Dobre teksty są jak cebula… Nie dlatego jednak, że się od nich płacze – chociaż i to jest możliwe, jeśli celujesz w wywołanie gwałtowniejszych emocji. Mają warstwy. Za treściami, które codziennie skłaniają szereg klientów do dokonania zakupu, stoi czas, wiedza, odpowiednie narzędzia i on lub ona – ktoś, kto ma te wszystkie cechy i nie zawaha się ich użyć, by stworzyć dla Ciebie tekst idealny.

Szukasz copywritera? Dowiedz się, jak to skutecznie zrobić i na co zwrócić przy tym uwagę.

Copywriter poszukiwany – ale po co Ci w ogóle copywriter?

Chcesz założyć sklep internetowy lub utworzyć witrynę, by promować swoje usługi? Prace związane z kodowaniem i stroną wizualną to tylko początek przygody. Kiedy już wszystkie kwestie techniczne zostaną dopięte, nadchodzi czas na treści.

Jeśli zamierzasz sprzedawać na swojej platformie produkty innych wytwórców, możesz odczuć pokusę, by ułatwić sobie zadanie i skopiować istniejące już opisy. To jednak nie jest dobry pomysł. Dlaczego? Dlatego, że duplicate content nie pozwoli Ci się wypozycjonować. Algorytmy wyszukiwarki zauważą powieloną treść i umieszczą Twoją witrynę nisko… daleko za konkurencją.

Możesz więc napisać nowe treści samodzielnie. Każdy produkt z osobna. Poza tym oczywiście opisy kategorii. Do tego blog, bo fajnie jest dzielić się wiedzą z klientem. Trzeba też napisać coś na stronę główną, zakładkę kontakt, warunki dostawy, jakieś posty na social media, reklamy, ulotki, eee, makarena…

W rezultacie może okazać się, że braknie Ci nie tylko czasu na zajmowanie się rozwojem firmy, ale nawet na sen. Tymczasem treści na stronę to coś, czego wcale nie musisz robić sam. Możesz zlecić ich napisanie copywriterowi – a nawet kilku! Dobry copywriter zajmie się Twoją stroną internetową od A do Z – napisze wszystko, zaplanuje, zaproponuje tematy tekstów na bloga i stworzy specjalistyczne artykuły tak, że sam nie zrobiłbyś tego lepiej.

Poczytałeś, pomyślałeś i postanowiłeś: „szukam copywritera”? Ale nie byle jakiego! Tego najlepszego. Czyli właściwie kogo?

SEO, język korzyści, social media, teksty sponsorowane… czyli co powinien umieć dobry copywriter?

W przypadku copywriterów mówi się o tzw. lekkim piórze. To znaczy, że dana osoba potrafi bez większych trudności napisać dobry, poprawny językowo i zgodny z potrzebami tekst, a zrobi to na podstawie dokładnego i samodzielnego researchu.

Kim jest copywriter? To bardziej rzemieślnik niż pisarz. Teksty użytkowe są mocno sformalizowane i niewiele jest w nich miejsca na inwencję twórczą. Oczywiście może trochę poszaleć, jeśli Twoja firma stawa na treści lekkie, żartobliwe i po prostu chwytliwe. Trudno o to jednak w opisach produktów czy tekstach na WWW. Tam liczy się elastyczność – dopasowanie formy i języka do grupy docelowej i charakteru działalności. A to wszystko ma się zmieścić w z góry narzuconej ramce. I jeszcze spodobać się robotom Google’a.

Dobry copywriter:

  • stworzy na Twoją stronę treści unikatowe, zgodne z zasadami SEO;
  • dostosuje formę tekstów do Twojej grupy docelowej;
  • wykona dokładny research;
  • dostarczy treści w terminie;
  • sprawi, że Twoja strona zacznie sprzedawać.

Czy mógłbyś to wszystko zrobić sam? Pewnie tak. Po co masz jednak przebijać się przez tony wiedzy dotyczącej SEO, form treści użytkowych i formuł copywriterskich? Nie wyważaj drzwi, które już są otwarte. Zleć pisanie tekstów profesjonalistom!

No dobrze, ale skąd takich wziąć?

Zanim zaczniesz szukać copywritera

Decyzja podjęta – od jutra szukasz copywritera? Super! Tylko teraz jak się do tego zabrać? Przede wszystkim, zanim zaczniesz zamieszczać ogłoszenia i rozważać kandydatury, ustal kilka zasadniczych kwestii.

