O ile wejście w branżę copywriterską nie stanowi wielkiego problemu, o tyle pozyskanie pierwszych (i najlepiej stałych) zleceń już tak proste nie jest. Na rynku działa mnóstwo osób zajmujących się od wielu lat pisaniem treści o przeróżnych specjalnościach. Ponadto zleceniodawcy nie lubią „wierzyć na słowo” w kwestii Twoich kompetencji, a bardzo często chcą mieć podane wszystkie informacje o Tobie na tacy. Co więc zrobić, by skutecznie zacząć pracę w copywriterskim fachu?

Zdarza się, że wystarczy napisać dobre CV copywriterskie (choć obecnie to rzadkość) albo potencjalny klient zgodzi się na stworzenie tekstu próbnego, by uzyskać zlecenie. Jednak najskuteczniejszym i najpraktyczniejszym narzędziem w Twoim przypadku (szczególnie gdy dopiero zaczynasz jako copywriter freelancer) będzie estetyczne i profesjonalne portfolio.

Zacznijmy od podstaw – czym jest portfolio?

Portfolio to nic innego jak zbiór wykonanych prac oraz prezentacja Twoich zdolności w kontekście danego zawodu. Pamiętaj jednak, że to nie jest oferta. Na tym etapie nie negocjujesz jeszcze przyszłych ustaleń. Dokument ten ma jedynie na celu jak najlepiej zaprezentować Cię w oczach klienta (lub przyszłej agencji marketingowej, jeśli planujesz taką współpracę).

Rozwiązanie to stosują nie tylko copywriterzy (czy copywriterki). Korzystają z niego osoby pracujące w zawodach takich jak:

  • social media (manager, marketing, content creator i im podobne);
  • grafik;
  • programista;
  • fotograf;
  • model.

Wróćmy jednak na copywriterskie tory.

Czy każdy copywriter freelancer powinien mieć portfolio i dlaczego warto?

Tworzenie portfolio to tyle zachodu… Czy na pewno to się opłaca poświęcać na to czas?

JAK NAJBARDZIEJ! I dotyczy to zarówno początkujących copywriterów, jak i tych z większym doświadczeniem.

Bądźmy szczerzy – teksty same w sobie nie są najbardziej seksownym tematem do zaprezentowania zleceniodawcom. Taki grafik czy fotograf mają dużo łatwiejsze zadanie, ponieważ bazują na aspektach wizualnych, które skutecznie przyciągają klientów. Dlatego dobrze się zastanów, w jaki sposób Ty możesz zainteresować ich swoją twórczością. Najprostszym rozwiązaniem jest oczywiście dobrze zaprojektowane portfolio o odpowiednim układzie, od którego aż nie chce się odrywać wzroku.

Ponadto własne portfolio już na samym początku stawia Cię w roli profesjonalisty. Możesz zaprezentować swoje umiejętności i masz to udokumentowane. Dzięki temu w oczach klienta jesteś poważnym kandydatem, nawet jeśli dopiero zaczynasz. Daje to też lepsze pole do przyszłych negocjacji.

Kolejnym argumentem za tym, że warto portfolio mieć, jest jego praktyczność. Nie musisz za każdym razem pisać elaboratów na temat doświadczenia czy szukać w czeluściach dysków swoich dotychczasowych dokonań. Wszystko masz w jednym miejscu i wystarczą tylko 2 kliknięcia, by przesłać dokument i pokazać klientowi swoje mocne strony. Bez wysiłku i marnowania cennego czasu.

Przejdźmy jednak do konkretów, dzięki którym będziesz mógł zbudować swoje pierwsze portfolio.

Jak zbudować portfolio dla początkującego i doświadczonego copy?

To, co znajdzie się w Twoim portfolio, będzie w dużej mierze zależało od Twojego doświadczenia. Dlatego tę sekcję podzielimy na tych, co dopiero zaczynają swoją przygodę z copywritingiem oraz tzw. starych wyjadaczy copywriterskich.

Portfolio dla osób bez doświadczenia copywriterskiego

Aby mieć klientów, trzeba mieć doświadczenie. Jednak na początku drogi zawodowej jest go niewiele, więc firmy niechętnie korzystają z Twoich usług – i tak koło się zamyka. Jak przełamać ten schemat i pomimo braku zleceń udowodnić, że masz warsztat i fach w ręku? Jest na to rozwiązanie!

