Po wpisaniu w wyszukiwarce frazy „jak zostać copywriterem” Google pokazuje aż 148 000 wyników! Częstotliwość zadawania tego pytania to z jednej strony niepełne zrozumienie tego, czym właściwie zajmuje się copywriter, z drugiej – wyobrażenie sobie tej pracy jako prostej i dla każdego. Zwłaszcza w obecnej sytuacji gospodarczej wszystko warto przyjrzeć się tej profesji trochę bliżej i nieco dokładniej.

Kim tak właściwie jest copywriter?

O copywriterach mówi się dziś różnie. Raz lepiej, raz gorzej, a najczęściej z lekko drwiącym uśmieszkiem. Pisanie na klawiaturze jest trudne? Lepiej poszedłbyś na budowę. To jest prawdziwa praca!

Najczęściej copywriterzy utożsamiani są z pisaniem na zamówienie różnych tekstów – od krótkich notek na social media, po artykuły blogowe, przez treści SEO, kreatywne claimy dla marek i ich produktów, aż po teksty na strony internetowe.

Pejoratywnie o copywriterach mówi się też „klepacze”. Takim zacnym mianem określa się osoby, które piszą jak największą liczbę znaków na czas. Klepacze w poważaniu mają dbałość o jakość swojej pracy oraz nie wykazują żadnej troski o – najczęściej krwawiące – oczy czytelników.

Copywriter to znacznie szersze pojęcie. Bardziej doświadczony twórca nierzadko odpowiada też za tworzenie wizerunku marki, całych projektów sprzedażowych, komunikację z klientami, wymyślanie sloganów i haseł reklamowych. Musi więc myśleć strategicznie i umieć stosować słowa tak, by trafiały dokładnie tam, gdzie powinny. Poza tym zawodowe obowiązki copywriterów zależą od wielu innych umiejętności – nie tylko kreatywno-pisarskich.

Początkujący copywriter zajmie się raczej tworzeniem treści mniej wymagających – tekstów preclowych o niskiej wartości merytorycznej, tekstów zapleczowych czy opisów produktów w sklepach internetowych. To dość żmudna i ciężka praca, ale może być dobrym źródłem zarobku.

Czy ja też mogę zostać copywriterem?

O tym, jak zostać copywriterem nie mówi się wiele. A jak już się mówi, to nieprecyzyjnie i starannie unikając konkretów.

Wiele osób niezwiązanych z branżą uważa się, że wystarczy po prostu komputer, chęci i wolny czas. I po części to prawda. Nie jest to praca przeznaczona wyłącznie demonom marketingu i wybitnym polonistom. A już zwłaszcza NIE polonistom. Pisanie na potrzeby nowych mediów diametralnie różni się od szkolnych rozprawek i esejów.

Tak naprawdę wykształcenie w tym zawodzie nie jest istotne, choć może w pewnych przypadkach może podnieść wartość copywritera w oczach potencjalnego pracodawcy.

Jesteś historykiem? A może masz wykształcenie techniczne? To świetnie. Gruntowna wiedza pomoże tworzyć teksty specjalistyczne o wysokiej jakości. To jednak nie wszystko. Najważniejsze są bowiem cechy charakterologiczne, które mogą predestynować do wykonywania takiej pracy. To nie tylko K jak Kreatywność (dość wyświechtana zresztą).

  • Możesz zostać copywriterem, jeśli… posługujesz się poprawną polszczyzną i lubisz bawić się słowami. Lubisz psychologię, socjologię i chętnie poznasz techniki sprzedażowe. Masz swoje ulubione tematy, pasje i pewną wiedzę z zakresu konkretnych branż. Wiesz, jak zarządzać swoim czasem, nie zrażasz się niepowodzeniami i lubisz podejmować nowe wyzwania. Umiesz rozpychać się łokciami.
  • Nie zostawaj copywriterem, jeśli… oczekujesz przyjemnej i prostej pracy i wydaje Ci się, że copywriting można upodobnić do pracy na etacie. Nie lubisz bezpośrednio komunikować się z klientami. Obawiasz się okresowego braku zleceń lub ich nadmiaru. Przeraża Cię spora konkurencja i praca pod presją czasu.

Jak zostać copywriterem – 3 przydatne wskazówki

Zbuduj portfolio. Nie muszą to być testy pisane na zamówienie. Po prostu pisz. Po czasie będziesz mógł zaprezentować swoje umiejętności potencjalnym zleceniodawcom. Warto też postawić na bloga lub witrynę-wizytówkę (np. na darmowym serwisie Wix).

Przejrzyj rynek. Uwierz, oferty konkurencji przeglądają nawet starzy wyjadacze. Znajomość nowych trendów czy popytu na konkretne teksty zawsze popłaca, a dodatkowo wskaże Ci miejsca, w których najlepiej szukać zleceń.

Rynek copywriterów w Polsce jest dość ciasny, ale jest też bardzo frakcyjny, więc każdy może znaleźć swoją działkę. To bardzo pojemny segment rynku marketingowego i znajdzie w nim miejsce nie tylko ten perfekcyjny, idealny copywriter. Jak zostać specjalistą i dobrze zarabiać na pisaniu? Sprawdź książkę „Zawód: copywriter. Jak zarabiać na pisaniu?