Tekst sprzedażowy to najlepszy test umiejętności copywritera. Mimo że można uznać, że cały copywriting opiera się na sprzedawaniu czegoś, a każdy stworzony tekst musi mniej lub bardziej zachęcać czytelnika do podjęcia jakiejś akcji, to właśnie copywriting sprzedażowy jest kwintesencją tej dziedziny. Ma on konkretny cel i bazuje na konkretnych schematach, a do tego to właśnie w nim skupiają się wszystkie marketingowe umiejętności copywritera. Jeśli chcesz skutecznie sprzedawać, powinieneś znać zasady copywritingu sprzedażowego.

Na czym polega copywriting sprzedażowy?

Copywriting sprzedażowy to forma contentu pisanego mająca na celu skłonienie odbiorców do podjęcia działań, głównie zakupu produktów lub usług. Dobry copywriting sprzedażowy skupia się na stworzeniu przekonujących i angażujących treści, które wyraźnie komunikują korzyści oferty, odpowiadając na potrzeby i oczekiwania docelowej grupy klientów oraz rozwiewają ich obiekcje zakupowe.

Kluczowym elementem stron sprzedażowych są mocne nagłówki i wezwania do działania, a także perswazyjny język, który odwołuje się bezpośrednio do emocji i motywacji odbiorców. Ważne jest także uwiarygadnianie treści za pomocą np. testu Sinatry czy społecznego dowodu słuszności.

content writing vs copywriting
Copywriting sprzedażowy kontra content writing
Szukasz sktuecznego copywritera? 🔔 Czas na sprzedaż słowem!

Narzędzia perswazji copywritingu sprzedażowego. Wykorzystaj je, by lepiej sprzedawać!

Jeśli jesteś miłośnikiem literatury lub zapalonym eseistą, musisz prędzej czy później uświadomić sobie, że niemal 100% tekstów, które pojawiają się w internecie, nie ma nic wspólnego z beletrystyką. Profesjonalny copywriter czy też agencja copywriterska zatrudniająca contentowców kierują się zupełnie innymi zasadami tworzenia tekstów, niż pisarz.

tekstach sprzedażowych możesz jednak skorzystać z gotowych schematów. Bardzo skutecznych! Nie są to żadne wymysły marketingowe – wszystkie z nich mają potwierdzenie w licznych statystykach i bazują na dobrze opisanych normach zachowań ludzkich.

Jasne, że część czytelników z góry uprzedzona jest do copywriterskich „sztuczek”.  Znając przekrój społeczeństwa i przekrój klientów, możesz jednak wskazać dominujące wzorce zachowań i dopasować do nich narzędzia copywritingu sprzedażowego. Stosując je, więc pewność, że tekst trafi to do większości czytelników, a nie tylko do wąskiej grupy.

Na tej podstawie stworzono nieodzowne elementy każdego tekstu sprzedażowego – opisu produktu, opisu kategorii, oferty usługowej, artykułu sponsorowanego i innych podobnych.

Język korzyści

Kupujący są egoistyczni. Tak naprawdę nie obchodzi ich to, że konkretny produkt jest najlepszy, najszybszy, najtańszy, czy najwydajniejszy. Najważniejsze jest dla nich to, co mogą dzięki niemu zyskać. teksty reklamowe powinny skupiać się właśnie na korzyściach.

Język korzyści jest więc najważniejszym elementem copywritingu sprzedażowego. Za jego pomocą możesz przekazać czytelnikowi, dlaczego warto dokonać zakupu produktu lub skorzystać z usługi. Musisz porzucić perspektywę sprzedawcy, który chce się zareklamować, a wejść w skórę klienta. Zastanów się przy tym, dlaczego sam chciałbyś coś kupić? Może dlatego, aby oszczędzić czas poświęcony na konkretną czynność? Rozwiązać swoje problemy ze zdrowiem? Robić coś lepiej? Zastanów się, jak zalety produktu przekładają się na jego użytkowanie.

Nie skupiaj się też wyłącznie na specyfikacji technicznej, bo ta większości klientów nic nie mówi. Zamiast ograniczać się do technikaliów i pisać, że moc ssania odkurzacza to 300 W, napisz, że dzięki temu znacznie skraca się czas odkurzania.

Call-to-action, czyli wezwanie do działania

Tworzenie skutecznego CTA należy do podstawowych umiejętności copywritera. Wciąż jednak nie wszyscy wiedzą, w jaki sposób umiejętnie stosować je w tekstach sprzedażowych.

