SEO copywriting i skuteczne teksty SEO

Przemyślany i mądrze zrealizowany SEO copywriting pozwala skutecznie wypozycjonować witrynę w wynikach wyszukiwania Google, jednocześnie zwiększając organiczny ruch oraz konwersję na stronie internetowej. Jeżeli zależy Ci na długofalowej strategii pozycjonującej Twój e-biznes wysoko w SERP, koniecznie zainwestuj w solidne artykuły SEO.

Tekst SEO i jego historia – od niskiej jakości precli po wartościowe artykuły SEO

Co to teksty SEO i jaka jest ich geneza? Jeszcze kilka lat temu teksty SEO kojarzyły się wyłącznie z niskiej jakości preclami (ang. presell page), które były do bólu przeładowane słowami kluczowymi, nie niosły absolutnie żadnej wartości dla użytkownika, a ich czytanie często kończyło się odruchem wymiotnym.

Z tego też względu tego typu teksty SEO były często ukrywane przed użytkownikiem i służyły wyłącznie po to, aby algorytmy Google po zaindeksowaniu witryny, podniosły ją w rankingu.

Tego typu treści przestały mieć rację bytu już w 2013 roku, w którym Google wprowadziło algorytmy Panda, Pingwin i Koliber. Ich celem było ukrócenie nierzetelnych praktyk pozycjonerskich oraz zwiększenie użyteczności i wartości treści publikowanych w sieci.

Wartość dobrego tekstu SEO przejawia się nie tylko w podnoszeniu pozycji podstrony w rankingu wyszukiwarki. Dobry tekst pozycjonerski nie zdradza swojego głównego zadania, a zamiast tego pozwala przyciągnąć docelową grupę odbiorców, poprawić współczynnik konwersji, a także zbudować więź zaufania pomiędzy marką a odbiorcą.

Obecnie teksty SEO oraz cały SEO copywriting łączy wysokiej jakości treści sprzedażowe lub wizerunkowe z tekstami pozycjonującymi odpowiednio nasyconymi frazami kluczowymi. Z tego też względu współczesne artykuły SEO stają się o wiele istotniejszym narzędziem, które pozwala holistycznie podnosić widoczność, ruch organiczny i konwersję marek, jednocześnie dbając o ich wizerunek oraz prawidłową komunikację z docelową grupą odbiorców.

Dlaczego warto zainwestować w wysokiej jakości teksty SEO?

Dobrze napisane teksty pod SEO są w stanie zapewnić firmom oraz markom wiele wymiernych korzyści. Wśród nich należy wymienić:

  • efektywne budowanie widoczności witryny w sieci,
  • poszerzanie zasięgów wśród docelowych grup klientów,
  • skuteczne zwiększanie konwersji,
  • budowanie zasięgu, ruchu i widoczności w sposób organiczny, który jest zdecydowanie najbardziej opłacalnym sposobem marketingu w sieci,
  • inwestowanie w content, który zarabia na siebie przez wiele lat po opublikowaniu,
  • łączenie funkcji sprzedażowej, wizerunkowej i pozycjonującej w pojedynczych tekstach.

Zwykłych precli (czyli presell page) od dawien dawna nikt już nie czyta. Zostają rzucone w odmęty sieci i pozostawione same sobie. Dla odmiany wysokiej klasy artykuł SEO pracuje na siebie na wielu płaszczyznach jednocześnie i może okazać się jedną z lepszych inwestycji w blog, sklep online, serwis internetowy czy stronę zapleczową.

Inwestycja w wartość merytoryczną publikowanych treści to zawsze dobry wybór, ponieważ podejście Google pod tym względem się nie zmieni (co najwyżej stanie się jeszcze bardziej restrykcyjne). Wyszukiwarka zawsze będzie dążyć do tworzenia z Internetu lepszego miejsca, wolnego od śmieciowych artykułów, które będą zwalczane coraz skuteczniejszymi narzędziami i algorytmami.

