Opis kategorii to rodzaj treści na strony internetowe o ogromnym potencjale sprzedażowym i pozycjonującym, który przez większość osób prowadzących biznes w sieci jest traktowany po macoszemu. To ogromny błąd, ponieważ dobrze skonstruowane opisy mogą nie tylko zwiększyć ruch organiczny, ale także stać się „kropką nad i” w ostatecznej decyzji zakupowej klienta.

Czym jest opis kategorii?

czym jest opis kategorii?

To tekstowy element witryny internetowej, którego celem jest przekazanie istotnych informacji na temat produktów dostępnych na stronie – taki miniprzewodnik po Twoim asortymencie. Jednak ma on w sobie o wiele większy potencjał, niż się wydaje na początku – pozostaje kwestia, jak Ty do tego podejdziesz.

Głównym zadaniem opisu jest opowiedzenie odwiedzającemu o tym, co konkretnego znajdzie na podstronie. To taki handlowiec, od którego zależy, czy użytkownik, który wejdzie na Twoją stronę, będzie tylko wolnym podglądaczem, czy zrobi się ciekawski i zajrzy na stronę konkretnego produktu.

Opis kategorii to także doskonały sposób optymalizacji sklepu internetowego pod kątem SEO. Dzięki odpowiednio skomponowanemu tekstowi właściwie nasyconemu frazami kluczowymi możesz w prosty sposób zadbać o wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania.

Dobrym pomysłem jest także wdrożenie linkowania wewnętrznego – to nie tylko wpływa na dobre pozycjonowanie w wyszukiwarkach, ale także ułatwia poruszanie się po stronie, zachęca użytkowników do sprawdzenia innych podstron i pozwala spędzić więcej czasu w obrębie sklepu internetowego.

Wiele osób umieszcza opisy kategorii na samym dole witryny, głęboko schowane pod listą produktów. To ogromny błąd i zmarnowanie potencjału, jaki drzemie w tej formie tekstowej. Jak wykrzesać z niej to, co najlepsze i przyciągnąć rzesze klientów? Przejdźmy do praktyki!

Czym różni się opis kategorii od opisu produktu?

Oba teksty mają właściwie te same cele – wysokie wyniki w SEO, utrzymanie użytkownika jak najdłużej na stronie i zachęcenie do zakupu. Opis produktu jednak skupia się już na konkretnym artykule, natomiast strona kategorii powinna opisywać ogół oferty e-sklepu. W obu przypadkach konstrukcja tekstu i użyte formuły będą podobne. Jakie? Czytaj dalej!

Co powinien zawierać dobry opis kategorii?

Co powinien zawierać dobry opis kategorii?

Aby opis kategorii był skuteczny, musisz się zastanowić, czego ma dotyczyć. Przeanalizuj zawarty w podkategorii asortyment – podobieństwo między produktami, właściwości, parametry oraz cechy charakterystyczne. Zastanów się, czym wyróżnia się ona na tle pozostałej oferty. Gdy już to wiesz, zacznij pisać i nie zapomnij o tych kilku aspektach.

Do kogo piszesz? Kilka słów o personie

„To, co jest dla wszystkich, jest dla nikogo” – wiele prawdy kryje się w tym stwierdzeniu. Niemożliwe jest sprzedanie produktu wszystkim ludziom na Ziemi, ponieważ konsumenci nie kupują dla kupowania, a najczęściej dla rozwiązania pewnego problemu. Musisz dokładnie poznać swoich klientów i ich potrzeby, a następnie na tej podstawie kierować odpowiednie komunikaty.

„Skąd mam wiedzieć, do kogo pisać?” – pewnie teraz pojawiło Ci się w głowie takie pytanie. W tym celu zwizualizuj sobie swojego idealnego klienta. Zamknij oczy i pomyśl – jak on wygląda, w jakim jest wieku, skąd pochodzi, jakie ma wykształcenie, doświadczenie, marzenia… a następnie to wszystko spisz. Voila! Właśnie stworzyłeś wzór persony.

Nadal nie do końca wiesz, jak to powinno wyglądać? Popatrz na ten przykład:

Marzena, 25 lat, studentka kosmetologii z małego, ok. 30-tysięcznego miasta. Od zawsze interesowała się pielęgnacją skóry, dlatego na bieżąco śledzi wszystkie nowinki na temat i bardzo dba o swoje zdrowie oraz dietę. Wierzy, że ładny wygląd cery dodaje pewności siebie i może wpływać na dobre samopoczucie. Na co dzień opiekuje się psem z adopcji, chodzi na długie spacery i spotyka się ze swoim chłopakiem.

Teraz, gdy już znasz Marzenę, dużo łatwiej jest napisać opis kategorii i produktów, np. kosmetyków naturalnych, właśnie do niej, prawda?

Ile person powinieneś stworzyć? To zależy od złożoności Twojej grupy docelowej. Najczęściej ta liczba oscyluje w granicach 3–4 opisów, choć czasem i jedna persona w zupełności wystarczy!

Stosowanie języka korzyści

Mimo że nie jest to opis produktowy, język korzyści jest tutaj jak najbardziej wskazany. Twój potencjalny klient przyszedł do Twojego sklepu po rozwiązanie swojego problemu. Trzeba pokazać mu, że właśnie tutaj go znajdzie! Tworząc opis kategorii, warto wskazać realne korzyści, by stworzyć w głowieklienta obraz, który zakotwiczy mu się w pamięci na dłużej – to doskonale wpływa na decyzję zakupową.

Pamiętaj, by pisać językiem persony – możesz stosować profesjonalne sformułowania z branży, byle nie w nadmiarze. Ty znasz swoją ofertę najlepiej, a Twój klient musi ją dopiero poznać!

