Era cyfrowa zawładnęła również biznesem. Bez obecności w internecie trudno dziś sprzedawać czy reklamować swoje usługi. Dotarcie do klientów innymi kanałami jest zarówno bardzo kosztowne, jak i często mniej efektywne. Problem w tym, że w sieci obecne są setki, jeśli nie tysiące konkurencyjnych firm i niełatwo jest się wśród nich wyróżnić. Co możesz zrobić? Znajdź się we właściwym miejscu i właściwym czasie, aby trafić do klientów właśnie wtedy, kiedy Cię potrzebują.

Filarem takiego działania jest SEO. W jaki sposób działa optymalizacja strony internetowej pod wyszukiwarki internetowe?

Czym jest SEO?

Pozycjonowanie stron internetowych jest aktualnie jednym z najważniejszych elementów marketingu internetowego. SEO (ang. Search Engine Optimization) to ogólna nazwa dla procesów i czynności, których celem jest poprawa widoczności strony internetowej w organicznych wynikach wyszukiwania. Co to dokładnie oznacza?

Po wpisaniu zapytania Google przeszuka zasoby internetowe i przedstawi internaucie listę miejsc odpowiadających wpisanym słowom kluczowym – są to tak zwane wyniki SERP (ang. Search Engine Result Page) lub organiczne wyniki wyszukiwania. W uproszczeniu – Google uszereguje je według przydatności dla użytkownika. Im zawartość strony internetowej trafniej odpowiada na zadane pytanie i jest przyjaźniejsza dla przeciętnego odbiorcy, tym wyżej znajdzie się na liście wyników.

To bardzo ważne, bo zdecydowana większość użytkowników wybierze któryś z wyników wyszukiwania Google, które pojawią się już na pierwszej stronie. Aż 27,6% internautów kliknie link z pierwszej pozycji w wyszukiwarce, a ponad 90% tylko te, które znajdują się na pierwszej stronie [1]. Wysoka pozycja w wynikach wyszukiwania znacząco zwiększa więc Twoje szanse na to, że klienci dobrze poznają Twoje produkty i usługi. 

Co ważne – nie musisz płacić za wejście na Twoją stronę, w przeciwieństwie do płatnych linków Google Ads. Te „standardowe” linki i zazwyczaj znajdują się na górze strony z wynikami. Nie podlegają jednak zwykłym praktykom SEO, a na ich pozycję nie wpływa to, co robisz na swojej stronie internetowej. Jak dokładnie funkcjonują takie działania, czym różnią się od SEO i jak mogą pomóc Ci w rozwoju biznesu, przeczytasz tutaj.

Od czego zależy pozycja strony w wyszukiwarce Google?

Mówisz „SEO” i myślisz „słowa kluczowe”? Nie jest to błędem, ale na pewno sporym niedopowiedzeniem. Słowa kluczowe są tylko jednym z kilkudziesięciu najważniejszych (i grubo ponad setki pomniejszych) elementów wpływających na pozycję w Google.

Algorytmy Google, które decydują o pozycji strony w wynikach wyszukiwania, nie są szczegółowo znane użytkownikom. Stąd też wiele spekulacji na temat tego, co wpływa na pozycję strony, a co nie. Większość czynników rankingowych została już jednak zweryfikowana i należy do tzw. dobrych praktyk SEO. Dobrych nie tylko dla generowania ruchu na stronie, ale również jej ogólnego funkcjonowania.

Co powinieneś wziąć pod uwagę, jeśli zależy Ci na wysokiej pozycji strony? Czynniki, które wpływają na pozycjonowanie to głównie:

  • wiek witryny – Google premiuje strony, które mają dłuższą historię, a nowe treści dodawane są do niej regularnie (i są aktualne!);
  • unikalność zawartości strony (duplikaty nie są mile widziane);
  • jakość treści i jej przydatność dla użytkownika;
  • struktura strony internetowej, jej bezpieczeństwo i łatwość użytkowania (np. szybkość ładowania, dostosowanie strony do urządzeń mobilnych);
  • rozmieszczenie słów kluczowych w treści (gęstość i przy zachowaniu poprawności językowej);
  • linkowanie wewnętrzne, wychodzące i przychodzące;
  • dane strukturalne – dotyczy to m.in. widocznej oceny usług czy liczby opinii;
  • szybkość ładowania strony.

