przekaz.

Wyobraź sobie dwie sytuacje.

  • Przygotowujesz artykuł blogowy o zegarkach sportowych skierowanych do profesjonalnych biegaczy.
  • Omawiasz wpływ przewlekle podwyższonego poziomu kortyzolu na insulinooporność komórek z myślą o osobach cierpiących na zespół metaboliczny.

Czy te tematy są do siebie podobne? Zupełnie nie! Zastanów się, kto zainteresuje się jednym i drugim tekstem i połóż nacisk na odpowiednie zagadnienia.

Pamiętaj, że nie istnieją teksty uniwersalne! Jeżeli treść jest tworzona dla wszystkich, tak naprawdę nikt nie będzie chciał jej czytać.

Być może słyszałeś o różnego rodzaju zabiegach marketingowych, które stosuje się w tekstach w celu przyciągnięcia uwagi odbiorcy (np. AIDA lub PAS). Jedne z nich się sprawdzą, inne nie. Musisz jednak pamiętać, że artykuł nie jest tekstem stricte marketingowym (a przynajmniej nie jest to jego główny cel).

Co mówi na ten temat Słownik SJP.PL? Artykuł to „[…] jedna z głównych form dziennikarskich; zawiera omówienie aktualnych wydarzeń politycznych, społecznych, kulturalnych […]”.

Innymi słowy, za pomocą artykułu nie sprzedajesz, ale omawiasz i przekazujesz wiedzę.

jak napisać artykuł na bloga

Jak napisać artykuł i co decyduje o tym, że artykuł jest dobry?

Stworzyłeś już swoją personę? To świetnie! Teraz możesz zająć się treścią i kompozycją tekstu. Przeczytaj, jak napisać artykuł do gazety lub na bloga, aby „dobrze się go czytało”.

Nie przynudzaj!

Pamiętaj, że każdy tekst musi mieć odpowiednią długość. O ile treści marketingowe zazwyczaj są krótkie, o tyle te merytoryczne wręcz przeciwnie. Kiedy długi tekst staje się już zbyt długi?

Musisz wyczerpać treść lub jej wybrany aspekt, to jasne. Nikt nie chce czytać tekstów, które omawiają zagadnienie i urywają się w połowie. Zwracaj jednak uwagę, aby:

  • nie powielać tych samych wątków;
  • nie parafrazować swojej wypowiedzi;
  • nie pisać sztucznym, pompatycznym językiem, który zmusza odbiorcę do skomplikowanych zabiegów myślowych.

Takie praktyki są mocno irytujące i utrudniają cały przekaz. Sprawiają, że tekst staje się „zamglony” i trudno się w nim połapać.

Weź pod uwagę, że większość osób (Ty zapewne również!) czyta do porannej kawy i w godzinach wieczornych, kiedy upora się z codziennymi obowiązkami. Dlatego na zbyt długie teksty często po prostu nie mają sił, chęci lub czasu. Skąd masz wiedzieć, jak napisać artykuł, który będzie odpowiednio długi?

Jeden z największych na świecie producentów oprogramowania do marketingu, firma Hubspot, w swojej analizie przedstawiła wyniki badań na temat optymalnej długości treści w sieci. Po sprawdzeniu 50 artykułów blogowych wskazano, że optymalna długość tekstu waha się od 2100 do 2400 słów.

Oczywiście wiele zależy od typu artykułu. Niektóre zagadnienia omówisz wyczerpująco w 400 słowach. Inne zajmą Ci 3000 słów. Pisz więc konkretnie i rzetelnie, ale możliwie krótko.

O co chodzi z tym stylem?

Zastanawiasz się, jak napisać artykuł do gazety albo do innego medium? Pamiętaj o konsekwencji stylu. W praktyce oznacza to, że:

  • język musi być dobrany do poziomu docelowego odbiorcy;
  • raz obranego stylu musisz się trzymać.

Dopasowanie stylu do adresata sprawia, że Twój tekst stanie się łatwy w odbiorze i naturalny. W wielu przypadkach będziesz musiał sięgnąć do odpowiedniego rejestru językowego. W końcu mamy opiekujące się dziećmi i wspólnicy wprowadzający spółkę na giełdę oczekują nieco innego przekazu.

Im więcej masz z daną branżą do czynienia, tym łatwiej będzie Ci „wejść w skórę” czytającego. Będziesz w stanie przewidzieć, w jakiej formie treści są dla niego satysfakcjonujące.

Z kolei konsekwencja stylu pozwala utrzymać porządek w tekście. Buduje też wizję autora jako osoby, która wie, o czym pisze i robi to w sposób zaplanowany, nie powoduje się impulsem.

Gramatyka i interpunkcja

Na pytanie, jak napisać artykuł, można też odpowiedzieć – poprawną polszczyzną. Oczywiście treści rzadko kiedy tworzone są dla językoznawców. Znacznie częściej korzystają z nich odbiorcy, którzy nie dostrzegają wszystkich niuansów, blasków i cieni mowy ojczystej. Niemniej jednak elementarne błędy interpunkcyjne i gramatyczne rażą.

Nikt nie chce czytać o „skórczu mięśnia”. Ściana tekstu pozbawionego jakichkolwiek znaków interpunkcyjnych także nie wygląda najlepiej.

Większość programów do edycji tekstu ma funkcję autokorekty, ale nie ufaj jej bezgranicznie! To tylko program, działający według zaprogramowanych algorytmów. Nie jest on w stanie rozpoznać wszystkich rodzajów błędów.

Jeżeli masz wątpliwości, korzystaj ze słowników. Wiele przydatnych informacji znajdziesz też w… szkolnych podręcznikach.

Zaprojektuj swój tekst

Wbrew pozorom dobry artykuł nie musi być popisem słownego kunsztu. Czasami tekst czyta się dobrze pomimo użycia prostego słownictwa. Wynika to m.in. z jego konstrukcji. Jak napisać artykuł, który będzie zwartą całością?

  • Tytuł

Tytuł pozwala przykuć uwagę czytelnika i zasygnalizować mu, o co chodzi w danym tekście. Ważne, aby był krótki i prosty. Dzięki temu czytający łatwo nabiera rozpędu.

  • Lead

Lead to krótkie wprowadzenie (zazwyczaj kilkuzdaniowe). Opisz w nim poruszaną kwestię i zasygnalizuj czytelnikowi, że utożsamiasz się z jego problemami i dążeniami.

  • Śródtytuły

Poszczególne wątki powinny być oddzielone śródtytułami. Działają one podobnie jak tytuł – streszczają dany fragment. Staraj się zachować równowagę między liczbą oraz długością śródtytułów.

Najczęściej powinno ich być tyle, ile wątków w artykule. Dobrze też, aby miały względnie równą długość. W przeciwnym razie zaburzeniu ulega geometria tekstu.

Pozbądź się monotonii!

Nie ma chyba nic gorszego, niż ściana liter, które dosłownie wylewają się na czytelnika ze strony. Treść, którą tworzysz, to nie tylko tekst. To całokształt wrażeń odbiorcy. Jak pisać artykuły, aby nie zabić ich magii już na samym początku?

  • Unikaj długich akapitów. Każdy z nich powinien stanowić jedną, zwartą myśl na najwyżej kilka zdań.
  • Stosuj wypunktowania, które przyciągają uwagę.
  • Jeżeli to możliwe, wykorzystuj infografiki, wykresy i inne graficzne formy przedstawienia informacji, które urozmaicają przekaz.
  • Unikaj słownych wydmuszek i przeciągaczy (np. zatem, chociaż, funkcjonalny). Nie tylko nie wnoszą one niczego do treści, ale sprawiają, że odbiorca „potyka się” na co drugim słowie i trudno mu przyswoić przekaz.
  • Korzystaj z form osobowych. Adresowanie komunikatów w sposób bezpośredni (np. przekonaj się, uwierz) sprawia, że adresat czuje się ważny. Wie, że artykuł jest skierowany do niego, a nie do bliżej nieokreślonego bytu literackiego.

Uważaj jednak na stosowanie pierwszej osoby liczby mnogiej (np. zobaczmy). Choć wydaje się ona wytrychem, w rzeczywistości wprowadza zamęt. Sugeruje, że autor sam o sobie mówi w liczbie mnogiej. Czytelnikowi natomiast trudniej jest utożsamić się z opisywaną sytuacją.

Staraj się pisać tak, aby tekst był dynamiczny. Stosuj krótkie zdania i unikaj strony biernej. W ten sposób sprawiasz, że poszczególne fragmenty wynikają z siebie nawzajem, a cała treść zdaje się „płynąć”.

Zadbaj o research!

Stworzenie każdego tekstu powinno być poprzedzone zagłębieniem się w temat. Tylko w ten sposób jesteś w stanie stworzyć artykuł, który będzie merytorycznie wyróżniał się na tle dokonań konkurencji.

Wbrew pozorom nie dotyczy to wyłącznie tekstów mocno branżowych, ale także popularnonaukowych lub nawet lifestyle’owych. Popełnianie ewidentnych błędów nie tylko źle świadczy o piszącym. Przede wszystkim zniechęca do przeczytania całej treści. Skoro znalazło się w niej kilka błędów dużego kalibru, może być ich więcej. Tekst traci na wiarygodności.

Często to właśnie potrzeba znalezienia źródeł zniechęca początkujące osoby, które szukają prostej odpowiedzi na pytanie, jak pisać artykuły.