Należy jednak pamiętać, że obecnie pisanie tekstów SEO to wymagający proces, który nie powinien być zrzucany wyłącznie na barki copywritera. Tworzenie tekstów pod SEO powinno angażować wielu specjalistów – pozycjonera, marketera, pozycjonera i nierzadko product ownera lub właściciela firmy, którzy doskonale znają portfolio produktowe marki. Tylko wówczas artykuły SEO spełnią swoją funkcję, zapewniając firmom liczne i wymierne korzyści.

daj sie zauwazyc klientom

Jak pisać teksty SEO i jaki uprawiać współczesny SEO copywriting?

Wyszukiwarki rozwijają swoje algorytmy coraz szybciej, a prawidła, którymi rządzi się pozycjonowanie w sieci, ulegają ciągłym modyfikacjom. Jak w takich warunkach tworzyć skuteczne teksty SEO, przetrwają próbę czasu, wywindują witryny w górę wyników wyszukiwania oraz będą atrakcyjne dla odiorców?

Strategii na tworzenie artykułów SEO jest wiele, jednak wszystkie z nich sprowadzają się do jednej, nadrzędnej zasady: pisania tekstów SEO o możliwie najwyższej wartości dla odbiorcy.

Pisz najlepiej, jak tylko potrafisz

Najlepsze teksty SEO to te, które prezentują sobą dużą wartość merytoryczna dla czytelnika i jednocześnie zachowują użyteczność oraz łatwość w odbiorze. Artykuły – nawet te, których nadrzędnym celem jest pozycjonowanie – muszą być pisane z myślą o odbiorcy. Najpierw należy pisać dla ludzi, dbając o UX i wartość, później dla robotów Google.

Ta zasada pozwoli zaoszczędzić wiele pracy i uniknąć produkcji kiepskiego contentu.

Stosuj frazy kluczowe rozsądnie i z umiarem

Faszerowanie artykułu frazami jak ciasta rodzynkami również nie przyniesie niczego dobrego. Taką metodą zyskasz jedynie sztucznie brzmiący, nienaturalny tekst, który – jeśli przesadzisz ze słowami kluczowymi – zostanie potraktowany jako spam, a Google rozprawi się z nim, nakładając nań filtr obniżający widoczność witryny w SERP.

Jak pisać teksty SEO, żeby nie przedobrzyć z frazami kluczowymi? Przeoptymalizowanie tekstu słowami kluczowymi jest jednym z najczęściej popełnianych błędów przez adeptów copywritingu i niedoświadczonych twórców contentu. Algorytmy Google są naprawdę mądre; mądrzejsze, niż może wydawać się na pierwszy rzut oka. Co to oznacza?

Pisanie tekstów pod SEO powinno uwzględniać sprytne i przemyślane rozmieszczenie fraz w treści. Należy umieszczać frazy równomiernie w całym tekście i jego elementach oraz cały czas pamiętać o tym, aby tworzona treść była naturalna i użyteczna dla odbiorcy.

Dywersyfikuj frazy kluczowe

Frazy kluczowe odmieniaj przez przypadki, synonimizuj oraz używaj liczby pojedynczej i mnogiej.

Algorytmy Google z łatwością radzą sobie z rozpoznawaniem semantyki i kontekstu zapytań oraz intencji odbiorców treści wyszukujących informacji w internecie.

Dywersyfikacja fraz kluczowych umożliwi uzyskanie dokładniejszego pokrycia słowami kluczowymi artykułu SEO. Dzięki temu treść dotrze do szerszej grupy odbiorców, zachowując jednocześnie naturalność i użyteczność.

Frazy kluczowe warto umieszczać w:

  • tytule tekstu,

  • leadzie

  • atrybutach alt,

  • znacznikach Meta Title i Meta Description,

  • akapitach,

  • nagłówkach i śródtytułach,

  • listach.