Podstawowa definicja mówi, że CTA jest to po prostu wezwanie do działania, zachęcenie klienta do skorzystania z oferty lub podjęcia innej akcji (np. kontaktu ze sprzedawcą, zapoznania się z innymi produktami). Wielu jednak zapomina, że każda akcja musi być klientom nagradzania. Niezależnie od tego, co robią, powinni odnieść jakieś korzyści.

Z tego powodu teksty takie jak „Kup teraz!” lub „Zapoznaj się z naszą ofertą” raczej nie zrobią na kliencie żadnego wrażenia. Aby podnieść wartość tekstu sprzedażowego, najlepiej stosować dwustopniowe CTA, tzn. wezwanie do działania wraz z wartością dodaną, jakie z tego płyną. Pisz:

„Dodaj produkt do koszyka zakupowego teraz, by otrzymać drugi za 1 grosz”.

„Zrób zakupy za przynajmniej 100 zł, by skorzystać z darmowej dostawy”.

„Dokończ zakupy teraz, aby otrzymać zamówienie już jutro”.

„Skontaktuj się z nami, a podpowiemy Ci najlepsze rozwiązanie”.

„Wybierz tę energooszczędną lodówkę i obniż rachunki za prąd o 10%”.

Prawda, że tak lepiej? Pamiętaj jednak, że korzyści muszą być dla klienta realne.

Właściwa grupa docelowa

Zanim zaczniesz pisać tekst sprzedażowy, musisz pobawić się w detektywa i zdobyć informacje, które pozwolą Ci ustalić, jakich informacji oczekuje potencjalny klient. Trzeba skupić się przede wszystkim na 5 elementach.

Dzięki temu dowiesz się, jakie elementy tekstu sprzedażowego uwypuklić, a o których ledwo wspomnieć. Dla jednych klientów najważniejsza będzie niska cena produktu, a dla innych mnóstwo dodatkowych funkcji.

W ten sposób, pisząc tekst sprzedażowy opisujący elektryczną maszynkę do golenia dla mężczyzn, musisz podkreślić cechy takie jak szybkość golenia, możliwość trymowania brody czy długi czas pracy na jednym cyklu ładowania. Dla kobiet ważniejsze mogą być już inne korzyści – np. brak podrażnień na skórze czy bezbolesność depilacji.

Teksty sprzedażowe opisujące podobne produkty, ale trafiające do innej grupy docelowej mogą być więc całkiem inne.

Przykłady świetnych tekstów sprzedażowych

Elementarz dobrego copywritera. Jak nie zniechęcić klienta do tekstu sprzedażowego?

Zastosowanie technik sprzedażowych to jedno, ale nie mniej ważne jest także ogólne wrażenie, jakie robi tekst. Wykorzystywane w copywritingu sprzedażowym język i forma tekstu muszą być atrakcyjne, bo – nie oszukujmy się – większość klientów nie przeczyta całego opisu, a skupi się tylko na jego najważniejszych elementach. Duża część czytelników przeczyta nie więcej niż 20% tekstu.

Możesz skorzystać z dwóch sposobów, aby zainteresować kupującego tekstem sprzedażowym.

❌ Zmuś czytelnika, by przeczytał cały tekst

lub

✅ Stwórz formę tekstu, która zwraca uwagę na najważniejsze elementy oferty.

Jeśli najbardziej zależy Ci na tym, by zaangażować czytelnika w czytany tekst, możesz wykorzystać storytelling. To sprytny sposób na to, by niepostrzeżenie odwołać się do emocji kupującego i sprawić, że „poczuje” on produkt, jeszcze zanim fizycznie go otrzyma. Od zaufania i wzajemnego zrozumienia pomiędzy sprzedawcą a kupującym jest tylko jeden krok do zakupu.

Jak sprawnie skonstruować tekst sprzedażowy, który zwróci uwagę czytelnika na to, co najważniejsze? W tym celu stosuje się kilka metod. 

Możesz skorzystać z kilku poniższych:

Zainwestuj w copywriting sprzedażowy i sprzedawaj WINCY!

Copywriting sprzedażowy to przyszłość marketingu online. Bez odpowiedniej komunikacji sprzedażowej nie dasz rady przebić się przez ogromną konkurencję. Szukasz contentowego wsparcia? Napisz do nas i zleć nam swoje treści!