Zdecyduj, jakich tekstów właściwie potrzebujesz. Dopiero tworzysz e-sklep i chcesz zacząć od treści sprzedażowych? Masz już witrynę, ale brak Ci czasu na dopieszczanie bloga i dzielenie się wiedzą? Chcesz ruszyć z kampanią reklamową, ale taką naprawdę dobrze napisaną?

Dobry copywriter może zająć się Twoją stroną kompleksowo, ale niektórzy specjalizują się w określonym rodzaju treści. Dotyczy to zwłaszcza tekstów specjalistycznych, z branż technicznych, prawnych lub medycznych. W takim przypadku wiedza ogólna nie wystarczy – potrzebujesz kogoś, kto ma wykształcenie kierunkowe lub doświadczenie w danej dziedzinie.

Zastanów się też, jaki budżet możesz poświęcić na treści od copywritera. Ceny takich usług bywają różne i zależą od wielu czynników, nie tylko liczby zzs (znaków ze spacjami) do napisania. Jeśli tekstów ma być więcej, możesz ich realizację rozłożyć w czasie, a nawet nawiązać z copy stałą współpracę.

Plan gotowy? Teraz czas na łowy!

Jak znaleźć copywritera?

Kiedy masz już określone wymagania i szczegóły zlecenia, znalezienie odpowiedniej osoby staje się łatwiejsze. Jak zacząć szukać? Ustal, gdzie umieścisz ogłoszenie. Do wyboru masz:

  • grupy branżowe na Facebooku (np. Copywriter Oferty, COPYWRITERZY);
  • LinkedIn;
  • portale specjalizujące się w ofertach pracy zdalnej (np. Useme, Oferia);
  • platformy copywriterskie (np. GoodContent, Textbookers);
  • wpisanie hasła „copywriter” w wyszukiwarkę 😉.

Każde z tych rozwiązań ma swoje wady i zalety. Które będzie najlepsze w Twoim przypadku?

Grupy na Facebooku

Zamieszczenie ogłoszenia na odpowiedniej grupie w większości przypadków zapewni Ci dość dużą liczbę zgłoszeń. Miej jednak na uwadze, że w takich razach wśród chętnych znajdą się zarówno osoby z doświadczeniem, jak i zupełnie początkujące.

Wybierz grupy, jeśli chcesz mieć większy wybór i masz czas na weryfikowanie zgłoszeń. Postaraj się możliwie precyzyjnie sformułować treść ogłoszenia – dzięki temu istnieje większe prawdopodobieństwo, że zauważą je osoby o wymaganych kwalifikacjach. Zamieszczenie ogłoszenia na facebookowych grupach jest bezpłatne.

LinkedIn

LinkedIn to platforma społecznościowa poświęcona celom zawodowo-biznesowym. Skupia specjalistów w danych dziedzinach, którzy w obrębie portalu mogą skutecznie rozwijać swoją markę osobistą. Zamieszczenie tam ogłoszenia to dobry sposób, by znaleźć copywritera z większym doświadczeniem lub specjalizującego się w wąskiej dziedzinie. Profile na LinkedInie pełnią też funkcję swoistego CV – dzięki temu łatwo sprawdzisz doświadczenie danego kandydata.

Publikowanie oferty pracy na platformie LinkedIn

Publikowanie oferty pracy na platformie LinkedIn

Niestety poszukiwanie pracownika w ten sposób może trwać długo. Jeśli jesteś aktywnym uczestnikiem linkedinowych dyskusji i masz rozbudowaną sieć kontaktów, będzie Ci łatwiej. Wystawianie ogłoszeń i wysyłanie wiadomości do osób spoza listy kontaktów są w wersji bezpłatnej platformy limitowane.

Portale specjalizujące się w ofertach pracy zdalnej

Portale typu Useme czy Oferia to dobre miejsce, jeśli szukasz nie tylko copywritera, ale też np. grafika czy tłumacza. Wymagają one rejestracji i akceptacji regulaminu (który opisuje np. jak może, a jak nie może być zbudowane ogłoszenie). Dzięki nim nie tylko znajdziesz pracownika, ale też się z nim rozliczysz – taką funkcję oferuje np. Useme.

Rozwiązanie to ma większość wad grup na Facebooku, ale też kilka dodatkowych zalet. Sprawdzi się, jeśli nie chcesz przy poszukiwaniu pracownika korzystać z mediów społecznościowych. Tu też możesz spodziewać się napływu zgłoszeń osób o różnym doświadczeniu. Łatwiej jednak znajdziesz copywritera do pojedynczego zlecenia. Zamieszczanie ogłoszeń w serwisach ofertowych, w planie podstawowym, jest bezpłatne.

