Tworzenie contentu na potrzeby wirtualnej rzeczywistości niejednokrotnie bywa żmudnym procesem. Twoja codzienna efektywność zależy nie tylko od poziomu weny, lecz także od tego, z jakich narzędzi dla copywritera korzystasz (i czy w ogóle po nie sięgasz). Poznaj kilka propozycji, dzięki którym usprawnisz pracę.

Praca nad tekstem to nie tylko pisanie

Jeżeli jesteś copywriterem już dłuższy czas, to doskonale zdajesz sobie sprawę z tego, że samo pisanie to ostatni spośród etapów pracy nad projektem. Zanim zaczniesz przelewać myśli na papier (tfu, na ekran komputera), musisz:

  • zapoznać się z oczekiwaniami klienta (jeżeli masz poprawnie wypełniony brief, to jesteś szczęściarzem), 
  • zgłębić konkretną tematykę,
  • zgromadzić pomysły i wybrać temat, 
  • przeprowadzić analizę słów kluczowych i stworzyć optymalną strukturę tekstu.

Gdy już uda Ci się uporać z poprzednimi punktami, możesz zacząć właściwą pracę nad tekstem. Jednak to jeszcze nie koniec. Zanim oddasz go klientowi, sprawdź go dokładnie pod kątem ewentualnych błędów. Narzędzia dla copywritera pomogą Ci zwiększyć efektywność pracy na każdym z tych etapów. 

Narzędzia copywritera, dzięki którym ogarniesz projekt

narzędzia dla copywritera

Im mniej chaosu panuje wokół Ciebie, tym większa szansa na to, że Twoja produktywność będzie na zadowalającym poziomie. Dopóki masz pod opieką projekty dla jednego czy dwóch klientów, być może nie zdajesz sobie sprawy z tego, jak istotna jest odpowiednia organizacja pracy. Im więcej zleceń pojawi się w Twoim grafiku, tym większym wyzwaniem będzie zapanowanie nad nimi. 

Kluczem do sukcesu może okazać się nie tylko przypisanie odpowiednich priorytetów do zadań, lecz także pilnowanie harmonogramu projektów, rozpisywanie poszczególnych etapów pracy na mniejsze zadania i ewentualne delegowanie części obowiązków na inne osoby. W czasach zamierzchłej analogowej przeszłości trzeba było polegać na notatniku i długopisie. Na szczęście teraz masz do pomocy narzędzia dla copywritera.

Trello

Narzędzie to ułatwi Ci organizację codziennej pracy. Doskonale sprawdzi się zarówno u osób działających samodzielnie, jak i do koordynacji pracy zespołu. To prawdziwa gratka dla wzrokowców – wszelkie informacje publikowane są w przystępnej, graficznej formie. Jeżeli uwielbiasz kolorowe karteczki albo listy zadań do wykonania, to Trello jest narzędziem, które zdecydowanie powinieneś przetestować.

Todoist

Nie każdy lubi rozbudowane aplikacje. Część osób ceni prostotę. Jeżeli i Ty jesteś zwolennikiem minimalizmu w każdej dziedzinie życia, to listę codziennych spraw do załatwienia pomoże Ci uporządkować Todoist. To proste narzędzie dla copywriterów (i nie tylko!), które działa zarówno jako aplikacja na komputer, jak i na telefon. Dzięki temu zawsze będziesz mieć spis zadań i o niczym nie zapomnisz. 

Możesz nie tylko wpisywać zadania do wykonania, lecz także przypiszesz im odpowiednie priorytety oraz ustalisz, na którą godzinę ma być gotowy konkretny projekt. Jeżeli pracujesz zespołowo, to możesz współdzielić zadania i przypisywać je do innych użytkowników. Gdy zadanie zostanie wykonane, otrzymasz powiadomienie.

