Zależy Ci na tym, aby Twoja marka nieustannie się rozwijała? Chcesz docierać z ofertą do nowych klientów? Postaw na sprawdzone działania marketingowe. Stwórz kompleksową strategię komunikacji marki. Przekonaj się, jak mówić, aby klienci chcieli słuchać. Poznaj podstawowe zasady komunikacji na linii marka – klient.

Zamów strategię komunikacji marki 😎 Zacznij komunikować się efektywnie

Czym jest strategia komunikacji marki?

Strategia marki uwzględniająca specyficzny sposób komunikacji to nic innego jak zbiór zasad dotyczących formy prezentacji firmy klientom lub kontrahentom biznesowym. Pomaga określić specyfikę tworzonych komunikatów charakteryzujących markę lub przedstawiających jej ofertę (produkty, usługi). Definiuje także grupę docelową, do której mają trafiać konkretne treści.

To właśnie na tych założeniach oparta powinna być strategia marketingowa firmy. Plan komunikacji powinien być dostosowany do specyfiki firmy oraz do wymagań odbiorców. To Ty musisz dopasować styl i formę do preferencji swoich odbiorców. W przeciwnym razie, szanse na to, że zyskasz ich sympatię i wzmocnisz świadomość marki, będą raczej niewielkie. Komunikaty pozostaną niezrozumiałe dla odbiorców marki, a Ty nie osiągniesz wyznaczonych celów.

Po co Twojej firmie strategia komunikacji?

Jeśli na serio podchodzisz do biznesu, to doskonale wiesz, że działanie po omacku generuje zbędne ryzyko. Marnowanie czasu i przepalanie budżetu na przypadkowe działania nie sprzyjają efektywnemu rozwojowi marki. Potrzebujesz konkretnego planu, który krok po kroku określi sposób komunikacji z potencjalnymi klientami, wspierający realizację celów Twojej firmy.

Stworzenie strategii komunikacji to sposób na:

  • efektywniejszą promocję marki;
  • dotarcie do szerszej grupy potencjalnych klientów;
  • spójną koncepcję reklamową;
  • konsekwentne budowanie wizerunku marki na podstawie określonych wcześniej wartości;
  • realne oszczędności dzięki efektywnemu wykorzystywaniu budżetu na działania marketingowe.

Prawidłowo zaplanowana strategia marketingowa wyznaczająca sposób komunikacji z klientami to istotny element działań PR, niezależnie od rodzaju prowadzonej działalności czy wielkości firmy. Szczegółowo opracowany plan działania da Ci odpowiedź na najważniejsze pytania. Ujednolici komunikację Twojej marki. Będzie drogowskazem przy tworzeniu kolejnych kampanii reklamowych. To inwestycja, która w przyszłości zwróci się z nawiązką.

Fundamenty komunikacji marketingowej

Ile firm, tyle pomysłów na tworzenie więzi z klientami i promocję wizerunku marki. Inne są założenia w zależności m.in. od profilu branży, w której działa firma. Różny będzie nie tylko tone of voice, lecz także wybór może paść na odmienne kanały dotarcia do potencjalnych klientów. Jednak każda taka strategia będzie miała kilka wspólnych elementów. To fundamenty, które zagwarantują, że stworzony plan będzie kompleksowy.

Tworząc strategię komunikacji marki, uwzględnij:

  • szczegółową analizę sytuacji obecnej, z naciskiem na uwarunkowania rynkowe charakterystyczne dla branży;
  • słabe i mocne strony obecnej komunikacji;
  • aktualną formę pozycjonowania marki na rynku;
  • cele w biznesie, które chcesz osiągnąć;
  • preferencje grupy odbiorców;
  • analizę konkurentów biznesowych.

Te punkty pozwolą wypracować Ci kompleksowy, rzetelny i spójny sposób swojej komunikacji z klientami i kontrahentami biznesowymi.

Punkt wyjścia, czyli od czego zacząć tworzenie strategii komunikacji?

Pierwszym krokiem do skutecznej strategii komunikacji jest drobiazgowa analiza sytuacji obecnej danej marki. Dotyczy to oczywiście firm, które od pewnego czasu już działają na rynku. Zastanów się, na jakim etapie rozwoju jest Twoja firma. Co sprawiło, że jesteś w tym miejscu? Jak firma prezentuje się na tle konkurencji?

Odpowiedz sobie na pytanie, czy obecne działania reklamowe, sposób komunikacji z klientami przybliża Cię do realizacji celów. Czy dzięki formowanym komunikatom kreujesz wymarzony wizerunek marki? Czy klienci nie mają problemu z rozpoznaniem Twoich produktów? W jaki sposób odbiorcy reagują na kampanie reklamowe na FB i IG? Czy język komunikacji jest spójny i dostosowany do osób, które są odbiorcami reklam?

Zamów strategię komunikacji marki 😎 Zacznij komunikować się efektywnie

Grupa docelowa, czyli dlaczego warto sprawdzić, kto będzie odbiorcą komunikatu?