Publikowanie ogłoszenia na Useme

Publikowanie ogłoszenia na Useme

Serwis Useme pobiera od freelancerów prowizję od transakcji dokonywanych za jego pomocą.

Platformy copywriterskie

Portale typu GoodContent czy Textbrookers także wymagają rejestracji i złożenia konkretnego zamówienia. To dobre rozwiązanie, jeśli potrzebujesz dużej liczby tekstów w krótkim czasie lub masz mocno ograniczony budżet. Wadą takiego rozwiązania jest brak możliwości wcześniejszego zapoznania się z umiejętnościami osoby piszącej.

Publikowanie zamówienia na GoodContent

Złożenie zamówienia na platformach copywriterskich będzie zazwyczaj bezpłatne, ale portale pobierają prowizję od opłacanych faktur – do copywritera trafia tylko cześć kwoty za zlecenie.

Wyszukiwarka

Jeśli wszystko zawiedzie, możesz po prostu wpisać hasło „copywriter” w wyszukiwarkę i pozwolić algorytmom wykonać większość pracy. W ten sposób trafisz na strony osób, które oferują swoje usługi w tym zakresie. Zanim zdecydujesz się na kontakt z danym copy, łatwo sprawdzisz jego portfolio, opinie dotychczasowych klientów i warunki, w jakich pracuje. W większości przypadków będą to też copywriterzy, którzy wystawiają faktury VAT.

Wady? Możliwe, że znalezienie odpowiedniej osoby zajmie Ci sporo czasu. Osoby prowadzące działalność i ogłaszające się za pomocą własnej strony mają też często wyższe stawki – które nie zawsze będą dostępne bez uprzedniego kontaktu.

Etat, faktura, dzieło… jaką formę zatrudnienia wybrać, by była korzystna dla obu stron?

Copywriterzy w znacznej większości pracują zdalnie. Działają jednak w pełnej palecie sposobów rozliczeń i warunków zatrudnienia. W tym przypadku najlepiej, jeśli zaproponujesz własne – takie, jakie będą najwygodniejsze dla Twojej firmy.

Co masz do wyboru?

Copywriter na etat

Brzmi dziwnie? Niesłusznie. Copywriter pracujący od 8 do 16 i byle do piątku to może nieczęsto spotykane zjawisko, niemniej jednak zdarza się – zwłaszcza w firmach działających w specyficznej branży.

Nie zawsze będziesz potrzebować copywritera na etat. Rozważ jednak taką opcję, jeśli Twoja strona WWW i oferta produktowa są bardzo rozbudowane i często aktualizowane. Copywriter in-house poprowadzi także media społecznościowe Twojej firmy, zadba też o regularne i dostosowane do komunikacji marki newslettery.

Nie każdy copywriter będzie jednak chciał wiązać się umową o pracę, nawet pomimo korzyści z tym związanych.

Faktura

Wielu copywriterów, zwłaszcza tych lepszych, prowadzi działalność gospodarczą i rozlicza się z klientami za pomocą faktur. W ten sposób nie muszą wiązać się na stałe z jednym klientem i sami decydują o godzinach i ilości podejmowanej pracy.

Faktura za usługi copy to wygodne rozwiązanie, które zwalnia pracodawcę z ponoszenia dodatkowych kosztów (np. ZUS-u). Faktury mogą wystawiać także osoby nieprowadzące działalności lub te, które rozliczają się na podstawie działalności nierejestrowanej.

Umowa o dzieło

Jeśli wybrany przez Ciebie copywriter nie prowadzi działalności, możesz podpisać z nim umowę o dzieło. Oznacza to, co prawda, poniesienie kosztów związanych z zaliczką na podatek i dopięcie formalności, ale daje podobnie możliwości, jak w przypadku faktury.

Pozwala Ci to na skorzystanie z usług freelancera zarówno jednorazowo, jak i w dłuższej perspektywie. Jest korzystniejsze dla samego copywritera ze względu na brak kosztów po jego stronie – dobry copy może chętniej podjąć współpracę, jeśli zaproponujesz mu takie rozwiązanie.

USEME

Specyficzną formą rozliczeń jest korzystanie z pośrednictwa platformy USEME. To wygodna opcja, jeśli potrzebujesz więcej niż jednego podwykonawcy – wówczas za wszystkie wykonane w danym miesiącu usługi rozliczysz się zbiorczo. Copywriter dostaje od portalu umowę o dzieło, a Ty, jako zleceniodawca – fakturę.