Evernote

Znasz ten stan, gdy pomysły na kolejne akapity tekstu dla klienta kotłują się w Twojej głowie, a Ty za wszelką cenę starasz się skupić swoją uwagę na innych, często bardziej prozaicznych czynnościach? Wszak nie samą pracą człowiek żyje, jednak pamiętaj, że pomysły warto zapisywać na bieżąco, w przeciwnym razie może ulecieć Ci z pamięci świetny pomysł na tekst! Nie musisz mieć przy sobie notatnika. Wystarczy telefon komórkowy i aplikacja Evernote. Dzięki niej wszystkie notatki zgromadzisz w jednym miejscu.

Słowa kluczowe i struktura tekstu

narzędzia dla copywritera

Już wiesz, jaki projekt (i kiedy) wykonasz. Starannie rozpisałeś zadania, przypisałeś im odpowiednie priorytety. Połowa sukcesu za Tobą, a prawdopodobieństwo, że nie zawalisz terminu, znacząco wzrasta. Pora zaplanować tekst. 

Na tym etapie pracy nad tekstem narzędzia dla copywritera możesz wykorzystać na kilka sposobów. Po pierwsze przydadzą Ci się, aby dowiedzieć się, co aktualnie interesuje użytkowników. Zależy Ci przecież na tym, aby napisać tekst nie tylko poprawny merytorycznie, ale też i taki, który przyciągnie uwagę odbiorców.  Aby jednak tak się stało, musisz też poznać słowa kluczowe chętnie wyszukiwane przez internautów. Gdy już zgromadzisz taką wiedzę, pozostanie Ci już tylko zaplanowanie przejrzystej struktury tekstu.

Google Trends

Źródło wszelkiej inspiracji na treści różnej maści – tak w skrócie można określić to całkowicie darmowe narzędzie od Google. Wykorzystując Trendy Google, dowiesz się, jakie są aktualne trendy wśród użytkowników. Sprawdzisz też sezonowość konkretnych zapytań, a przez to będzie Ci łatwiej zaplanować tematykę artykułów z odpowiednim wyprzedzeniem. To, że klimatyzatory najczęściej są poszukiwane latem, a farelki zimą, to żadna tajemnica. Google Trends pozwoli Ci znaleźć mniej oczywiste trendy.

Planer słów kluczowych Google

Chcesz wiedzieć, czy trafnie obstawiasz frazy kluczowe z potencjałem? Nie musisz zdawać się tylko na własną intuicję. Skorzystaj z jednego z najpopularniejszych narzędzi wśród copywriterów. Google Keywords Planner nie tylko podpowie, które frazy warto uwzględnić przy tworzeniu contentu na stronę internetową, lecz wskaże także, ilu użytkowników wyszukuje dane wyrażenie kluczowe. 

AnswerThePublic

Planer słów kluczowych Google nie dał Ci odpowiedzi na wszystkie nurtujące Cię pytania i czujesz niedosyt w zakresie słów kluczowych? Sprawdź z AnswerThePublic. Wystarczy, że w pole wyszukiwania wpiszesz interesującą Cię frazę, określisz kraj i język wyszukiwania, a otrzymasz obszerny zestaw wyrażeń kluczowych popularnych wśród użytkowników sieci. 

Co ciekawe, narzędzie to bazuje na pytaniach. Podpowiedzi udzielone przez apkę sprawdzą się nie tylko jako uzupełnienie listy fraz o słowa z długiego ogona, lecz także mogą posłużyć jako inspiracja do stworzenia rozbudowanej struktury treści w artykule. To koniec z traceniem czasu na tworzenie nagłówków. 

Poniżej przykład dla frazy „buty do biegania” (język polski)

  • Jak? – Jakie buty do biegania na początek
  • Gdzie? – Gdzie kupić buty do biegania
  • Kiedy? – Kiedy wymienić buty do biegania
  • Dlaczego? – Dlaczego buty do biegania są ważne

Językowe SOS 

narzędzia dla copywritera

Niech pierwszy kamieniem rzuci ten, kto nigdy w życiu nie postawił nieprawidłowo, żadnego przecinka. Albo ten, komu nie przydarzyła się litrówka lub trzecie z rzędu z rzędu z rzędu powtórzenie tego samego wyrazu. O ortograficznym hohliku nawet nie wspominamy!

