Jak ważny dla twojego biznesu jest naming firmy?

Znalezienie odpowiedniej nazwy dla swojego biznesu, marki lub produktu wcale nie jest takie łatwe, jak się wydaje. Tym bardziej że wszyscy zdajemy sobie sprawę z tego, jak ważny jest chwytliwy naming firmy i przez to coraz trudniej wyróżnić się w tłumie. Zapadająca w pamięć nazwa jest bowiem czymś więcej niż tylko połączeniem słów. To świetne narzędzie sprzedażowe i kreator nazwy, który pozwala klientom łatwo Cię zidentyfikować i zapamiętać. Czy można wypracować tę receptę na sukces?

Co daje Ci dobry naming firmy, marki lub produktu?

Nazwa firmy to właściwie jedna z nielicznych stałych w strategii marketingowej Twojego biznesu. Resztę musisz dopasować do trendów sprzedażowych, warunków rynkowych, czy preferencji konsumentów. Nazwa natomiast jest z Tobą od początku i z punktu widzenia zakładanego celu, musi pozostać z Tobą przez wiele lat. 

Trzeba bardzo uważać, bo nudna, myląca lub niemiło kojarząca się nazwa nie tylko nie przyciągnie uwagi, ale wręcz odwróci ją od tego, co najważniejsze. Częsty rebranding to zaś utrata wiarygodności i nierzadko konieczność rozpoczynania całej marketingowej drogi od początku, bo niemiłe wrażenie pozostałe po wcześniejszej nazwie może się ciągnąć za Tobą bardzo długo. To drogie, krzywdzące i zupełnie niepotrzebne.

Naming firmy jest więc sprawą, od której należy rozpocząć rozkręcanie biznesu i którą należy dokładnie przemyśleć. Na samym początku można pozwolić sobie na metodę prób i błędów, ale tylko wtedy. Warto więc położyć wszystkie swoje siły na jednej szali.

Wykreujemy idealną nazwę dla Ciebie!

Więc co da Ci dobry naming?

Przede wszystkim przewagę konkurencyjną już na samym starcie. Z biegiem czasu te korzyści będą się tylko nawarstwiać i doskonale uzupełniać strategię sprzedażową:

Jak stworzyć chwytliwą nazwę firmy? Fundamenty solidnego namingu

Oto kilka elementów, które bierze się pod uwagę w procesie namingu firmy:

  • Oryginalność. Niekoniecznie musi to być nazwa „wyjątkowa”, niosąca głębsze przesłanie, kombinację znaczeń i abstrakcyjność. Z punktu widzenia przedsiębiorcy najważniejsze jest odróżnienie się od bezpośredniej konkurencji, która sprzedaje takie same usługi lub produkty.    
  • Mocny akcent. Trzeba zadbać o to, by nazwa jasno nawiązywała do charakteru działalności, a przy tym niosła jakiś ładunek emocjonalny i podkreślała cechę wyróżniającą Cię z tłumu. Przy popularnych i dość jednoznacznie kojarzących się branżach (np. sklepie z obuwiem) nie wydaje się to tak łatwe, prawda?
  • Potencjał graficzny. Dobry naming musi uwzględniać również to, jak Twoja nazwa będzie prezentować się na tle logo lub wkomponowana w nie. Najlepszym przykładem jest tu chyba Coca-Cola, której charakterystyczny zapis zna chyba każdy na świecie.
  • Energetyczność i prostota. Niezbyt skomplikowana nazwa, stworzona ze słów posiadających „marszowy” rytm jest łatwiejsza do zapamiętania. To tak samo, jak z piosenkami – energiczna melodia wpada w ucho. Nawet jeśli klient nie całkiem przypomni sobie pełne brzmienie nazwy, ale gdzieś z tyłu głowy zapisze mu się rozpoznawalny rytm. W momencie, gdy zobaczy pełną nazwę firmy, z pewnością błyskawicznie sobie o niej przypomni.

