Opis produktu i kategorii, który sprzedaje

Dobry produkt to nie wszystko. Trzeba jeszcze go odpowiednio zaprezentować klientowi. Z pomocą przychodzi opis kategorii oraz zdecydowanie ważniejszy opis produktu – najskuteczniejszy i często jedyny sprzedawca, który będzie reklamował Twój produkt lub usługę.

Czy dobrym pomysłem będzie zatrudnienie pierwszego lepszego sprzedawcy, który będzie Twoim pośrednikiem w rozmowie z klientem? Absolutnie. Warto zadbać o to, żeby był to kompetentny, uśmiechnięty i pomocny sprzedawca, ponieważ w dużej mierze to od niego zależy, czy klient kupi Twój produkt, czy odejdzie do konkurencji.

Sprawdź, jak wygląda tworzenie opisów produktów i kategorii, dlaczego powinieneś zainwestować w dobry opis produktu, a także jak wygląda przykładowy opis produktu, który skutecznie sprzedaje.

Opis produktu – Twój wymarzony e-sprzedawca

Czy wiesz, że zgodnie z badaniem amerykańskiej firmy analitycznej Salesify 2017 „Cracking the Consumer Code” niemal 90% konsumentów w sieci uważa, że opisy produktów są kluczowym czynnikiem, który wpływa na ich zakupowe decyzje? Co więcej, to samo badanie wskazało, że skuteczny opis produktu jest w stanie podwoić ruch w witrynie oraz znacząco zwiększyć jej współczynnik konwersji.

Dlatego też dobry opis produktu w sklepie internetowym może okazać się Twoim wymarzonym, najlepszym i często jedynym sprzedawcą, który reklamuje asortyment Twojej firmy. Inwestujesz w niego raz, a dobrze napisany jest w stanie konwertować i generować Ci zyski przez wiele, wiele lat.

Jednak żeby tekst opisu produktu i kategorii był dobry, musi być napisany w przemyślany sposób, a copywriter (lub inny autor), który podejmie się tego zadania, musi wiedzieć jak napisać taki opis, żeby skutecznie trafić do docelowej grupy odbiorców i nakłonić ich do zakupu.

To jak napisać dobry i unikalny opis produktu i przy okazji, w jaki sposób stworzyć opis kategorii? Odpowiedzi znajdziesz w dalszej części tego tekstu!

Opis produktu w sklepie internetowym to coś więcej niż tylko zwykły tekst

Jaki jest opis produktu (ang. product description), każdy widzi i z pewnością każdy wie.

Opisy produktu w sklepie internetowym (lub na innych witrynach) mają 3 nadrzędne cele:

  • Rzetelnie opisać oferowany produkt (lub usługę, ale w dalszej części tekstu produktem będę nazywać również usługę, bo de facto też jest ona produktem);
  • Nakłonić konsumenta do zakupu produktu;
  • Wypozycjonować produkt w SERP.

Czasem niektórzy właściciele sklepów internetowych nie przykładają uwagi do trzeciego punktu i wolą w pełni skupić się na wizerunkowym i sprzedażowym celu opisu produktu.

Wystarczy dokładnie opisać cechy produktu i skłonić klienta do zakupu. Proste, prawda? No właśnie niekoniecznie.

O ile wyjaśnienie cech, funkcji i przeznaczenia produktu nie powinno sprawić copywriterowi większych trudności, to ze skutecznym nakłonieniem konsumenta do zakupu może być już nieco trudniej. Dlaczego?

Ano dlatego, że klientem coraz częściej są millenialsi, czyli osoby urodzone w latach 1984-1996 – obecni 20- oraz 30-latkowie, których w Polsce jest obecnie ponad 11 mln. Całkiem prawdopodobne, że osoby te stanowią obecnie Twoją największą docelową grupę klientów. A jeśli nie największą, to przynajmniej taką grupę odbiorców, którą musisz brać pod uwagę.