Narzędzia dla copywriterów to pierwsza pomoc przy korekcie tekstów. Oczywiście nie należy im ufać bezgranicznie – to tylko programy i czasem zdarzają im się pomyłki, w końcu algorytmy nie umieją rozpoznać kontekstu zdania. Są jednak w stanie wychwycić większość najpopularniejszych błędów językowych.

Synonimy.pl

Doskonale wiesz, że różnorodność jest w cenie. Algorytm wyszukiwarki Google to coraz bardziej inteligenta gadzina. Już nie trzeba upychać w tekstach słów kluczowych w identycznym brzmieniu. Synonimy też będą dla robotów zrozumiałe, a przy tym zwiększą atrakcyjność tekstów dla czytelników. 

Co jednak zrobić, gdy w głowie pustka i na myśl przychodzą wciąż te same słowa? Jak inaczej nazwać krzesło? Jakim wyrażeniem zastąpić jeden z popularnych czasowników, np. „potrzebować”? Z pomocą przychodzi strona synonimy.pl. Dzięki aplikacji na telefon słownik synonimów możesz mieć zawsze pod ręką. Jest to darmowe narzędzie dla copywriterów, którym zależy na unikaniu powtórzeń. Ale uważaj – nie każdy synonim będzie prawidłowy, wiele zależy od kontekstu, w jakim chcesz użyć danego słowa!

LanguageTool

LanguageTool to świetne narzędzie do bieżącej kontroli tekstów, jeśli korzystasz np. z Google Docs. Możesz zainstalować go jako dodatek do przeglądarki, w wyniku czego na bieżąco będziesz widział podkreślenia błędnych fragmentów. Narzędzie to dostępne jest zarówno w wersji darmowej, jak i płatnej.

Ortograf.pl

Program ten pozwoli Ci wykryć w napisanych tekstach błędy ortograficzne, interpunkcyjne, frazeologiczne, leksykalne czy składniowe. Nie ukryją się przed nim także żadne literówki. Pomimo tego, że w programie zawarto ponad 1000 reguł językowych, wciąż jest to algorytm – pamiętaj, że sugestie mogą być błędne lub nie pojawić się wcale! Jeżeli masz wątpliwości, skorzystaj z pomocy doświadczonego korektora.

Nie samym słowem żyje tekst, czyli gdzie szukać darmowych grafik

Słowo pisane warto od czasu do czasu uzupełnić atrakcyjną dla oka formą graficzną. Nie każdy wie, że w sieci istnieją miejsca, w których można znaleźć ciekawe grafiki zupełnie za darmo, i to do wykorzystania komercyjnego. 

Zanim jednak zdecydujesz się na to, aby do napisanego artykułu dołączyć konkretne zdjęcie lub obraz, sprawdź szczegóły licencji. Dowiesz się z niej np. tego, czy jesteś zobowiązany do podawania autora zdjęcia lub grafiki.

Darmowe elementy graficzne, które urozmaicą Twój tekst, znajdziesz m.in. w serwisach takich jak:

  • Freepik,
  • Unsplash,
  • Pixabay,
  • PicJumbo,
  • StockSnap.io.

Dlaczego warto korzystać z narzędzi dla copywriterów?

Optymalizacja pracy to nieustanne wprowadzanie nowych rozwiązań, które pozwalają na wzrost produktywności. Nieco zadziornie można odwrócić to pytanie – zastanów się przez krótką chwilę, dlaczego miałbyś nie korzystać z narzędzi dla copywriterów, skoro dzięki nim będziesz w stanie więcej zarobić w dokładnie takim samym czasie?

Większe moce przerobowe to jednak niejedyny zysk, jaki czeka na każdego, kto zdecyduje się zaufać (czasem w ograniczonym stopniu) programom udostępnianym w sieci. Nie musisz o wszystkim pamiętać. Nie korzystaj wyłącznie ze swojej intuicji przy selekcji słów kluczowych. 

Narzędzia dla copywriterów to duże ułatwienie w codziennej pracy. Przekonaj się sam, jak bardzo wzrośnie Twój komfort pisania. Sprawdź nasze propozycje, a jeżeli masz własne sugestie, to napisz do nas. Chętnie je poznamy!