W trakcie budowy strategii warto określić, kim są Twoi klienci. Dlaczego jest to takie istotne? Po pierwsze, tworząc personę, lepiej poznasz potrzeby i obawy osób, które są zainteresowane Twoimi produktami lub usługami. Dzięki temu, będziesz w stanie opracować efektywniejszą komunikację nastawioną stricte na rozwiązywanie problemów. Podkreślisz nie tylko zalety swojej oferty, ale też korzystając z języka korzyści, wskażesz klientom, co zyskają na konkretnych rozwiązaniach.

Język korzyści, przykład – buty do biegania

  • cecha: nowoczesna membrana;
  • zaleta: są nieprzemakalne;
  • korzyść: zapewnią Ci komfort biegu nawet podczas deszczu.

Po drugie, znając preferencje klientów, będziesz w stanie trafnie wskazać optymalne kanały komunikacji. Dowiesz się, czy osoby zainteresowane Twoją ofertą korzystają z mediów społecznościowych, czy może lepiej zainwestować w efektywny e-mail marketing lub w publikację artykułów sponsorowanych. Lepiej zaplanujesz budżet na działania promocyjne.

Tworzenie strategii komunikacji marki – jakie cele biznesowe chcesz osiągnąć?

Jeśli stworzony plan komunikacji ma okazać się efektywny, najpierw musisz wiedzieć, do jakiego miejsca chcesz dotrzeć. Musisz znać cel, aby obrać odpowiednią drogę. Najbardziej zależy Ci na tym, aby wskaźniki sprzedaży poszybowały w górę? A może chcesz wzmocnić zaufanie klientów i wypracować przyjazny wizerunek marki? Decyzja w tej sprawie należy do Ciebie. Niezależnie od tego, jaki wybór podejmiesz, pamiętaj, aby być konsekwentnym – zarówno w podejmowanych decyzjach biznesowych, jak i sposobie komunikacji z klientami.

Content marketing – poznaj strategiczne kanały komunikacji z klientami

Social media, a może blog firmowy? Planowanie strategii komunikacji to nie tylko, analiza bieżącej sytuacji, wyznaczenie celów biznesowych czy charakterystyka grupy docelowej. To także wybór optymalnych kanałów komunikacji z klientami. Przykładem firmy, która oprócz reklam telewizyjnych stawia także na zacieśnianie więzi z klientami poprzez rozbudowaną komunikację w mediach społecznościowych, jest McDonald’s – polski fanpage obserwuje blisko 82 mln użytkowników.

Coraz więcej firm, niekoniecznie dużych, wkracza w obszar wideo marketingu, upatrując w nim niezagospodarowanej niszy. Potrzebujesz scenariuszy reklam lub filmów na YouTube? Zgłoś się do doświadczonych Kowali Treści, którzy słowa przekuwają w złoto!

Język komunikacji, hasła, claimy – tone of voice Twojej firmy

W tworzonej strategii musisz także uwzględnić sposób, w jaki będziesz się komunikować z odbiorcami. Jakiego języka będziesz używać? Postawisz na przekaz lekko humorystyczny, czy będziesz trzymać się oficjalnego tonu? Co będzie wyróżniało Cię od konkurencji? Jaka forma przekazu najlepiej dotrze do klientów?

Komunikacja kreowana przez firmę APPLE koncentruje się wokół idei innowacyjności. Marka podkreśla, że głównym jej celem jest dostarczanie klientom nowoczesnych rozwiązań.

Z kolei producent popularnych czekoladek MERCI, w komunikacji z klientami stawia na emocje i podkreślenie więzi międzyludzkich.

Charakterystyczny ton komunikacji sprawi, że Twoja firma stanie się rozpoznawalna. Podkreśli wyjątkowość marki. Pamiętaj jednak o tym, aby zachować spójność komunikacyjną. Dzięki temu przekaz zyska na wiarygodności.

Tworząc przyciągające uwagę i charakterystyczne claimy możesz bazować wyłącznie na własnej kreatywności lub czerpać inspirację od największych marek, które m.in. dzięki chwytliwym sloganom reklamowym odniosły sukces w swojej branży. Claimy, które zna niemal każdy, to np.:

  • NIKE. JUST DO IT
  • APPLE. THINK DIFFERENT
  • IKEA. TY TU URZĄDZISZ
  • GRYCAN. LODY OD POKOLEŃ
  • BAKOMA. RADOŚĆ Z NATURY

Zależy Ci na tym, aby w profesjonalny sposób kształtować wizerunek swojej marki jako lidera w branży? Tak samo, jak my jesteś zdania, że dobra strategia komunikacji to fundament nowoczesnego biznesu? Szukasz wsparcia w działaniach komunikacyjnych firmy? Zaufaj Kowalom Treści – stworzymy dla Ciebie strategię komunikacji z zachowaniem preferowanego stylu, podkreślające charakter Twojej marki. Zamów strategię komunikacyjną, która przybliży Cię do realizacji celów biznesowych!