Kto powiedział, że w portfolio musisz umieszczać tylko zrealizowane zlecenia? Nikt! Dlatego stwórz własne przykładowe teksty o wybranej przez siebie tematyce. Mogą być to wpisy na bloga, artykuły na stronę, pdf ofertowy, opis produktu czy kategorii i wszystko to, czym chciałbyś się zajmować. To najlepszy sposób na pokazanie Twoich możliwości i jakości Twoich tekstów.

Portfolio dla doświadczonych copywriterów

Co jednak w przypadku, gdy tekstów masz już na pęczki i Twoje portfolio stałoby się dziełem dłuższym niż Biblia? W takim przypadku postaw na najlepsze prace, takie, z których wykonania czujesz dumę. Pamiętaj, by nie „zalać” klienta nadmiarem treści, bo osiągniesz skutek odwrotny od zamierzonego. Wybierz najbardziej smakowite kąski – maksymalnie do 10 tekstów wystarczy, by klient sprawdził Twoje dotychczasowe doświadczenie.

Co jeszcze umieścić w portfolio copywritera? 6 rzeczy, na które warto zwrócić uwagę poza tekstami w portfolio

To, że w Twoim portfolio powinny znaleźć się teksty, to oczywistość. Jest jednak jeszcze kilka aspektów, o które warto zadbać, aby zaprezentować się przyszłemu klientowi jak najlepiej. Co takiego?

Opowiedz coś o sobie

Oczywiście, że liczą się Twoje umiejętności, ale wszyscy jesteśmy ludźmi i lubimy wiedzieć, z kim będziemy pracować. Dlatego napisz kilka zdań o sobie. Przedstaw swoje doświadczenie, opowiedz, z kim pracowałeś do tej pory i wymień tematy, w których czujesz się dobrze.

Screenuj efekty swojej pracy

Na pierwszy rzut oka wydaje się, że odsyłanie do bezpośredniego źródła uwiarygadnia Cię jako copywritera i dodaje Ci profesjonalizmu. A tu nawet nie chodzi o to, a o zwykłą praktyczność! Bo co zrobić w sytuacji, gdy Twój były klient postanowi zmienić lub usunąć treści i Twoja praca zniknie jak sen złoty?

Zamiast dodawać linki, lepiej zrobić screen. Zrzut ekranu na stronie klienta jest tak samo wiarygodnym źródłem dla potencjalnego zleceniodawcy, jak bezpośredni odnośnik – daje Ci pewność, że stworzony przez Ciebie tekst nie zniknie. Screen to także dobry sposób na uniknięcie tzw. duplicate contentu, jeśli swoje portfolio planujesz umieścić na własnej witrynie.

Jak stworzyć jeden piękny screen? Skorzystaj z wtyczki Google Awesome Screenshot, za pomocą której jednym kliknięciem stworzysz zrzut całej strony.

Kuźnia Treści portfolio

Rozmieszczenie elementów w portfolio Kuźni Treści

Zadbaj o poprawność językową

Jako copywriter nie możesz pozwolić sobie nawet na jedną literówkę. Każdy błąd podaje w wątpliwość Twój profesjonalizm. Dlatego, zanim wyślesz portfolio do zleceniodawcy, 5 razy sprawdź dokument pod kątem poprawności językowej. Dla pewności zawsze możesz skorzystać z pomocy korektora lub redaktora.

Nie samym tekstem portfolio stoi

Choć Twoja praca bazuje głównie na treści, nie zapominaj o warstwie wizualnej. Lepiej nie wysyłaj klientowi gołych wordowskich plików. Jeśli nie jesteś mocny w projektowaniu, skorzystaj z gotowych szablonów dostępnych np. w Canvie. To znacznie ułatwi Ci zadanie.

Nie zapomnij o danych kontaktowych

Co po Twoim portfolio, jeśli klient zapomni, jak się z Tobą skontaktować? Dlatego warto umieścić te dane na każdej stronie dokumentu (jeśli robisz go w formacie PDF) oraz specjalnie poświęcić ostatnią stronę ze wszystkimi informacjami, gdzie zleceniodawca może Cię złapać. W ten sposób zwiększasz szanse na otrzymanie zlecenia.