7 GRZECHÓW GŁÓWNYCH NAMINGU FIRMY.
NIGDY TEGO NIE RÓB!

  1. Nie upodabniaj nazwy swojej firmy do znanych marek.     Przez to nigdy nie zbudujesz własnej rozpoznawalności i zawsze będziesz postrzegany jako „podróbka”.
  2. Nie stosuj bezpośrednich odniesień kulturowych, nawet jeśli coś jest obecnie bardzo popularne. Moda naprawdę bardzo szybko przemija.
  3. Nie przesadzaj z abstrakcją. To świetnie jeśli ją rozumiesz i sprawnie stosujesz, ale podobne zdolności ma tylko kilkanaście procent społeczeństwa. To zbyt mało, prawda?
  4. Nie podkreślaj za mocno własnej wyjątkowości. W oczach przedsiębiorców każda firma jest wyjątkowo, w oczach klientów – zwykle żadna z nich. Przyciąga ich nazwa chwytliwa, a zatrzymuje korzystna oferta.
  5. Nie komplikuj. Co prawda zdarzają się nazwy-łamańce językowe, które odniosły sukces, ale to jednostkowe przypadki. W większości Twoi klienci będą przekręcać Twoją nazwę jak w głuchym telefonie.
  6. Nie zawężaj nazwy tylko do charakteru firmy. Dobry naming powinien przywodzić na myśl, czym się zajmujesz, ale nie wskazuje konkretnie tylko jednego produktu lub usługi.
  7. Nie bierz pod uwagę tylko teraźniejszości. Pamiętaj, że nazwa pozostanie z Tobą na długo, dlatego musi     uwzględniać strategię rozwoju i rozbudowy firmy.

Profesjonalny naming to także kwestie praktyczne i prawne

Pewnie nie raz wydawało Ci się, że wpadłeś na naprawdę cudowny i innowacyjny pomysł. Potem zaś okazywało się, że wcale nie byłeś pierwszy i ktoś już z powodzeniem z niego pomysłu. Nie martw się. To bardzo częsta przypadłość osób zawodowo zajmujących się namingiem firm.

Podczas burzy mózgów bardzo często pojawiają się powtórzone nazwy i nie jest to niczym dziwnym. Rynek jest nasycony w niemal każdej branży, a ludzkie umysły działają w końcu podobnie. Z tego powodu bardzo ważne jest upewnienie się, że wymyślona nazwa jest wolna i można jej użyć bez konfliktu z prawem i innym przedsiębiorcą.

Jest to również ważne z tego powodu, że swoją nazwą będziesz przedstawiać się we wszystkich możliwych miejscach: w domenie internetowej, mediach społecznościowych, e-sklepie i wszędzie tam, gdzie mogą trafić Twoi klienci. Nie chcesz chyba, żeby przez nieuwagę trafili do Twoich konkurentów?

Cennik namingu. Ile zapłacisz za dobrą nazwę?

Z cennikiem namingu jest dokładnie tak samo, jak z cennikiem każdej innej gałęzi copywritingu. Po prostu nie ma jednolitych stawek, a te będą różnić się w zależności od umiejętności konkretnego copywritera, indywidualnej wyceny jego pracy, czy doświadczenia.

W takiej sytuacji trzeba również wziąć pod uwagę fakt, jak bardzo skomplikowaną i niemierzalną sztuką jest naming. Cennik nie będzie więc jednoznaczny i nie będzie operował w przeliczalnych na konkretne jednostki kategoriach, takich jak na przykład liczba znaków.

Bardziej będzie opierał się na kreatywności, zdolnościach językowych i złożoności researchu, który pozwoli wyłuszczyć wszystkie kluczowe dla działalności firmy cechy. Wszystko to sprawia jednak, że cennik namingu jest bardzo mocno zindywidualizowany, różny dla każdego klienta i jego oczekiwań.

Zainwestuj w solidny naming. Stworzymy nazwę Twojej firmy, marki lub produktu!

Jak widzisz, naming firmy jest zbyt poważną sprawą, by pozostawić ją przypadkowi lub ryzykować. W Kuźni Treści k(re)ujemy nazwy, których nie można zapomnieć. Nie czekaj, aż najlepsze pomysły trafią do kogoś innego i sprawdź, co możemy dla Ciebie zrobić!