Portal wymaga rejestracji i do kwoty zlecenia dolicza prowizję.

Szukasz copywritera? Znajdziesz go… w agencji

Jeśli nie chcesz poświęcać czasu na szukanie copywritera, który potrafiłby napisać treści dostosowane do specyficznych wymagań Twojej branży, to dobrym rozwiązaniem jest skorzystanie z usług agencji. Czym różni się taka współpraca od bezpośredniego kontaktu z osobą piszącą i jak znaleźć agencję, z którą warto nawiązać kontakt?

Przede wszystkim agencja oznacza dla Ciebie oszczędność czasu. Taka firma dysponuje nie jednym, a wieloma copywriterami, którzy zazwyczaj są wyspecjalizowani w określonych branżach.

Nie musisz szukać, rozmawiać, przeglądać CV i portoflio kolejnych osób – Twoje zlecenie trafi od razu do tej odpowiedniej. Dostaniesz konkretny termin realizacji i jasne warunki. Chcesz kilka różnych tekstów na zróżnicowane tematy, planujesz dłuższą współpracę i regularne wrzucanie artykułów na bloga, ale fajnie byłoby też napisać coś do zakładek na stronę? Żaden problem. Przydałaby Ci się pomoc z wymyślaniem tematów nowych wpisów? Mówisz, masz.

Niektóre agencje, poza dostarczeniem wysokiej jakości treści, zaoferują Ci też dodatkowe usługi. Przykładowo, Kuźnia Treści oferuje wypasiony pakiet obsługi, dzięki któremu Twoje zadanie w zakresie tekstów sprowadza się do akceptowania gotowych propozycji. Agencja zaproponuje tematy artykułów, dobierze słowa kluczowe, wykuje treści, stworzy do nich dedykowane grafiki, a nawet, po dograniu szczegółów, będzie je regularnie zamieszczać na Twojej stronie czy w mediach społecznościowych. A na dokładkę dorzuci monitoring widoczności domeny i garść rekomendacji co do przyszłych działań.

To za dużo? Jeśli Twoje oczekiwania sięgają jedynie dostarczenia treści, to i w tym zakresie nie musisz się martwić. Nad całym procesem czuwa zespół redaktorów. Teksty, które dostaniesz, będą dokładnie sprawdzone i w pełni poprawne językowo. Coś Ci jednak nie gra, chciałbyś zmienić parę fragmentów czy coś dodać? Luz blues. 2 tury bezpłatnych poprawek masz w pakiecie.

Gdzie jest haczyk? Agencję, tak samo, jak copywitera, trzeba wybrać mądrze. Nie warto w tym przypadku kierować się niskimi cenami i terminem „na wczoraj”. Jak ma być szybko i tanio, to nie będzie dobrze. To nie żart – dokładny research i kontrola treści wymagają czasu, a tekst pisany na kolanie nie ma dużej wartości. Jakość kosztuje – a wyższy priorytet oznacza wyższą cenę.

Pamiętaj, że w cenie usługi agencyjnej zawiera się o wiele więcej niż tylko napisanie tekstu. To przede wszystkim:

  • czas, którego Ty nie musisz przeznaczać na szukanie copywritera – tu dostajesz już sprawdzonego;
  • określenie Twoich wymagań i przekazanie ich piszącemu tak, by wszystko było jasne;
  • dokładny research tematu;
  • wykorzystanie narzędzi, które pozwalają na uzyskanie dokładnych wytycznych do tekstu: słów kluczowych i ich rozmieszczenia, nagłówków, optymalnej długości treści, analizy widoczności witryny itd. (np. Contadu czy Senuto);
  • redakcja i korekta tekstu;
  • dbałość o Twoją satysfakcję po wykonanym zlecenia i ewentualne poprawki;
  • usługi dodatkowe, np. dobór grafik lub wykonanie dedykowanych czy publikacja treści.

Jak znaleźć tą najlepszą? Zwróć uwagę na te agencje, które mają już ugruntowaną pozycję na rynku. Sprawdź opinie i portoflio dostępne na stronie – agencja, która ma się czym pochwalić, na pewno to zrobi. Umów się na niezobowiązującą rozmowę z konsultantem i dowiedz się, jak działa dana firma. Jeśli planujesz większe zlecenie, zacznij od tekstu próbnego – dzięki temu obu stronom łatwiej będzie się „dotrzeć”. Wprowadź poprawki, powiedz, co Ci się podobało, a co nie. I do dzieła!

