Materiały wideo są jedną z najskuteczniejszych form komunikacji. Sekret ich powodzenia jest wręcz banalnie prosty – to jedno źródło przekazuje informacje kilkoma różnymi kanałami, dzięki czemu dociera do większej liczby użytkowników. Jeśli chodzi o treści cyfrowe, nie znajdziesz medium, które efektywniej kreuje zaangażowanie odbiorców i zaprasza ich do interakcji. To niemal wszystko, czego potrzebujesz do promocji swojego biznesu. Wykorzystaj potęgę wideo marketingu – zainwestuj w dobry scenariusz do reklam i filmów!

Budowa scenariusza reklamowego i współczesny wideo marketing

Zleć scenariusz swojej reklamy!

Dobry scenariusz do filmu reklamowego wybije Twoją markę spośród konkurencji!

Większość biznesmenów działających w internecie, ale też poza nim, inwestuje w te obszary reklamy, które przynoszą największe zyski. Robią to tym chętniej, im większe możliwości dalszego rozwoju firmy (i dalszych zysków) otrzymują wraz z inwestycją. A te, biorąc pod uwagę pojemność rynku wideo marketingu, są naprawdę duże.

Umiejętnie poprowadzony wideo marketing pozwoli Ci na:

  • dostęp do szerokiej bazy klientów, którzy nie trafią do Ciebie innymi drogami;
  • wykorzystanie gotowego materiału wideo w wielu miejscach w internecie;
  • wzmocnienie przekazu innych form reklamy;
  • uatrakcyjnienie treści na stronie internetowej, a przez to zwiększenie konwersji;
  • uzyskanie większej stopy zwrotu zainwestowanych środków;
  • wykreowanie wizerunku nowoczesnej i atrakcyjnej dla klientów firmy.

Jednak przede wszystkim, promocja w formie wideo jest inwestycją długoterminową. Oznacza to, że raz zainwestowane pieniądze wracają do Ciebie jeszcze długo po uruchomieniu kampanii reklamowej. Komunikując się ze swoimi odbiorcami za pomocą wideo, lepiej zapadasz w ich pamięć, szybciej przywiązujesz ich do siebie. Stymulacja wszystkich zmysłów klientów sprawia, że później korzystają z Twoich usług lub produktów bez zbędnej zachęty nową reklamą. Mówiąc krótko, możesz przypominać im o swoim istnieniu rzadziej i mniej inwestować w kolejne kampanie.

Nie dziwi więc, że rynek wideo marketingu wciąż się rozrasta. Szacuje się, że pod koniec 2021 roku osiągnie on wartość ponad 37 mld dolarów, a w kolejny roku będzie generował aż 82% ruchu w internecie.

Tego rodzaju promocja już teraz skutecznie spycha na margines inne formy reklamy. Wielu internautów przyznaje, że materiały wideo częściej niż tekst skłaniają ich do skorzystania z usług konkretnej firmy lub zakupu oferowanego przez nią produktu.

Gdzie przyda Ci się skuteczny scenariusz do filmu?

scenariusz do reklamy

Medium, jakim są filmy i reklamy wideo, ma to do siebie, że jest wysoce skuteczne niezależnie od jego formy. Nie musisz więc ograniczać się tylko do typowych spotów reklamowych i możesz tworzyć wideo, które jednocześnie bezbłędnie trafi do Twojej grupy docelowej, zaciekawi odbiorcę i wykreuje Twój wizerunek. Oczywiście pod warunkiem, że uda Ci się zawrzeć w nim interesującą treść.

Świetną formą promocji są m.in.:

  • filmy przedstawiające Twoje produkty;
  • reklamy, które wykorzystasz w mediach społecznościowych lub serwisach wideo (np. YouTube);
  • filmy opisujące Twoją firmę lub markę;
  • relacje z wydarzeń;
  • filmy poradnikowe, które możesz wykorzystać także stronie internetowej swojej firmy lub na blogu;
  • i wiele, wiele innych.

W tworzeniu promocyjnych materiałów wideo ogranicza Cię tylko Twoja wyobraźnia. Tu jednak często pojawia się problem – pisanie scenariuszy do reklam i filmów nie jest łatwym zadaniem.