Dość powiedzieć, że millenialsi chętnie wydają pieniądze w sieci, ale są bardzo trudnymi klientami.

Zakupy w sieci kontra millenialsi

Millenialsi są pierwszym cyfrowym pokoleniem, które wychowało się w dobie powszechnego dostępu do komputerów i internetu. Obecnie ponad 80 proc. z nich korzysta regularnie z Facebooka, a ponad 70 proc. z nich posiada smartfona. Nie to jest jednak najważniejsze, pisząc w kontekście skutecznych opisów produktów i kategorii. Skupmy się zatem na tym, jak kupują millenialsi w sieci.

Każde pokolenie ma odmienne zachowania konsumenckie, zwraca uwagę na inne komunikaty i formy reklamowe, a także pożąda nieco innych doznań i wartości. Dlatego też tak ważne jest dokładne stworzenie persony – o czym będę pisał nieco później.

Pokolenie Y to osoby, które chcą zawiązywać zażyłość z marką. Chcą aktywnie się z nią komunikować i uczestniczyć w jej życiu. Między innymi dlatego millenialsi zwracają dużą uwagę na wartości, jakie komunikuje marka, a także na jej filozofię.

Jaka powinna być treść konsumowana przez millenialsów?

Dlatego też w opisach produktów oraz ogólnie w całej komunikacji marki niezwykle ważne jest zastosowanie programów lojalnościowych, zdradzania kulis z życia marki i cyklu życia produktów, a także – co w kontekście copywritingu jest kluczowe – wciągającego i wiarygodnego storytellingu oraz tworzenia User Generated Content, czyli treści tworzonych przez odbiorców. Takimi treściami mogą być m.in. opinie i recenzje produktów w formie dłuższych opisów, postów publikowanych w mediach społecznościowych czy chociażby ocen w postaci gwiazdek w sklepie internetowym.

Opisy produktów i kategorii muszą być dokładne, a także kierunkowane pod potrzeby, oczekiwania i korzyści, jakie chcą osiągnąć millenialsi. Poza tym świetnym i konwertującym zabiegiem może być tworzenie przydatnej treści uzupełniającej opis – np. instrukcji obsługi produktu w formie wideo lub tekstu, artykułu wskazującego przykładowe zastosowania produktu czy rankingów produktów.

Dość o millenialsach. Wróćmy do głównych wątków tekstu.

Dlaczego należy publikować wyłącznie unikalne opisy produktów?

To bardzo proste. Publikowanie skopiowanej treści to prosta droga na sam dół wyników wyszukiwania, a w drastycznych przypadkach takie działanie może skończyć się nałożeniem filtra na domenę lub podstronę, która wykluczy ją z SERP.

Tworzenie opisów produktów, które są w całości lub w części skopiowane, jest niczym innym, jak duplikowaną treścią, nazywaną fachowo duplicate contentem. Zduplikowaną treścią są zarówno teksty lub ich fragmenty skopiowane z zewnętrznych witryn, jak i treści skopiowane z wewnętrznych podstron sklepu lub strony internetowej.

Jak można dopuścić się powielania treści w obrębie jednej witryny? Wystarczy, że sprzedajesz jeden produkt w kilku wariantach różniących się od siebie wyłącznie kolorem lub innym mało istotnym szczegółem. Wówczas możesz zlecić stworzenie uniwersalnego opisu produktu, który opublikujesz na kilku kartach produktowych. Tak właśnie nieświadomie przyczyniasz się do zduplikowania treści i obniżenia widoczności witryny w SERP.

Google nie przepada za powielaną treścią, o czym świadczy między innymi ich oficjalne stanowisko w tej sprawie. Przeczytasz je w wytycznych supportu Google dotyczących tworzenia treści: Unikanie tworzenia powielonych treści.

Podsumowując: skutecznym opisem produktu może być wyłącznie unikalny opis produktu.