Choć wplecenie do tekstu większości słów kluczowych może nie sprawiać problemu, to już trudniejsze frazy long tail mogą być nieco problematyczne. Przykładami trudniejszych fraz mogą być np.:

Jak wpleść w tekst SEO takie frazy? Istnieje kilka sposobów, które pozwolą Ci się z tym uporać.

Jak umieszczać trudne frazy kluczowe w tekście SEO?

  • Dłuższe frazy kluczowe stosuj w tytule, znacznikach alt i śródtytułach.

  • Trudne frazy odmieniaj oraz dodawaj do nich tzw. stopwords, czyli słowa, które nadają sens całemu sformułowaniu, a które Google pomija podczas analizowania treści. Przykład: „SEO copywriting i cena”

  • Długie frazy podziel znakiem interpunkcyjnym. Przykład: „Teksty SEO – przykłady”.

  • Zamieniaj kolejność poszczególnych słów składających się na frazę kluczową. Przykład: „Cennik copywritingu SEO”

Ile fraz kluczowych umieszczać w artykułach SEO?

Niektórzy pozycjonerzy i specjaliści od SEO uważają, że słowa kluczowe powinny stanowić 5% całej długości treści. Po drugiej stronie barykady stoją eksperci uważający, że słowa kluczowe nie powinny przekraczać 1,5% całej długości tekstu. Kto ma rację?

Jak zwykle – amerykańscy naukowcy. Badanie naukowców ze Stanford University udowodniło, że algorytm nie podlicza słów kluczowych. Według badania algorytm Google określa jedynie, w jakim stopniu witryna związana jest z wyszukiwaną przez użytkowników frazą.

Z tego względu trudno mówić o zasadach optymalnego zagęszczenia fraz kluczowych w treści. Każda witryna oraz tekst SEO są inne, a ich pozycja w rankingu SERP jest uzależniona od wielu zróżnicowanych czynników.

Pisząc teksty SEO, używaj fraz Long Tail i Short Tail

Pod względem długości frazy kluczowe dzieli się na dwie grupy: frazy typu Short Tail (ang. krótki ogon) oraz Long Tail (ang. długi ogon).

Frazy typu Short Tail składają się z jednego lub dwóch słów – np. „copywriterlubcopywriter cennik”. Frazy typu Long Tail są dłuższe i niekiedy mogą składać się nawet z ponad 5 słów. Przykładowo frazami Long Tail są m.in.: – „tworzenie tekstów pod seo”, „pisanie tekstów pod seo” czy „seo copywriting cennik”

Frazy typu Short Tail są bardziej konkurencyjne i choć są w stanie wygenerować nawet kilkukrotnie większy ruch, to zapewniają o wiele niższą konwersję, ponieważ ruch przez nie generowany jest bardzo ogólny i przyciąga odbiorców na różnym etapie lejka sprzedażowego.

Natomiast frazy typu Long Tail są łatwiejsze w wypozycjonowaniu i choć generują mniejszy ruch, to ruch ten pochodzi od zapytań bardziej zaangażowanych odbiorców, a przez to o wiele lepiej konwertuje.

Współczesny SEO copywriting odpowiada na pytania

Teksty SEO powinny jasno i precyzyjnie odpowiadać na pytania zadawane przed użytkowników. Pozwala to zwiększyć konwersję i użyteczność treści, a także poprawia wizerunek marki w sieci.

Odpowiadanie na pytania przez współczesne artykuły SEO jest również istotne ze względu na rosnący odsetek zapytań kierowanych do wyszukiwarki za pośrednictwem wyszukiwania głosowego.

Analiza i dobór fraz kluczowych do tekstów SEO

Do wykonania analizy oraz doboru słów kluczowych można wykorzystać wiele darmowych narzędzi dostarczanych przez Google – m.in. Google Analytics, Google Search Console, Google Trends czy Planer słów kluczowych. Warto również skorzystać z zewnętrznych narzędzi analitycznych – np. z Ahrefs, Senuto, Surfer SEO, Semstorm czy Answer The Public.

