Teksty SEO nie służą wyłącznie pozycjonowaniu. Ty też piszesz je wyłącznie w celu zwiększenia widoczności podstrony? W takim razie nie wykorzystujesz potencjału tekstów SEO i popełniasz poważny błąd!

Wolisz posłuchać?

Aby używać odtwarzacza, niezbędne jest wyrażenie zgody na przechowywanie plików cookies powiązanych z usługami odtwarzaczy. Szczegóły: polityka prywatności.

Tak, zgadzam się.

Krótka przypowieść o tekstach SEO – z brzydkiego precla w piękne narzędzie pozycjonująco-marketingowo-sprzedażowe

Pozwól, że opowiem Ci przypowieść, jak teksty SEO z brzydkiego precla (czyli strony pressel page) rozwinęły się w piękne narzędzie pozycjonująco-marketingowo-sprzedażowe.

Dawno temu, gdy Google jeszcze nie było tak mądre jak teraz, a zamiast na Facebooka logowaliśmy się na Naszą Klasę, teksty pozycjonujące najczęściej przyjmowały formę krótkich, kiepskich, nieużytecznych i beznadziejnych precli przeładowanych słowami kluczowymi. Ot, takie zapchajdziury pisane na kolanie albo generowane w mieszarkach tekstów.

Zwykle takie teksty były ukrywane gdzieś u dołu strony, z boku albo pisane malutkim, ledwo zauważalnym fontem.

Z czasem Google zauważyło, że takie publikacje jedynie zaśmiecają sieć i zaczęło stopniowo ulepszać swoje algorytmy, które stawały się coraz mądrzejsze i lepiej oceniały użyteczność oraz jakość treści.

I tak pozycjonerzy i SEO copywriterzy zmuszeni byli pisać teksty o wyższej użyteczności dla odbiorcy, a precle raz na zawsze odeszły do lamusa.

Nie bagatelizuj potencjału tekstów SEO!

W obecnym gąszczu informacji i podmiotów, które agresywnie walczą o widoczność w sieci i skupienie uwagi konsumentów, teksty SEO mogą okazać się świetnym medium komunikacyjnym. Dlatego też moim zdaniem nie powinno się bagatelizować ich potencjału.

Dobry tekst SEO pozwoli nie tylko skutecznie wypozycjonować podstronę w wynikach wyszukiwania, także:

  • będzie użyteczny dla odbiorców,
  • zapewni marce odpowiedni wizerunek,
  • pozwoli dotrzeć marce i oferowanym przez nią produktom do świadomości potencjalnych klientów,
  • będzie stanowić dodatkowy kanał dotarcia do potencjalnych klientów,
  • popchnie leady w stronę kolejnych etapów na ich ścieżce zakupowej,
  • będzie promował markę i nieustannie dbał o jej pozycjonowanie w umysłach potencjalnych klientów.

Sporo tego, prawda?

Dlatego też dziwi mnie, że wciąż tyle podmiotów, które zajmują się pozycjonowaniem i generowaniem treści, nie korzysta z tekstów SEO jak z narzędzia marketingowo-sprzedażowego, a wyłącznie używa ich do pozycjonowania witryn klientów.

Jak napisać solidny tekst SEO?

Pisanie dobrych treści SEO, które będą konwertować i pozycjonować, to dość wymagający i czasochłonny proces. Składa się na niego wiele zasad i technik, których powinieneś przestrzegać.

Napisanie tekstu SEO, który nie tylko będzie wysoko w wynikach wyszukiwania, ale i skutecznie dotrze do świadomości odbiorców oraz zachęci ich do interakcji z marką, to naprawdę sporo roboty.

Najważniejsze aspekty, o których musisz pamiętać podczas tworzenia treści SEO to:

  • pisanie do persony,
  • tworzenie użytecznej treści dostosowanej do odbiorców,
  • odpowiednia optymalizacja SEO, rzecz jasna,
  • linkowanie wewnętrzne,
  • prawidłowe formatowanie treści, które ułatwi jej skanowanie,
  • odpowiadanie na pytania,
  • pisanie do wyczerpania tematu,
  • stosowanie CTA.

Pisz do persony i tylko do niej

Jeżeli nie wiesz, do kogo kierujesz swoje słowa, to z całą pewnością nie dotrą one do nikogo.

Jeszcze przed rozpoczęciem prac nad tekstem musisz wiedzieć, kto jest docelowym odbiorcą tekstu. Koniecznie poznaj podstawowe dane demograficzne, a także potrzeby, słabości, oczekiwania i etap na ścieżce zakupowej docelowej grupy odbiorców tekstów.

Na podstawie zbioru tych danych stwórz rzeczywisty awatar klienta i pisz do niego. Ułatwi Ci to wejście w buty odbiorcy tekstu. Dzięki temu łatwiej określisz też, czego odbiorca oczekuje od treści i w jaki sposób stworzyć skuteczne komunikaty marketingowo-sprzedażowe.

Dbaj o użyteczność treści

Jeżeli treść będzie użyteczna dla czytelnika, z chęcią zostanie on na stronie dłużej. Tym samym Google zauważy, że dany tekst ma mniejszy współczynnik odrzuceń i wypozycjonuje podstronę wyżej w wynikach wyszukiwania.