Wbrew pozorom, aby stworzyć dobry scenariusz do filmu, nie wystarczy dostarczyć odbiorcom atrakcyjną wizualnie formę filmu i zadbać o to, by „dużo działo się na ekranie”. Owszem – to ważne, ale jeszcze ważniejsze jest opowiadanie historii. Te zaczynają i kończą się na scenariuszu. Reszta jest tylko jego dopełnieniem.

Dlatego, jeśli chodzi o pisanie scenariuszy do filmu lub reklamy, lepiej zdecydować się na usługi profesjonalnego copywritera. Oszczędzi Ci to czas, pieniądze, nerwy, wysiłek i… kłopoty wynikające z potencjalnych błędów, które bardzo trudno naprawić.

Pisanie scenariuszy reklamowych – czy to jeszcze copywriting?

pisanie scenariuszy reklamowych

Pisanie scenariuszy do filmów reklamowych niegdyś stanowiło trzon copywritingu, jego główny cel i największe marzenie każdego początkującego copywritera. Z czasem takie spojrzenie na copywriting nieco się zakurzyło i straciło swój sens, a rola copywritera została sprowadzona do pisania tekstów SEO, opisów produktów lub tekstów na strony internetowe.

Nic bardziej mylnego! Pisanie scenariuszy reklam i innych form filmowych wymaga umiejętności, które może zaoferować Ci tylko profesjonalny copywriter. 

W dobrym i przede wszystkim skutecznym scenariuszu do filmu musi zmieścić się wiele elementów marketingowych takich jak:

  • właściwa identyfikacja docelowej grupy klientów;
  • znajomość gustów i przyzwyczajeń konsumentów;
  • wykorzystanie metod i technik sprzedażowych, które są dostosowane do preferencji potencjalnych klientów i przekazane w nienachalny, lekki sposób;
  • połączenie języka korzyści ze storytellingiem;
  • zastosowanie wezwań do działania, bezpośrednich zwrotów do klienta czy innych technik perswazyjnych w odpowiednich miejscach filmu i w formie, która nie zaburza płynności opowiadania historii.

Aby scenariusz do filmu był skuteczny, te elementy muszą łączyć się ze sobą w logiczny sposób. Ważne jest też, aby jego treść została przekazana tak zwięźle, jak to tylko możliwe. Bez tego nie jest możliwe opowiedzenie angażującej historii.

Zamów skuteczny scenariusz reklamowy!

Jak napisać scenariusz filmowy krok po kroku?

Nie istnieje coś takiego jak gotowy scenariusz do filmu, szablon czy wzór scenariusza. W pisaniu scenariuszy nie chodzi bowiem o to, by powielać wzorce – pod tym względem wideo marketing jest bardzo podobny do innych form reklamy. Jego istotą jest wyróżnienie Twojego produktu i Twojej marki spośród innych podobnych, a nie stworzenie imitacji czyjegoś wizerunku. Znacznie lepiej sprawdza się umiejętne zamknięcie wspomnianych wcześniej technik sprzedażowych w oryginalnej formie scenariusza. Dzięki temu możesz być skuteczny, a jednocześnie oryginalny.

Jak wygląda scenariusz filmowy, który bazuje na tej zasadzie? Jeśli chcesz napisać skuteczny skrypt reklamowy, pamiętaj o kilku ważnych zasadach.

  1. Postaraj się zawrzeć jak najwięcej informacji w scenariuszu, ale nie bombarduj klienta danymi i cyframi. Jeśli chcesz wzmocnić przekaz, wybierz 2 lub 3 najważniejsze i wyeksponuj je w odpowiednim miejscu.
  2. Używaj języka zrozumiałego dla swoich klientów. Nie stosuj fachowego słownictwa tylko po to, aby wydawać się bardziej profesjonalnym.
  3. Eksponuj elementy ważne z punktu widzenia klienta. Jeśli trzeba, powtórz je kilkakrotnie w newralgicznych momentach filmu.
  4. Postaraj się, aby treść scenariusza do filmu korespondowała z wyświetlaną grafiką. W ten sposób możesz dotrzeć do osób, które najlepiej przyswajają wiadomości wzrokowo oraz do tych, u których dominujący jest zmysł słuchu.
  5. Pamiętaj, że poziom koncentracji widza faluje. Staraj się przeplatać informacje ważne tymi mniej istotnymi.

Kluczowe jest zatem, aby przed napisaniem scenariusza dokładnie poznać nie tylko swoich klientów, ale i tzw. profil przeciętnego widza. Do swojej grupy docelowej musisz dopasować język oraz sposób opowiadania historii, a do preferencji widza – kolejność pokazywania treści i strukturę wideo.