Profesjonalna analiza SEO to wielopoziomowe, wymagające i czasochłonne zadanie. Jeśli jednak analiza ta sprowadza się wyłącznie do planowania fraz kluczowych, które chcemy umieścić w tekście SEO, z powodzeniem można ograniczyć ją do dobrania najistotniejszych fraz kluczowych dla promowanej w treści usługi lub produktu.

Dobór fraz kluczowych należy rozpocząć od wpisania w wyszukiwarkę lub od razu bezpośrednio do Planera słów kluczowych (albo innego analogicznego narzędzia) fraz kluczowych, które mogą wpisywać użytkownicy wyszukiwarki w poszukiwaniu informacji, produktów lub usług.

Mogą być to takie frazy:

  • SEO copywriting Lublin,
  • cennik copywritera
  • jak pisać teksty SEO.

Następnie należy wpisać te słowa kluczowe do okna wyszukiwarki i sprawdzić, jakie frazy podpowiada Google w dolnej sekcji z sugestiami oraz w oknie do wpisywania fraz. Można również od razu wpisać wymyślone frazy do Planera słów kluczowych albo innego narzędzia, a to wskaże nam wszystkie najważniejsze frazy połączone semantycznie z naszym wyszukiwaniem.

Aby skorzystać z Planera słów kluczowych, musisz przejść na tę stronę i kliknąć przycisk „Otwórz planer słów kluczowych”, a następnie „Poznaj nowe słowa kluczowe”.

poznaj nowe słowa kluczowe

Wpisz wybrane frazy kluczowe i kliknij przycisk „Zobacz wyniki”. Wówczas ukaże Ci się lista słów kluczowych wraz z miesięczną liczbą wyszukiwań.

słowa kluczowe seo copywriting

Gdy masz już listę słów kluczowych, wybierz spośród nich główną frazę kluczową, na którą będziesz pozycjonował artykuł SEO oraz kilka fraz pomocniczych – np. 3 lub 5. Frazę główną umieść w tytule tekstu, leadzie, jednym akapicie oraz co najmniej w jednym nagłówku. Pomocnicze frazy kluczowe umieść równomiernie w całej treści.

teksty seo frazy kluczowe

Nie zapomnij o linkowaniu wewnętrznym w tekstach SEO

Budowanie profilu linków witryny – zarówno wewnętrznych, jak i zewnętrznych – jest niezwykle istotną częścią działań pozycjonerskich. Dzięki umiejętnemu umieszczaniu linków wewnętrznych w tekstach SEO nie tylko sprawnie i intuicyjnie przekierujesz użytkownika do konkretnych podstron swojej witryny, ale również ułatwisz robotom Google indeksację swojej strony internetowej. Linkowanie wewnętrzne to także świetny sposób na kierowanie leadów w ramach kolejnych etapów lejka sprzedażowego.

Umieszczając linki w artykułach SEO, pamiętaj o dwóch istotnych kwestiach:

  • stosuj anchory stanowiące frazę główną lub pomocniczą,

  • pamiętaj o tym, aby linki były dofollow – określisz to, ustawiając atrybut rel=”follow”.

Znaczniki Meta Title oraz Meta Description

Znaczniki Meta Title oraz Meta Description to tzw. meta tagi stanowiące element kodu HTML witryny. Tagi te informują algorytmy Google o zawartości, jaka znajduje się na poszczególnych podstronach strony internetowej. Poza tym metaznaczniki wskazują użytkownikom wyszukiwarki, czego może się spodziewać po odwiedzeniu danej strony.

Znaczniki Meta Title oraz Meta Description są niezwykle istotne pod kątem sprzedażowym, wizerunkowym, jak i pozycjonującym.

Jak napisać dobry znacznik Meta Title i Meta Description:

  • umieść w metaznaczniku główną frazę kluczową,

  • napisz treść meta tagu w sposób, który zachęci użytkownika do odwiedzenia strony,

  • pamiętaj o ograniczeniu znaków znaczników: Meta Title do 70 znaków, a Meta Description do 160 znaków.

