Pisanie artykułów content marketingowych

Pisanie artykułów. Jak wykorzystać je do promowania firmy?

Nie muszę Cię przekonywać o tym, że Twoja strona internetowa nie zaistnieje bez dobrej treści. Pisanie artykułów, tekstów sprzedażowych i bloga jest nie tylko korzystne, co wręcz niezbędne. Wygrasz, jeśli umiejętnie wykorzystasz te możliwości. O ile oczywiście nie zmierzysz się z największą zmorą pisarza tworzącego teksty eksperckie – pustą stroną, bez pomysłów na przekucie swoich pomysłów na słowa. Wiesz, jak z tym wygrać?

Wykorzystaj moc artykułów i pnij się po marketingowej drabinie

Pisanie artykułów jest być może najbardziej rozmytym i niejednoznacznym terminem w copywritingu. Ich forma (a właściwie brak tej jednej konkretnej), w żaden sposób nie wskazuje na to, jaki ma być artykuł, jaka powinna być jego tematyka i – co najważniejsze – jaki cel można osiągnąć za ich pomocą.

Paradoksalnie, to właśnie te rozbieżności mogą być ich największym atutem. Pisanie artykułów można bowiem wykorzystać w 100%, dowolnie je modelując i nadając im taki kształt, jaki chcemy. Za pomocą odpowiedniej struktury, tonu, tematyki i użytego słownictwa można też dostosować je do różnych celów lepiej niż teksty „kierunkowe”, nastawione wyłącznie na sprzedaż lub reklamę.

Albo zrealizować kilka celów przy jednym podejściu. Jeśli więc chodzi o artykuły, czy teksty specjalistyczne, dostajesz w prezencie dużą dowolność, którą możesz wykorzystać wtedy, gdy Twoje potrzeby są niestandardowe lub bardziej rozbudowane.

Masz do wyboru kilka głównych dróg, które mniej lub bardziej możesz modyfikować.

Artykuły blogowe

Pisanie artykułów blogowych jest zdecydowanie jedną z najpopularniejszych i najkorzystniejszych form publikacji online. W pewien sposób to właśnie one najbardziej odpowiadają definicji artykułu, czyli „przekazania informacji w spójnej i odpowiedniej dla czytelnika formie”. Mają też największy potencjał do pozycjonowania.

Artykuły blogowe mają też największy potencjał do pozycjonowania. Doskonale wyjaśniają Twoją działalność, docierają do wysokiej jakościowo grupy klientów (czyli bardziej skłonnej do tego, by tworzyć długotrwałe relacje ze sprzedawcą), podnoszą Twoją eksperckość i – odpowiednio skonstruowane – zwiększają ruch w witrynie. Możesz też pozwolić sobie na nieco luźniejszy styl, czy też swobodniejszą tematykę, która zahacza również o inne obszary, tym samym potencjalnie docierając do szerszego kręgu klientów.

Niemniej, spotkasz się tutaj z kilkoma ograniczeniami, które ciężko przeskoczyć. Po pierwsze – pisanie artykułów blogowych jest niejako ukierunkowane wyłącznie na osoby, które już znalazły się na Twojej stronie. Po drugie – takie teksty nie przynoszą jednorazowego skutku, a sukces zależy od odpowiedniego planu publikacji, strategii SEO i dużej cierpliwości. Od pierwszego tekstu do mocnej pozycji na rynku blogowym może minąć nawet kilkanaście miesięcy.

Teksty specjalistyczne

Już samo słowo „specjalistyczne” wskazuje, z jakimi tekstami masz do czynienia. Musisz skupić się przede wszystkim na informacyjności tekstu i wysokim poziomie merytorycznym. Pisanie tekstów eksperckich ma też pewne ograniczenia formalne. Nie ma tutaj miejsca na luźną formę, czy dygresję. Struktura takiego artykułu musi być uporządkowana i wyjątkowo przejrzysta.

Nie chodzi bowiem o dostarczenie dodatkowej wiedzy swoim klientom, pewnego rodzaju bonusów, a konkretów i pożądanych informacji. Nieco trudniej będzie Ci też znaleźć kogoś, kto zajmuje się copywritingiem tekstów specjalistycznych. Trudno bowiem zorientować się, na ile rzetelna jest wiedza copywritera, w jaki sposób uda mu się przeprowadzić dogłębny research i czy potrafi on odpowiednio wyważyć ekspercki walor tekstu z łatwością czytania.