Budowa scenariusza filmu i reklamy. Zabij nudę, a nie nudą…

Może Cię to zdziwi, ale w pisaniu krótkich scenariuszy do reklam i filmików internetowych najczęściej stosuje się zasady i sztuczki, które świetnie sprawdzają się na wielkim ekranie.

budowa scenariusza filmu i reklamy

Wprawdzie marketing ma niewiele wspólnego ze sztuką filmową, ale wzorowana na mistrzach kina budowa scenariusza sprawia, że Twój film na dłużej pozostanie w pamięci widza, nie znuży go i nie zawiedzie jego oczekiwań. Dobre wrażenie, które pozostawi Twoje wideo, automatycznie przełoży się na wizerunek Twój i Twojej firmy.

Które sztuczki filmowe warto zastosować w swoim scenariuszu do reklamy, blogowego wideo lub prezentacji firmy?

Trzęsienie ziemi prosto od Hitchcocka

Mówi się, że dobry film rozpoczyna się trzęsieniem ziemi, a potem napięcie cały czas rośnie. Rzecz jasna nie musisz od razu uciekać się do drastycznych środków, straszyć lub szokować. Chodzi o to, by scena otwierająca film przykuwała uwagę widza, ciekawiła go, odwoływała się do jego emocji lub rzeczy, które dobrze zna.

Pierwsze kilka lub kilkanaście sekund filmu jest najważniejsze. Od nich zależy, czy widz zdecyduje się oglądać dalej, czy też porzuci „seans”. Przedstaw mu najważniejszą korzyść, jaką możesz mu zaproponować. Coś, co najbardziej wpływa na jego decyzje zakupowe. Twój potencjalny klient musi wiedzieć, że gra jest warta świeczki.

Pistolet Czechowa

Ta zasada w pewien sposób nawiązuje do poprzedniej. Rosyjski pisarz Antoni Czechow mówił o tym, że jeżeli w pierwszej scenie sztuki pojawia się w broń, w ostatniej scenie musi ona wystrzelić.

Jak zasada ta przekłada się na pisanie scenariuszy marketingowych? To proste – jeżeli na początku scenariusza do filmu umieścisz wyrazisty element i rozwiniesz jakąś myśl, musisz ją logicznie podsumować na końcu. Nie możesz tworzyć scenariusz do filmu bez korespondującego z jego treścią zakończenia. Tak samo, jak nie możesz opowiadać bajek bez morału czy dowcipów bez puenty.

Nie pozostawiaj otwartych zakończeń i nie pozwalaj widzom samodzielni wyciągać wniosków. Zamiast tego, zaproponuj mu je sam. Może i pachnie to manipulacją, ale skutecznie przyciąga uwagę odbiorców do kluczowych momentów filmu. Jeśli umieścisz tam informacje, które koniecznie chcesz przekazać swojemu odbiorcy, z pewnością dotrą one do widza.

Bomba pod stołem

Umieszczenie bomby pod stołem w scenariuszu do reklamy pomoże Ci utrzymać uwagę widza przez cały czas jego trwania. Nie ma znaczenia, że celujesz w krótkie wideo – po kilkunastu sekundach koncentracja Twojego odbiorcy i tak spadnie, nawet jeśli zastosujesz się do zasady Hitchcocka i mocno zaakcentujesz początek filmu.

Daj widzowi obietnicę, a on będzie czekał na jej spełnienie. Przedstaw nurtujące go pytanie i nie dawaj mu odpowiedzi natychmiast. Spraw, aby Twój widz niecierpliwie czekał, aż bomba w końcu wybuchnie. Oczywiście stanie się to dopiero na koniec filmu.

Zleć nam stworzenie scenariusza reklamowego. Wykujemy go na miarę!

zleć nam scenariusz reklamowy

Sama znajomość sposobów pisania scenariuszy reklamowych nie wystarczy. Kluczową umiejętnością jest przekucie ich w spójną, zgrabną całość.

Jeśli wciąż zastanawiasz się, jak dokonać niemal niemożliwego i zmieścić co najmniej kilkanaście niezbędnych elementów skryptu w dwóch minutach filmu, zostaw to zadanie profesjonalistom. Wyk(re)ujemy Ci scenariusz filmu, wokół którego nie można przejść obojętnie!