Właściwa struktura tekstu

Nikt nie lubi patrzeć na ścianę tekstu. Dlatego, aby Twój opis kategorii dobrze się czytał, podziel go na fragmenty za pomocą nagłówków. Będą one krótkim podsumowaniem danego akapitu. Nagłówki mają także wpływ na teksty SEO – aby lepiej się pozycjonować, stosuj formuły H1 i H2, które mają kluczowe znaczenie dla robotów wyszukiwarki Google’a.

Dla lepszej czytelności możesz także stosować listy, wypunktowania oraz ustawić właściwe formatowanie tekstu. Dzięki temu użytkownicy chętniej zapoznają się ze stworzonym przez Ciebie opisem kategorii i łatwiej przyswoją zawarte tam informacje.

Dobrze dobrane słowa kluczowe

To kolejny aspekt, o którym nie możesz zapomnieć, jeśli chcesz, aby Twoja strona e-commerce znalazła się na wysokiej pozycji w wyszukiwarce. Aby zoptymalizować pozycjonowanie sklepu, przeanalizuj za pomocą narzędzi najczęściej wyszukiwane słowa kluczowe. Sprawdź, jakie frazy są najczęściej wyszukiwane i jaka jest ich konkurencyjność. Następnie wpleć je w tekst tak, by brzmiały one naturalnie.

Postaraj się, by ich gęstość fraz była optymalna – dla ułatwienia i uwidocznienia możesz stosować pogrubienia. Dzięki temu szybko zorientujesz się, gdy będzie ich za dużo.

Nie zapomnij o CTA

Opis kategorii nie tylko powinien dostarczyć istotnych informacji dla klienta, ale również zachęcić go do działania. Pokieruj go za pomocą CTA (czyli Call-To-Action). Dzięki takim komunikatom możesz w łatwy sposób doprowadzić do oczekiwanego efektu, jakim jest zakup.

Czego unikać w opisach kategorii?

czego unikać w opisach kategorii?

Wiesz już, co powinien zawierać skuteczny opis kategorii. Jednak co nigdy nie powinno się w nim znaleźć? Są pewne zasady, które powinieneś poznać i zapamiętać raz na zawsze!

Twój największy wróg? Duplicate content

Zdajemy sobie sprawę, że pewnie masz wiele kategorii w sklepie internetowym, które mogą być do siebie podobne. Wtedy aż kusi, by skopiować tekst na kilka z nich.

Jeśli nie zależy Ci na skutecznych działaniach SEO – śmiało, zrób to! Jednak jest to prosta droga do stworzenia duplicate content, którego roboty Google’a bardzo nie lubią. Przez to pozycja Twojej strony WWW może spaść jak wysokość wypłat po wprowadzeniu Polskiego Ładu.

Jeżeli chcesz zwiększyć ruch na stronie, kieruj się zasadami SEO i twórz unikalne opisy kategorii produktów. Zadbasz w ten sposób nie tylko o odpowiednie miejsce w wyszukiwarce, ale będzie to także wyraz szacunku wobec Twojego klienta – stworzysz treści skrojone pod niego.

Pustosłowie, czyli co to są słowa-wydmuszki

„Korzystamy z materiałów najwyższej jakości”, „oferujemy kompleksowe usługi”, „znajdziesz tu usługi szyte na miarę” – te sformułowania może i brzmią profesjonalnie, jednak na brzmieniu ich użyteczność się kończy. Słowa–wydmuszki to takie konstrukcje, które poza zwiększoną liczbą znaków ze spacjami nie wnoszą żadnej wartości merytorycznej do tekstu, a u klienta mogą wywołać co najwyżej przeciągłe ziewnięcie.

Zamiast okraszać tekst pustymi frazesami, zastąp je realnymi korzyściami. Jak inaczej możesz zapisać „materiały najwyższej jakości”? Chociażby „dzięki użytym materiałom ubrania są wytrzymałe na rozciąganie i zachowują swój kształt przez długi czas, nawet pomimo częstego prania”. Widzisz różnicę?

Jak długi powinien być opis kategorii?

Najlepiej tak, aby w pełni wyczerpać temat. Pamiętaj, że tekst ma być konkretny, a nie stać się drugą epopeją narodową analizowaną na lekcjach w liceum. Dlatego nie twórz na siłę mocno rozbudowanych zdań opiewających wspaniałość oferowanego asortymentu.

Długie opisy same w sobie nie są złe, pod warunkiem, że wskażesz w nich najważniejsze cechy, które mogą zainteresować potencjalnego klienta. Jeśli jest ich dużo i przez to wychodzi Ci dłuższy opis – to też jest OK!

Z doświadczenia możemy powiedzieć, że długość opisów kategorii w sklepie internetowym wynosi około 1000–3000 znaków ze spacjami. To najczęściej wystarczająca liczba do stworzenia tekstu bez zbytniego lania wody. Jak widzisz, rozpiętość jest dość spora!

Stworzenie tekstu to nadal dla Ciebie wyzwanie?

Piszemy skuteczne opisy kategorii

W tym artykule przedstawiliśmy Ci najważniejsze cechy, jakie powinny mieć naprawdę dobre opisy kategorii. Mamy nadzieję, że w wystarczającym stopniu przybliżyliśmy pojęcia, które ułatwią Ci prowadzenie sklepu internetowego.

Chcesz lepiej wypadać w wynikach wyszukiwania, zwiększyć ruch organiczny na swojej stronie, zmobilizować klientów do zakupów? Koniecznie zadbaj o ciekawy opis kategorii! A jeśli jednak sprawia Ci to kłopoty, nie masz weny twórczej albo po prostu brakuje Ci na to czasu – zleć to zadanie nam! Napiszemy takie teksty, że mucha nie siada!