Niedoskonałość wyszukiwarek w czasach, kiedy SEO stawało się popularne, sprawiła, że w sieci zapanowała swoista wolna amerykanka. Teksty naszpikowane nieodmienionymi słowami kluczowymi, ukrywanie fraz pod czcionką w kolorze tła czy mnóstwo prowadzących do strony linków niepowiązanych tematycznie z witryną – to tylko niektóre grzechy główne ówczesnego pozycjonowania. W efekcie nierzadko zdarzało się, że użytkownik otrzymywał wyniki, które w ogóle nie dawały mu odpowiedzi na wpisane przez niego zapytanie.

Od tego czasu polityka Google znacznie się zmieniła, a ten internetowy gigant zaczął premiować nie ilość, a jakość pojawiających się w witrynach treści.

Czym jest Helpful Content?

Zgodnie z jedną z ostatnich aktualizacji Helpful Content premiowana jest taka treść, która dostarcza internaucie wartościowych informacji. Co ważne, kary za niską jakość contentu na stronie dotyczą całej witryny, a nie tylko podstrony, na której ten się znajduje. Wymusza to więc na właścicielach witryn szczególną troskę o treść – preferencyjnie pisaną przez ekspertów, nasyconą informacjami i poprawną językowo. 

W podobny sposób traktowane są również teksty, które mogą wprowadzać czytelnika w błąd. Wprowadzona pod koniec 2022 r. aktualizacja October Spam Update chroni użytkowników przed clickbaitami i natłokiem tekstów masowo generowanych przez sztuczną inteligencję. 

Wdrażanie strategii SEO wymaga więc szczególnego doboru środków, zwłaszcza jeśli chodzi o treść strony internetowej. Jeśli ta nie odpowiada na zapytanie użytkownika lub robi to niewystarczająco, może przynieść więcej szkody niż pożytku.

Sprawdź, jak przekuwamy nasze działania na skuteczne pozycjonowanie Twojej strony!

Jak przebiega i na czym polega pozycjonowanie stron WWW?

Proces pozycjonowania stron jest złożony, wieloetapowy i przede wszystkim długotrwały. Choć SEO nie jest to wiedzą tajemną, to taka koronkowa robota wymaga sporo precyzji, uwagi i cierpliwości.

Nie nastawiaj się ani na natychmiastowe efekty, ani na jednoznaczne odpowiedzi, kiedy działania SEO widocznie poprawią Twoją widoczność w Google. Większość specjalistów powie Ci: to zależy. Od konkurencyjności branży, od Twojej pozycji wyjściowej, wielkości witryny i przyjętej strategii działań. Zazwyczaj wzrost widoczności strony w wynikach wyszukiwania na konkretne słowa kluczowe pojawia się już po kilku miesiącach, a wymierne efekty w postaci wzrostu sprzedaży – po kolejnych kilku.

W każdym razie pozycjonowanie nie jest sprintem (do tego lepiej wykorzystasz kampanie PPC), a maratonem – i to niekończącym się nigdy. Dobra wiadomość jest taka, że z czasem praca z contentem i różnego rodzaju technikaliami stanie się prostsza, mniej czasochłonna i kosztowa.

pozycjonowanie stron w google

Działania SEO można podzielić na kilka etapów. Każdy z nich jest kluczowy i właściwie niepomijalny. Sprawdź, co warto o nich wiedzieć.

Analiza słów kluczowych i opracowanie strategii SEO

Zanim zaczniesz pozycjonować, poznaj swojego odbiorcę. Zastanów się nad tym, czego szuka (i czy znajdzie to u Ciebie), jaką wartość Ty możesz mu dostarczyć i w końcu – co Twój potencjalny klient może wpisać w wyszukiwarce, aby znaleźć to, czego potrzebuje.

Sposobów wyszukiwania słów kluczowych jest jednak wiele, dlatego też nie ma sensu skupiać się tylko na jednym rodzaju. Najpopularniejszym kryterium ich klasyfikacji jest to, jak dokładnie odpowiadają na zapytanie internauty. Według tego podziału można wyróżnić:

  • head keywords – to pojedyncze słowa, które charakteryzują się wysoką liczbą wyszukiwań przez użytkowników, ale też są bardzo konkurencyjne, a przez to też przynoszą niewysoką konwersję;
  • body keywords, czyli słowa kluczowe z krótkim ogonem – zawierają przeważnie nie więcej niż 2–3 wyrazy, są dokładniejsze i charakteryzują się zmniejszą liczbą wyszukiwań;
  • long-tail keywords, czyli słowa kluczowe z długim ogonem – składają się z kilku wyrazów, bardzo precyzyjnie odpowiadają na konkretne zapytanie, tak jak wspomniana wcześniej fraza „skórzane buty damskie na koturnie rozmiar 36”.

W przypadku słów kluczowych ważna jest również intencja czytelnika. Czy chce on dowiedzieć się czegoś wartościowego? Znaleźć konkretną usługę lub je porównać, aby wybrać tę najlepszą? A może dowiedzieć się czegoś więcej właśnie o Tobie? Warto również pamiętać o pozycjonowaniu lokalnym.

O czym warto pamiętać przy wyborze słów kluczowych?

Przy ustalaniu słów kluczowych pamiętaj, aby:

  • dobrać główną i unikalną frazę kluczową, na którą będziesz pozycjonować swoją stronę WWW (najczęściej jest to krótka fraza z dość wysoką liczbą wyszukiwań, choć to rzecz jasna zależy od branży);
  • pozycjonować się na kilka rodzajów słów kluczowych – nie zapominaj o long-tail keywords;
  • stosować powiązane słowa kluczowe (brzmiące odmiennie, ale bliskie znaczeniowo).

Właściwy dobór słów kluczowych pozwoli Ci trafnie opracować strategię pozycjonowania strony w wyszukiwarce i stworzyć adekwatny content. Oprócz tego dowiesz się też:

  • które słowa faktycznie mają potencjał do pozycjonowania;
  • jacy użytkownicy najczęściej będą generowali ruch na Twojej stronie internetowej;
  • na jaki wolumen ruchu organicznego możesz liczyć, jeśli uda Ci się osiągnąć wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania;
  • jaka jest Twoja persona zakupowa i dostosujesz treść na stronie WWW do jej potrzeb i oczekiwań, a przez to zwiększysz konwersję;
  • jaki jest poziom Twojej konkurencji i znajdziesz nisze, które pomogą Ci ją prześcignąć;
  • jak kosztowne będzie skuteczne pozycjonowanie strony.

Istnieje wiele narzędzi SEO – zarówno tych płatnych, jak i darmowych – które pozwolą Ci przeprowadzić analizę słów kluczowych. Jedne z najpopularniejszych, a zarazem najskuteczniejszych to: Semstorm, Ahrefs (dostępna jest również darmowa wersja planera słów kluczowych, ale zakres analizy w tym przypadku jest dość ograniczony), Surfer SEO, Contadu, Senuto i SEMrush.

Audyt strony internetowej

Pod pojęciem audytu SEO kryje się analiza elementów strony internetowej, które wpływają na jej widoczność w wyszukiwarce. Uwzględnia ona głównie 3 obszary: stronę techniczną witryny (w tym jej dostosowanie do algorytmów Google), jakość treści oraz powiązania strony z innymi witrynami (linkowanie). 

Główne składowe audytu SEO to analizy:

  • historii domeny;
  • widoczności serwisu, zarówno aktualnej, jak i przeszłej (pozwala to zidentyfikować działania, które powodowały spadki widoczności);
  • stron internetowych konkurencji pod kątem słów kluczowych i strategii SEO;
  • struktury serwisu – architektury strony pod względem podziału na kategorie, prostoty ścieżki zakupowej i łatwości nawigowania po witrynie (jest to szczególnie ważne przy pozycjonowaniu sklepów);
  • indeksowania strony, czyli sprawdzenia, skąd pochodzą dane, które roboty Google (tzw. crawlery) zbierają do ustalenia rankingu;
  • treści pod kątem duplikacji, zarówno off-site, jak i on-site;
  • jakości treści, nasycenia ich słowami kluczowymi i struktury;
  • linkowania wewnętrznego i zewnętrznego, szczególnie jeśli chodzi o wartościowość zewnętrznych witryn, do których prowadzą linki;
  • struktury adresów URL w serwisie;
  • elementów graficznych na stronie;
  • znaczników title i meta description.

Chcesz pozycjonować stronę samemu? Podstawowy audyt widoczności strony w internecie możesz zrobić za pomocą wymienionych wcześniej narzędzi. Przy użyciu programów takich jak Senuto czy SEMrush przeprowadzisz badanie konkurencji, wygenerujesz raporty na temat ruchu organicznego w Twojej witrynie, linków czy kampanii PPC.  Bardziej zaawansowane programy, które przydadzą się do analizy technicznej strony to np. Moz Pro. Weź jednak pod uwagę, że dostęp do specjalistycznych narzędzi jest płatny.

Oczywiście sam audyt nie wystarczy – może jednak jasno wskazać Ci błędy, które do tej pory popełniałeś, a także dotąd niezagospodarowane obszary optymalizacji pod wyszukiwarki.

Optymalizacja techniczna strony

Techniczne SEO obejmuje wszystkie działania, które ułatwiają mechanizmom Google zbieranie danych na temat strony WWW, a następnie jej zaindeksowanie. Są to działania wymierne, które łatwo określić w zero-jedynkowy sposób – działają lub nie. Teoretycznie są więc relatywnie proste do wprowadzenia, o ile wiesz, na co zwrócić uwagę. W praktyce już kilka elementów pozwoli Ci dostosować witrynę do wymagań Google, a przy tym usprawnić jej działanie.

Co musisz wziąć pod uwagę w pierwszej kolejności? Aby Google mogło dobrze „widzieć” Twoją witrynę, potrzebuje do tego mapy strony. Takim pojęciem określa się plik zawierający informacje o plikach znajdujących się w Twojej witrynie i powiązaniach między nimi, a także takich informacji jak ostatnia aktualizacja strony. Do dyspozycji masz wiele narzędzi (np. DeepCrawl), które pomogą Ci stworzyć, a potem dodać mapę do Google Search Console.

Innymi istotnymi aspektami technicznej optymalizacji strony są:

  • wprowadzenie metatagów – tytułu strony (meta title), krótkiego opisu (meta description) oraz opisu zdjęć (alt tag);
  • instalacja certyfikatu SSL – jest to gwarancja bezpieczeństwa witryny;
  • optymalizacja adresów URL – najważniejsze jest, aby były one czytelne, dobrze oddawały treść podstrony (ale nie powinny być zbyt długie) i zawierały frazę kluczową; pamiętaj, aby unikać znaków specjalnych i polskich liter;
  • dostosowanie strony do urządzeń mobilnych;
  • wdrożenie przekierowań, jeśli jest to potrzebne.

Techniczne SEO na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowane. Faktycznie – laikom może utrudnić samodzielne pozycjonowanie strony i często wymaga pomocy dobrej agencji SEO. Nie martw się jednak! Przeważnie są to działania jednorazowe, które po wprowadzeniu nie wymagają stałego nadzoru i ciągłej aktualizacji, o ile strona nie przejdzie poważnych modyfikacji.

Optymalizacja treści pod kątem SEO

Zdecydowanie więcej trudności może przysporzyć Ci praca z contentem na stronie internetowej. Teksty – blogi, opisy kategorii, produktów i usług – są wieloelementowe, trudne do ujęcia w sztywnych ramach, a na ich ostateczny kształt wpływa niezliczona liczba składowych. Tymczasem to właśnie one mają duży, jeśli nie największy wpływ na pozycjonowanie Twojej strony. Wynika to z faktu, że dla Google najważniejszy jest użytkownik i to, czy ma dobre doświadczenia ze stroną. Dlatego, jak już zostało wspomniane w poprzednim paragrafie, hasłem przewodnim wszystkich algorytmów Google jest JAKOŚĆ, NIE ILOŚĆ.

Co zrobić, aby spełnić te wymagania i diametralnie zwiększyć swoje szanse na wysokie pozycje w Google? Unikaj tzw. thin contentu, czyli – mówiąc wprost – lania wody i niechlujstwa. Zapomnij o treściach o niskiej informacyjności, pobieżnie traktujących temat, napisanych niedbale, nieunikalnych i nieprzejrzystych. Pisz przede wszystkim dla odbiorcy – naturalnie i interesująco. Niezależnie od tego, czy będą to teksty sprzedażowe, opisy produktów, kategorii czy teksty blogowe, obowiązują Cię te same zasady.

Google wysoko ocenia teksty, które są tworzone według zasady E-A-T-E, czyli:

  • E-xpertise – wiedza;
  • A-uthoritativeness – wiarygodność;
  • T-rustworthiness – zaufanie;
  • E-xperience – doświadczenie.

Zgodnie z tą regułą na kilka punktów więcej mogą liczyć teksty specjalistyczne, skupione wokół jednej dziedziny i powiązanych z nią tematów. Dobrze, jeśli pojawia się w nich bibliografia, a także imię i nazwisko autora.

Najważniejszy jest umiar

Jak to wszystko skomponować ze słowami kluczowymi i co zrobić, aby robot Google nie uznał Twojego tekstu za mało wartościowy? Zachowaj umiar i unikaj przypadkowości. Jeśli chcesz dobrze wypozycjonować stronę, działaj według kilku zasad:

  1. Unikaj przeładowania tekstu słowami kluczowymi (ang. keyword staffing).
  2. Używaj słów kluczowych w nagłówkach H1, H2, H3 i niższych.
  3. Równomiernie rozmieść frazy w tekście. Jeśli nie jest to konieczne, nie umieszczaj dwóch fraz zaraz po sobie.
  4. Wykorzystaj słowa i frazy kluczowe do linkowania wewnętrznego.
  5. Odmieniaj frazy i słowa kluczowe!

Dobrze poprowadzony blog spełnia niemal wszystkie warunki skutecznego pozycjonowania, takich jak duża wartość czytelnicza, zastosowanie słów kluczowych i zasada E-A-T-E. Trudno natomiast powiedzieć to samo o tekstach stworzonych przez sztuczną inteligencję. Popularny ostatnio ChatGPT co prawda radzi sobie coraz lepiej, ale wciąż ma spory problem z ludzkim wymiarem contentu. Naczelnym problemem jest niska wiarygodność tekstu (brak weryfikacji źródeł), ryzyko nieaktualnych informacji i brak dopasowania treści do wymagań Twojej grupy docelowej. Polityka Google w tej kwestii też jest jasna – teksty stworzone przez AI będą uznawane za content niskiej jakości (stan na maj 2023 r.).

Do zwiększenia konkurencyjności tekstu lepiej użyć programów do optymalizacji (np. Contadu), które podpowiedzą Ci, jak wplatać słowa kluczowe i budować nagłówki, a także podrzucą ciekawe pomysły na tekst. Pisania dobrych tekstów pod SEO  naprawdę można się nauczyć!

Postaw na copywriting, który pozwoli Ci piąć się w wynikach wyszukiwania Google!

Link-building

Budowanie linków to, mówiąc w dużym uproszczeniu, tworzenie połączeń pomiędzy Twoją witryną i innymi zasobami internetu, a także pomiędzy jej poszczególnymi podstronami. Połączenia te można budować na 3 sposoby:

  • za pomocą linków wewnętrznych – odnośniki pomagają użytkownikowi sprawnie poruszać się po stronie (np. przejść z poziomu opisu produktu do artykułu blogowego, który szerzej objaśnia zastosowanie produktu i odwrotnie);
  • za pomocą linków wychodzących – prowadzą one z Twojej strony WWW do innych;
  • za pomocą linków przychodzących – są to odsyłacze, które przekierowują internautów z innych stron (np. artykułów sponsorowanych, blogów lub mediów społecznościowych) do Twojej.

Podobnie jak w przypadku słów kluczowych, także tutaj Google stawia na jakość. Od 2013 r., czyli wprowadzenia aktualizacji Pingwin, nachalna promocja na forach czy linkowanie z niezaufanych witryn może zepchnąć stronę w rankingu. I przeciwnie – linki pochodzące z popularnych blogów, eksperckich stron internetowych, serwisów informacyjnych czy agregatorów opinii są premiowane. Tego typu linkowanie ma też inną zaletę – wzbudza zaufanie do marki.

Pozycjonowanie lokalne

Jeśli prowadzisz biznes w określonej lokalizacji (np. na terenie dużego miasta), a Twoja praca opiera się na bezpośrednim kontakcie z klientem, nie zapominaj o pozycjonowaniu lokalnym. Pozwoli to zwiększyć widoczność Twojej firmy dla klientów, którzy szukają konkretnych miejsc lub usług w pobliżu swojego miejsca pobytu.

Możesz pozycjonować teksty na frazy zawierające nazwę miasta czy dzielnicy, np. „fryzjer we Wrocławiu”, „sklep zoologiczny na Pradze”. Duże możliwości daje Ci też założenie Profilu Firmy w Google. Wizytówkę możesz wzbogacić o dodatkowe informacje o firmie, zdjęcia, logo swojej firmy i opinię klientów.

Pozycjonowanie lokalne zwykle jest mnie konkurencyjne – zdarzy się i tak, że w okolicy będziesz jedynym specjalistą z konkretnej dziedziny. W związku z tym jest i łatwiejsze, i tańsze, a także przynosi szybsze efekty niż pozycjonowanie globalne.

Optymalizacja SEO a Twój biznes. Dlaczego bez pozycjonowania w Google ograniczasz swoje szanse na sukces?

Większość korzyści, które przynosi pozycjonowanie stron internetowych, została już wymieniona w niniejszym tekście. Zwiększenie widoczności strony w Google, intensywniejszy ruch w witrynie, lepsza rozpoznawalność marki, zdobycie pozycji eksperta w branży to tylko niektóre z nich. Docelowo prowadzą do celu ostatecznego dla każdego przedsiębiorcy – zwiększenia konwersji, sprzedaży i zysków. 

pozycjonowanie stron w google

Warto zwrócić uwagę również na wymiar praktyczny tego rodzaju promocji biznesu. W przypadku SEO kierunek działań jest odwrotny niż przy standardowej reklamie lub innych formach promocji. W pozycjonowaniu strony nie zwracasz się bezpośrednio do klientów, nie wiedząc nawet, czy w danej chwili są zainteresowani Twoim produktem lub usługą. Robisz tak, aby Twoi klienci łatwo znaleźli Cię w sytuacji, gdy będą Cię potrzebowali. Nie muszą przy tym znać wcześniej Twojej marki, historii firmy czy zakresu usług. Jeśli spełnisz określone warunki, zaufają Ci bez tego. 

Według statystyk ponad 50% ruchu na stronach pochodzi z wyników organicznych [2]. W pewien sposób dobrze zoptymalizowana pod SEO strona jest jak samonapędzająca się maszyna – im dłużej prowadzisz swoje działania, tym prężniej funkcjonuje i tym większa jest skala korzyści, które przynosi.

W dodatku SEO jest mierzalną formą promocji. Stosunkowo łatwo stworzysz konkretny plan działania i za pomocą ogólnodostępnych narzędzi (takich jak Google Analytics) określisz, czy przynosi pożądane efekty. A jeśli tak się nie stanie, to zwykle bez większych konsekwencji skorygujesz popełnione błędy, o ile nie są to kardynalne pomyłki. I choć faktycznie nie jest to tania sprawa, to ryzyko utopienia funduszy jest nieporównywalnie mniejsze niż w przypadku płatnych kampanii reklamowych.

Na efekty pozycjonowania strony w Google czeka się sporo czasu. Perspektywa jest jednak kusząca, a same działania warte zachodu. Jeszcze zanim uda Ci się sięgnąć pierwszą lub drugą stronę w wynikach wyszukiwania Google, dostrzeżesz pozytywne efekty podjętych działań. To wysiłek, który warto podjąć.

Pomożemy Ci osiągnąć wysokie wyniki w Google.

[1] https://backlinko.com/google-ctr-stats

[2] https://videos.brightedge.com/research-report/BrightEdge_ChannelReport2019_FINAL.pdf