ALE… jeśli Ci się uda, sporo na tym zyskasz. W pierwszej kolejności zaspokoisz potrzeby bardzo wymagających klientów (a więc wartościowych) i wykreujesz się na eksperta, który zna się na tym co robi.

Artykuły sponsorowane

Umieszczane albo w internetowej prasie branżowej, albo w portalach informacyjnych, muszą łączyć ze sobą cechy dwóch poprzednich form. Aby przyniosły Ci pożądane korzyści (i zyski, naturalnie), nie możesz zapominać o fachowości, ale też atrakcyjności tekstu przeznaczonego dla osób, które niejako trafią do Ciebie przypadkiem.

Wypośrodkowanie tych dwóch cech, podobnie zresztą jak pisanie artykułów na zlecenie, nie jest łatwe. Jeśli Ci się to uda, to możesz liczyć na wzrost zainteresowania Twoimi produktami. Musisz bowiem pamiętać, że „ogólne” serwisy internetowe to znacznie większa grupa czytelników niż witryny specjalistyczne, czy nawet Twój blog firmowy.

Publikacje offline

Coraz częściej zapominane, ale wciąż mają relatywnie dużą siłę rażenia. I zdecydowanie nie warto z nich rezygnować, zwłaszcza jeśli działasz w branży niszowej, która – choć stopniowo przenosi swoją działalność do internetu – wciąż przywiązana jest do kultowych niekiedy papierowych tytułów.

Pisanie artykułów tego typu ma jedną, wielką zaletę, którą niełatwo osiągnąć tylko jednym środkiem przekazu. Mianowicie – to prestiż, prestiż i jeszcze raz prestiż. Tak samo, jak aktor nagrodzony Oscarem może liczyć na lepsze i bardziej intratne role, tak samo firma, która pojawia się w czasopismach branżowych, może liczyć na zyskownych klientów lub kontrahentów.

Rzecz jasna, najlepiej sprawdza się kombinacja kilku powyższych typów – w zależności od charakteru branży i tego, jaki wizerunek własnego biznesu chcesz przedstawić. Dzięki temu możesz zwiększać swój zasięg i docierać do grup czytelników, którzy mają odmienne potrzeby i inne podejście do Twoich produktów lub usług, ale i tak mogą stać się Twoimi klientami.

Uważaj jednak! Duża swoboda to świetna szansa, ale też i ryzyko doprowadzenia do pewnego dysonansu poznawczego u czytelników. Inny ton każdego artykułu może sprawić, że Twój wizerunek będzie po prostu niespójny.

Zanim przejdziemy do tego, o czym trzeba pamiętać, tworząc artykuły, damy Ci jedną radę:

BĄDŹ WIARYGODNY.

Pisanie artykułów jak tworzyć najlepsze?

Wiesz już, że teksty blogowe, artykuły specjalistyczne lub sponsorowane to teksty, które nie tylko sprzedają, ale też przynoszą całe mnóstwo innych, właściwych sobie korzyści. Niezależnie od rodzaju artykułu możesz liczyć na:

  • łatwe promowanie się w social mediach – coraz więcej użytkowników internetu czerpie swoją wiedzę właśnie z takich serwisów,
  • relatywnie wysokie zyski w porównaniu do nakładów finansowych, nawet jeśli zdecydujesz się skorzystać z profesjonalnego copywritingu tekstów specjalistycznych,
  • długotrwałe efekty – artykuły nie są na chwilę, ale pracują cały czas i mogą być rentowne nawet po kilku latach,
  • możliwość kształtowania opinii i preferencji – artykuły są bardziej     subtelne niż „zwykłe” teksty sprzedażowe, a czytelnicy mniej świadomie przejmują ukazany w artykule punkt widzenia.

Te cztery cechy, sprawiają, że pisanie artykułów jest wciąż jedną z najchętniej wybieranych form promocji swojego biznesu. Jednakże również i w tym przypadku zła treść po prostu przepada w odmętach internetu.

A bywa i tak, że po drodze narobi sporo szkód wizerunkowych, które później trudno zniwelować. Dlatego musisz pamiętać o tym, by zarówno teksty specjalistyczne, jak i bardziej ogólne artykuły były dobrej jakości.

Jak pisać artykuły, które czytają się same?