Użyteczność tekstu SEO jest również istotna z punktu widzenia PR-u i wizerunku marki. Publikując solidne i wartościowe teksty, marka daje znać swoim potencjalnym klientom, że jest godna zaufania i dba o odbiorców swoich treści. To z kolei buduje lojalność.

Optymalizuj tekst z głową

Optymalizując tekst SEO:

  • zagnieżdżaj frazy kluczowe równomiernie w całej treści,
  • nie przesadzaj z nadmiarem słów kluczowych,
  • pamiętaj o naturalnym brzmieniu fraz kluczowych.

Różnicuj frazy kluczowe. Dzięki temu szerzej pokryjesz frazami cały tekst i będziesz w stanie dotrzeć tekstem do większej grupy odbiorców z kanału organicznego.

Słowa kluczowe umieszczaj w:

  • H1,
  • tytule tekstu,
  • leadzie
  • atrybutach ALT,
  • meta znacznikach Title i Description,
  • akapitach,
  • nagłówkach i śródtytułach,
  • wylistowaniach.

W znaczniku H1 warto umieścić główne słowo kluczowe w dopasowaniu ścisłym. W kolejnych nagłówkach H2-H6 umieszczaj poboczne słowa kluczowe w dopasowaniu ścisłym i zbliżonym oraz od czasu do czasu umieść główne słowo kluczowe w dopasowaniu przybliżonym.

Stosuj linkowanie wewnętrzne

Budowanie profilu linków jest jednym z istotniejszych działań optymalizacyjnych off-site i on-site. Dlatego też nie możesz o nim zapomnieć, pisząc tekst SEO.

Linkuj do:

  • rankingów i recenzji,
  • artykułów blogowych,
  • podstron usługowych lub kategorii produktów,
  • kategorii marek i/lub producentów oraz kategorii równorzędnych, nadrzędnych i podrzędnych (w przypadku sklepu internetowego).

Linkowanie wewnętrzne ma jeszcze jedną zaletę – minimalizuje ryzyko kanibalizacji fraz kluczowych.

Formatuj tak, żeby ułatwić skanowanie tekstu

Formatowanie jest szalenie istotne – według wielu istotniejsze nawet od samej treści. Zawsze zwracaj uwagę na to, żeby Twój tekst był łatwy w skanowaniu. W przeciwnym wypadku znacząco ograniczasz szansę na to, że ktokolwiek dobrnie do jego końca.

Wyróżniaj najistotniejsze fragmentów

Wyróżniając najistotniejsze fragmenty tekstu wraz ze słowami kluczowymi, poprawisz zarówno UX, jak i SEO.

Stosuj nagłówki informujące o zawartości akapitów

Treść nagłówka powinna informować czytelnika, o czym przeczyta w poniższych kilku akapitach. Ułatwi mu to skanowanie tekstu i poprawi UX.

Rób wypunktowania

Wypunktowania znacząco ułatwiają:

  • skanowanie tekstu,
  • przyswajanie wiedzy,
  • odnajdywanie informacji w treści.

Jeden akapit powinien rozwijać jeden wątek

Jeden akapit powinien przekazywać tylko jedną myśl i nie być dłuższy niż 3 zdania. W ten sposób ograniczysz ryzyko, że czytelnik zgubi się w tekście i ułatwisz mu przyswajanie informacji.

Przekazywanie informacji metodą odwróconej piramidy

Najważniejsze informacje pisz na samym początku tekstu, a te najmniej istotne na samym końcu. W ten sposób znacząco zwiększasz szanse na to, że czytelnik przeczyta te informacje, które koniecznie chciałeś mu przekazać.

Pisz do wyczerpania tematu

Teksty SEO muszą odpowiednio zgłębić temat, dostarczając czytelnikowi możliwie tak wiele informacji, ile potrzebuje.

Wciąż istnieje błędne przekonanie, że im tekst SEO jest dłuższy, tym wyżej wypozycjonuje stronę. Wątpliwości związane z korelacją między długością treści a jej pozycją w SERP rozwiało Senuto. Opublikowany w maju 2020 roku raport Senuto potwierdził, że długość treści nie jest czynnikiem rankingowym!

Oczywiście im dłuższa treść, tym większe możliwości w zakresie umieszczenia liczby fraz kluczowych, linkowania wewnętrznego czy ilości poruszonych wątków. Niemniej, od samej długości w tekstach SEO bardziej liczy się ich: użyteczność, wyczerpanie tematu oraz czytelność treści.

Stosuj CTA

Call to Action (z ang. wezwanie do działania) to komunikat motywujący czytelnika do wykonania akcji. CTA jest stosowane, ponieważ po lekturze odbiorca może czuć się lekko zagubiony i konieczne jest go delikatne „popchniecie” w stronę konwersji. Konwersją tą może być m.in. zapis do newslettera, dodanie produktu do koszyka czy wypełnienie formularza kontaktowego.

Skuteczne CTA w tekście SEO powinno być zgodne z komunikacją marki i założonym celem konwersji tekstu. Poza tym CTA musi być dopasowane do etapu lejka sprzedażowego.