Mądre tworzenie opisów produktów

Pisanie opisów produktów to prawdziwa sztuka. Bynajmniej sztuka dla sztuki. Tworzenie skutecznych tekstów reklamujących i pozycjonujących produkty to złożone zadanie, które coraz rzadziej spada wyłącznie na barki copywritera.

Opisy kategorii i produktów coraz częściej tworzone są przez wielu specjalistów: product managerów, seowców, copywriterów, specjalistów od marketingu i często również content managerów. Każda osoba szlifuje treść w zakresie swojej wąskiej specjalizacji, w ten sposób budując cegiełka po cegiełce idealny opis produktu.

Często się jednak zdarza, że każda z osób biorących udział w tworzeniu contentu skupiając się na szlifowaniu treści pod siebie, niweczy pracę poprzedniej osoby. Prowadzi to do powstania chaosu, a sam opis produktu finalnie nie spełnia zakładanych celów.

Dlatego też dobrym pomysłem jest zlecenie tworzenia opisów produktów wyspecjalizowanemu copywriterowi, który umiejętnie wyważy interesy każdego ze specjalistów, tworząc perfekcyjny opis, który jednocześnie skutecznie sprzedaje, pozycjonuje i zachowuje spójną komunikację oraz wizerunek marki.

No to jak napisać ten idealny opis produktu? Wystarczy, że włożysz wygodne buty i pokonasz 9 kroków.

Checklista: 7 kroków do idealnego opisu produktów

Poniższe informacje powinny w zupełności wystarczyć Ci do samodzielnego napisania naprawdę dobrego i skutecznego opisu produktu w swoim sklepie internetowym. Gotowy? To zaczynamy!

Stwórz personę

Kierując swój opis produktu do wszystkich, tak naprawdę kierujesz go w próżnię. Musisz wiedzieć, do kogo piszesz i komu oferujesz opisywany produkt lub usługę.

Fundamentalną i bezapelacyjnie najważniejszą zasadą pisania dobrych opisów produktów, jest pisanie ich do persony, czyli sprofilowanego odbiorcy.

Kim jest Twój klient?

Jest to mężczyzna w średnim wieku o imieniu Andrzej, który cierpi na nadwagę, nałogowo ogląda TV, pracuje w dużym mieście na szczeblu kierowniczym, wychowuje dwójkę dzieci, a w wolnych chwilach lubi jeździć na rowerze?

A może Twoim docelowym klientem jest studentka Małgosia ze średniej wielkości miasta, która ma dużo wolnego czasu, uwielbia jazdę konną i stare filmy oraz wiąże swoją przyszłość z branżą farmaceutyczną?

Zastanów się, jakie Twoja persona ma ideały, cele, pragnienia, potrzeby i obawy. Kim jest i kim chce być w przyszłości, z czym i z kim się utożsamia, jakie komunikaty lubi, a jakich unika. Te wszystkie informacje są niezwykle ważne, aby stworzyć skuteczny komunikat, który chwyci za serce zarówno Andrzeja, jak i Małgosię.

Przede wszystkim jednak skup się na 2 najważniejszych aspektach Twoich person: jakie mają one potrzeby i jakie słabości. Prowadzi to do tworzenia opisu produktu opartego na dwóch emocjach: pożądaniu; potrzebie oraz obawie; strachu.

Dla jednych motywacją do zakupu może być pożądanie – potrzeba zmiany swojej aktualnej sytuacji i stanu posiadania Przykładem może być motywacja Małgosi do kupna wygodniejszego i bardziej prestiżowego troczka lub bryczesów. Dla drugich motywatorem może być strach – np. w przypadku Andrzeja strach przed nadwagą i chorobami współistniejącymi.

Pisząc opis produktu, zadaj sobie następujące pytania dotyczące persony:

  • Ile ma lat, jak wiele zarabia, gdzie mieszka?
  • Jaką formę komunikacji preferuje – luźniejszą i bezpośrednią, czy zdystansowaną i oficjalną?
  • Jakie są jej obawy i potrzeby?
  • Jakie wartości i ideały wyznaje?
  • Jakie nawiązania kulturowe zrozumie?
  • Kim chce być i kim nie chce być?