Wszystkie artykuły muszą mieć też pewne cechy wspólne. Tak, by niezależnie od poziomu eksperckości, charakteru i przyjętego stylu, czytało je się po prostu dobrze. Aktualnie wszystko – również słowo pisane – musi być po prostu user friendly.

Oto kilka wskazówek, które pomogą Ci stworzyć taki tekst.

  1. Stwórz chwytliwy tytuł. Nie chodzi tu o niechlubny click-bait, który co prawda skłania czytelnika do kliknięcia, ale nie daje mu tego, czego szukał. Tekst powinien zaciekawić, a zarazem być informacyjny.
  2. Uwzględnij potrzeby czytelnika. Pisanie artykułów o tym, co sprawia Tobie przyjemność jest świetną sprawą, bo wtedy zazwyczaj taki artykuł „sam się pisze” i widać w nim pasję. To jednak pułapka. Nie powinieneś bowiem pisać wyłącznie     o tym, co podoba się Tobie, bo wkrótce staniesz się monotematyczny. Pisanie artykułów musisz oprzeć na tym, co zainteresuje Twoich potencjalnych klientów i w możliwie najpełniejszy sposób wyjaśnić poruszany w tekście temat.
  3. Skonstruuj czytelną wizualnie i informacyjnie strukturę. Zanim Twój czytelnik przejdzie do treści artykułu, najpierw przeskanuje go wzrokiem, by dowiedzieć się, czy znajdzie w nim coś ciekawego. Jest to więc Twoja pierwsza i jedyna szansa na to, by zatrzymać go na dłużej. Podziel więc treść na nagłówki, które jasno informują czytelnika, o czym jest artykuł i czy znajdują się w nim poszukiwane przez niego informacje.
  4. Zaplanuj treść artykułu i wyznacz właściwy cel. Artykuł powinien być zwięzły tematycznie i poruszać kluczowe sprawy. Ciągłe dygresje nie są tu mile widziane (choć możesz pozwolić sobie na kilka w przypadku luźniejszych tekstów blogowych), a struktura artykułu musi być prowadzona logicznie.
  5. Przykuwaj uwagę… ale tylko na chwilę. Ściana tekstu odstraszy Twojego czytelnika, nim na dobre zacznie czytać. Dobry artykuł, nawet jeśli jest to tekst ekspercki, powinien być podzielony na kilkuzdaniowe akapity, poruszające osobne kwestie. Stosuj też listy i wypunktowania, ale z nimi nie przesadzaj. Artykuł składający się z samych skrótów myślowych i wyliczeń     tak naprawdę nie jest artykułem.
  6. Stosuj właściwe słownictwo i styl. Użyty język nie może być kolokwialny ani prostacki, ale nie powinien być również przeładowany slangiem branżowym. Po prostu trzeba znaleźć złoty środek.
  7. Postaw na prostotę. Nie powtarzaj argumentów i nie stosuj filozoficznych wywodów. Czytelnik oczekuje konkretnych informacji, a nie Twoich osobistych przekonań i rozważań. Zamiast tego, nastawieniem klientów możesz sprawnie manipulować za pomocą umiejętnego rozmieszczenia faktów, ich zestawienia z innymi, czy zadawania pytań retorycznych.
  8. Wspieraj się faktami i przykładami. To Twoja szansa, by skutecznie oddziaływać na wyobraźnię czytelnika i sprawnie przekonać go do postawionej wcześniej tezy.

Zanim przekażesz artykuł do publikacji, musisz też upewnić się, że jest on napisany poprawnie i interesująco. Tworząc tekst łatwo jest utracić logiczne prowadzenie wątku lub popełnić niezauważalne błędy. Dlatego taką samą uwagę jak do pisania, przyłóż do jego późniejszej redakcji. W tym przypadku sprawdza się reguła, że dobre pomysły są dobre jedynie wtedy, jeśli po drugim spojrzeniu również wydają się właściwe.

Pisanie artykułów na zlecenie – jak znaleźć dobrego wykonawcę?

Eksperckość i profesjonalizm w swoim fachu nie zawsze idą w parze z umiejętnym tworzeniem atrakcyjnych treści. I nie ma w tym nic złego, ani nie umniejsza to Twoim zdolnościom biznesowym. Wręcz przeciwnie – pisanie artykułów na zlecenie jest dość specjalistycznym zawodem samym w sobie i również wymaga fachowej wiedzy. Tyle, że z całkiem innego obszaru.