Wielu zawodowym copywriterom to nie pisanie zajmuje najwięcej czasu, ale właśnie poszukiwanie wiarygodnych źródeł. Często okazuje się wręcz, że im więcej materiałów ukazało się na dany temat w sieci, tym częściej się one powielają i prezentują niską jakość.

Sprawdź, jak napisać opis produktu i kategorii!

jak pisać artykuły branżowe?

Jak pisać artykuły branżowe?

Artykuły publikowane w serwisach lub czasopismach skierowanych do wąskiej grupy odbiorców (np. prawnicze, medyczne, techniczne) wymagają bardzo dobrego przygotowania.

Musisz mieć świadomość, że najprawdopodobniej będą je czytały osoby z danej branży, specjaliści. Dla nich znaczenie ma nie tylko dobór słów, ale przede wszystkim istota omawianego zagadnienia.

Oczywiście wszystkie wspomniane wyżej zasady znajdują tutaj zastosowanie. Powinieneś jednak poświęcić szczególną uwagę analizie źródeł tak, aby umieć oddzielić te wartościowe i aktualne od przestarzałych. Jak napisać artykuł do gazety branżowej?

  • W tekstach prawniczych zwyczajowo przytacza się treści przepisów, tezy z orzecznictwa oraz poglądy doktryny z komentarzy lub piśmiennictwa,
  • W artykułach medycznych występują liczne odwołania do publikacji popierających tezę piszącego (tzw. cytacje), bibliografia czy wytyczne opracowane przez środowisko medyczne.
  • W tekstach technicznych warto odwoływać się do konkretnych parametrów, norm technicznych i wyników analiz.

Po co to wszystko? Tekst branżowy musi przedstawiać realną wartość. Większość osób czyta go nie dla zabicia czasu, ale dla zdobycia konkretnej porcji wiedzy.

Dlatego napisanie artykułu branżowego nie jest proste. Najlepiej radzą sobie z tym osoby z kierunkowym wykształceniem. Wiedzą one, w jaki sposób szukać odpowiednich informacji i potrafią sprawnie posługiwać się fachowym słownictwem.

Sprawdź, jak napisać teksty SEO!

jak napisać artykuł

O czym napisać artykuł, aby był ciekawy?

Wielu początkujących pisarzy ma problem ze zdecydowaniem się na temat swojego tekstu. To, o czym napisać artykuł zależy od kilku kwestii.

Jeżeli pracujesz już jako copywriter, zazwyczaj temat dostajesz od klienta (czasami musisz go też zaproponować). W tej sytuacji problem wyboru tematu nie występuje.

Kiedy jednak dopiero zaczynasz swoją przygodę ze słowem pisanym i chcesz przyciągnąć uwagę czytelników blogiem, sprawa jest bardziej skomplikowana. Zastanów się, co Ci dobrze wychodzi? Dużo biegasz? Interesujesz się wędkarstwem? A może chętnie gotujesz?

Poświęć swoje artykuły tematyce, którą dobrze znasz. W ten sposób łatwo wyćwiczysz rzemiosło. Uważaj tylko, aby nie wpaść w pułapkę wiedzy!

To, że Ty doskonale znasz omawiany temat, nie oznacza jeszcze, że znają go czytelnicy. Wyjaśniaj trudne pojęcia, unikaj stosowania nadmiaru żargonu, ale nie uogólniaj i nie infantylizuj. Pisz tak, jakbyś chciał wyjaśnić komuś dane zjawisko od samego początku.

Wiele osób z kierunkowym wykształceniem postanawia też realizować misję edukacyjną poprzez pisanie treści poświęconych swojemu zawodowi. Jeżeli lubisz tłumaczyć innym, na czym polega praca prawnika, architekta lub programisty i jednocześnie chcesz zacząć pisać, blog branżowy to dobra droga!

Pamiętaj, że tworzenie treści nie przypomina strumienia świadomości, jaki spotkasz w powieści Jamesa Joyce’a „Ulisses” lub w dorobku Witolda Gombrowicza. A przynajmniej nie powinno! Znacznie bliżej mu do pracy naukowca w laboratorium.

Żaden tekst nie będzie czytany chętnie, jeżeli nie zadbasz o jego proporcję, rozkład akcentów w treści oraz odpowiednią oprawę. Z pewnością jednak zauważysz, że im więcej tworzysz, tym efekty Twojej pracy są lepsze i bardziej świadome.

Potrzebujesz świetnego tekstu, ale zupełnie nie wiesz, jak się za niego zabrać? A może już coś napisałeś, ale chciałbyś, aby treść dosłownie „zwalała z nóg”?

Jeśli tak, zleć jego napisanie profesjonalnej agencji contentowej. Stworzymy Ci content premium! Inwestycja w sprawdzonych copywriterów to dla Ciebie gwarancja, że tekst trafi dokładnie tam, gdzie powinien – do głów Twoich odbiorców!