Teksty SEO – przykłady. Nie warto wzorować się na cudzej pracy

Przykłady tekstów SEO mogą okazać się pomocne podczas samodzielnego pisania artykułów SEO. Niemniej, jeśli chcesz wzorować się na już opublikowanych tekstach SEO, pamiętaj, że tego typu treści mogły być pisane z uwzględnieniem zupełnie innych potrzeb oraz specyfiki danej marki. Z tego względu wzorowanie się na przykładach tekstów SEO może okazać się nietrafionym pomysłem, a stworzony w ten sposób content rozminie się z faktycznymi potrzebami Twojego biznesu.

O wiele lepszym pomysłem jest albo nauczenie się zasad oraz technik, które pozwolą Ci zrozumieć, jak przebiega tworzenie tekstów pod SEO, albo skorzystanie z pomocy fachowców, którzy zajmują się tym na co dzień.

jak zostać copywriterem?

Dlaczego warto zlecić wysokiej jakości teksty i artykuły SEO fachowcom?

Tworzenie dobrych artykułów SEO, które będą niosły zarówno wartość merytoryczną dla czytelnika, jak i będą wysoko indeksowane przez algorytmy wyszukiwarki, nie jest wcale taką prostą sprawą. Z jednej strony musisz skupić się na tworzeniu świetnej jakości contentu, z drugiej – musisz pamiętać, że tworzony tekst ma również skutecznie pozycjonować.

Dlaczego jednak warto zlecić to zadanie fachowcom? Zwykle osoby, które na co dzień nie zajmują się tworzeniem treści SEO, mogą mieć spore problemy z pisaniem pod SEO.

Do najczęstszych problemów, z jakimi mierzą się niewprawieni SEO copywriterzy, zalicza się:

  • brak czasu niezbędnego do stworzenia dobrego artykułu SEO;
  • brak odpowiedniego warsztatu, który pozwoli stworzyć tekst wolny od błędów językowych (również wpływających na pozycjonerską jakość tekstu);
  • brak wiedzy, jak wygląda pisanie dobrych i skutecznych tekstów pod SEO;
  • brak umiejętności sprawnego umieszczania słów kluczowych w treści;
  • brak weny i wiedzy, jak zaprojektować dobrą treść.

Zleć to zadanie SEO copywriterowi. Dzięki temu teksty pozycjonujące Twój biznes będą skuteczne, a Ty będziesz mógł skupić się na swojej pracy.

SEO Copywriting cennik – ile trzeba zapłacić za dobry tekst pozycjonujący?

Cennik tekstów SEO jest uzależniony od wielu czynników, które wpływają na finalny koszt treści. Copywriterskie stawki nie są uregulowane i zależą przede wszystkim od tego, jak swoją pracę wyceniają poszczególni autorzy.

Zwykle bardziej doświadczone osoby liczą sobie więcej niż początkujący copywriterzy. Co wpływa na cennik tekstów SEO?

Wśród kluczowych czynników kształtujących cenę artykułów SEO zalicza się:

  • branżę i tematykę treści,

  • wymagany poziom merytoryczny,

  • czas realizacji,

  • objętość zlecenia,

  • konieczność wykonania analizy fraz kluczowych,

  • dodatkowe ustalenia związane z formatowaniem lub zawartością tekstów.

SEO Copywriting, który pozycjonuje i sprzedaje?

Nie masz czasu lub chęci, żeby samodzielnie tworzyć wysokiej jakości tekstów SEO? Chętnie Ci w tym pomożemy!

Kuźnia Treści jest miejscem, w którym k(re)ujemy najlepszy content. Napiszemy Ci skuteczne artykuły SEO, które efektywnie pozycjonują i sprzedają.

kreujemy treści, które sprzedają

Skontaktuj się z nami i jeszcze dziś rozwiążmy Twój contentowy problem.