Jeśli więc nie chcesz lub nie masz czasu się tym zajmować, możesz po prostu zlecić pisanie artykułów profesjonalnemu copywriterowi. Zdejmie to z Ciebie ciężar odpowiedzialności za jakość tekstu i pozwoli uniknąć większości pułapek, w które wpadają eksperci nie mający wiedzy na temat współczesnego marketingu.

Pisanie artykułów na zlecenie to jednak dość rozległa dziedzina, więc upewnij się wcześniej, że postawiłeś na dobrej jakości copywriting. Jak go rozpoznać? W zleceniach na teksty specjalistyczne lub artykuły ogólne liczą się 4 główne zasady:

  1. Wybierz copywritera, który sam stosuje się do swoich rad. To znaczy, że nie tylko dobrze zna copywriterską i marketingową teorię, ale też umie ją zastosować. Przejrzyj jego stronę internetową i to, w jaki sposób przemawia do swoich klientów.
  2. Sprawdź jego doświadczenie i podobne realizacje.     Zwróć uwagę na to, czy jest w stanie zainteresować Cię swoim tekstem niezależnie od jego tematyki.
  3. Zweryfikuj, czy copywriter wie, co mówi. Jego profesjonalne podejście do tematu ujawni się w rozmowie z Tobą. Jeśli dopytuje o szczegóły, potrafi określić cel zlecenia i przedstawić swoją wizję na tekst – dobrze trafiłeś.
  4. Nie wierz w obietnice złotych gór. Przede wszystkim w zbyt atrakcyjne stawki, nierealny termin realizacji i gwarancje błyskawicznych efektów bez wysiłku. Rzetelny copywriter realistycznie określi, co i w jakim zakresie da się zrobić.

Szczególną wagę musisz przykładać do zleceń na teksty specjalistyczne. To dość specyficzny typ artykułów, który rzadko kiedy sprawnie realizowany jest przez wolnych strzelców. Oczywiście jest to możliwe, ale może zająć sporo czasu, wysiłku i kosztować masę błędów.

W takim przypadku lepiej postawić na agencję copywriterską, która gromadzi doświadczonych i sprawdzonych copywriterów. Masz większą pewność siebie, że trafisz na kogoś, kto – jeśli nawet nie ma specjalistycznej wiedzy na konkretny temat – wie, z jakiej strony go ugryźć. Pamiętaj, że dobry copywriter umie prowadzić rzetelny research i wyławiać najważniejsze, sprawdzone informacje.

Ile zapłacisz za dobry artykuł i co będziesz z tego miał?

To prawdopodobnie najtrudniejsza do ustalenia kwestia, jeśli chodzi o pisanie artykułów. Na cenę konkretnego wpływa tak wiele czynników, że nie sposób przewidzieć, jaka będzie końcowa. Wszystko zależy od objętości artykułu, czasu realizacji i oczywiście stawek copywritera. Przygotuj się również na to, że cennik tekstów specjalistycznych jest też bardziej skomplikowany niż w przypadku artykułów zwykłych.

Rzetelny copywriter nie ma z góry ustalonej, jednolitej stawki. I – choć mogłoby się wydawać inaczej – to bardzo dobrze świadczy o jakości wykonywanej przez niego pracy. Oznacza to bowiem, że przed podjęciem ostatecznej decyzji dobrze rozważy wszystkie aspekty zlecenia i uwzględni je później w tworzonym artykule.

Możesz na tym tylko zyskać:

  • gwarancję researchu, który będzie opierał się na rzetelnych źródłach,
  • treść, która obejmuje interesujące czytelników zagadnienia,
  • atrakcyjną formę artykułu,
  • marketingowe podejście do pisania artykułów, które sprawi, że tekst będzie świetnie sprzedawał,
  • przystosowanie treści tekstu pod wyszukiwarki i wymogi SEO, co będzie samo w sobie dodatkową wartością.

Jeśli prowadzisz swój własny biznes, to wiesz już, że każda inwestycja musi kosztować, a „wyjątkowo atrakcyjne oferty” tak naprawdę nie istnieją. Istnieją jednak uczciwe, które za dobrą cenę zapewnią Ci dobre efekty.

Spotkajmy się w Kuźni Treści! Wyk(re)ujemy dla Ciebie artykuły, które same się czytają i same sprzedają. Nie obiecujemy Ci złotych gór, a realne efekty. Po prostu napisz do nas!

kreujemy treści, które sprzedają

Sprawdź również: