Gdy rozpoczynasz swoją działalność jako przedsiębiorca lub jesteś początkującym marketingowcem, to od samego początku zaczynają dopadać Cię różne obcobrzmiące pojęcia, które mają pomóc Ci w osiągnięciu sukcesu biznesowego. Jednym z nich jest słowo „konwersja”, o którą biją się niemal wszyscy posiadający biznes w Internecie. Co to takiego?

Najbardziej ogólna słownikowa definicja PWN określa to pojęcie jako „przekształcenie postaci czegoś”. Jest stosowana w wielu dziedzinach, m.in. w chemii, informatyce czy nawet w bankowości, jednak dla Ciebie kluczowe będzie znaczenie tego słowa w kontekście marketingu internetowego.

Czym jest konwersja w marketingu internetowym? 

Konwersja jest to wykonanie oczekiwanych działań przez odbiorcę w kontekście obranej strategii marketingowej firmy lub marki.

Tłumacząc to z polskiego na nasze – to każdy klik, ruch i zakup, który wykonała osoba mająca kontakt z naszą stroną internetową, z postami w kanałach social mediowych i z reklamami, pod warunkiem, że znajdują się one w naszych celach strategicznych. 

A skoro już o celach mówimy…

Jakie mamy do wyboru cele konwersji?

Wbrew pozorom cele konwersji to nie tylko dokonanie zakupu (choć jest to najbardziej pożądany punkt wszystkich działań). Będą zależały one od naszej strategii i działań. Do konwersji możemy zaliczyć między innymi:

  • wykonanie telefonu do firmy;
  • zapisanie się do newslettera;
  • utworzenie konta klienta;
  • wypełnienie formularza lub ankiety;
  • pozostawienie danych kontaktowych;
  • wysłanie maila;
  • pobranie pliku, np. e-booka;
  • spędzenie określonej ilości czasu na stronie;
  • wyświetlenie kluczowej podstrony;
  • kliknięcie określonego przycisku CTA czy okna pop-up;
  • obejrzenie filmu w całości lub w określonej ilości czasu.

Wymienione działania są przede wszystkim mierzalne i pozwalają monitorować konwersję, dzięki czemu mamy kontrolę nad skutecznością obranych działań marketingowych. 

Wszystkie powyższe punkty mają za zadanie: 

  • przyciągnąć osobę do firmy;
  • zbudować zaufanie do marki;
  • zainteresować ofertą;
  • zachęcić do zakupu;
  • zamienić odwiedzającego w stałego klienta. 

Dlatego tak ważne jest ustalenie celów konwersji podczas budowania strategii marketingowej – nie tylko pozwalają nakreślić plan i priorytety, ale także dzięki nim możemy korygować działania w trakcie prowadzenia kampanii marketingowych.

Przykład?

Jadwiga prowadzi sklep internetowy z ręcznie robioną biżuterią i ustaliła, że chce zwiększyć liczbę zakupów na stronie.

Zatem celem konwersji będzie każda osoba, która dokonała transakcji. Do konwersji nie będziemy za to zaliczać np. osób, które tylko dodały produkty do koszyka.

W momencie, gdy Jadwiga zauważy, że więcej osób porzuca koszyki, może ustalić nowe działania (np. kampania reklamowa skierowana do tej grupy) i otrzymać więcej upragnionych konwersji. 

Skąd jednak będzie wiedzieć, ile osób „zakonwertowało”? Do tego służą odpowiednie narzędzia do pomiaru konwersji.

cele konwersji

Jak mierzyć konwersję?

Najpopularniejsze narzędzia do pomiaru konwersji, które są używane przez marketingowców, to Google Analytics, Google Ads oraz Piksel Facebooka. Inne polecane aplikacje to, np. DoubleClick czy Adform.

Czasem analizowanie wyników konwersji pomiędzy dwoma kanałami, np. Facebookiem a Google Analytics, mogą być rozbieżne. Dlaczego?

Wynika to ze sposobu liczenia konwersji przez różne systemy, np. Facebook bazuje na mierzeniu konwersji zalogowanych na konto osób, a Google Analytics zbiera dane na podstawie plików cookie. To tylko jeden z czynników, który ma wpływ na zliczanie się wyników, dlatego jeśli zdecydujesz się analizować dane, skup się na jednym narzędziu do pomiaru konwersji. Na ten temat można napisać odrębny artykuł, dlatego nie będziemy się tutaj skupiać dokładnie nad tym wątkiem.

Konwersję liczymy za pomocą współczynnika konwersji.

Współczynnik konwersji – co to takiego?

Jest to najważniejszy wskaźnik, który określa nam, jaki procent osób odwiedzających nasze miejsca w sieci realizuje założony cel. 

Jak go policzyć? Równanie współczynnika konwersji wygląda następująco:

Współczynnik konwersji = (liczba konwersji / liczba odwiedzin) x 100%

Wróćmy do Jadwigi i jej sklepiku z biżuterią. Właścicielka odnotowała, że w czerwcu jej stronę odwiedziło 1000 osób, z czego 50 dokonało zakupu. Współczynnik konwersji wynosi zatem 5%. Czy Jadwiga może być z siebie dumna?

Jaka konwersja jest dobra?

Tutaj padnie ulubione stwierdzenie wszystkich osób pracujących w marketingu – to zależy. A dokładniej wpływ na to mają takie czynniki jak branża, rodzaj ustalonych celów, jakość strony internetowej, sezon w roku i wiele innych zmiennych. Dlatego nie można jednoznacznie stwierdzić, jaki procent wskaźnika konwersji można uznać za na pewno dobry – aby to ocenić, musisz popatrzeć w szerszej perspektywie swojego biznesu.

Firma z branży energetycznej będzie miała na pewno dużo niższy wskaźnik konwersji w porównaniu do sklepu z odzieżą damską. Jednak biorąc pod uwagę, ile klient wyda jednorazowo, decydując się na zakup np. danej taryfy energetycznej, będzie on w ogólnym rozrachunku dużo bardziej rentowny dla firmy.

Dlatego nie warto sugerować się wskaźnikiem konwersji u innych, ale skupić się na celach własnej firmy i na bieżąco sprawdzać, co jest bardziej opłacalne i na jakim poziomie konwersja będzie dla Ciebie satysfakcjonująca.

konwersja

Conversion Rate Optimization, czyli jak poprawić wyniki

Są pewne działania, które mogą poprawić wskaźnik konwersji – nazywamy je optymalizacją (lub po angielsku Conversion Rate Optimization). Co do niej zaliczamy?

  • Strona internetowa – tutaj wchodzi w grę poprawa wyglądu, funkcjonalności, szybkości ładowania, responsywności na różnych urządzeniach (komputer, telefon, tablet itd.) oraz odpowiednie CTA (ang. Call To Action, czyli przycisk z komunikatem zachęcającym do działania).
  • Proces zakupowy – musisz zapewnić bezpieczeństwo użytkowania na swojej stronie (m.in. certyfikat SSL) oraz wyeliminować błędy techniczne i logiczne w trakcie drogi zakupowej.
  • Możliwość wystawienia opinii – jeżeli Twój sklep cieszy się dobrą opinią, to pozytywne komentarze mogą zaważyć na korzyść decyzji zakupowej u osób wahających się.
  • Dostęp do pełnych informacji – warto zadbać o szczegółowe opisy produktów i profesjonalne zdjęcia w sklepach internetowych, dobrym pomysłem jest także możliwość powiększenia zdjęć na szczegóły produktów.
  • Pozycjonowanie – im wyższa pozycja strony internetowej w wyszukiwarce, tym większa szansa na większą liczbę odwiedzin i sprzedaży.
  • Kontakt z klientem – ważna jest tutaj szybkość i skuteczność odpowiedzi na najbardziej nurtujące pytania od klientów. Im szybciej rozwiejesz ich wątpliwości, tym większe zaufanie wzbudzisz i zwiększysz szansę na sprzedaż. Warto pomyśleć o stworzeniu, np. FAQ.

Jak poprawić konwersję tekstem?

Skupmy się na tym, jak od warstwy tekstowej zwiększyć wskaźnik konwersji. Wbrew pozorom odpowiednia treść jest jednym z kluczowych parametrów w sprzedaży. Dostosuj więc język do swojego potencjalnego klienta i przekonaj go, że to Ty jesteś najlepszy w swojej branży. Poniżej zdradzamy Ci kilka naszych wskazówek.

Persona, czyli kim jest Twój klient

Dowiedz się, do kogo piszesz – jeżeli prowadzisz biznes, musisz mieć wyobrażenie o swojej grupie docelowej. Aby ułatwić sobie zadanie, stwórz personę – jest to dokładny opis osoby, która potencjalnie może zrobić u Ciebie zakupy. 

Dzięki temu łatwiej będzie Ci się utożsamić z potencjalnym kupującym i lepiej dopasujesz do niego styl komunikacji. Możesz stworzyć kilka person, jeżeli Twoja grupa docelowa jest szersza.

Wartość treści a pozycjonowanie

Pozycja strony internetowej w wyszukiwarkach jest bardzo ważnym elementem, który może pomóc Ci w osiągnięciu lepszych wyników konwersji, ale pamiętaj – ostatecznie zakupy u Ciebie nie będzie robił bot Google’a, tylko człowiek. 

Wychodzimy z założenia, że każda tworzona treść, którą zamierzasz opublikować, musi mieć wartość dla czytającego – poszerzyć wiedzę lub odpowiadać na najbardziej nurtujące pytania i problemy. Zatem opowiedz klientowi więcej o swoich produktach lub usługach, bazując na tzw. języku korzyści.

Jest kilka sposobów na to, jak uzyskać język korzyści w swoich tekstach. Najbardziej popularnym schematem są trzy poniższe pytania: 

  • Co to jest? – np. Kobiecy T-shirt.
  • Jaką ma wartość? – np. Wykonany z wysokiej jakości bawełny.
  • Jakie korzyści może przynieść Twojemu klientowi? – np. Będzie doskonale pasował do Twoich stylizacji w letnie, gorące dni.

Stosuj odpowiednie CTA

Wbrew pozorom tekst na przycisku prowadzącym do miejsca docelowego to jeden z najważniejszych aspektów do podniesienia wskaźnika konwersji. Klient sam z siebie nie zrobi tak jak Ty chcesz – musisz zachęcić go do działania, dlatego dobrze przemyśl swoje CTA. Zastanów się nad komunikatem zawartym w przycisku i testuj!

Zatrudnij fachowca

Jak widzisz, poprawa konwersji od strony treści to ciężki kawałek chleba. Aby treść przynosiła wyniki, musi zachować balans zarówno pod kątem czytelnika, jak i botów do pozycjonowania, do tego poprawna językowo i merytorycznie… Dlatego warto pomyśleć o doświadczonym copywriterze, który pomoże Ci okiełznać Twoje biznesowe miejsce w sieci. A najlepiej o całej kuźni copywriterów. 🧐

skuteczne treści

Chętnie stworzymy treści dla Twojego biznesu, dzięki którym będziesz miał wysoki wskaźnik konwersji i sprzedaży. Dobierzemy odpowiedniego copywritera do Twojej branży, który napisze teksty idealnie pod Twoją grupę docelową. Dzięki naszej pracy nie tylko poprawisz wyniki, ale przede wszystkim zaoszczędzisz mnóstwo czasu na optymalizacji – a jak wiemy, czas to pieniądz.