Ile kosztują usługi copywritera i dlaczego tak drogo?

Z cennikami copywriterów jest jak z większością rzeczy: to zależy. O tym, jak dużo zapłacisz za zlecone teksty, zdecyduje kilka czynników. Są to m.in.:

  • liczba i objętość tekstów;
  • bazowa stawka za 1000 zzs;
  • oczekiwany termin wykonania;
  • czas, który copywriter będzie musiał przeznaczyć na research (możesz także dostarczyć własne materiały i źródła);
  • stopień skomplikowania tematu – treści specjalistyczne są droższe;
  • język tekstów – języki obce to wyższa cena;
  • ewentualna dodatkowa kontrola redaktora lub korektora.

Czy znajdziesz na rynku oferty taniego copywritingu za symboliczne złotówki? Tak. Czy warto się na nie skusić? Jeśli nie masz większych wymagań co do jakości treści, próbuj śmiało. Niskie ceny wiążą się zazwyczaj z tym, że osoba pisząca dopiero stawia swoje pierwsze kroki w tworzeniu treści. Niekoniecznie ma wiedzę, jak powinien wyglądać tekst i na czym polega SEO. Korzystasz na własne ryzyko.

Wysoka jakość tekstów wynika z wiedzy, doświadczenia i dodatkowych narzędzi, z których copywriter może skorzystać. To jednak kosztuje, i to zazwyczaj niemało. Ten wydatek jednak przekłada się na skuteczność treści, które będą pierwszym „handlowcem”, z jakim spotka się klient na Twojej stronie. To one sprzedają produkt. Ty na nich zyskujesz.

Ale zanim zyskasz, dowiedz się, jak sprawić, by współpraca z copywriterem ułożyła się pomyślnie.

Najważniejszy jest brief, czyli jak przygotować zlecenia dla copywriterów

Czym jest brief? To coś, z czym spotkasz się zarówno przy współpracy z copywriterem-freelancerem, jak i agencją contentową. Brief jest zestawem informacji, których piszący potrzebuje, aby poprawnie wykonać Twoje zlecenie.

W zależności od wybranej firmy czy osoby procedura briefowania może wyglądać różnie. Najczęściej spotyka się formę ankiety z pytaniami otwartymi i zamkniętymi. Obejmują one informacje o Twojej firmie, jej grupie docelowej, zakresie zlecenia, zamawianych tekstach i Twoich szczególnych wymaganiach. Na tej podstawie tworzony jest dokument z wytycznymi, na których będzie pracować copywriter.

Poświęć chwilę, by przekazać jak najwięcej potrzebnych danych. Staraj się nie pomijać pytań. Daj znać opiekunowi zlecenia, jeśli coś jest dla Ciebie niejasne – pomoże Ci w określeniu Twoich potrzeb i znalezieniu właściwych słów. Nie lubisz wypełniać ankiet, nie masz czasu na spisywanie wszystkiego? Umów się na rozmowę telefoniczną lub online. Brief można przeprowadzić także w formie wywiadu. Dobra agencja da Ci w tym przypadku wybór – łatwo poznasz po tym, że zależy im na Twojej satysfakcji.

Zastanawiasz się, czy nie dałoby się w ogóle pominąć tego etapu? Zdecydowanie nie warto. To dokładnie tak, jak wejść do sklepu i poprosić o sukienkę. Nawet jeśli przyjdzie Ci do głowy, żeby dodać „czerwoną”, może okazać się, że zamiast kreacji na wesele kuzyna dostaniesz dziecięcą letnią sukieneczkę. Sprzedawca dopasował produkt do Twoich wymagań – z tym że tak naprawdę było ich więcej niż to, co zostało powiedziane, prawda?

Tak jak nie ma jednej sukienki dla każdego i na każdą okazję, tak nie istnieją treści uniwersalne. Twój klient nie jest „wszystkimi” i nie ma na imię „każdy”. Chce mieć produkt lub usługę, która odpowie na jego konkretną potrzebę. Dobry copywriter potrafi wejść w jego buty i skutecznie na tę potrzebę odpowiedzieć – ale tylko wtedy, gdy pozna Twoją grupę docelową i wartości Twojej firmy. To Ty będziesz korzystał z przygotowanych treści – masz ogromny wpływ na to, jak będą wyglądały.

Szukasz copywitera? My mamy wielu! 🙋‍♀️