Poznaj swojego docelowego klienta i pisz do niego, tak jakbyś pisał do Andrzeja, a nie do mężczyzny w średnim wieku z nadwagą.

Korzyściami produktu wpływaj na emocje i wyobrażenia

Na samym wstępie musimy założyć jedną rzecz: nie wiesz, na jakim etapie lejka sprzedażowego znajduje się Twój potencjalny klient, który odwiedził stronę z prezentowanym produktem.

Możliwe, że taka wiedza będzie dostępna w przyszłości, gdy narzędzia analityczne będą bardziej zaawansowane niż współczesne wahadłowce kosmiczne.

Niemniej, przez to, że nie wiesz, czy na stronę z produktem wszedł klient, który jedynie ze znudzeniem przegląda Twoją ofertę by zabić czas (zimny lead), czy osoba, która zaraz zamierza wrzucić produkt do koszyka i popędzić nim do wirtualnej kasy (gorący lead).

Kwestię i rodzaje leadów dobrze i zwięźle wytłumaczono we wpisie opublikowanym przez Daxenit: 3 rodzaje leadów sprzedażowych.

Zatem, jeśli chcesz napisać skuteczny opis produktu, który zmotywuje do zakupu zarówno zimnego, jak i gorącego leada, musisz wpływać na emocje i ułatwiać wizualizowanie korzyści.

Musisz dobitnie wskazać problem, z którym klient się boryka oraz jasno określić, jaką korzyść da mu zakup produktu i w jaki sposób pozwoli mu rozwiązać ten problem.

Przeprowadź klienta przez kanion z punktu A (problem) do punktu B (rozwiązanie). To proste, musisz tylko znać swoją personę i wiedzieć, jak skutecznie uderzyć w jej czuły punkt.

Przyjmijmy, że sprzedajesz luksusowe nakrycia głowy. Jak myślisz, jaki problem może mieć Twój potencjalny klient?

Zapewne problemem tym jest zbyt mała ekspozycja swojej pozycji społecznej lub materialnej. Jaką ma potrzebę? Najpewniej potrzebą jest uwypuklenie swojej oryginalności i – co tu dużo pisać – wyższości.

Zakomunikuj klientowi, jak skutecznie Twój produkt rozwiąże jego problemy i w jaki sposób spełni jego potrzeby. Ułatw mu wizualizowanie siebie w chwili, w której posiada Twój produkt i jest z tego powodu szczęśliwy (bo rozwiązał problem) oraz spełniony (bo spełnił swoją potrzebę).

Nie lej wody i nie stosuj wydmuszek słownych

Produkt X jest szyty na miarę naszych klientów. Odznacza się on solidnym wykonaniem, starannie dopasowaną kolorystyką oraz doskonałym stosunkiem jakości do ceny”. Kupiłbyś taki produkt na podstawie tego nic niewnoszącego opisu?

Takie puste opisy skonstruowane z banałów i powszechnie stosowanych wyrażeń są zwyczajnie ignorowane przez klientów. A Twoim celem jest przecież napisanie skutecznego opisu produktu.

Za wszelką cenę unikaj banałów, pustych stwierdzeń i wydmuszek słownych. Staraj się używać mocnych słów, które oddziałują na emocje i wyobrażenia oraz jednocześnie niosą ze sobą wartościową merytorycznie informację.

Zastanów się, jakie USP (ang. Unique Selling Points) ma Twój produkt. Jakie jego cechy wyróżniają go na rynku i jakie cechy zapewniają klientom realne korzyści.

Zobacz, jak o wiele lepiej prezentuje się poniższy opis:

„Produkt X nagrzewa się w zaledwie 2 minuty, zapewniając szybkie i równomierne rozprowadzanie gorącego powietrza w komorze, zwiększając komfort i tempo pracy. Dzięki obudowie z silikonu sprzęt jest łatwy w utrzymaniu w czystości. Nowoczesne rozwiązania technologiczne zapewniają wszystkie funkcje, o jakich może zamarzyć wymagający specjalista”.

Wpływaj na wszystkie zmysły

Stwórz sensoryczny opis produktu, a z pewnością Twój tekst zostanie zapamiętany na dłużej.

Na podstawie badania Journal of Advertising Research na decyzję zakupową emocje i zmysły wpływają niemal dwukrotnie silniej niż dane, informacje oraz fakty. Co więcej, zgodnie z badaniem Forrester Research aż 90% decyzji zakupowych podejmowanych przez konsumentów motywowane jest podświadomymi czynnikami – w tym emocjami.

Dlaczego tak się dzieje? Winna jest nasza anatomia. A dokładniej: anatomia mózgu.

Podczas podejmowania decyzji pierwszym pobudzanym obszarem mózgu jest mózg gadzi. Obszar ten jest odpowiedzialny za intuicję, pierwsze wrażenie oraz poczucie estetyki. To właśnie zgodnie z prawidłami biologi decyzje – w tym decyzje zakupowe – podejmowane są na podstawie wszystkich zmysłów: wzroku, słuchu, węchu, smaku i dotyku. To właśnie one odpowiedzialne są za aż 80% naszych reakcji.

Zobacz, jak na zmysły wpływa opis lodów Magnum Ruby.

opis produktu magnum ruby

Dlatego też, pisząc opisy kategorii i produktów, niezwykle istotne jest, żeby starać się oddziaływać na możliwie dużo zmysłów. Spróbuj zasugerować swojemu potencjalnemu klientowi, jak pachnie Twój produkt, jaką ma fakturę, smak, jaki dźwięk towarzyszy jego użytkowaniu. Wszystko to wpłynie na zakupową decyzję konsumenta.

Więcej o marketingu sensorycznym możesz przeczytać na stronie Harvard Business Review.

Wykorzystaj społeczny dowód słuszności

Chętniej kupujemy produkty, które zostały nam zarekomendowane przez znajomych lub rodzinę, a także takie, które są promowane przez znane osobistości. Na naszą zakupową decyzję wpłynie również liczba pozytywnych opinii, wysoka ocena produktu czy jego popularność. Przecież setki konsumentów nie mogą się mylić, prawda?

Społeczny dowód słuszności odwołuje się do prawidłowości, że w sytuacji, w której człowiek nie wie, jaki pogląd jest słuszny, podejmuje decyzję na podstawie obserwacji innych ludzi.

Społeczny dowód słuszności to potężny mechanizm socjologiczny, który powszechnie wykorzystywany jest w marketingu i reklamie. Zdecydowanie powinieneś z niego skorzystać, pisząc opisy produktów.

Jak możesz wykorzystać to zjawisko? Na wiele sposobów! Wśród powszechnie stosowanych trików podczas tworzenia kart produktowych zalicza się:

  • Powoływanie się na recenzje produktu;
  • Reklamowanie produktu przez celebrytów;
  • Wskazanie nagród zdobytych przez produkt;
  • Wskazanie wzmianek o produkcie w mediach społecznościowych;
  • Pokazanie wysokiej oceny produktu i liczby klientów, którzy go nabyli.

Sprawdź, jak robi to sklep Morele.net.

morele net

Zadbaj o odpowiednie formatowanie opisu

W internecie od treści ważniejsze jest to, jak łatwo może być ona przyswojona. Współczesny internauta jest bardzo niecierpliwy, ciągle nie ma czasu, non stop mu się spieszy i łatwo wpada w znudzenie oraz irytację. Jeśli tworzone przez Ciebie opisy produktów i kategorii będą wyglądały jak bloki tekstu, licz się z tym, że mało kto zechce je przeczytać.

Ludzie przestali czytać słowo pisane w internecie. Czytanie ustąpiło pola skanowaniu. Tak. Skanujemy teksty i nawet nie do końca zdajemy sobie z tego sprawę. Ty zapewne też przeskanowałeś ten tekst w poszukiwaniu najważniejszych informacji. Pewnie Twoją uwagę przyciągnęły przede wszystkim nagłówki i pogrubione zdania, a całej reszty tekstu nie zaszczyciłeś wzrokiem.

Dlatego opis produktu musi być czytelny i prawidłowo sformatowany. Jak to zrobić? Służę pomocą:

  • Twórz krótkie akapity, które będą składać się z 2-3 zdań.
  • Pisz krótkie zdania i unikaj zdań złożonych.
  • Stosuj listy i wypunktowania.
  • Pogrubiaj najważniejsze fragmenty.

Pamiętaj, że opis produktu może być czytany również przez użytkowników urządzeń mobilnych. Formatuj treść z myślą o nich i ułatw im jej przyswojenie.

Wykorzystaj potęgę storytellingu

Storytelling, czyli opowiadanie historii, jest obecnie jednym ze skuteczniejszych narzędzi marketingowych. Marki wykorzystują storytelling to uwiarygadniania się, wzmacniania przekazu reklamowego, budowania wizerunku i nawiązywania więzi z konsumentem.

Dobrze opowiedziane historie doskonale angażują oraz wpływają na emocje i wyobraźnię konsumenta. Wystarczy krótka historia o długości jednego akapitu, żeby skupić zainteresowanie czytelnika opisu produktu i zaprezentować mu ideały oraz wartości marki.

Doskonałym przykładem udanej kampanii storytellingowej może być spot Allegro.

Spot Allegro wypuszczony na święta 2016 roku.

Przykładowe opisy produktów, które wyrywają z butów

Poniżej przedstawię Ci kilka przykładów opisów produktów, które doskonale targetują swoją docelową grupę odbiorców i świetnie wyważają komunikację, łącząc cele marketingowe, pozycjonerskie i PR-owe.

opis produktu mikrofali
Opis mikrofalówki Bejublad Ikea
opis produktu dysk ssd
Fragment opisu dysku SSD ze sklepu X-kom.pl
opis produktu piwa
Opis piwa Żywiec APA
opis produktu rossman
Opis kremu nawilżającego ze sklepu Rossmann

Cennik opisów produktów. Inwestycja, która zwróci się z nawiązką

Stworzenie dobrego opisu produktu, który będzie skutecznym i efektywnym sprzedawcą, to wymagające zadanie. Poza tym umiejętnie napisana treść będzie konwertować przez wiele lat po jej napisaniu i opublikowaniu.

Na pewno nie raz spotkałeś się z tekstami w wyszukiwarce Google, które zajmowały pozycję TOP3, a były napisane przeszło parę lat temu. Dobry opis produktu również się nie starzeje, a jego efektywność pozostaje niezmienna.

Opis produktu nie potrzebuje urlopu, nie domaga się podwyżki, nie ma gorszych dni, pracuje dla Ciebie 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, 365 dni w roku. Jest zawsze na stanowisku, gotowy, aby nakłonić Twoich klientów do zakupów. Dlatego też za dobrą treść warto zapłacić więcej.

Chcesz, żebyśmy napisali dla Ciebie skuteczny tekst? Sprawdź nasz cennik opisów produktów.

Zleć nam napisanie opisów produktów w Twoim sklepie internetowym

Chcesz nas o coś podpytać lub zamówić u nas treść? Skontaktuj się z nami! Wystarczy, że uzupełnisz formularz kontaktowy, a odezwiemy się do Ciebie tak szybko, jak tylko damy radę. A może wolisz bardziej bezpośredni kontakt? Skoro tak – dzwoń lub pisz. Dane kontaktowe znajdziesz w stopce lub na podstronie kontaktowej.

kreujemy treści, które sprzedają

Czekamy na wiadomość od Ciebie!