Wykorzystaj referencje z poprzednich współprac

Nie ma nic lepszego na poparcie Twoich zdolności niż dobra opinia z poprzednich współprac. Dlatego śmiało proś swoich klientów o referencje i umieść je w portfolio jako wisienkę na torcie Twoich umiejętności. Bo chwalić się umie każdy, ale pochwała wypowiedziana przez kogoś innego wymaga już nie lada wysiłku i pracy.

Gdzie i jak stworzyć portfolio?

Obecnie nie musisz trzymać już stosu dokumentów świadczących o Twoim warsztacie ukrytego gdzieś głęboko w szufladzie i wysyłać go za pomocą gołębia pocztowego. Rozwój technologii daje Ci szerokie pole działania w zakresie prezentacji własnych tekstów w portfolio.

W jaki sposób zatem możesz działać?

  • Media społecznościowe. Własny profil w SM daje wiele możliwości autoprezentacji. W tym medium nie tylko przedstawisz swoje dotychczasowe osiągnięcia, ale poprzez właściwą komunikację zbudujesz społeczność (w której znajdą się także Twoi klienci!). Sam w sobie będzie doskonałym przykładem treści (jeśli planujesz startować np. jako content creator).
  • Strona internetowa. To doskonałe miejsce na całościowe przedstawienie Twojej działalności. Na stronie WWW umieścisz nie tylko portfolio, ale również ofertę, cennik, opinie oraz warunki współpracy. Dzięki temu klient zobaczy pełen pakiet informacji potrzebnych mu do rozpoczęcia współpracy z Tobą, co znacznie skraca czas i drogę do otrzymania zlecenia. Kolejnym atutem tego rozwiązania jest fakt, że to tylko i wyłącznie Twoje miejsce w sieci. Nikt Ci go nie zbanuje ani nie usunie za rzekome złamanie zasad, co często ma miejsce w mediach społecznościowych. Jeśli zastanawiasz się, z jakiej platformy skorzystać, na początek polecamy wordpressa, który jest dość intuicyjny w obsłudze do tego typu zadań.
  • Blog. Jesteś miłośnikiem kulinariów lub chcesz specjalizować się w pisaniu takich tekstów? Własny blog doskonale sprawdzi się w prezentacji treści z konkretnej dziedziny. Nieprawdą jest, że blogi umarły dawno temu. Wręcz przeciwnie– to doskonałe narzędzie do ukazania siebie w roli eksperta, i to nie tylko od pisania.
  • Portfolio online. Są to gotowe serwisy, w których tworzysz profil i umieszczasz dotychczasowe prace. To taka pośrednia formuła między własną stroną a profilem na SM. Dla copywriterów działają takie platformy jak Journo Portfolio czy Clippings.me.
  • PDF. Należysz do tradycjonalistów i nie przepadasz za internetowymi rozwiązaniami? Nic nie stoi na przeszkodzie, by Twoje portfolio miało formę prezentacji PDF. Pamiętaj, aby w tym przypadku zwrócić uwagę na warstwę estetyczną czy kolorystyczną. Nawet czcionka może zadecydować o ostatecznym odbiorze Twoich tekstów. Zadbaj także o to, by pliki nie były edytowalne. Inaczej misternie przygotowany plik może rozjechać się w zależności od wersji oprogramowania klienta.

Wybierz najwygodniejszą opcję i już teraz zrób portfolio copywritera z prawdziwego zdarzenia!

Kiedy aktualizować portfolio?

To nie jest tak, że zrobisz portfolio raz i nigdy więcej do tego nie wrócisz. Ten dokument powinien rozwijać się razem z Tobą i Twoją karierą. Pamiętaj więc, by co jakiś czas do niego wracać i wymieniać w nim teksty na te, które w tym momencie uważasz za najlepsze. Dzięki temu zobaczysz też, jaki zrobiłeś progres zawodowy przez ten czas.

Pokaż nam swoje portfolio, copywriterze!

Chcesz sprawdzić, czy naprawdę umiesz pisać? Wyślij nam swoje portolio i dolącz do Kowali Treści!